Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store bulkedagen

Startet av Olemann, mandag 22. desember 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

Olemann

Ser at det sies at dette er debattert tidligere og avrunder da for min del med disse kommentarer/oppsummering.

1. Synes han som sa "Kjøper man en stor bil så må man finne passende parkeringsplasser. Man har ingen rett til å ta to plasser" oppsummerer dette fint.
Eller som jeg sa over; Kjøper man Tesla kan man ofte kjøre forbi der andre ikke kan det, men kan ikke parkere der mange andre kan det.

2. Ingen har noen rett til å dra ut andres ladekabel, som også sies av andre her.

3. Til det jeg har klippet inn under:  Kommer man til en plass der en annen allerede har spist seg inn på den, så  har den 1. bilen gjort en feil.  MEN: Det gir ikke nestemann noen rett til å spise videre naboplasser og gjøre samme feil. I dette tilfellet vil det derfor lønne seg å ha en smal bil fordi den får plass på den delen av plassen som er igjen.  Dette er derfor et godt eksempel på at Tesla mister muligheten til en slik plass, nettopp fordi den vil spise naboplassen.  En trilling vil kunne utnytte det som er igjen, uten å ta plassen fra 3. mann på den andre siden.
Dette er ingen diskriminering av personer eller påstander om udannet atferd, bare en enkel konsekvens av bilenes bredde, med det utgangspunkt at ingen har rett til å parkere over grenselinjen mellom plassene.
Og prinsippet om at andres feil legitimerer at jeg gjør samme feil er forhåpentligvis ikke noe som hevdes som et bra prinsipp.

Og for å gjenta med andre ord:  Eneste poeng med at Tesla er nevnt av meg, er at Tesla er den bredeste elbilen jeg har sett parkert.  Jeg har ingen offentlig mening om hvorvidt det er karakter-forskjeller på Tesla føreren og f.eks. på Reva føreren -  hva angår dannelse, høflighet, kjørestil etc.


Sitat fra: kos på søndag 07. desember 2014, klokken 18:14
Hei Olemann. Som teslaeier har vi god erfaring med parkering av en tesla. Den er stor, men ikke så stor. Vi er avhengig av at alle parkerer innenfor de oppmerkede stripene. Noen ganger er det umulig, fordi det da står en annen parkert på "min strek". Dette forrykker hele parkeringsplassen.

Så har også tesla eiere behov for å lade. Når man da kommer fram til en lade stasjon parkerer man slik at man kan lade. Om det blir trangt. kan hende det ja - men det ansvaret hviler også på bil nummer 2 -3 også. eller skal små biler ha fortrinn for større biler.

Høflighet er noe som hviler på alle også hjelpsomhet når det trengs.

I ditt tilfelle så kom du som nummer 2. hvordan viste du hensyn ? så oppdager du at støpselet er dradd ut og konkluderer / eller ikke at det var tesla eieren ? I veitrafikkloven står det at vi skal være hensynsfulle. Hvordan viser man hensynsfullhet for fremtiden, eller hviler det spesielt på teslaeiere - hva så med andre trafikanter - øker hensynsfullheten med størrelsen ?

Philip Marlowe

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:02
Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 07. desember 2014, klokken 09:41
Hvor bred var denne plassen som Teslaen stod på egentlig? Du skrev at bilen stod pent inntil søylen på sin side. En TMS er 2187 mm bred med speilene ute, 1964 mm speilene innslått. Ifølge håndbok 017 til Statens vegvesen som blant annet Oslo kommune bruker som norm for sine p-plasser, bør bredden være 2,5 meter, men for arbeidsparkering med lite utskifting av kjøretøy, kan plassen være smalere, men ikke under 2,30.

Det må jo bety at de plassene som er for smale for en Tesla ikke kan kalles bilparkeringsplasser og det bør man kanskje opplyse Storsenteret om.

Man kan selvsagt opplyse senteret om det, men hvis plassene er f. eks. 2 meter så betyr det jo at store biler må parkere et annet sted.

I Roald Amundsensgate i Oslo er det en del elbilladeplasser som var fra dengang elbiler var Buddy og Think, og størrelsen er deretter. Da bør/kan ikke vi som har Leaf parkere på de korte plassene heller.

Kjøper man en stor bil så må man finne passende parkeringsplasser. Man har ingen rett til å ta to plasser.

Hvis senteret kaller dette parkeringsplasser for biler, så synes jeg det er helt greit man parkerer en stor bil der selv om man kommer på utsiden av streken. Det blir helt feil av senteret å reklamere med at de har elbilplasser hvis de ikke passer for annet enn mopedregistrerte kjøretøy.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 07. desember 2014, klokken 19:05

Hvis senteret kaller dette parkeringsplasser for biler, så synes jeg det er helt greit man parkerer en stor bil der selv om man kommer på utsiden av streken. Det blir helt feil av senteret å reklamere med at de har elbilplasser hvis de ikke passer for annet enn mopedregistrerte kjøretøy.

Og hvis din bil er 2,1 meter høy, og parkeringskjelleren er 1,9 meter høy, så kjører du inn likevel, for den er jo "for biler"?

Står du med hjulet over linjen så får du en kontrollavgift. At det er en parkeringsplass betyr ikke at alle tenkelige biler kan parkere der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sandpusher

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 07. desember 2014, klokken 19:05

Hvis senteret kaller dette parkeringsplasser for biler, så synes jeg det er helt greit man parkerer en stor bil der selv om man kommer på utsiden av streken. Det blir helt feil av senteret å reklamere med at de har elbilplasser hvis de ikke passer for annet enn mopedregistrerte kjøretøy.

Og hvis din bil er 2,1 meter høy, og parkeringskjelleren er 1,9 meter høy, så kjører du inn likevel, for den er jo "for biler"?

Står du med hjulet over linjen så får du en kontrollavgift. At det er en parkeringsplass betyr ikke at alle tenkelige biler kan parkere der.
+1
Philip Marlowe, her har du misforstått noe veldig fundamentalt.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Philip Marlowe

Jeg tror ikke mange som har en så høy bil tar sjansen på å kjøre inn i en kjeller som er for lav. Det er noe man i såfall gjør bare én gang.

Tviler på at parkeringsselskapet kan ilegge kontrollavgift hvis en personbil har lagt seg helt inntil søylen og likevel kommer over streken.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 07. desember 2014, klokken 19:32
Jeg tror ikke mange som har en så høy bil tar sjansen på å kjøre inn i en kjeller som er for lav. Det er noe man i såfall gjør bare én gang.

Tviler på at parkeringsselskapet kan ilegge kontrollavgift hvis en personbil har lagt seg helt inntil søylen og likevel kommer over streken.

Du har misforstått noe ganske fundamentalt, og/eller kjøpt for stor bil! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Philip Marlowe

Jo, jeg er enig i at bilen er større enn jeg ønsker, men samtidig er dette den eneste elbilen som har rekkevidde som dekker nesten hele mitt behov. På grunn av dårlige muligheter for destinasjonslading i enkelte byer på Vestlandet så blir det likevel til at jeg bruker en del fly og leiebil/drosje. Håper flere hotell kan tilby ladeplasser ettervert.

Jeg synes at dette senteret burde bruke parkeringsnormen også for elbiler. Da hadde dette ikke vært noe problem selv for en Tesla.

Jeg har aldri hatt behov for å lade på Sandvika Storsenter, men jeg blir litt irritert over hva jeg opplever som intensjonen både med denne tråden og andre lignende tråder, nemlig å klage på Teslasjåfører som tillater seg å bruke ladeplassene.

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Philip:

1) Jeg har alltid hevdet at Tesla-eiere har akkurat samme rett på lading som alle andre.

2) Dette handler om størrelsen på bilen, ikke drivstoffet. Det er akkurat det samme argumentet for en enorm SUV som står over den hvite linjen.

3) Den rette løsningen er jo å klage til senterledelsen, og påpeke at man trenger noen XXL-parkeringsplasser! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Philip Marlowe

En Tesla trenger ikke en XXL-plass, en plass i henhold til veivesenets norm holder.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 07. desember 2014, klokken 21:28
En Tesla trenger ikke en XXL-plass, en plass i henhold til veivesenets norm holder.

Joda, men den gjelder ikke på privat grunn, og det med XXL var selvsagt fleip. Poenget er at det er en stor bil, og som andre store biler kan den ikke parkere på alle oppmerkede plasser.

Løsningen er ikke å ta seg til rette, men å ta et opp med senterledelsen og vise at det gjelder for mange biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jejl

Det er lov å parkere på streken. Er et helt hjul over streken er det feilparkering.

Rio

Sitat fra: Jejl på søndag 07. desember 2014, klokken 22:08
Det er lov å parkere på streken. Er et helt hjul over streken er det feilparkering.

Korrekt. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei så fokk man svar på det. Om den første bilen parkerer over streken så er hele raden ødelagt og ingen kan parkere der. Med mindre de har en liten bil som klarer å snike seg inn mellom 2 punkter.
Men hvor i denne debatten ble det av §  i veitrafikkloven.

kos

Hei Olemann. Svaret ditt er greit. Men som jeg påpekte Tesla, er ikke så brei. Den er under 2 meter brei. Men ditt poeng er at den er etter din vurdering for brei. Så derfor kan du som nr 2 i rekken snike deg innpå og la bredden din være det saklige i debatten.

Står man innenfor strekene så har du like mye ansvar som en tesla. Bulker du min bil og stikker, så ikke forvent at jeg oppfatter det som noe annet enn ditt ansvar.

Så kan du lese til du blir blå i lovverket ... det er nemlig objektivt.

Mippen

Ser ikke om det er nevnt, men det er noe som heter parkeringsnormen. Det er noe man helst skal følge når man anlegger parkeringsplasser. Normer er noe som kjent endrer seg over tid. Vanlig bredde i følge normen er 2,30 på en parkeringsplass. En tms er rett i underkant av 2,19cm bred med speil. Man har da altså bare 11cm klaring til sammen. 5,5cm på hver siden dersom man parkerer midt på plassen. En vanlig bil er gjerne rundt 170 bred. Den har til sammenligning 60cm klaring. (30cm på hver side). Hvis man parkerer ved en bil som har parkert riktig har man da 41cm klaring pluss streken på mellom 5 og 10cm bredde. Altså maks 46-51cm klaring til bilen ved siden av.

Er altså ikke mye å gå på men det går hvis alle bilene står riktig. På en del nye plasser er det vanlig med opp til 250cm bredde heldigvis. De gamle kravene var fra 1960 tallet.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA