Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: I3 på vinterføre?

Startet av Tun-eup, onsdag 24. desember 2014, klokken 09:26

« forrige - neste »

Tun-eup

Utetemperatur 3 grader.
100% ladet og oppvarmet kupé.

0 km kjørt, angir 114 km rekkevidde.
- kjørt 5,3 km, rekkevidde 93 km (Avvik 15,7 km)
- kjørt 11,8 km, rekkevidde 84 km (Avvik 18,2 km)
- kjørt 14 km, rekkevidde 79 km (Avvik 21 km)
Etter resten av kjøreturen er reell rekkevidde ca 75-80 km. (Avvik 34-39 km)

Etter ny 100% opplading, viser bilen forventet rekkevidde 123 km! (Har den ikke lært noe?)
Utetemperatur 4 grader.

Hvilke erfaringer har dere andre med forventet rekkevidde og oppnådd rekkevidde? (Ved temperatur -5 til +5)

darthy001

Min e-up har vært hele bananas på rekkevidde-tipping etter det begynte å bli kaldt. Den starter gjerne dagen med å si at jeg har 52km rekkevidde på 90% på morgenen.

Nå har jeg kanskje 4-5kilometer med stigning på vei hjem fra jobb, men endringen er ekstrem fra i sommer da den viste 90-100km.

03sib113

Tror det bare er erfaring som kan brukes til noe som helst... Etterhvert lærer man seg ca hva bilen (og sjåføren) klarer.  :)
Tungsten E-Up!

Elmo

Sitat fra: Tun-eup på søndag 07. desember 2014, klokken 18:53
Har den ikke lært noe?
Guess-o-meteret lærer absolutt ingenting. Det baserer seg på forbruk de siste 5-10 kilometerene + utetemperatur (rett utenfor bilen) + innstilling på varmeapparat.

Så hvis dette feks var i lunken/oppvarmet garasje og før du satte på varmen
Sitat fra: Tun-eup på søndag 07. desember 2014, klokken 18:53
0 km kjørt, angir 114 km rekkevidde.
så er det vel ikke rart den bommer stygt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tun-eup

Overraskende primitivt av en ellers så god elbil. Hadde ikke kostet så mye å legge litt intelligens i den beregningen. Vi får håpe det kommer en oppdatering snart :)

Tbeinet

Jeg følger bare med på batterimåleren. Kommer jeg meg på jobb uten å bruke mer enn halve batteriet er det OK. Men sliter med å komme over 100 km nå når det er kaldt, og ennå skal det jo bli en god del kaldere. Da blir jeg nok avhengig av å få ladet på jobb for å få en form for kjørekomfort. (44 km hver vei)

Hyperstress

Sitat fra: Tbeinet på mandag 08. desember 2014, klokken 00:15
Jeg følger bare med på batterimåleren. Kommer jeg meg på jobb uten å bruke mer enn halve batteriet er det OK.

Det er akkurat hva jeg har lært min frue med teknofobi. Om måleren når "halv tank" før du har nådd destinasjoen - snu og kjør hjem.  ;D  (Det funker her i Østfold hvor det er helt flatt)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

FastTurtle

Jeg pendler 40 km. hver vei, flat vei med varme , radio og noen ganger setevarme, mao. jeg sparer ikke på noe og kommer frem med mer en halv tank igjen uansett "normal"/ ECO/ ECO+, lader uansett før hjemreise.
Bilen har alltid opplyst max rekkevidde på 124 km. ved start, nå som det er kaldt viser den stadig mindre rekkevidde igjen når jeg kommer hjem, men uansett litt mer enn halv tank...
Getting lost is not a waste of time.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

En ting jeg fant ut da jeg prøvekjørte eUp og eGolf er at "Guess-o-meter" er like dårlig på VW som på Nissan.. Bare glem dette først som sist. (Nesten bare i3 som kan stole noenlunde på denne).

Careka

kjører 67km en vei til jobb, og lader på 16amp for å komme hjem igjen, tidligere i høst holdt det med ca 4.5 time for å fylle helt opp igjen,  nå før Jul var jeg oppe i 6 timer,  og nesten nede i 20% igjen når jeg var fremme. kjører på crusecontrol og holder god fart, lys og varme, og ingen eco mode.
Har flere lange oppstigninger og ditto nedoverbakker hjem igjen,  de gir godt med strøm tilbake .
Siste turene nå ligger jeg på 14.5- 14.7,  syns det er bra siden jeg ikke prøver å spare.

Egersund-Forus-Egersund  E-39  er veien.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

Terjer

Jeg kjørte nettopp 56 km fra fulladet batteri og forvarmet bil, temperaturen varierte mellom -19 / - 22 jeg holdt stortsett 18 grader på varmeapparatet men på slutten kjørte jeg på ECO+. Dette var som forventet, faktisk litt bedre enn forventet da jeg har vært bekymret for om jeg kan kjøre mine 60 km til jobb de få dagene i året der det er skikkelig kaldt. Nå står jeg og hurtiglader på McDonald's på Furuset i Oslo og det går tregt. Har stått i 15 minutter og det anslås å være ennå over en time igjen til full. Har nå 28km anslått rekkevidde.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Panzer UP

Har hatt eUP (eller håndveske med hjul som mine kamerater kaller den) nå noen uker og sitter med følelsen av at rekkeviddeangivelsen er upålitelig.

I dag skulle jeg en kjøretur til helvete på jord, eller IKEA som det kalles nå om dagen. Jeg startet kjøreturen i Sund på Sotra. Fulladet og forvarmet eUP med angitt rekkevidde 124 km. GPS angir 41 km til målet. Konge tenker jeg og setter i marsj. Jeg tenker å prøve bilen litt i dag for å få litt erfaring så jeg benytter cruisekontrollen og holder meg til fartsgrensene angitt av skilt på veien.
Da jeg kommer til Fjell kirke, vel 10 km herfra var rekkevidden angitt til 84 km. Dvs. at jeg har brukt 40 km på 10 km. Jeg satte da over til Eco modus for å være sikker på å komme frem. Jeg turde ikke satse på å få ladeplass på IKEA og det ble dermed en kjølig fornøyelse. Da jeg ankom IKEA var det bare 52 km rekkevidde igjen på bilen og jeg har da ihht. angivelsen benyttet meg av 72 km på de 41 km jeg har kjørt. Batterimåleren viste rett under halv, så jeg stilte meg på en ladeplass og ladet den tiden jeg var der. Så bilen fikk lade i 1,5 timer som var omtrent den tiden jeg brukte på å finne stolen jeg skulle ha, finne igjen ungene gjentatte ganger og gå i sirkel flere ganger for å komme til utgangen. Håper jeg slipper å oppleve en evakuering der noen gang.

Da min tilmålte tid med pinsler var over og jeg omsider kom tilbake til bilen, kunne den etter mye styr og ombygging av stolen for å få plass til den i bagasjerommet, fortelle at batteriet hadde 3/4 til rådighet, men bare 70 km rekkevidde.  Javel, tenkte jeg og satte i marsj igjen mot Sund. Denne gangen kjørte jeg med varmen på 22 grader så jeg ikke skulle fryse ihjel. Jeg kjørte pent etter egen mening med cruisekontrollen innstilt etter fartsgrensen. (Ok litt over.)
Da jeg ankom verdens navle kunne bilen fortelle at den hadde 14 km igjen og 1/4 batterikapasitet.

CarNet sine kjøredata sier at jeg har kjørt 87 km totalt med en gjennomsnittsfart på 62 kmt, at gjennomsnittsforbruket er 16,7 kWh pr 100 km på elmotor og 3,1 kWh på AUX, samt en gjenvinning på 2,6 kWh pr 100 km.

Dvs at jeg med å benytte Eco eller Eco+ vil kunne gjennomføre turen uten å lade og kanskje også med normal kjøring og varme, men det virker veldig usikkert og jeg tør nok ikke å prøve. Men jeg mistenker den rekkevidde angivelsen for å være noe på bærtur. Har enda ikke prøvd å kjøre den til 0 km for å se hvor lenge etter det den holder ut.
Neste gang bruker jeg heller diesel monsteret når jeg skal lengre enn til Bergen. Det var uansett ikke meningen å bruke eUP'en til slike turer. Den var ment til å slippe bompenger og parkeringsavgift i sentrum med, samt diesel forbruk til og fra trening og skytebanen.
Men selger påstod at bilen hadde 160 km rekkevidde sommerstid og vel 100 km på vinterstid. Jeg vil anta at det er med slep ilagt deler av ruten isåfall.
Folkevogn eOPP

Turist

Sitat fra: Panzer UP på lørdag 03. januar 2015, klokken 17:50
..... Men selger påstod at bilen hadde 160 km rekkevidde sommerstid og vel 100 km på vinterstid. Jeg vil anta at det er med slep ilagt deler av ruten isåfall.
Har nå hatt elbil i snart fire år (siste 10 måneder med e-Up!) og kjørelengden er VELDIG avhengig av temperatur og kjørestil. Kjører regelmessig en strekning på 55 km med mye opp og ned (100 meter netto stigning) og har aldri opplevd å bruke mere enn 50% av batteriet. (Brukte nøyaktig 50% i minus 6 grader, ECO og 19 grader i kupeen). Hjemover bruker jeg en del mindre. Har 0,2 bar overtrykk i dekkene.
Opplever at 100 km+ er mulig om vinteren (selvsagt ikke altfor kaldt!), og at 150 km+ er mulig om sommeren.
Men, som sagt, veldig avhengig av kjørestil.
i-Miev'en jeg hadde før opplevdes mye lenger unna fabrikkens oppgitte rekkevidde. På den var rekkevidden ca  80 km om vinteren og 120 km+ om sommeren.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

jensjacob

#13
Igår morges startede jeg fra helt fuld ladet tilstand (=ca. 16,3 streger på batt. indikator).

Da jeg kom hjem havde jeg kørt ialt 87 km fordelt på 41, 41 og 5 km. (Kørestil underordnet).
Det totale beregnede forbrug iflg. bilen var her 13 kWh (batt. indikator var nu nede på 2 streger = kant af rødt felt).

Efterfølgende opladning til fuld kapacitet krævede 15.52 kWh målt af energimåler (billigt 'Spar-o-meter') ved stikkontakten.

Dvs. for hver kWh jeg bruger på opladning af batteri kan jeg trække ca. 0.84 kWh ud til forbrug i bilen. Om det så forholder sig sådan over hele batteriskalaen ved jeg ikke. Det her er et gennemsnit for næsten en fuld opladning.

(Dvs. 1 brugbar kWh i bilen kræver 1,19 kWh ved strømudtaget. Så jeg skal lade små 20% mere end jeg efterfølgende kan få ud af batteriet.)

Mvh. JJ
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Den elmåler jeg har kan selvfølgelig også vise en samlet pris på elforbruget hvis man indkoder kWh-prisen. Det gætter jeg på at de fleste husholdningselmålere kan.

Nu har jeg indkodet 5,4 km/kWh_net (=0,84 kWh_batt./kWh_net * 6,5 km/kWh_batt). Så viser den i stedet hvor mange km rækkevidde der er kommet ekstra på batteriet siden opladning startede.

Det er ud fra en observation af at jeg ved middelmådig kørsel og varmeforbrug her i vinterperioden kan køre ca. 6,5 km/kWh_batt. (hvor kWh_batt. er målt af bilen og kWh_net er målt ved stikkontakten).
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA