Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Battery swap !

Startet av Torz, tirsdag 23. desember 2014, klokken 11:28

« forrige - neste »

Høgis

Jeg må ikke ha mer, MEN lurer på hvorfor Tesla ikke prioriterer daglige problemer som:
-Dugg i de små blanke baklysene (ryggelys)
-Kanal innstillingene på Dab, dette er tungvindt og fungerer ikke særlig bra.
-Navigasjonen er vel ikke akkurat imponerende.
-Vindusviskerene er i en utrolig enkel og kjip utførelse og stopper alt for langt fra A-stolpen.
-Autodimming av display i tuneller.
-Mugg/fukt problemer med soltak (vil anbefale å tørke/fjerne fukt flere ganger i løpet av vinteren)
-Trekk fra små trekantvinduer.
-Dårlige plast deksler ved innfesting av takstativ.
-Dårlig hovedlys/fjernlys uten nivå reg. og lyktespylere
-Svakt lys i bagasjerom.
-Sidevinduer som fryser fast. (hadde tidl. en BMW 6-serie med tilsvarende løsning på vinduer..aldrig problemer)
-Hvorfor må vi sette på bakrute varmer for og fjerne dugg i sidespeil? hadde vært bedre med egen styring eller aut?
-Liten klaring i innerskjermer som samler opp slaps og snø på en måte jeg ikke har sett på andre biler jeg har eid.
-Hattehylla er serdeles enkelt utført, hva med "rullgardin" varianten som fungerer perfekt på andre premium biler?
-Er folket fornøyd med ryggekameraet nå på vinteren?
-Fuktighet inn i trunk, dersom låsingen strammes blir det bulk i forkant av panseret.
-Dersom punkter i led-stripen til bremselyset er gått, må bakruten ut. Lysene sitter ikke tiljengelig....lurt?

Virker sikkert litt negativ, men mener dette er enkle problemer å utbedre, mange av de kan sikkert fikses via SW.





P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

boppus

Enig med Høgis. Mulig jeg er gammeldags, men jeg vil ha orden på det som er levert fremfor noe nytt.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

fredag

Touch-skjerm med litt mer oppdatert brukergrensesnitt. Som ikke kræsjer.

Spotify.

Raskere oppstart. Bilen skal være klar til å settes i D umiddelbart

Bakseteunderholdning. Eller i det minste et opplegg for å holde fast et nettbrett for 2. og 3. seterad

Støtte for lading på norsk IT 3-fas. (Og chademo og ccs)

Dashcam, med bilder tilgjengelig i Tesla-appen.

Automatisk tilkobling til ladeboks i taket på garasjen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

tklev

Min er klar til start/sette i drive umiddelbart. Hørtes rart ut at din ikke er det..?

Kallagtunet

Sitat fra: JohanH på lørdag 06. desember 2014, klokken 21:47
- Når Tesla får alt mer biler på veien, som er så online som de er, så kunne bilene (dersom eieren ikke velger å ikke være med da) sende kontinuerlige trafikkdata til Tesla sentralt d.v.s. f. eks. hvis flere Tesla i løpet av kort tid på en og samme strekning, hvor hastigheten vanligvis er 80-90, registreres kjørende i kun 40-50 så er det jo opplagt noe problem her f. eks. ulykke, saktegående kø osv. Hvis mange biler svinger av et unaturlig sted og kjører rundt og så ut igjen på hovedvei så er det jo helt sikkert noen uvanlig hindring der. Dette er kun eksempler. Slik real-time trafikkdata vil jo da kunne analyseres fortløpende og brukes for å gi real-time råd og veiledning til alle Tesla. Jo fler biler de har ute jo bedre data. Går også an å selge slik data videre. Tjenester som Google Traffic osv. vokser veldig.

Dette gjør den vel allerede?

Kallagtunet

Sitat fra: Boppus på søndag 07. desember 2014, klokken 02:50
Enig med Høgis. Mulig jeg er gammeldags, men jeg vil ha orden på det som er levert fremfor noe nytt.

Ikke ovrraskene er jeg enig med dette, ikke en eneste utviklingsressurs på nye dille features før bilen som den er funker 100% !!!

Teslanewbie

Sitat fra: JohanH på lørdag 06. desember 2014, klokken 23:00
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:53
Skjønner ikke hvorfor de ikke har solceller på taket ihvertfall på glasstakluken.
...

Du kan jo slå inn hvor mye energi en 1 m2 solcellepanel med 90 graders vinkel mot himmelen ville produsert i løpet av et år på våre breddegrader, eller for så vidt i Arizona, på kalkulatoren nedenfor, så tror jeg du skjønner... Spesielt hvis du husker på at panelene veier mellom 10-20 kg per m2 også.

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php





http://www.ecofriend.com/highly-efficient-thin-film-solar-panels.html
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

JohanH

Tynnfilm er vel ikke helt modent for prime time ennå...

Uansett er jeg veldig enig i at det er mange basale ting som må på plass i første omgang, som påpekt av mange. Mediaplayern er medioker, kontaktslistesøk dårlig, web browsern dårlig. Savner veldig å kunne slå på defrost fra app. "Lading ferdig til klokkeslett". Timer for varming (uten app). Hvor for kun helt enkle trip målere? Osv. Osv. Osv.

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 07. desember 2014, klokken 08:53
http://www.ecofriend.com/highly-efficient-thin-film-solar-panels.html

11% effektivitet ja. Det betyr at om soltaket dekkes kan du forvente å få ladet ca. 50kWh per år, forutsatt at bilen alltid står parkert utendørs på et helt skyggefritt område. Siden det er lite sannsynlig vil jeg tro noe i området 10-20kWh per år er mer sannsynlig.

Med andre ord på ingen måte verdt bryet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

Sitat fra: zbk på lørdag 06. desember 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:53
Skjønner ikke hvorfor de ikke har solceller på taket ihvertfall på glasstakluken.
...

Fordi det nesten ikke vil utgjøre noen rekkeviddeforskjell i praksis. Innstrålt energi målt vinkelrett på solen er ca 1.3kW. Av dette får man ut 20-30% i en god solcelle. 4kvm solceller vil da i teorien gi en drøy kW om man regner ideelle forhold, noe som man i praksis ikke har. Men trenger dermed ikke lange tiden på en lader i stedet for kostnadene/vekten solcellene gir for tilsvarende rekkevidde.

jepp, og i praksis ville det i snitt fungere mye mye dårligere enn med disse ideelle verdiene

Hadde jo blitt kun som en salgs gimmick hvis du skulle implementert noe sånt. Men så hadde det jo blitt ganske dyrt og, så mao ikke en god ide.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OddB

Sitat fra: Høgis på søndag 07. desember 2014, klokken 00:15
Jeg må ikke ha mer, MEN lurer på hvorfor Tesla ikke prioriterer daglige problemer som:
-Dugg i de små blanke baklysene (ryggelys)
-Kanal innstillingene på Dab, dette er tungvindt og fungerer ikke særlig bra.
-Navigasjonen er vel ikke akkurat imponerende.
-Vindusviskerene er i en utrolig enkel og kjip utførelse og stopper alt for langt fra A-stolpen.
-Autodimming av display i tuneller.
-Mugg/fukt problemer med soltak (vil anbefale å tørke/fjerne fukt flere ganger i løpet av vinteren)
-Trekk fra små trekantvinduer.
-Dårlige plast deksler ved innfesting av takstativ.
-Dårlig hovedlys/fjernlys uten nivå reg. og lyktespylere
-Svakt lys i bagasjerom.
-Sidevinduer som fryser fast. (hadde tidl. en BMW 6-serie med tilsvarende løsning på vinduer..aldrig problemer)
-Hvorfor må vi sette på bakrute varmer for og fjerne dugg i sidespeil? hadde vært bedre med egen styring eller aut?
-Liten klaring i innerskjermer som samler opp slaps og snø på en måte jeg ikke har sett på andre biler jeg har eid.
-Hattehylla er serdeles enkelt utført, hva med "rullgardin" varianten som fungerer perfekt på andre premium biler?
-Er folket fornøyd med ryggekameraet nå på vinteren?
-Fuktighet inn i trunk, dersom låsingen strammes blir det bulk i forkant av panseret.
-Dersom punkter i led-stripen til bremselyset er gått, må bakruten ut. Lysene sitter ikke tiljengelig....lurt?

Virker sikkert litt negativ, men mener dette er enkle problemer å utbedre, mange av de kan sikkert fikses via SW.
Denne lista skriver jeg under på !  Særlig SW-punktene burde de ta seg tid til å prioritere. Radio og Navigasjon trenger en total overhaling slik at de får på plass de mest basale grunnfunksjonene. Hvor finner du enDAB-radio som ikke gir deg en fullstendig, alfabetisk sortert, liste over tilgjengelige stasjoner i området ? Finnes det GPS-er UTEN waypoints og valg av ferge/motorvei/bomvei  ??
Tesla har store SW prosjekter på gang , dvs Autopilot, og derfor er det viktig å ikke glemme de basale behovene. Jeg har ikke klaget så høylytt enda på de åpenbare manglene på SW-siden i den tro at det meste ville fikses i 6.0 Da det ikke skjedde, og at vi i stedet fikk et par ganske unyttige "kjekt å ha"-funksjoner i tillegg ble jeg skuffet og bekymret...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

mj

Hiver meg på denne at de må fikse det som fikses kan på SW før noe nytt lanseres. Dette burde TOCN ta opp på samme måte som med DU. Alle inne hos Tesla kan vel ikke jobbe med DU problemer. En mann kan utrette mirakler med programmering hvis ønskelig.

Ryggestriper på kamera og en eller annen liten spoiler på kamera som gjør at dette ikke tilgrises ville og vært bra. Noen biler har jo kamera som kommer ut når bil settes i revers, selvfølgelig med de utfordringer dette gir med fastfrysing.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

Slutt å syte! På tide å slippe oss litt løs her :-) Etter panotak tråden må vel ett naturlig med motsatte ytterpunkt:
-Ultra lettvekt Karbon tak og bak dør
-Panser og forskjermer i GLARE , mye lettere, men fortsatt "mykt" og "trygt" for fotgjenger http://en.wikipedia.org/wiki/GLARE
-Bærende strukturer i Alu/kevlar composits for masseproduksjon. Tesla deler patenter og skaffer seg billig adgang til ellers økonomisk utilgjengelig lettvekts teknologier.
-Karbon hjuloppheng
-Karbon felger
-Titan hjulbolter, og utbredt bruk av Titan ellers
-Keramikk bremser
-Opsjon for dyrere high performance batteri, ned mot halve vekta og 185kWt (forventer mye av Teslas batteri fabrikk) som muliggjør 2x600 HK Tesla Model Composit S RRP185D
- Lettvekt frontrute i innvendig polycarbonate og glass ytterst som tåler kollisjon med en Tiur i 300km/t uten å få fuglen inn i bilen og ekstra sterk ramme/innliming av rute som er elg sikker opp til 100km/t og overlevbart opp til 150km/t
- Alt over som i sum slår ny rekord på ringen i autopilot om du vil!! ;D Den ultimate sportsbil som 7 seters familiebil  8)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA