Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store bulkedagen

Startet av Olemann, mandag 22. desember 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

Olemann

Håper denne tråden kan holdes på et saklig nivå, selv om min erfaring fra det siste viser at det etterhvert er endel medlemmer her med et mildt sagt frodig språk.
Men; jeg tar sjansen og deler dagens erfaring med dere.

Jeg skulle til Gardermoen fra Bærum i ettermiddag og måtte derfor lade når jeg parkerte på Storsenteret i Sandvika.  Heldigvis var 1 av de 3 ladeplassene ledig.   2 av disse plassene, også den ene ledige, er plassert ved siden av hverandre mellom 2 søyler. Det er altså rimelig trangt.

Det sto en Tesla parkert på den andre plassen.  Føreren hadde parkert pent inntil søylen på sin side.  Men Teslaen er for bred til denne plassen slik at bilen sto over på den andre plassen.
Det var derfor et svare strev for meg å rygge inn på den ledige plassen uten å ripe opp bilene.
Teslaen hadde dashcam, slik jeg også har i min i3, kanskje har vi begge erfaringer med bøllete påkjørsel og stikk.

Da jeg kom tilbake etter shoppingen var Teslaen borte, ingen skader på min bil, så pent kjørt av Teslaen.  MEN; min ladekabel lå på bakken, dratt ut av støpselet!  Dette har jeg aldri opplevd før, så min eneste hypotese er at Tesla føreren ville straffe meg,  eller hadde behov for å få utløp for et eller annet.

Som om jeg ikke hadde nok med mitt svare strev for å parkere når Teslaen hadde tatt også litt av den andre plassen! 

Tesla er en flott bil.  Den kan ta med 5-7 passasjerer, forbikjøringsmaskin +++   MEN; den har en ulempe.  Den er for bred for endel parkeringsplasser.  Er det slik at noen Tesla eiere ikke respekterer at bilen er bred og at de dermed ikke kan parkere alle steder?
Mener man kanskje at det er noe "feil" med oppmerkede plasser siden deres bil er for stor?  Kan man derfor okkupere 2 plasser slik at en annen ikke får lade?
Min i3 sto innenfor merkelinjene på begge sider.  Det gjorde ikke Teslaen.

Er det min feil at det blir trangt for bilen som er for bred for plassen?

Når jeg i tillegg opplever å få ladekabel nappet ut (har ikke sjekket dashcam enda så vet ikke sikkert at det var Tesla eier som gjorde det) så lurer jeg på hvor det gamle elbil-fellesskapet er blitt av.  Mye har skjedd siden Reva og Buddy tiden for 5-10 år siden :-)





kos

Det er ulver i alle flokker, dette er å generalisere og er dermed diskriminierende . ferdig med det.  :-X :-X :-X :-X :-X :-\ :'( >:( :(

Olemann


Generalisere?  Det er da bare å lese spec'en på bilen.  Her er generalisering helt OK. Selv om det rett nok påstås av Tesla har svak kvalitetskontroll så regner jeg med at de klarer å lager alle bilene akkurat like brede?

Mitt eneste poeng er; Kjører man ekstra bred bil (som Tesla er) så følger det et stort ansvar med hva parkering angår.

Jeg trodde da virkelig at alle Teslaer var like brede, opplys meg om jeg tar feil.


Sitat fra: kos på fredag 05. desember 2014, klokken 23:53
Det er ulver i alle flokker, dette er å generalisere og er dermed diskriminierende . ferdig med det.  :-X :-X :-X :-X :-X :-\ :'( >:( :(

Mippen

Jeg kommer ikke til å parkere min tesla på trange plasser. Det er sikkert. Ikke lett å si hva som har skjedd i ditt tilfelle. Kanskje noen som ville ha det gøy eller noen som ville lade? Ikke godt å si. Alle førere er ulike og selv om jeg har bestilt meg en tesla selv digger jeg fortsatt de andre elbilene. Kunne godt tenkt meg en bil ala i3, e-up eller trilling til elbil nr 2 da størrelsen på model s er et hinder enkelte plasser. Rekkevidden teller mer derfor, falt valget på den. :)
Fremtiden er elektrisk.

Trafikkbestyrer

På enkelte plasser kan det forekomme at kontakten i ladestolpene har begynne å bli slitt, da holder ikke kontakten så godt på ladekabelen din. Jeg har sett flere som har deisa i bakken (som god elbileier jeg er, setter jeg de tilbake)

Øyvind.h

Regner da selvfølgelig med at trådstarter ikke lar ladekabelen henge i støpselet uten avlastning?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sn0le

Sjekk videoen. Er ikke sikkert det var føreren av Teslaen som gjorde det.
Kan være en annen morroklump som har dratt ut både din og hans ladekabel for alt man vet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Olemann

Helt korrekt. Kladden lå på et stativ som er like under kontakten.  Har ladet her mange ganger og støpsel har aldri falt ut.  Så noen har nok dratt det ut av en eller annen grunn.

Men; mitt poeng var bare å minne om at har man en Tesla Model S så kan man kjøre forbi der mange andre ikke kan det (fordi bilen er så rask) og man kan ikke parkere der mange andre kan det (for bilen er så bred)


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. desember 2014, klokken 11:16
Regner da selvfølgelig med at trådstarter ikke lar ladekabelen henge i støpselet uten avlastning?

Gordon Retriever

1: Lage tråd.
2: Sjekke dash-cam.

Stusser litt over rekkefølgen. :)

Olemann

OK; skal oppklare for deg.

Poenget mitt var jo ikke å "ta" en bestemt synder, selv om jeg selvsagt er interessert i om det er eieren som har nappet ut kabelen.

Poenget var å peke på det ansvaret som eiere av brede elbiler har, og invitere til diskusjon om det er slik at bil nr 2 som kommer sist inn, på egen plass, har ansvaret for at det blir trangt, eller om det er bil nr 1, som er for bred for egen plass og spiser seg inn på plas nr 2, som har ansvaret for at det blir trangt...

Synes dette er en generelt interessant avklaring, og om det var slik at Tesla eieren nappet ut min kabel er det tydeligvis noen som mener at det er bil nr. 2 (altså min i dette tilfelle) som har oppført seg udannet.




Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 06. desember 2014, klokken 14:48
1: Lage tråd.
2: Sjekke dash-cam.

Stusser litt over rekkefølgen. :)

Amoss

#10
Sitat fra: Olemann på lørdag 06. desember 2014, klokken 23:42
Synes dette er en generelt interessant avklaring, og om det var slik at Tesla eieren nappet ut min kabel er det tydeligvis noen som mener at det er bil nr. 2 (altså min i dette tilfelle) som har oppført seg udannet.

Det første er en helt grei og interessant avklaring, så langt er jeg enig med deg.

Men utover det har du gått langt i retning av å antyde - rett nok så har du presisert at du ikke har noe sikkert bevis eller vet sikkert - at vedkommende har nappet ut ledningen. En debatt om det er ok å bare nappe ut hverandres ledning er langt mindre interessant - antar svaret enkelt og greit er "NEI".

Inntil du evnt. vet med sikkerhet at det faktisk var føreren av denne bilen som gjorde det, så synes jeg du bør la være å antyde at det var det, eller debattere "om det var ham, var det greit?" eller noe slikt. Sjekker du kameraet og finner bevis på at det faktisk var ham, så stiller så klart alt seg anderledes. Dette er i alle fall min mening.

Ps: så forresten - nettopp i dag - i en annen tråd noen som nevnte at ladekabelen hans ofte ble nappet ut om han ladet når han var på jobb. Så ofte at han nærmest hadde gitt opp å kjøre til jobb. Relevant for tittelen på tråden forsto jeg det slik at han var en Tesla eier.

Edit: og for temaet om plass - søk opp en av de andre trådene her som går på små/trange ladeplasser vs Tesla.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

dørvakta


Philip Marlowe

Hvor bred var denne plassen som Teslaen stod på egentlig? Du skrev at bilen stod pent inntil søylen på sin side. En TMS er 2187 mm bred med speilene ute, 1964 mm speilene innslått. Ifølge håndbok 017 til Statens vegvesen som blant annet Oslo kommune bruker som norm for sine p-plasser, bør bredden være 2,5 meter, men for arbeidsparkering med lite utskifting av kjøretøy, kan plassen være smalere, men ikke under 2,30.

Det må jo bety at de plassene som er for smale for en Tesla ikke kan kalles bilparkeringsplasser og det bør man kanskje opplyse Storsenteret om.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 07. desember 2014, klokken 09:41
Hvor bred var denne plassen som Teslaen stod på egentlig? Du skrev at bilen stod pent inntil søylen på sin side. En TMS er 2187 mm bred med speilene ute, 1964 mm speilene innslått. Ifølge håndbok 017 til Statens vegvesen som blant annet Oslo kommune bruker som norm for sine p-plasser, bør bredden være 2,5 meter, men for arbeidsparkering med lite utskifting av kjøretøy, kan plassen være smalere, men ikke under 2,30.

Det må jo bety at de plassene som er for smale for en Tesla ikke kan kalles bilparkeringsplasser og det bør man kanskje opplyse Storsenteret om.

Man kan selvsagt opplyse senteret om det, men hvis plassene er f. eks. 2 meter så betyr det jo at store biler må parkere et annet sted.

I Roald Amundsensgate i Oslo er det en del elbilladeplasser som var fra dengang elbiler var Buddy og Think, og størrelsen er deretter. Da bør/kan ikke vi som har Leaf parkere på de korte plassene heller.

Kjøper man en stor bil så må man finne passende parkeringsplasser. Man har ingen rett til å ta to plasser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Olemann. Som teslaeier har vi god erfaring med parkering av en tesla. Den er stor, men ikke så stor. Vi er avhengig av at alle parkerer innenfor de oppmerkede stripene. Noen ganger er det umulig, fordi det da står en annen parkert på "min strek". Dette forrykker hele parkeringsplassen.

Så har også tesla eiere behov for å lade. Når man da kommer fram til en lade stasjon parkerer man slik at man kan lade. Om det blir trangt. kan hende det ja - men det ansvaret hviler også på bil nummer 2 -3 også. eller skal små biler ha fortrinn for større biler.

Høflighet er noe som hviler på alle også hjelpsomhet når det trengs.

I ditt tilfelle så kom du som nummer 2. hvordan viste du hensyn ? så oppdager du at støpselet er dradd ut og konkluderer / eller ikke at det var tesla eieren ? I veitrafikkloven står det at vi skal være hensynsfulle. Hvordan viser man hensynsfullhet for fremtiden, eller hviler det spesielt på teslaeiere - hva så med andre trafikanter - øker hensynsfullheten med størrelsen ?


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA