Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?

Startet av KjellG, mandag 22. desember 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

bno

#15
Dette taler vel sitt eget språk:
As I have discussed with you here before, Elon Musk is taking the largest auto-market in the world very seriously. Needless to say that this Supercharger Network will be the base for the mass market for electric cars in China. Now we are waiting for Tesla Model III coming out in 2017 with $35k price tag and 200 miles range. Tesla Gigafactory will make this development possible with better and cheaper lithium batteries. After establishing Tesla Motors brand in the luxury sector with Tesla model S and Tesla model X Elon Musk will move down the value chain into the mass market for electric cars.
  Foxconn plan for the $15k electric cars is the wild card here, it remains to be seen who will be involved in its implementation, but I can tell you my personal observations already now: Electric Cars are here to stay and they are taking over the largest auto-market in the world right now like the wild fire. If you are still looking for the next Apple: Elon Musk, Electric Cars and China could be pointing out to the Next Big Thing.

Kilde:

kirillklip.blogspot.co.uk/2014/08/china-welcomes-electric-cars-tesla.html#
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. desember 2014, klokken 10:38
Sitat fra: pwb på søndag 07. desember 2014, klokken 09:43
Sitat fra: emil på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:53
Jeg vil mye heller ha lengre ladepauser innimellom enn å sitte på en "hydrogenbombe".

Og hvor mye koster en hydrogenbil pr mil hvis man måtte betale fullpris (ikke subsidiert) for hydrogenet?
Bra du gjorde "", men mange tror faktisk at en tank med hydrogen er det samme som en hydrogenbombe, men det er det ikke.

En hydrogenbombe er noe helt annet ja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermonuclear_weapon

Jeg ser ikke helt for meg at Bellona osv. er "for" at man skal bruke disse som drivstoff i transportsektoren! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Sitat fra: emil på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:53
Jeg vil mye heller ha lengre ladepauser innimellom enn å sitte på en "hydrogenbombe".

Og hvor mye koster en hydrogenbil pr mil hvis man måtte betale fullpris (ikke subsidiert) for hydrogenet?
Det er vel ikke så ofte man har hørt om eksploderende hydrogentanker rundt omkring egentlig. Så var det jo disse bensinbombene vi sitter på da.
Minner om energitetthet bensin ca 9,1kWh/liter og hydrogen ca 2,5kWh/liter. Man ønsker seg visst en massetetthet hydrogen ved lagring for transportformål på 2kWh/kg.

http://www.fornybar.no/andre-teknologier/hydrogen/lagring
e-Golf | X75D

kos

Hei Nå er ikke hydrogenbiler noe annet enn en elbil med et noe annerledes batteri. Det som kommer til å bli spørsmålet er prisen på hydrogen på tanken. Om det kan konkurrere så vil hydrogen bilen ha et fortrinn som energilagring. Så har vi utviklingen av batteri. Som eier av en tesla, ser jeg ikke fordelen med hydrogen. Kun bakdeler, Dyre fyllestasjoner, kostbar teknologi og kostbart drivstoff.

Som mange har påpekt - hydrogen er energi som er oppbrukt og som befinner seg stort sett i vann.
Det er kun som energi lagring det er tilgjengelig, og da må det utvinnes av en annen energikilde.

Så om man får bedre batterier, så er hydrogen noe som vil bli brukt som energilagring, eks lages av varme kilder på Island ( billig) for så å skipe det til kontinentet.

Men der el er tilgjengelig og batteriene er billige og gode - beklager ingen hydrogen på meg da.

KjellG

I Tyskland eksperimenteres med innblanding av hydrogen i husholdningsgass.
Begrunnelsen er dumping av overskudds el-energi fra solceller i steiksol.

Å bruke hydrogen til husholdning blir å kaste perler for svin. Her ser en mao et eksempel på "gratis" hydrogen. Hydrogen kan lagre produsert tilfeldig el fra vind, bølger og sol. Hvilke andre stoooore el-batterier finnes? Pumpekraftverk, betong, hydrogen, men neppe batterier, i alle fall ikke slik vi kjenner dem i dag.


kos

Hei lagring av energi kan gjøres på mange måter. Hvordan man bruker overskudds energi kan diskuteres, men en ting er sikkert, å ikke utnytte den er dumt. Man kan lagre solenergi på mange måter. Å lagre den i hydrogen kan være smart. Det som er problemet er hvordan man sluttbruker den. Kostnadene med en elbil på batteri og en på hydrogen, vil uansett være i batteriets favør. Om ikke teknologien kommer på noe smart. Uansett vil hydrogenbilen være elektrisk. Og det kan tenkes at vi får batteripakker som er bygget på hydrogen. Vi får se ?

KjellG

Sitat fra: kos på søndag 07. desember 2014, klokken 14:01
Hei lagring av energi kan gjøres på mange måter.

Ja? Hvorfor snakker en om å overføre overskuddsvindkraft til pumpekraftverk i Norge? Kostnadene blir store, virkningsgraden såder.
Hvordan kan mye elektrisk overskuddsenergi lagres på mange måter? Hva er alternativene?

kos

Hei Den kan enkelt lagres i varme. Både i metall, betong og vann. For så å nyttes til oppvarming.

bno

Sitat fra: KjellG på søndag 07. desember 2014, klokken 13:42
I Tyskland eksperimenteres med innblanding av hydrogen i husholdningsgass.
Begrunnelsen er dumping av overskudds el-energi fra solceller i steiksol.

Å bruke hydrogen til husholdning blir å kaste perler for svin. Her ser en mao et eksempel på "gratis" hydrogen. Hydrogen kan lagre produsert tilfeldig el fra vind, bølger og sol. Hvilke andre stoooore el-batterier finnes? Pumpekraftverk, betong, hydrogen, men neppe batterier, i alle fall ikke slik vi kjenner dem i dag.

Overskuddsenergi som her er tenkt nrukt mot Norge i en form for "symbiose" der Norsk hydroelektrisitet ov vann magasin tjenrr som europas batterier.  Vi venter på st infrastrukturen skal komme på plass...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rio

Sitat fra: KjellG på søndag 07. desember 2014, klokken 14:58
Sitat fra: kos på søndag 07. desember 2014, klokken 14:01
Hei lagring av energi kan gjøres på mange måter.

Ja? Hvorfor snakker en om å overføre overskuddsvindkraft til pumpekraftverk i Norge? Kostnadene blir store, virkningsgraden såder.
Hvordan kan mye elektrisk overskuddsenergi lagres på mange måter? Hva er alternativene?

For lagring for å produsere elektrisitet så er det "å løfte ting" som er best - pumpekraftverk er flott, men det er ikke mange av dem.

Utover det kan man varme vann til fjernvarme om nattten, og bruke det om dagen. Man kan også kjøle om natten om sommeren, og bruke det om dagen i store bygg med lagring.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Sitat fra: KjellG på søndag 07. desember 2014, klokken 14:58

Ja? Hvorfor snakker en om å overføre overskuddsvindkraft til pumpekraftverk i Norge? Kostnadene blir store, virkningsgraden såder.


På anleget i Aurland er virkningsgraden

Pumping 91%
Strømprod 96%

Totalvirkningsgrad 87%

http://www.tu.no/kraft/2014/12/06/na-lonner-det-seg-a-pumpe-vannet-i-hoyden-om-sommeren-for-a-bruke-det-om-vinteren

Hva er det som er bedre enn det?


Rav4_EV

Hydrogen er fremtiden.
Skal staten ha store inntekter fra transportsektoren må vi tilbake til en energibærer som lett lar seg avgiftsbelegge og som ikke brukes til annet.

Strøm er håpløst. Hvem som helst kan produsere dette hjemme.
En liten vindmølle eller solpanel er så billig at hvem som helst ville fristes til å sette igang dersom prisene var for høye.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

TorAtle

Fuel cells kan være små. Feks kan et lite et på 10kw med en liten hydrogentank være en lifesaver når batteriet er i ferd med å gå tomt og man er langt unna en kontakt. Hydrogenbiler vil uansett trenge batteri som en buffer, så det er egentlig bare et spørsmål om hvor mange kilo batterier man trenger å ha med seg til enhver tid. Kanskje 500kg som i dagens Tesla ikke er optimalt.
2014 BMW i3

JohanH


Sitat fra: TorAtle på søndag 07. desember 2014, klokken 16:24
Fuel cells kan være små. Feks kan et lite et på 10kw med en liten hydrogentank være en lifesaver når batteriet er i ferd med å gå tomt og man er langt unna en kontakt. Hydrogenbiler vil uansett trenge batteri som en buffer, så det er egentlig bare et spørsmål om hvor mange kilo batterier man trenger å ha med seg til enhver tid. Kanskje 500kg som i dagens Tesla ikke er optimalt.

Skal du kjøre i 10 km/t da med en hydrogenbrenslecelle med 10 kW effekt? Nei, jeg mener bestemt at hvis du skal tenke backup så er faktisk en liten, effektiv bensin/diesel motorgenerator bedre (f. eks som i i3 Rex)

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 16:27

Sitat fra: TorAtle på søndag 07. desember 2014, klokken 16:24
Fuel cells kan være små. Feks kan et lite et på 10kw med en liten hydrogentank være en lifesaver når batteriet er i ferd med å gå tomt og man er langt unna en kontakt. Hydrogenbiler vil uansett trenge batteri som en buffer, så det er egentlig bare et spørsmål om hvor mange kilo batterier man trenger å ha med seg til enhver tid. Kanskje 500kg som i dagens Tesla ikke er optimalt.

Skal du kjøre i 10 km/t da med en hydrogenbrenslecelle med 10 kW effekt? Nei, jeg mener bestemt at hvis du skal tenke backup så er faktisk en liten, effektiv bensin/diesel motorgenerator bedre (f. eks som i i3 Rex)

Kjører du langt, vil 10 - 15 kW kontinuerlig faktisk dekke behovet for biler av en fornuftig størrelse. Husk at du kan også tappe batteriet mens du kjører.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA