Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?

Startet av KjellG, mandag 22. desember 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

kos

Hei  Det er liten tvil at som energibærer er hydrogen et alternativ. Eks Vi kunne produsert enorme mengder hydrogen på Island av de varme kildene. Transportert dette til Europa, med fartøy som gikk på hydrogen. Problemet med elektrisitet er lagring i store mengder, batterier er ok. Men ikke når det begynner og bli kjempestort. Da kan eks. Hydrogen være en måte å lagre store mengder energi på energibærer. Men hvorfor har vi ikke gjort dette før. Enkelt svar Hydrogen er vanskelig. men ikke umulig. Derfor tror jeg at hydrogen vil komme, men tror ikke at det vil skje med elbilene, der virker batterier for enkelt og har en realistisk utvikling uten de store økonomiske og forskningsmessige utfordringer.

Råde

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 17. desember 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 17. desember 2014, klokken 11:49
Hadde det fantes en vei til å løse dem, hadde det vært lurt. Problemet er at jeg ikke lenger klarer å finne noen sansynlige komende løsninger. Kanskje kommer det om 50+ år men på 10-15 års sikt er min mening at sjansen er svært nær 0.

For meg gir det da ingen mening å gjøre noe med hydrogen sporet. Det blir kun svært mye penger ut vinduet. Penger som vil gjøre en forskjell for andre teknologier.
Jeg er enig i det meste, men ikke alt.
Det er sant, mye rundt hydrogen har stått på "stedet hvil". For 10-12 år siden var bakterioell fremstilling av hydrogren et varmt tema. Nå er det nærmest dødt.

Men, for å få fart i forskning og utvikling kreves satsing og utprøving. Derfor er det gull verdt det Toyota og andre nå gjør. Man trenger et marked av et visst omfang før ting begynner å skje. Det ser man ikke minst på el-bil og hybrid fronten.

Først de siste par årene har utviklingen begynt å skyte fart, det ene og alene p.g.a. myndighetskrav, hvor bilfabrikantene har blitt presset til å fokusere på nullutslipp. Nå kommer endelig vanlige produksjonsversjoner av hybridbilene og da er det spørsmål om tid før europeiske bilfabrikker følger etter.
Markedet av et visst omfang vil ikke bilismen, eller transport på vei, stå for på veldig veldig mange år. Industrien står for dette, slik at markedet er der. Det er, etter min mening, derfor helt bak mål å bruke uforholdsmessig mange penger på et par stasjoner syd i Norge.
e-Golf | X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA