Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkforsegling av ny bil?

Startet av Hyperstress, tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:35

« forrige - neste »

Hyperstress


Sitter med en (kanskje ubegrunnet) følelse om at mange vil si fra seg reservasjonene når prisene blir klare. (Og kanskje angre på at de ikke gikk over til MS-D nå).
Tenker på worst case med feks 9% høyere basispris på X, 15% prisoppgang pga svak krone, 8% mva. Og vips så er en normalt utstyrt standard X oppe i 900k kr, i stedet for 660k kr for en S85D idag.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Hvis 4wd er det eneste man ønsker seg skjønner jeg at man kan ende opp med å angre på at man ikke gikk for S85D.
Men om 4wd er det viktigste er etter mitt syn S85D en MYE bedre bil enn X85D, men det synet skyldes naturligvis at jeg synes S er penere enn X, at jeg foretrekker kjøredynamikken i personbil kontra SUV, og rekkevidden er bedre i S enn X (antydet 10%).

S85D er ikke noe alternativ for meg, faktisk vil den være et dårligere alternativ enn S85 som jeg har fordi frunken blir verdiløs. Venter derfor videre på X, men om pris på en ok utstyrt X85 kryper opp mot millionen blir det kansellering.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PK

#2
Hei

Når jeg gjorde min resevasjon,  var mine bergegninger 650-670.000  for standard bil inkl 4wd, teknikkpakke, skinn etc.
Dette bassert på TMS prisene da (før oppjustering) og innberegnet noen tillegg for 4wd.
Men, med eventuell ny prisoppgang, og avgifter som kanskje kommer, går vi fort over hva vi har råd til.
For å si det slik, å strekke seg langt over 600.000 for en bil er for oss vanskelig, og ikke regningssvarende desverre.
Jeg vil ikke ha ny fosilbil, men med kravene om 7 seter og bagasjeplass er det lkke flust av alternativer. Vi håpet på ny bil før sommeren 2015 pga familieforøkelse og sommerferieplsner, men det gikk ikke...

Jeg har flere ganger vært inne å nesten bestilt TMSd,  men den mangler de 7 fullverdige setene, bagasjeplass og har noe lavere sittestilling. Så klarer ikke å trykke bestill når jeg er redd jeg ikke blir 100% fornøyd.

Jeg har to X reservasjoner inne med ca 1 års mellomrom, den eldste #711...  mulig begge to ryker når endelig pris/leveringstidspunk kommer...

Men...Det er jo lov å håpe på $kurs på 5 og fortsatt ingen avgifter... Det er som å tro på julenissen, vet det...men så er det jo snart jul og da :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

satheesh.net

Nervøs er jeg ikke, bekymret derimot; det er jeg.

Jeg har faktisk blitt mer glad i bilen den siste tiden etter lansering av D og alle disse uttalelsene i media (og her på forumet for den sakens skyld) om fare for økt pris, moms, dollarkurs, etc. Kanskje jeg har blitt mer tilfreds med bilen etter drøyt ett års eierskap. Kanskje det at behovet har vist seg å ha blitt møtt med glans. Eller at man må forsvare sitt kjøp når "konkurranse" dukker opp.

Uansett hva det måtte være, så er jeg litt enig med Øyvind.h. Jeg begynner å bli litt undrende om et kjøp blir gjennomført hvis prisen ikke blir "riktig". Planen på lang sikt er å sitte igjen med en Model 3 og enten S eller X. Time will show ...

KrW

Limer inn mitt eget innlegg fra dollartråden i Model S forumet. Trolig blir det uansett alternativ 4:

"Skiftet ut fossilbilen med en Leaf i april og bruker den som sparebil frem til X. Nå begynner jeg seriøst å bli redd for prisen på X. Særlig pga. dollaren. Kanskje også at X kan bli dyrere enn S og eventuell moms. Begynner seriøst å tenke på forslaget ditt om S. Jeg ser 4 muligheter.

1. Bestille S85D og selge den før den kjøres ut av lokalet og kanskje tjene nesten 100k om valutajustering kommer. Kjøper vil også slippe venting.

2. Bruke S som ventebil til X. Deretter selge S (etter ca et halvt år) til samme pris eller over nypris?

3. X blir for dyr (type en mill.) og beholde S (ønsker egentlig SUV og bruker henger ofte)

4. Fortsette å vente på X og krysse fingre for ok pris.

Har rundt 150k i Tesla aksjer som vi tenker å selge før X. Muligens er kursen høyere om ett år enn et halvt."
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Undertegnede

Da limer jeg også mitt inn her siden det var på en måte en respons til KrW sitt innlegg :)

Sitter litt i samme båt selv. Har model x reservasjon, men kommer til å kansellere hvis en normal s85x blir dyrere en 750k.

Kunne kjøpt en s85d nå, men tror det er bedre å sitte med alle sparepengene i TSLA dollar. Der har man i seg selv en naturlig hedging mot svak krone. (Og etter mitt syn en god sjans for 50% økning i pris)

I tillegg tror jeg det blir mer teori enn praksis at 2-500 normenn skal få solgt sine spekulative biler med 50-100k fortjeneste. Mener markedet ikke er stort nok i den prisklassen og de kjøper heller en s85 2012-14 til 400k...

Tror det kommer til å merkes godt i negativ forstand om Tesla setter opp prisen i Norge med 100k over natta... Da er vi plutselig i et segment der hvermannsen som har strekt seg maks til 650k isj kansellerer i stor skala.

Til topic her; Er også meget nervøs for at tmx blir dyr. Tror grunnprisen blir høyere, men med mere inkludert slik at den reelle forskjellen ikke blir så stor. Mitt håpefulle troverdige tips er at jeg kjøper TMX standard for 695 000,- i desember 2015!

Time will show  8)

olabt

Ja er nervøs... av grunner som allerede er nevnt...

Samtidig er det ikke godt å si hva dollaren ligger på om 10 + måneder..  (til tross for at det ser dystert ut nå).

Også ukjent hvilken produktkost Tesla ender på med X'en.. må jo ha gjort noen forbedringer også på kostsiden siden S ble priset....og hvilken margin de tør å ta gitt at de effektivt ekskluderer størstedelen av den potensielle kundemassen i norge med priser noe særlig over 650k.. til nå har de jo forsøkt å ha samme priser i alle markeder såvidt jeg har fått med meg.. men kan jo være de går over til litt mer taktisk prising nå som de har mer "market presence" og får litt mer feedback på hvor de bør ligge..
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

sigurdi

#7
Tar det som det kommer og takker ja til all overtid og ekstra arbeid, slik at jeg får bygd opp en buffer i worst case, så ingen ferietur til fjerne himmestrøk i 2015,  blir telt og sovepose. ;-)
Men har endel å gå på ennå så får se hva prisklasse de legger seg på og hvor mange model X de ønsker å selge/lage.
SUV markedet av denne typen biler, er ikke spesielt stort i USA heller.

Personlig så trur jeg at startprisen må begynne på $75000, om den ikke al floppe i USA, siden mange i denne mer begrensede kjøpegruppen har mye å velge blandt til en rimeliger penge.   

Tar med et bilde som ble postet på TMC forum for noen dager siden så ser en litt hva priser konkurerende biler har har ikke ork å lete opp salgs tallene.
Men Q7 (Alle Q7 modellene) har vært under 50 000 solgte enheter de siste årene.
Her er original tråden, ikke mange som har svart men men. :-)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/38956-Comparing-Model-X-performance-with-other-SUVs
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

KrW

Egentlig har jeg nesten aldrig vært veldig urolig for at X skal prises så veldig mye høyere enn S. Men nå er det denne dollarkursen og kanskje kanskje moms som nylig har gjort meg bekymret. Om jeg bestiller en S85D så skulle det vel være trolig å få solgt den for fullpris (eller mer) om jeg selger den ubrukt når den ankommer landet? Håper alikevell veldig at jeg ender opp med X til slutt  :). Men vurderer å sikre meg (at det blir en Tesla) om det blir S til 650K vs X til 900K eller mer. Tror det blir vankelig å få igjennom for kona at vi skal bruke særlig mer enn 700K på bil. Da jeg fikk henne med meg på å reservere i januar regnet jeg inn økonomiske fordeler på en bil til 600K. :-\
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

SimenT

Jeg forsøker å overbevise kona om at performance er tingen. Lagt inn personlige sparetiltak for å øke egenandelen. Sniker den seg mye over 800k, blir det  uten performance.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

sigurdi

Denne artikkelen og EU-S nye WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test procedure) vil nok gjøra at avgifts fritaket på elbiler vedvarer.
Det vil gjøre nyere biler dyrere, men også føre til at gjennomsnitts utslippet på nybilsalget går opp, siden dagens tall lyver.
Da må det ennå høyere andel av elbiler i nybilsalget for at Staten skal klare sine egne målsetninger om 85g/Co2 som gjennomsnitt i 2020. :-)
Men når elbilene tar av og blir representert i langt flere typer biler og segment en i dag er det nok på tide å få inn litt mva også her.

http://www.dinside.no/931898/feil-forbruk-betyr-feil-avgift
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Espen Hugaas Andersen

Om en Model X 85D greit utstyrt havner på veldig mye mer enn 700k vil jeg absolutt vurdere å kjøpe en (brukt?) Model S 85D og beholde fossilbilen til å kjøre med henger og slikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Også_Øyvind_H

Etter min enkle beregning så vil nok en bra utstyrt X85D (uten P) komme på:

- Godt utstyrt S85D, inkl vinterdekk, eks serviceplan: 685'
- Tillegg 7 seter og hengerfeste: 30'
- Optimistisk (lavt anslag valutajustering, 10%): 72'
- Generelt X-tillegg (7%?): 55'
Sum 842'

Det er mye penger for en bil, selv om man kan sammenligne det med en fossil til 650' pga reduserte driftskostnader. For å hedge meg, har jeg derfor gjort som en del andre; bestilt en S85D. Opsjonspremien er tross alt bare 15' og oppsiden er såvidt jeg kan se vesentlig større. Jeg er veldig usikker på hvilken bil jeg kommer til å sitte med om et drøyt år:
- dagens S85 som jeg er storfornøyd med
- en S85D som blir mye godt det samme, men med kjekt å ha 4WD, litt bedre isolering og en del fancy pjatt
- en X85(?)D

Ingen av de tilfredsstiller fullt ut det jeg trenger av en bil (bruker mye hengerfeste, og vil ha takstativ), men det blir jo tross alt ilandsproblem. Uansett blir jeg storfornøyd, har alle mulighetene åpne, og det til kun 15' i opsjonspremie :). Og nervøs er jeg ikke lenger....
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Edison

Øyvind, berekningane dine ser fornuftige ut, men kva kjem til å skje med salget dersom ein standard Model X kjem på over 800 000 kr? Tesla har jo investert mykje i Noreg, og vil vel heller gå litt ned i pris enn å miste mesteparten av dei potensielle kundane sine.

For min eigen del slit eg med å forsvare ein pris på over 650 000, så eg vurderer òg å heller gå for ein S85D. Er det nokon som veit om det er mogleg at mva. vert innførd frå 1.7.15 ettersom det skal vurderast i revidert nasjonalbudsjett? Vil helst setje levering for S85D til september slik at eg har betre tid til å spare opp eigenkapital og eventuelt ombestemme meg mtp S/X, men dersom det er fare for mva. vil eg heller ha bilen i juni..

Havebigfun

Sitat fra: Edison på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:54
Er det nokon som veit om det er mogleg at mva. vert innførd frå 1.7.15 ettersom det skal vurderast i revidert nasjonalbudsjett? Vil helst setje levering for S85D til september slik at eg har betre tid til å spare opp eigenkapital og eventuelt ombestemme meg mtp S/X, men dersom det er fare for mva. vil eg heller ha bilen i juni..
Ingen vet men det er absolutt mulig- jeg ville ikke tatt sjangsen med september. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA