Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?

Startet av KjellG, mandag 22. desember 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

OlavEmil

Det var vel poenget til bno. Dei burde halde seg til, og vidareutvikla, elbilen alt då, ikkje kasta vekk 100 år med potensiell elbilutvikling på fossilbilar. Tenk kvar vi kunne vore i dag då :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

bno

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:08
Det var vel poenget til bno. Dei burde halde seg til, og vidareutvikla, elbilen alt då, ikkje kasta vekk 100 år med potensiell elbilutvikling på fossilbilar. Tenk kvar vi kunne vore i dag då :) .

Det var akkurat det
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016


bno

Det r et blindspor som ikke vil være bærekraftig.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Birger

Sitat fra: bno på tirsdag 16. desember 2014, klokken 22:18
Det r et blindspor som ikke vil være bærekraftig.
Det blir nok mange flere energibærere for kjøretøy en el.

Bensin/diesel/ethanol fra bærekraftige kilder som skog og alger.
Hydrogen. Kan bli gunstig som lagring av overskuddskraft fra sol og vindkraft.

Det er ikke bra å låse seg til en løsning basert på dagens tech.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Råde

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:48
Slik planlegges det for 10000 hydrogenbiler i Sør-Norge
Du kan få mange elbiler for dette beløpet som de ønsker å bygge ut en håndfull hydrogenstasjoner for. Og du kan til og med bygge et par hurtigladete fiender også.
Sitat
– I dag er kapasiteten fire til fem biler per dag. Kostnadene per stasjon vil gå ned med 30 prosent, mens kapasiteten blir ti ganger så stor. Målet er 15 stasjoner innen 2020. Planen er at disse skal ligge slik at de dekker Sør-Norge, med et par stasjoner i de største byene, Bergen, Stavanger og Trondheim i tillegg vil det bli stasjoner på veiene imellom, som Gol og Lillehammer.

Kostnadsrammen for dette ligger mellom 300 og 500 millioner kroner
e-Golf | X75D

arnkl

Sitat
– I dag er kapasiteten fire til fem biler per dag. Kostnadene per stasjon vil gå ned med 30 prosent, mens kapasiteten blir ti ganger så stor. Målet er 15 stasjoner innen 2020. Planen er at disse skal ligge slik at de dekker Sør-Norge, med et par stasjoner i de største byene, Bergen, Stavanger og Trondheim i tillegg vil det bli stasjoner på veiene imellom, som Gol og Lillehammer.

Kostnadsrammen for dette ligger mellom 300 og 500 millioner kroner
[/quote]

Er det nokon som veit kor mykje pengar Transnova totalt har delt ut til bygging av ladeinfrastruktur? Dei delte vel ut 23 millionar i år, og med den takta vil det koste like mykje med dei 15 hydrogenfyllestasjonane som støtte til hurtiglading i minst 13 år!
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

bno

#67
Hele ideen med foolcells er at bil produsentene ønsker å opprettholde status quo for grunnlaget som de hovedsakelig er basert på produksjon av kjøretøy med ICE. Vi hadde fremdeles vært i en Think kontekst hva glelder elbil hadde det ikke vært for Elon Musk & Co. Se for øvrig inn på nettstedet det er linket til under.

Link hentet fra nettstedet www.gultesla.no/#hydrogen


http://www.biowasserstoff.org/fileadmin/Quellen/Unser_Kommentar/Wasserstoff_loest_keine_Energieprobleme/Does_a_Hydrogen_Economy_Make_Sense.pdf

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

TorAtle

Sitat fra: Råde på tirsdag 16. desember 2014, klokken 22:42
Du kan få mange elbiler for dette beløpet som de ønsker å bygge ut en håndfull hydrogenstasjoner for.

all of your eggs in one basket explained
2014 BMW i3

Råde

Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. desember 2014, klokken 09:09
Sitat fra: Råde på tirsdag 16. desember 2014, klokken 22:42
Du kan få mange elbiler for dette beløpet som de ønsker å bygge ut en håndfull hydrogenstasjoner for.

all of your eggs in one basket explained
Å, men vi har allerede et par kurver i tillegg til BEV-kurven. Den ene står Toyota for  (kall den HEV) og den andre står Statoil (kall den DIRTY) og gjengen for. Trenger ikke en til (kall den APPARENTLY TOO EXPENSIVE)
e-Golf | X75D

TorAtle

Sitat fra: Råde på onsdag 17. desember 2014, klokken 09:50
Å, men vi har allerede et par kurver i tillegg til BEV-kurven. Den ene står Toyota for  (kall den HEV) og den andre står Statoil (kall den DIRTY) og gjengen for. Trenger ikke en til (kall den APPARENTLY TOO EXPENSIVE)

Du vil kutte ut hydrogen-kurven til fordel for den eksisterende fossil-kurven? Det virker ikke så fremsynt. Personlig vil jeg gjerne beholde den fantastiske lyden fra min boxer-sekser så lenge som mulig, men jeg kunne godt tenkt meg at vi kutter ut diesel-tungtransporten.
2014 BMW i3

Porsgrunn

For rundt 10 år siden var jeg veldig opptatt av hydrogen, leste masse om brenselceller, lagringsmetoder og produksjonsmetoder. Jeg var sikker på at problemene ville løses og at rene elbiler ikke ville komme til masse markedet.

Siden den gangen har det skjed store forandringer med batterier men på hydrogensporet har lite skjed.

Forskjellen i virkningsgrad er ikke minket kanskje heller øket pga bedre batterier og ladere. For meg er 2-3 ganger høyere energibruk ved elektrolyse vesentlig.

Det har heller ikke skjed de store forbedringene som det ble skrevet om på kostnader. Usubsidiert er hydrogenen fra elektrolyse derfor så kostbar at du skal lete for å finne noen som hadde vurdert den.

Vi kan også produsere hydrogen fra metan. Dette gir imidlertid store mender co2 som resultat. Du ville brukt mindre energi på å bruke gass direkte i forbreningsmotor. I California er kravet 33% fornybar hydrogen, det betyr 67% fra metan.

Lagring er heller ikke en enkel sak her. Hydrogen tar jo enormt med plass og må komprimeres her til hele 700 bar for å få med nok. Dette er også både energikrevende og gjør at all infrastruktur blir veldig dyr.

Løftene om de fantastiske tankene hvor hydrogen skulle lagre seg innvendig i metaler og annet har ikke matrialisert seg(dersom vi ser bort fra noen youtube orginaler med konspirasjonsteorier)

Ingen av disse tre hoved problemene er små nok til å kunne overses.

Hadde det fantes en vei til å løse dem, hadde det vært lurt. Problemet er at jeg ikke lenger klarer å finne noen sansynlige komende løsninger. Kanskje kommer det om 50+ år men på 10-15 års sikt er min mening at sjansen er svært nær 0.

For meg gir det da ingen mening å gjøre noe med hydrogen sporet. Det blir kun svært mye penger ut vinduet. Penger som vil gjøre en forskjell for andre teknologier.

kos

Hei - for all del ikke slipp hydrogensporet. Hvorfor , Hydrogenbiler er elbiler like gode som noen annen elbil. Brenn stoff seller er bare en annen måte å lage batterier på, og noen har erstattet hydrogen med saltvann. Denne delen av energilagring vil komme. Men den har noen store utfordringer, ikke minst Hydrogenet. Men å stoppe å utvikle - nei, fordi det ligger noen løsninger der som vi som elbileiere vil ha, men som vi ikke får tak i grunnet teknologiske problemer. Lykke til.

moonbuggy

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 17. desember 2014, klokken 11:49
Hadde det fantes en vei til å løse dem, hadde det vært lurt. Problemet er at jeg ikke lenger klarer å finne noen sansynlige komende løsninger. Kanskje kommer det om 50+ år men på 10-15 års sikt er min mening at sjansen er svært nær 0.

For meg gir det da ingen mening å gjøre noe med hydrogen sporet. Det blir kun svært mye penger ut vinduet. Penger som vil gjøre en forskjell for andre teknologier.
Jeg er enig i det meste, men ikke alt.
Det er sant, mye rundt hydrogen har stått på "stedet hvil". For 10-12 år siden var bakterioell fremstilling av hydrogren et varmt tema. Nå er det nærmest dødt.

Men, for å få fart i forskning og utvikling kreves satsing og utprøving. Derfor er det gull verdt det Toyota og andre nå gjør. Man trenger et marked av et visst omfang før ting begynner å skje. Det ser man ikke minst på el-bil og hybrid fronten.

Først de siste par årene har utviklingen begynt å skyte fart, det ene og alene p.g.a. myndighetskrav, hvor bilfabrikantene har blitt presset til å fokusere på nullutslipp. Nå kommer endelig vanlige produksjonsversjoner av hybridbilene og da er det spørsmål om tid før europeiske bilfabrikker følger etter.

Thomas Parsli

Jeg synes hydrogen virket som et fornuftig alternativ der hvor ren batteridrift er problematisk, f.eks på tungtransport (både på land og på sjøen).

Dette er også områder med uforholdsmessig store utslipp:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Disse-ni-batene-forurenser-like-mye-som-40000-biler-3045186.html
http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA