Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store bulkedagen

Startet av Olemann, mandag 22. desember 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

cra

Det er ingen tvil om at normen er moden for en oppdatering. Selv de "små" bilene er ganske store. Greit nok at en plass på 230 gir akkurat nok plass til de fleste biler, men så skal man inn og ut av bilen, da.... Ikke mye igjen til det. Det går greit for mnin del enda; jeg har høy forbrenning og er relativt ung og smidig. Regner med dette kommer til å endre seg etterhvert, og om ikek bilene blir smalere igjen eller plassene breiere kommer jeg til å slite. :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Terjer

Sitat fra: Olemann på fredag 05. desember 2014, klokken 23:44
Håper denne tråden kan holdes på et saklig nivå, selv om min erfaring fra det siste viser at det etterhvert er endel medlemmer her med et mildt sagt frodig språk.
Men; jeg tar sjansen og deler dagens erfaring med dere.

Jeg skulle til Gardermoen fra Bærum i ettermiddag og måtte derfor lade når jeg parkerte på Storsenteret i Sandvika.  Heldigvis var 1 av de 3 ladeplassene ledig.   2 av disse plassene, også den ene ledige, er plassert ved siden av hverandre mellom 2 søyler. Det er altså rimelig trangt.

Det sto en Tesla parkert på den andre plassen.  Føreren hadde parkert pent inntil søylen på sin side.  Men Teslaen er for bred til denne plassen slik at bilen sto over på den andre plassen.
Det var derfor et svare strev for meg å rygge inn på den ledige plassen uten å ripe opp bilene.
Teslaen hadde dashcam, slik jeg også har i min i3, kanskje har vi begge erfaringer med bøllete påkjørsel og stikk.

Da jeg kom tilbake etter shoppingen var Teslaen borte, ingen skader på min bil, så pent kjørt av Teslaen.  MEN; min ladekabel lå på bakken, dratt ut av støpselet!  Dette har jeg aldri opplevd før, så min eneste hypotese er at Tesla føreren ville straffe meg,  eller hadde behov for å få utløp for et eller annet.

Som om jeg ikke hadde nok med mitt svare strev for å parkere når Teslaen hadde tatt også litt av den andre plassen! 

Tesla er en flott bil.  Den kan ta med 5-7 passasjerer, forbikjøringsmaskin +++   MEN; den har en ulempe.  Den er for bred for endel parkeringsplasser.  Er det slik at noen Tesla eiere ikke respekterer at bilen er bred og at de dermed ikke kan parkere alle steder?
Mener man kanskje at det er noe "feil" med oppmerkede plasser siden deres bil er for stor?  Kan man derfor okkupere 2 plasser slik at en annen ikke får lade?
Min i3 sto innenfor merkelinjene på begge sider.  Det gjorde ikke Teslaen.

Er det min feil at det blir trangt for bilen som er for bred for plassen?

Når jeg i tillegg opplever å få ladekabel nappet ut (har ikke sjekket dashcam enda så vet ikke sikkert at det var Tesla eier som gjorde det) så lurer jeg på hvor det gamle elbil-fellesskapet er blitt av.  Mye har skjedd siden Reva og Buddy tiden for 5-10 år siden :-)

Dette er noe av det drøyeste jeg har lest her på lenge, altså det at du lager en tråd og anklager en Teslaeier for å ha dratt ut kontakten din!
VW e-up! - Aurskog-Høland

Olemann

Hei Terje,

Har du lest hele tråden?  Ditt meget korte og fyndige innspill bære ikke preg av at du har fordypet deg i denne tråden.  Den observante leser vil se at det handler om atferd i møte med parkeringsplasser som er trange og hvordan potensielle konflikter mellom bileiere med smale og brede biler kan løses. Min erfaring på Storsenteret trigget min motivasjon for å dele dette med dere, men nå ser det altså ut som det går stress og temperatur i dette som ikke bidrar til å løse sakens kjerne, respekt for andres rettigheter, og med mindre det kommer kloke innspill som opplyser saken så foreslår jeg at den avrundes.

Jeg synes det var mye interessant å lese her hva angår ulik forståelse av hvordan egen bil begrenser hvordan den kan parkeres, og takker alle som har bidratt med konstruktive innspill.


Sitat fra: Terjer på mandag 08. desember 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Olemann på fredag 05. desember 2014, klokken 23:44
Håper denne tråden kan holdes på et saklig nivå, selv om min erfaring fra det siste viser at det etterhvert er endel medlemmer her med et mildt sagt frodig språk.
Men; jeg tar sjansen og deler dagens erfaring med dere.

Jeg skulle til Gardermoen fra Bærum i ettermiddag og måtte derfor lade når jeg parkerte på Storsenteret i Sandvika.  Heldigvis var 1 av de 3 ladeplassene ledig.   2 av disse plassene, også den ene ledige, er plassert ved siden av hverandre mellom 2 søyler. Det er altså rimelig trangt.

Det sto en Tesla parkert på den andre plassen.  Føreren hadde parkert pent inntil søylen på sin side.  Men Teslaen er for bred til denne plassen slik at bilen sto over på den andre plassen.
Det var derfor et svare strev for meg å rygge inn på den ledige plassen uten å ripe opp bilene.
Teslaen hadde dashcam, slik jeg også har i min i3, kanskje har vi begge erfaringer med bøllete påkjørsel og stikk.

Da jeg kom tilbake etter shoppingen var Teslaen borte, ingen skader på min bil, så pent kjørt av Teslaen.  MEN; min ladekabel lå på bakken, dratt ut av støpselet!  Dette har jeg aldri opplevd før, så min eneste hypotese er at Tesla føreren ville straffe meg,  eller hadde behov for å få utløp for et eller annet.

Som om jeg ikke hadde nok med mitt svare strev for å parkere når Teslaen hadde tatt også litt av den andre plassen! 

Tesla er en flott bil.  Den kan ta med 5-7 passasjerer, forbikjøringsmaskin +++   MEN; den har en ulempe.  Den er for bred for endel parkeringsplasser.  Er det slik at noen Tesla eiere ikke respekterer at bilen er bred og at de dermed ikke kan parkere alle steder?
Mener man kanskje at det er noe "feil" med oppmerkede plasser siden deres bil er for stor?  Kan man derfor okkupere 2 plasser slik at en annen ikke får lade?
Min i3 sto innenfor merkelinjene på begge sider.  Det gjorde ikke Teslaen.

Er det min feil at det blir trangt for bilen som er for bred for plassen?

Når jeg i tillegg opplever å få ladekabel nappet ut (har ikke sjekket dashcam enda så vet ikke sikkert at det var Tesla eier som gjorde det) så lurer jeg på hvor det gamle elbil-fellesskapet er blitt av.  Mye har skjedd siden Reva og Buddy tiden for 5-10 år siden :-)

Dette er noe av det drøyeste jeg har lest her på lenge, altså det at du lager en tråd og anklager en Teslaeier for å ha dratt ut kontakten din!

Thomas Parsli

#33
Jeg synes det virker sannsynlig at det er Tesla-eieren som dro ut ladekabelen, men ser ikke helt poenget med denne diskusjon (den akkurat den kontektsten).

Så lenge mange parkeringsplasser bare er 2,3m bred er det innlysende at de som kjører Tesla må vise hensyn når de parkerer. Det er like innlysende at man ikke kan stå streken med hjulene på slike plasser...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Olatho

Men hvis man da ER en Tesla-eier, og kommer til Sandvika Storsenter for å handle et par timer, og faktisk trenger noen kWh påfyll for å komme seg videre dit man skal.  Er det da faktisk uetisk å parkere på en ladeplass, selv om man ser det kan bli trangt ved siden av?
Her hadde jo eieren åpenbart forsøkt så godt han/hun kunne å parkere så godt som overhodet mulig. Og veldig mange elbiler ville jo ikke hatt noe problem med å parkere ved siden av. Eks. trillinger, eUP osv. 

Som alle andre eiere av biler bør man selvsagt ta hensyn, men det hender jo faktisk at også Tesla-eiere har behov for strøm, og den eneste strømmen som er tilgjengelig er plassert på et idiotisk sted.

Selv lader jeg nesten aldri andre steder enn hjemme eller på superladere, men det er ikke alltid sånn at man kan planlegge dette 100%. 

Hovedansvaret her ligger på senteret, som har for få, og for trange ladeplasser.  Litt merkelig, sånn midt i det tetteste Tesla-området i landet, men de har vel erfaring med at de fleste Teslaer ikke trenger å lade når de er så kort hjemmefra...
;)


cra

På generelt grunnlag så tenker jeg at det er innafor å sperre pasasjersiden på andre biler når man parkerer på trange plasser, men man bør så langt som mulig tilstrebe at fører av den andre bilen kan komme seg inn i bilen. Man bør også være obs på hvordan fører av den andre bilen må kjøre for å komme ut av plassen, spesielt hvis det er innerste plass, uten mulighet for å velge retning man skal kjøre i.

Selv har jeg i alle fall ingen problemer med å slippe av pasasjerer før jeg parkerer, og evt. kjøre bilen ut av plassen før jeg slipper dem på igjen hvis det er trangt.  I og med at de fleste parkerer med nesa inn og jeg liker å rygge inn er det som oftest greit å få til at det blir tranges på den minst kritiske sida av begge bilene.

Når det gjelder Tesla så har den jo rammeløst vindu, så da kan man kjøre ned vinduet for å gjøre det litt enklere å smyge seg inn/ut hvis det er veldig trangt; man slipper vindusruta som bøyer seg inn over plassen man trenger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kos

Hei Denne siden er laget fordi en har måtte parkere på RETTEN sin, samtidig som han viser at resten av lovverket ikke gjelder for han selv. Prøv saken for § 3 i veitrafikkloven. Der har du ingen rettigheter bare plikter. Og hvor han holdninger er fullstendig på kollisjonskurs med Hans Rettigheter. DU HAR INGEN RETTIGHETER BARE PLIKTER NÅR DET KOMMER TIL § 3.

Terjer

Sitat fra: Olemann på mandag 08. desember 2014, klokken 12:02
Hei Terje,

Har du lest hele tråden?  Ditt meget korte og fyndige innspill bære ikke preg av at du har fordypet deg i denne tråden.  Den observante leser vil se at det handler om atferd i møte med parkeringsplasser som er trange og hvordan potensielle konflikter mellom bileiere med smale og brede biler kan løses. Min erfaring på Storsenteret trigget min motivasjon for å dele dette med dere, men nå ser det altså ut som det går stress og temperatur i dette som ikke bidrar til å løse sakens kjerne, respekt for andres rettigheter, og med mindre det kommer kloke innspill som opplyser saken så foreslår jeg at den avrundes.

Ja jeg har lest hele tråden og jeg holder meg til saken. Ikke beskyld andre for noe uten at du kan dokumentere det. Ellers er det førers ansvar å parkere i henhold til gjeldende parkeringsbestemmelser og eiers ansvar å betale et eventuelt parkeringsgebyr, dette vet alle. Parkerer man utenfor oppmerket område kan man risikere gebyr, uavhengig av bilstørrelse, modell eller drivstoffkode.
VW e-up! - Aurskog-Høland

VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

pwb



Sitat fra: Terjer på mandag 08. desember 2014, klokken 21:35
Ellers er det førers ansvar å parkere i henhold til gjeldende parkeringsbestemmelser og eiers ansvar å betale et eventuelt parkeringsgebyr

Dette stemmer vel ikke? På private plasser er det fører som inngår leieavtalen og fører som må ta gebyret. Var vel en sak om dette for en stund siden. Hvis eier ikke har parkert selv kan gebyret kastes og hvis jeg husker rett så ble vel dette delvis bekreftet av parkeringsmafiaen også. Man er heller ikke pliktig til å oppgi hvem som kjørte så lenge det gjelder privat parkering. Med forbehold om at det ikke stemmer, men rimelig sikker på at det er slik.

JohanH

#40
Sitat fra: pwb på onsdag 10. desember 2014, klokken 18:09


Sitat fra: Terjer på mandag 08. desember 2014, klokken 21:35
Ellers er det førers ansvar å parkere i henhold til gjeldende parkeringsbestemmelser og eiers ansvar å betale et eventuelt parkeringsgebyr

Dette stemmer vel ikke? På private plasser er det fører som inngår leieavtalen og fører som må ta gebyret. Var vel en sak om dette for en stund siden. Hvis eier ikke har parkert selv kan gebyret kastes og hvis jeg husker rett så ble vel dette delvis bekreftet av parkeringsmafiaen også. Man er heller ikke pliktig til å oppgi hvem som kjørte så lenge det gjelder privat parkering. Med forbehold om at det ikke stemmer, men rimelig sikker på at det er slik.

Vet ikke om nyere saker vært for retten ig endret presedens? Interessant hvis noen vet, ellers har man jo et enkelt og soleklart loop-hole her.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/laner-bort-bilen---slipper-p-bot-1.357459

http://www.klikk.no/motor/article695305.ece

http://www.osloby.no/nyheter/Lante-bort-bilen_-slipper-P-bot-6769747.html

Olemann


Hei Vigdis,

Nei, jeg har bevisst ikke sjekket det. Nettopp fordi jeg ikke er ute etter å henge ut noen enkelt-person, noe som tydeligvis mange her (snakker ikke om deg) synes å tro.

Jeg gir meg i denne tråden nå, ser at den er utvidet og endret til det ugjenkjennelige, noen vil nå drøfte hvorvidt det er eier eller sjåfør som må betale ev. bot, andre påstår jeg parkerer på RETTEN min, jeg parkerte på asfalten slik jeg ser det.

Jeg prøver en siste gang:  Grunnen til at Tesla sjåfører har et ekstra stort ansvar er at de har en ekstra bred bil.  Som lettere enn en trilling eller Reva (som andre har nevnt) kommer i konflikt med andres behov, nemlig plass ved siden av.  Jeg fatter ikke at det er vanskelig å skjønne.

Det ser heldigvis ut til at de fleste mener at man ikke skal parkere på/over merkelinjene, men noen mener tydeligvis at det er noe feil med bredden på plassen siden Teslaen ikke får plass, og at dette legitimerer at de gjør det umulig for en Leaf/i3/Golf å parkere på plassen ved siden av.

Går det ikke an å nyte at en Tesla er en fantastisk bil å fylle med mye feriebagasje, å kjøre forbi med etc, men at den kommer til kort på endel parkeringsplasser, rett og slett fordi den er for stor?  Slik Tesla eieren kan parkere de fleste andre ut av et lyskryss, kan en trilling og en Reva eier parkere der Teslaen må kjøre forbi og lete videre....

Da takker jeg for debatten og trekker meg ut  :)


Sitat fra: VigdisA på onsdag 10. desember 2014, klokken 18:01
@olemann sjekket du dashcam ?

kos

Hei Denne saken har komt ut av alle proporsjoner. Løses enkelt som beskrevet ovenfor. Senterlederen sender ut vaktmesteren med et malerspann og en meterstokk. Måler opp nye båser a 250 cm. Så får vi håpe at ledningen blir lang nok. Tenker at dette blir eneste tiltak, og har forresten aldri hørt at et senter har straffet noen for å stå feilparkert, litt over streken. Behandler ikke kunder slik.

Tror at om jeg hadde stått parkert 10 centimeter over den hvite streken og fått et gebyr, hadde varene blitt levert inn og aldri mer handlet der.

Philip Marlowe

Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 02:01
Hei Denne saken har komt ut av alle proporsjoner. Løses enkelt som beskrevet ovenfor. Senterlederen sender ut vaktmesteren med et malerspann og en meterstokk. Måler opp nye båser a 250 cm. Så får vi håpe at ledningen blir lang nok. Tenker at dette blir eneste tiltak, og har forresten aldri hørt at et senter har straffet noen for å stå feilparkert, litt over streken. Behandler ikke kunder slik.

Tror at om jeg hadde stått parkert 10 centimeter over den hvite streken og fått et gebyr, hadde varene blitt levert inn og aldri mer handlet der.
+1
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

afitch80

@olemann
Jeg skjønner ikke helt problemet. Du kom deg inn i parkeringsplassen og du fikk ladet (litt i hvertfall). Veldig synd at noen trakk ut kabelen din. Det tviler jeg veldig sterkt på at en annen elbileier ville gjort. Vi vet alle hvor dyrebar den strømmen er og hvor få plasser vi kan få tak på den. Teslaeieren du nevner gjorde sitt aller beste for at andre skulle få lade og. Han/hun hadde nok like stort behov for strøm som deg. Ellers ville nok han/hun aldri parkert der. Har aldri vært på Sandvika Storsenter, så vet ikke hvordan plassene er. Men kjenner selv at jeg måtte vært desperat etter strøm for å parkert min Tesla der utfra det du skriver om størrelse på plassene.
Der er mange der ute som ikke liker elbiler som godt kunne tenkes å gjøre noe sånt. Som det en annen i tråden skriver. Eller som de skriver i den Facebook gruppen mot elbiler: De har som mål å dra ut flest mulig kontakter. Det kan også være at det var noen ungdommer som tenkte de skulle gjøre noe "morsomt". Hvem vet? Ville ihvertfall ikke kommet med at en annen elbileier gjorde det som eneste hypotese.
Jeg skjønner litt tankegangen om at eiere av større elbiler bør ta mer hensyn til parkering. Men det blir litt feil og. Alle elbiler har lik rett på strøm. Klag heller på senteret som ikke følger med i tiden. Ikke på elbileier eller elbilprodusenter som alle gjør sitt for å forurense mindre. Men jeg synes de aller fleste eiere av større elbiler tar hensyn når de parkerer. Mye mer enn eiere av store fossilbiler gjør i hvertfall. Og jeg synes eieren av denne Tesla'en som du snakker om tok veldig mye hensyn. Han/hun laget plass til en annen bil. Du fikk inn din i3, som ikke er av de minste. Hadde begge plassen vært tomme, ville du parkert uten tanke på at en stor elbil kunne komme rett etter deg i desperat nød for strøm? Eller ville du parkert din i3 på en slik måte at en Tesla kunne kommet seg inn ved siden av deg og fått litt strøm på batteri selv om det betydde at han/hun måtte låne litt av strippen mellom plassene?
Der finnes sorte får i alle flokker. Men her vil jeg si at du nok har litt mørkere farge på ullen din enn Tesla eieren som parkerte ved siden av deg når du for det første antar at det var denne eieren som dro ut kabelen din. For det er det du gjør når det er din eneste hypotese. For det andre når du mener at Tesla eiere skal ta mer hensyn enn det eiere av andre elbiler skal. Alle skal ta like mye hensyn slik at flest mulig får den strømmen på batteriet de trenger uansett hvilket emblem som pryder panseret. På innsiden er alle elbiler like. 4 hjul, batteri og drivenhet.

Ville du laget dette emne om ladekabelen din sto i da du kom ut igjen? Eller ville du fortsatt ha laget dette emnet om du hadde sjekket dashcam før du gikk inn på elbilforum.no?
Før amerikansk, nå tysk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA