Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kilometerteller (odometer) og hjulstørrelse

Startet av Ellaleaf, mandag 22. desember 2014, klokken 14:13

« forrige - neste »

Ellaleaf

Hei alle Leaf eiere.

Vi har kjøpt en Leaf som bil nr 2 som vi er kjempefornøyd med. Av forskjellige årsaker byttet vi en bensinbil inn i en USA Leaf hos en seriøs forhandler. Vi har lest masse her om hvordan det eneste vi ønsker å få endret: til aut kjørelys- omtales i flere innlegg uten at vi får tak på hva som skal gjøres?? Noen som kan hjelpe oss med svaret? 

TorC

Jeg kjenner bare 2011/2012 Leafene fra USA.

For å få automatisk kjørelys kan man velge "grøftlys" + "auto" på hendelen. Problemet da er at man kjører med både grøftelys og hovedlys hele tiden.

For å få til en løsning som er tilsvarende norske biler må du frem med loddebolten... (og det er fullt mulig at det finnes enklere løsninger på dette).

Det jeg har gjort er:

Legge en signalkabel fra sigarettenneren til et relee. Det finnes også DRL releer som kan koples rett på batteriet så du slipper å kable inn i kupeen. Dette relleet (NC) er koplet rett til grøftelysene. Når bilen er PÅ tennes grøftelysene. På samme kabel har jeg lagt inn et annet relee som er motsatt (altså NO) dette har jeg koplet opp mot hovedlysets + kabel slik at grøftelyset strøm kuttes når hovedlyset er PÅ.  Hendelen må stå på AUTO  hele tiden, men trenger jeg grøftelys vil dette fortsatt fungere ved å vri på hendelen.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

E_S

Enkel løsning:
Dekk til lyssensoren på dashbordet med en tapebit slik at den tror det er mørkt hele tiden. Kjør med bryteren på "auto" og nærlyset vil alltid være tent.

Omstendelig løsning:
Koble tåkelysene over et NC-relé som åpner (kutter) når parklyset kommer på. Da vil man ha kun tåkelys som kjørelys til lyssensoren ser at det er mørkt, så vil tåkelysene slukke og nærlysene tennes.

Jeg har tatt den omstendelige løsningen + byttet tåkelysene i noen tilsvarende LED-lamper.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Ellaleaf

Ok, takk svar. Vedr lett løsning med å dekke sensoren, hvordan programmere bort at lysene står på en tid etter at man stopper bilen og hvordan få bort varsellyden når man åpner døren? E

E_S

At lysene står på etter man stopper bilen kan man stille inn på skjermen et eller annet sted i menyen der. De blir på litt likevel, men ikke like lenge. Angående varsellyden er det enkleste (har jeg funnet ut) å bare trykke en gang på dørbryteren i dørkarmen, da slutter pipingen.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

haider

Hvordan kobler man inn nc-rele, for bruk av kun tåkelys om dagen.
Nissan Leaf 2012 US model
Audi A6 2.0L 2007

TorC

Sitat fra: haider på søndag 07. desember 2014, klokken 16:28
Hvordan kobler man inn nc-rele, for bruk av kun tåkelys om dagen.

Du må enten kjøpe deg et spenningsfølsomt relee og kople denne igjen via batteriet, eller legge gjøre som jeg har beskrevet tidligere. Man må nødvendigvis ha et relee som lukker kretsen kun når bilen er PÅ. Hvis man kopler seg rett fra batteriet vil jo lysene stå på hele tiden (til batteriet er tomt). Det å kople seg opp fra f.eks sigarettenner uten et relee vil gjøre at du får et rart koplingsskjema, og redusert mulighet til å bruke sigarettennerens kurs. Denne er på "bare" 10 amp, så hvis du bruker denne som strømkilde på 55 watts (?) x 2 pærer har du igjen omtrendt 1 amp til å lade telefoner etc.

Jeg ser ingen annnen måte å kople dette på enn å bruke både et NC og et NO relee, hvor du henter kun signalstrøm fra f.eks sigarettenner.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ellaleaf

Da er status pt: funnet lys sensoren i dashbordet foran til høye som er blendet, fjernet tidsforsinkeksen via innstillingene når man forlater bilen, bruker lysbryteren på auto og vips har man aut kjørelys. Nå piper det når døren åpnes (til å leve med) og lysene står på og når bilen stoppes er lysene på til man går ut av bilen og dørene lukkes- da skrur de seg av. Beste alternativ uten masse kobling?

PS: fortsatt knallfornøyd med Leafen- Elbil er en stor positiv overraskelse.. og vi anger ikke

bjorn_2390

Har min Euroleaf 2012 mulighet til å programmere lysene til å stå på litt, etter at bilen er skrudd av?
Blå Euro-Leaf (2012)

Balrog

For en haug med tøvete løsninger.

Sett velgeren på grøfte/åkelys og auto.
Fjern sikringen til grøfte/tåkelysene.

= alt funker som det skal med vanlige automatiske kjørelys og lys bak.

Aberet er at det er et lite helvete å komme til sikringen i motorrommet, men 15 minutter og heftig banning gjør susen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TorC

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:08
For en haug med tøvete løsninger.

Sett velgeren på grøfte/åkelys og auto.
Fjern sikringen til grøfte/tåkelysene.

= alt funker som det skal med vanlige automatiske kjørelys og lys bak.

Aberet er at det er et lite helvete å komme til sikringen i motorrommet, men 15 minutter og heftig banning gjør susen.

Jeg tror du bommet på poenget her... Med din løsning vil man altså ikke kunne bruke grøftelysene som kjørelys, og det var en av momentene her. Dessuten vil man jo da ikke kunne bruke grøftelysene som grøftelys heller hvis man har tatt sikringen med mindre man er såpass myk at man klarerer å sette i sikringen i fart.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:08
For en haug med tøvete løsninger.

Sett velgeren på grøfte/åkelys og auto.
Fjern sikringen til grøfte/tåkelysene.

= alt funker som det skal med vanlige automatiske kjørelys og lys bak.

Aberet er at det er et lite helvete å komme til sikringen i motorrommet, men 15 minutter og heftig banning gjør susen.

Vil påstå at det er en mye enklere oppgave å dekke til lyssensoren. Da slipper man også å passe på at bryteren til grøftelysene står på. For egen del slipper jeg også tullet med at skjerm/dash dimmer opp/ned avhengig av værforholdene.

Balrog

Sitat fra: TorC på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:46
Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:08
For en haug med tøvete løsninger.

Sett velgeren på grøfte/åkelys og auto.
Fjern sikringen til grøfte/tåkelysene.

= alt funker som det skal med vanlige automatiske kjørelys og lys bak.

Aberet er at det er et lite helvete å komme til sikringen i motorrommet, men 15 minutter og heftig banning gjør susen.

Jeg tror du bommet på poenget her... Med din løsning vil man altså ikke kunne bruke grøftelysene som kjørelys, og det var en av momentene her. Dessuten vil man jo da ikke kunne bruke grøftelysene som grøftelys heller hvis man har tatt sikringen med mindre man er såpass myk at man klarerer å sette i sikringen i fart.

Mulig jeg er svaksynt men "grøftelysene" (fog lights på min leaf) er enda dårligere enn de brun-gule fjernlysene på original-leafer som skyldes superlav-kvalitet 0,005mm2 kabling. Jeg ser ikke noe poeng i å ha disse på. De trekker mye strøm og gir minimalt med lys. Det eneste måtte være å "spare" på LED-lysene. Bilen ser med tåke/grøftelys ut som den er laget i 1982 med gule svake selvmonterte "kjørelys" nederst langs asfalten. De grusomt svære klumpete lyktene ser langt bedre ut med blålige LED-lys som er påskrudd. Det samme synes jeg om hekken på bilen. Langt bedre med baklysene på. Men dette er selvsagt en smakssak.

Hele poenget mitt var en enkel løsning som hvem som helst kan fikse uten verktøy på 10 minutter.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

E_S

Jeg har byttet ut de sjanseløse original-tåkelysene med noen tilsvarende LED-greier. Tåkelys har jeg uansett ikke bruk for, så originalledningen er frakoblet og mitt eget ledningsnett er montert. Sånn jeg har koblet det tennes de lysene (og ikke noe annet) når "tenningen" er på og det er lyst ute, når det blir mørkere tennes nærlys m.m. og de LED-tåkelysene slukker. Samme oppsett som på Euro-Leaf, men med LED-kjørelys fremfor en svakere glødelampe i tåkelysene.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA