Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av El-o, søndag 21. desember 2014, klokken 23:49

« forrige - neste »

El-o

Jeg kan få en Reva gratis, men jeg er litt usikker på om den er verdt det, så jeg stiller spørsmålet her; yea, or stay away?

Batteripakka er definitivt kass. Den har stått utlada en god stund, så det må inn en ny pakke. Jeg ser det er mulig å få tak i batterier for 14-15.000, men hva må jeg ha for programmering når pakka er på plass?
Det er snakk om en gammel Reva, faktisk muligens den første som gikk her i landet, en 2004-modell med dc-motor. Det ser ut som gulvet er av kryssfiner, der det øverste laget ser litt lefsete ut. Den har stått en stund, og jeg tråkka bremsepedalen i bånn.

Mitt behov er vinter- og regnværskjøring til og fra jobb, en strekning på 8-9 km. I godt sommervær kjører jeg veterancab eller MC. Mulighet for lading begge steder. Billig prioriteres framfor bra.

Fortjener en 10 år gammel Reva en fortsatt sjanse,  eller blir den et potensielt pengesluk? Norges eldste, nostalgi eller gjort sitt (regnr. lavere enn EL1250)?
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

lastve

Hei.
Jeg kjøpte en 2006 modell for ca 1 år siden, og må innrømme at jeg ikke hadde peiling på Reva da. Nå som jeg har sett på bilen så har jeg funnet ut at det er mye å gjøre for å få den kjørbar igjen. Bant annet så er ramma rusten og må repareres, motor overhales, bremseslanger byttes, rustne fester til slanger, ledninger osv. Så jeg er redd for at det kan bli en del jobb med å få en slik bil kjørbar igjen.. I tillegg så må selvfølgelig batteriene byttes også. .

Eneste grunnen til at jeg ville ha sagt ja til en slik bil er med tanke på deler til en annen bil.
Om du ikke vil ha den så kan du gi meg et tips, så kanskje jeg tar meg bryet til å hente den om et ikke er så langt unna.
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

jkirkebo

Sitat fra: lastve på lørdag 06. desember 2014, klokken 14:00
Hei.
Jeg kjøpte en 2006 modell for ca 1 år siden, og må innrømme at jeg ikke hadde peiling på Reva da. Nå som jeg har sett på bilen så har jeg funnet ut at det er mye å gjøre for å få den kjørbar igjen. Bant annet så er ramma rusten og må repareres, motor overhales, bremseslanger byttes, rustne fester til slanger, ledninger osv. Så jeg er redd for at det kan bli en del jobb med å få en slik bil kjørbar igjen..

Disse bilene må ha vært av ekstremt dårlig kvalitet? Ikke noe av dette er noe jeg på noen måte ville forventet å måtte bytte på en "normal" 8 år gammel bil med lav kilometerstand.

Virker som italiensk 80-talls kvalitet, der rusten tøt ut allerede før bilene var levert til kunde...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-o

#3
Sitat fra: lastve på lørdag 06. desember 2014, klokken 14:00
Nå som jeg har sett på bilen så har jeg funnet ut at det er mye å gjøre for å få den kjørbar igjen. Bant annet så er ramma rusten og må repareres, motor overhales, bremseslanger byttes, rustne fester til slanger, ledninger osv. Så jeg er redd for at det kan bli en del jobb med å få en slik bil kjørbar igjen.. I tillegg så må selvfølgelig batteriene byttes også. .

OK, jeg titta på Reva-wikien, og der sto det litt om kjente feil at dette var stort sett manglende regenerering pga gåen bremselyslampe og at man bør unngå å få luft i slangen ved vannpåfylling. De problemene du nevner her tror jeg neppe jeg har noe ønske om å gå i gang med.
Litt småpusling går greit, men jeg har hverken tid eller råd til å søke rundt etter ramme, bremsedeler og annet som måtte ramle av ved første tur  :P

For slike ting har jeg en -68 mod. Fiat 850 Spider  :D    - men jeg trenger altså et supplement til den om vinteren og når det regner (i likhet med MCen).

Bilen befinner seg forresten i Asker, selv bor jeg i Lommedalen.
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

scoot

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. desember 2014, klokken 14:30
Sitat fra: lastve på lørdag 06. desember 2014, klokken 14:00
Hei.
Jeg kjøpte en 2006 modell for ca 1 år siden, og må innrømme at jeg ikke hadde peiling på Reva da. Nå som jeg har sett på bilen så har jeg funnet ut at det er mye å gjøre for å få den kjørbar igjen. Bant annet så er ramma rusten og må repareres, motor overhales, bremseslanger byttes, rustne fester til slanger, ledninger osv. Så jeg er redd for at det kan bli en del jobb med å få en slik bil kjørbar igjen..

Disse bilene må ha vært av ekstremt dårlig kvalitet? Ikke noe av dette er noe jeg på noen måte ville forventet å måtte bytte på en "normal" 8 år gammel bil med lav kilometerstand.

Virker som italiensk 80-talls kvalitet, der rusten tøt ut allerede før bilene var levert til kunde...
Vel hva forventer du? Hehe. Reva er jo tross alt produsert på lavbudsjett i India, jeg tror heller ikke forventet levetid på de er stort mer enn fem år. Bruk - kast.
2009 Revai

edyrli

Vanskelig å si hva som svarer seg. Du må nesten ta en gjennomgang av bilen før du bestiller et sett med kostbare batterier.
Mitt inntrykk er at de eldre Reva utgavene er ganske dårligere. Reva-i utgaven har så pass mange forbedringer at dette hadde vært et mye bedre utgangspunkt.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

El-o

Ja, jeg vil ha en nærmere sjekk av bilen før jeg evt. bestiller batterier, men siden det sto så lite på wiken, så var det greit å orientere seg om denne bilens svakheter og muligheter. Det høres ut som jeg kan forvente mer svakheter enn muligheter, så ...   :-\

Jeg er ikke ute etter noe som er veldig flott og fint, men heller ikke et hull der jeg kan putte alle penga og fritida mi. Det har jeg allerede.
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

edyrli

Det er mange i england som holder liv i gamle DC biler og de ser ut til å fungere greit.
Her er en veldig bra kilde til teknisk info og masse tips: http://gwiz.wonko3.myfastforum.org/
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann


Jeg tipper du etterhvert vil finne mange som gir bort sin Reva i med døde batterier.  Finn en 2008 eller nyere, ikke den første typen med flat frontrute.  De første er usikre som en MC sidevogn, i utgaven har da i alle fall et minimum av sikkerhet.

Merkelig nok er det fortsatt endel optimister som ser for seg 30-40k for sin Reva, men en med døde batterier til noen tusenlapper er mye lurere enn den første utgaven gratis.  Gratis er den ikke lenger når du har den på veien.

Sitat fra: El-o på fredag 05. desember 2014, klokken 15:58
Jeg kan få en Reva gratis, men jeg er litt usikker på om den er verdt det, så jeg stiller spørsmålet her; yea, or stay away?

Batteripakka er definitivt kass. Den har stått utlada en god stund, så det må inn en ny pakke. Jeg ser det er mulig å få tak i batterier for 14-15.000, men hva må jeg ha for programmering når pakka er på plass?
Det er snakk om en gammel Reva, faktisk muligens den første som gikk her i landet, en 2004-modell med dc-motor. Det ser ut som gulvet er av kryssfiner, der det øverste laget ser litt lefsete ut. Den har stått en stund, og jeg tråkka bremsepedalen i bånn.

Mitt behov er vinter- og regnværskjøring til og fra jobb, en strekning på 8-9 km. I godt sommervær kjører jeg veterancab eller MC. Mulighet for lading begge steder. Billig prioriteres framfor bra.

Fortjener en 10 år gammel Reva en fortsatt sjanse,  eller blir den et potensielt pengesluk? Norges eldste, nostalgi eller gjort sitt (regnr. lavere enn EL1250)?

Stangseth

Jeg skifter alle batteriene nå på en 2009 modell. Må ut med ca 20.000kr. Regner med å ha bil i fire fem år til. Billig billig.....

scoot

Det var dyrt syns jeg, jeg betalte vel snaue 11 000 når jeg byttet i min gamle 08 modell.
2009 Revai

pttn

hei scoot....hvor fikk du tak i så billige batterier? tips mottas med takk!!

Stangseth

Oj, skulle likt å vite hvor du fikk dem fra, og hvilke type batterier.

freon

Skulle også gjerne hatt batterier til den prisen (=

lastve

Hei alle sammen.

Jeg fikk tilbud på batterier til min bil i sommeren 2014, men de har ikke blitt kjøpt enda.
Tilbudet jeg fikk var som følger:

Trojan T-125 finns i lager her i Oslo med 2 typer poler (terminaler).
Pris er lik for begge, se hva som sitter der fra før.

Kan tilby følgende:

Trojan T-125 (6V/240Ah) Vekt 30 kg.
Kr. 1335,-/stk + miljøavgift 0,75/kg

Frakt kommer i tillegg.

Nevnte priser er ekskl. MVA

www.nordicbattery.no

Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA