Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store bulkedagen

Startet av Olemann, mandag 22. desember 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

Mippen

#45
Alle har like mye rett til å parkere selv om man har en stor bil. Så lenge bilen står innenfor stripene. Om det er lurt å presse seg inn på en trang plass er noe annet. Jeg ville aldri ha gjort det - med mindre det var helt krise.

Når det er sagt så er det dessverre trangt mange plasser. Man kan ikke la vær å benytte fasalitetene på et sted selv om det er trange plasser. Da har de som eier plassene et ansvar for å tilrettelegge. Jeg forsøker også når jeg skal parker å finne en plass ved siden av to mindre biler slik at det ikke blir så trangt, men hvis det ikke er ledig noen annen plass må jeg bare parkere der det er ledig. Det er derfor ikke noe galt å parkere med stor bil. Det som er galt er å parkere over stripene eller å parkere veldig skjevt. Da lager man lett krøll for de som skal parkere når det er trangt. Vet ikke om denne teslaen var nødt til å parkere over stripene for kunne få plass eller om den kunne ha kjørt tettere mot søylen?

Det er heller ikke greit å trekke ut kontakten til andre med mindre det er helt krise, og den bilen man tar ut kontakten på er fulladet. Men da bare for å lade selv. Ikke ta ut kontakten for å ta den ut. Ofte står gjerne folk å okkuperer en plass i lang tid etter bilen er fulladet.
Fremtiden er elektrisk.

Knotten

Jeg har kjørt min kjære Leaf 40000 km nå og jeg er VELDIG GLAD jeg våget spranget fra fossilbil. ;D

På grunn av tidvis behov for større lastekapasitet vurderer jeg å bytte den inn i en E-NV200 kombi.
Men nå blir jeg litt betenkt, kommer jeg til å bli uglesett av eiere av mindre elbiler? :o

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Sirup

#47
Sitat fra: Knotten på fredag 12. desember 2014, klokken 15:09
Men nå blir jeg litt betenkt, kommer jeg til å bli uglesett av eiere av mindre elbiler? :o

Jeg er ny elbileier, og er overrasket over misunnelsen/sjalusien som utvises ovenfor Tesla-eierne av enkelte andre elbilsjåfører. Vi som er opptatt av ren luft og mindre forurensning må da bare være glade for at også BMW/Audi eierne går over til elbil og kjøper Tesla.

Det hadde nok ikke vært et alternativ for mange av disse å skaffe seg Zoe/Leaf/Golf. For hver Tesla man ser på veien er det en mindre fossilbil. Dette må jo være bra for alle?
VW e-Golf
Tesla Model X75

kos

Hei Som eier av en Tesla og en Zoe er jeg opptatt av klima og av elbiler som alternativ. Teslaen ble anskaffet fordi jeg er avhengig av å kjøre over 20 mil. Mitt bilhold kunne ikke løses med annet alternativ. Zoe ble anskaffet fordi mitt totale bilhold kunne dekkes av elbiler og jeg kunne bli totalt dekke mitt bilhold elektrisk. Tre fossiler byttet ut med 2 elbiler. Var litt stolt over valget og ikke minst at jeg er med på å bevise at dette er mulig. Ren fornybar fossekraft mot fossil brensel som vil ta slutt. Så kom skuffelsene - ikke når jeg kjører Zoe, men hatet mot Teslaen. Har opplevd at Zoen får fred men hærverk på Teslaen. Flere av disse trådene viser at dette hatet er reelt. skuffet JA fordi at Tesla viser at man kan bytte ut all fossil brensel med fornybar elektrisk. Og denne motstanden fra elbileiere. UFORSTÅENDE

Rio

Det er sikkert folk som misliker Teslaer (som det er folk som misliker Mercedes, BMW og andre), men jeg tror ikke det er mange elbilister som misliker Teslaer. Jeg kjenner i hvert fall ingen, men de eksisterer sikkert.

Jeg kunne også påpeke at jeg blir litt matt av holdningen til enkelte Teslaeiere mot det de kaller "kortrekkeviddebiler" osv., men jeg tror nok de er i et mindretall. De fleste virker hyggelige folk!

Som så ofte ellers er det de få man legger merke til.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Rio - svært godt svart. Lever i det håpet.

Mippen

Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 23:09
Det er sikkert folk som misliker Teslaer (som det er folk som misliker Mercedes, BMW og andre), men jeg tror ikke det er mange elbilister som misliker Teslaer. Jeg kjenner i hvert fall ingen, men de eksisterer sikkert.

Jeg kunne også påpeke at jeg blir litt matt av holdningen til enkelte Teslaeiere mot det de kaller "kortrekkeviddebiler" osv., men jeg tror nok de er i et mindretall. De fleste virker hyggelige folk!

Som så ofte ellers er det de få man legger merke til.

En del tesla eiere har også gått fra vanlig elbil til en tesla pga behov for rekkevidden. Hadde vanlige elbiler hatt større rekkevidde hadde ikke valget vært vanskelig. Når leaf eller andre kommer med tilsvarende rekkevidde skal jeg vurdere å bytte ut teslaen igjen. Digger fortsatt leafen min. Kommer til å savne den... :/
Fremtiden er elektrisk.

Knotten

Enhver er seg selv nærmest. Noen er 'nærmere' enn andre. ::)

Skulle gjerne sett at 'noen av oss' hadde tenkt seg om litt mer før man kastet seg over tastaturet, tenk på at alle har ikke nødvendigvis samme behov og forutsetninger (praktisk og økonomisk) som du.

Jeg kjenner bare en Tesla eier, han er kjempehyggelig, har kjørt Think i flere år til jobben, men ville nå over på kun en bil, da var Tesla tingen for ham (dem).  8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Powerflux

Misunnelse i dette landet står nok uvanlig sterkt.
Man kan fort få inntrykk av at man  ikke er en "ekte"el bilist med mindre man kjører protesebilen Buddy eller lignende.
Jeg kjenner  8 Tesla eiere,ingen av dem utmerker seg som egotrippere på noen måte. Et par av dem liker dog å bruke gassen litt skikkelig! Det er kanskje feil blant de retttroende  med protesebilene...
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

JohanH

Let's face it. Elbiler er 12% av nybilsalget. Innen få år heter det ikke "elbil" men "bil". Det gir lite mening å snakke om "folk som har bil" som en gruppe som egentlig har mye felles. Man må dele på veien og parkering/ladeplasser akkurat som for 10 eller 30 år siden. Noen (el)biler er små, noen store. So what?

arthur

Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:42
Det er kanskje feil blant de retttroende  med protesebilene...

Hva er poenget med den type "møkka-kommentarer"? Har selv en "Trilling" skal jeg da anse meg som innehaver av en slik "protesebil"?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

pwb

Sitat fra: arthur på søndag 14. desember 2014, klokken 08:24
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:42
Det er kanskje feil blant de retttroende  med protesebilene...

Hva er poenget med den type "møkka-kommentarer"? Har selv en "Trilling" skal jeg da anse meg som innehaver av en slik "protesebil"?

Ja det skal du, husk et Teslaeiere ser ned på oss med disse små rare bilene som vi faktisk klarer å spare inn kostnaden på. Vi kan til og med parkere på parkeringsplasser de ikke klarer å komme seg inn på, vet ikke om det er bilen eller sjåføren, men de syter vist mye over trange parkeringsplasser har jeg sett. Husk også at selv om disse ****** ser ned på bilen din så klarer i hvertfall du og åpne dørene når det er kaldt, du har sikkert ikke eller trenger ikke bytte motor hvert 1/2 år heller. Husk også på at din bil er mye mer trafikksikker siden du slipper å knote rundt på en svær treig skjerm som man bare blir irritert av. Husk også at du kan kjøre fort i svingene uten å ramle ut av sete.
Husk også på at det som kjennetegner en premium bil er at den i hvertfall skal ha bakhjulsdrift, og det har både de og vi. Siden det er like lite hos dem som er premium som i vår bil så tror jeg vi med hånden på hjerte kan kalle vår bil premium også.
Så kjør lykkelig rundt i protesebilen din og vær glad i den, den er bedre enn en Tesla anytime og hvis du plutselig skulle få lyst på en Tesla så tenk heller på alle problemene de har som vi ikke har, som vinduer som åpner seg for de at de trenger kalibrering, soltak som ikke går igjen og at det regner inn osv. Så kos deg i bilen din, det gjør jeg :-)

Når jeg tenker meg om så kan det jo være misunnelse som gjør at de kommer med slike kommentarer, de er nok litt misunnelig på det å kunne ha ett problemfritt bilhold.

Øyvind.h

Åja, powerflux kjørte ikke Tesla nei.  ;D ;D
Noen med seriøse komplekser her...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 08:55
Sitat fra: arthur på søndag 14. desember 2014, klokken 08:24
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:42
Det er kanskje feil blant de retttroende  med protesebilene...

Hva er poenget med den type "møkka-kommentarer"? Har selv en "Trilling" skal jeg da anse meg som innehaver av en slik "protesebil"?

Ja det skal du, husk et Teslaeiere ser ned på oss med disse små rare bilene som vi faktisk klarer å spare inn kostnaden på. Vi kan til og med parkere på parkeringsplasser de ikke klarer å komme seg inn på, vet ikke om det er bilen eller sjåføren, men de syter vist mye over trange parkeringsplasser har jeg sett. Husk også at selv om disse ****** ser ned på bilen din så klarer i hvertfall du og åpne dørene når det er kaldt, du har sikkert ikke eller trenger ikke bytte motor hvert 1/2 år heller. Husk også på at din bil er mye mer trafikksikker siden du slipper å knote rundt på en svær treig skjerm som man bare blir irritert av. Husk også at du kan kjøre fort i svingene uten å ramle ut av sete.
Husk også på at det som kjennetegner en premium bil er at den i hvertfall skal ha bakhjulsdrift, og det har både de og vi. Siden det er like lite hos dem som er premium som i vår bil så tror jeg vi med hånden på hjerte kan kalle vår bil premium også.
Så kjør lykkelig rundt i protesebilen din og vær glad i den, den er bedre enn en Tesla anytime og hvis du plutselig skulle få lyst på en Tesla så tenk heller på alle problemene de har som vi ikke har, som vinduer som åpner seg for de at de trenger kalibrering, soltak som ikke går igjen og at det regner inn osv. Så kos deg i bilen din, det gjør jeg :-)

Når jeg tenker meg om så kan det jo være misunnelse som gjør at de kommer med slike kommentarer, de er nok litt misunnelig på det å kunne ha ett problemfritt bilhold.

Det er å dra alle over en kam. Snakker for min egen del og andre som kjører tesla. De fleste av oss er helt vanlige folk som kjøper bilen pga rekkevidden. Hadde det vært et alternativ som en Nissan Leaf eller e-golf med 3-400km rekkevidde eller mer hadde mange av oss i stedet kjøpt det. Det er ikke noen av oss som ser ned på andre som kjører normale elbiler. Det er naturligvis alltid noen tullinger i begge leirer, men jeg og mange av de jeg har pratet med er ikke det. Vi er opptatt av at flere skal velge elbiler og er ikke ute etter å føle oss bedre enn andre. Har faktisk tenkt en del på det etter jeg trykket på bestill knappen på min model s. At jeg ikke håper folk ser på meg som en dust som kjører en tesla. En som vil være bedre enn alle andre. Men for meg handler det som sagt bare om å ha en elbil som fungerer til mitt bruk. Jeg syns naturligvis den er flott på alle mulige måter, men det er først og fremst rekkevidden.

Ellers er det et problem at parkeringsplassene er trange. Selv med leafen min sliter jeg å parkere enkelte plasser. Måten jeg pleier å løse det på er at jeg ofte parkerer på siden eller enden av parkeringsplassen hvis det er ledig. Da kan jeg stille meg helt inn mot en vegg for eksempel på ene siden slik at jeg får god plass og ikke gjør det vanskelig for andre å parkere.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på søndag 14. desember 2014, klokken 09:35
Det er å dra alle over en kam. Snakker for min egen del og andre som kjører tesla. De fleste av oss er helt vanlige folk som kjøper bilen pga rekkevidden. Hadde det vært et alternativ som en Nissan Leaf eller e-golf med 3-400km rekkevidde eller mer hadde mange av oss i stedet kjøpt det. Det er ikke noen av oss som ser ned på andre som kjører normale elbiler.

Mange av oss har også en mindre elbil i tillegg til Teslaen. Vi har f.eks en Leaf, som vi hadde i over 2 år før Teslaen kom og fortsatt eier. Skal jeg føle meg litt schizofren da eller? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA