Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?

Startet av KjellG, mandag 22. desember 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

KjellG

I 2015 prenterer Toyota Miraia, verdens første masseproduserte hydrogenbil.

En Nissan Leaf trenger tre timer lading på en vintertur Sarpsborg/Lillehammer.
En Toyota Miraia "lades" på tre minutter og da har du til returen også.

Er tiden for batteritunge, sentladende batteribiler på hell?

Ingen flere problemer med 400V nett, ladekontakt i fellesgarasje, hurtigladestasjoner som ikke fungerer, gatelading,...

Råde

Eller kanskje en ny type hybrid? Elmotor, passe stort batteri som kan lades og brenselcelle og hydrogentank.

Alle kan tanke hjemme og på spredte hydrogenstasjoner ved langtur.
e-Golf | X75D

OlavEmil

Eg trur nok elbilæraen får seg ein bråstopp ganske snart. Med ny retning frå regjeringa, og bilprodusentar som hiv seg på bølgen, vil nok dei fleste som elles ville ha kjøpt seg elbil gå for hybrid i staden.

Hydrogen er nok lite realistisk, iallefall på mange år enno.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Råde

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:37
vil nok dei fleste som elles ville ha kjøpt seg elbil gå for hybrid i staden.
Que?
e-Golf | X75D

emil

Jeg vil mye heller ha lengre ladepauser innimellom enn å sitte på en "hydrogenbombe".

Og hvor mye koster en hydrogenbil pr mil hvis man måtte betale fullpris (ikke subsidiert) for hydrogenet?

Mippen

Nei, man vil nok både ha hybridbiler som IKKE går på bensin og diesel og rene elbiler. Både batteri teknologien og for eksempel hydrogen teknologien er under stadig utvikling.

For øvrig diskutert i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16149.0.html
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Ja ja. Går litt inflasjon i dette. Får ikke med seg alt alltid.
e-Golf | X75D

TorAtle

Elbiler er fremtiden, men folk flest vil velge en eller annen form for hybrid de neste 5-10-15 årene. Utelukkende batteridrift er for mindretallet/entusiastene. Når VAG og BMW ruller ut plugin-hybridene blir det fart på sakene. Noe avhenger også av hva regjeringen ønsker å satse på.
2014 BMW i3

bno

#8
Det er nå det virkelig starter og har en besnærende likhet i det som rystet IBM og utviklingen av PC'er på slutten av 80 tallet da de ble tatt på senga av Microsoft. Reaksjonsmønster til IBM den gang er slående likt det bilprodusentene nå gjør med hybrid kortet. ICE tilfører fortiden og er passe, "urgammel" teknologi som har overlevd seg selv og som det drivstoffet den gjør bruk av. Hybrid og andre kort produsenter nå spiller ut som xvis. Toyota forsøker seg på er og vil vise seg feilslått. Dette vi nå er vitne til innleder begynnelsen på slutten på produsent makt der forbrukere på noe sikt tar kontrollen av deler av bransjen og at det vil gavne både individ, samfunn og nærmiljøet (PC). Man må evne å se perspektivet. Det som skjer er en revolusjon som vil riste grunnvollene hos de produsenter som ikke følger med i timen. Årsakene er teknologidrevet og der har til nå Tesla vært/er sentral. Men Nissan har erkjent dette og tatt skikkelig grep inn i fremtiden. "Historien vil straffe dem som kommer for sent". Hybrid, fuelcell osv. er et desperat forsøk på å holde fast på markedsmakt og easy money i en vertikal integrasjon(hele kjeden) som til nå har gitt produsentene og hele bransjen utrolig mye makt og innflytelse. Uten Tesla (brudd på "monopolet") ingen særlig utvikling mot ren  og ekstremt mye billigere transport etter hvert. Avslutningsvis vil jeg legge til er at biljournalister spiller på lag med fossil "gutta" så vi får være på vakt....for å være litt konstruktiv paranoid.

Sitat:
If you are following electric cars developments, you have realised by now that lithium technology is advancing very fast. It allows now better and cheaper lithium batteries and all major auto-makers are looking over the shoulder at Elon Musk at Tesla Motors in order not to become fossils in the archives of history with the same origin as the fuels driving their ICE cars in the 21st century in the next twenty years. The time for the most efficient transportation systems based on the controlled explosions of the dinosaurs poop has come and gone.

Kilde :
seekingalpha.com/instablog/27130533-kirill-klip/3219965-lithium-race-new-nissan-leaf-2016-will-have-the-real-car-look-186-miles-range-and-17k-price-tag
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

JohanH

Tror mange vill rekke å eie en plug-in hybrid men neppe to.
For de fleste i Norge vil neste bil være en PHEV og neste deretter en ren batteribil.
Omtrent som cannabis er en gateway drug til heroin.

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 09:06
Tror mange vill rekke å eie en plug-in hybrid men neppe to.
Plugin-hybrid: Du får kanskje dekket et behov som ingen tilgjengelige elbiler dekker per i dag, og du lærer deg hvor deilig det er å "aldri" besøke bensinstasjoner. Samtidig får de etablerte produsentene mulighet til å selge en kompleks bil (dvs mange feilkilder) som vil kreve vedlikehold (inntjening) i all overskuelig fremtid, og ikke minst - de kan fortsette med motor-produksjon!

Ulempen med hybrid-eierskapet er at man kan oppleve lading som stressende fordi batteriene er alt for små. La oss håpe brukerne forstår fordelen med større batteri etter en tids eierskap, og finner en brukbar helelektrisk bil etter å ha eid hybridbil en stund.
Jeg kunne aldri tenke meg å gå bort fra ren elbil uten tvang, noe som understøttes av TØIs undersøkelse som viser at kun 1% av elbil-eierne ikke vil kjøpe elbil igjen. Og CR melder at 98% av Tesla-eierne vil kjøpe Tesla igjen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pwb

Sitat fra: emil på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:53
Jeg vil mye heller ha lengre ladepauser innimellom enn å sitte på en "hydrogenbombe".

Og hvor mye koster en hydrogenbil pr mil hvis man måtte betale fullpris (ikke subsidiert) for hydrogenet?
Bra du gjorde "", men mange tror faktisk at en tank med hydrogen er det samme som en hydrogenbombe, men det er det ikke.

bno

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 07. desember 2014, klokken 09:36
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 09:06

Plugin-hybrid: Samtidig får de etablerte produsentene mulighet til å selge en kompleks bil (dvs mange feilkilder) som vil kreve vedlikehold (inntjening) i all overskuelig fremtid, og ikke minst - de kan fortsette med motor-produksjon!

Ulempen med hybrid-eierskapet er at man kan oppleve lading som stressende fordi batteriene er alt for små. La oss håpe brukerne forstår fordelen med større batteri etter en tids eierskap, og finner en brukbar helelektrisk bil etter å ha eid hybridbil en stund.
Jeg kunne aldri tenke meg å gå bort fra ren elbil uten tvang, noe som understøttes av TØIs undersøkelse som viser at kun 1% av elbil-eierne ikke vil kjøpe elbil igjen. Og CR melder at 98% av Tesla-eierne vil kjøpe Tesla igjen.

Det er akkurat det.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jkirkebo

Sitat fra: pwb på søndag 07. desember 2014, klokken 09:43
Sitat fra: emil på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:53
Jeg vil mye heller ha lengre ladepauser innimellom enn å sitte på en "hydrogenbombe".

Og hvor mye koster en hydrogenbil pr mil hvis man måtte betale fullpris (ikke subsidiert) for hydrogenet?
Bra du gjorde "", men mange tror faktisk at en tank med hydrogen er det samme som en hydrogenbombe, men det er det ikke.

En hydrogenbombe er noe helt annet ja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermonuclear_weapon
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

#14
Sitat fra: pwb på søndag 07. desember 2014, klokken 09:43
Sitat fra: emil på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:53

Bra du gjorde "", men mange tror faktisk at en tank med hydrogen er det samme som en hydrogenbombe, men det er det ikke.

Nei, men det binder deg opp. Det er denne "Apple" effekten (vertikalt integrert) proprietære og for forbruker fordyrende forretnings modell vi også må bort fra. Da får vi mangfoldet og kvante sprang i utviklingen.

Det med hydrogen er å styre pris og ha makt. Man må se dette også i et makt perspektiv om vi skal forbedre noe. Da tenker jeg forbrukermakt som gjør at vi ikke blir konfrontert med "tullebiler".

Hydrogen blir sannsynligvis ikke billig og har alle kimer i seg til monopolisering og statlig melkeku og at de fleste (foreløpig) bidrar til å opprettholde en situasjon som gjør at man forblir petroholikere......
Elektrifisering av transportsektoren har alle kimer i seg til noe som kan beskrives som det motsatte. Det liker ikke bransjene.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA