Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på nye D modeller?

Startet av GEivindK, søndag 21. desember 2014, klokken 11:31

« forrige - neste »

Hyperstress

Første bud: Aldri stol på hva en menig Teslaansatt sier. All info må bekreftes fra flere kilder.

Har ørten eksempler, og et av dem er at jeg ble nærmest presset på techpakke fordi jeg ellers ikke ville få kabling nødvendig for Adaptive cruisekontroll. Dette var selvsagt bare visvas, og jeg endte nå med å måtte kjøpe ny bil for å få ACC.
De burde hatt mye strengere oppdragelse til å bare forholde seg til fakta.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nortrahof

Takk for bekreftelser - da virker det tullete for meg å ta en serviceavtale der jeg kanskje må kjøre langt og sågar overnatte når jeg kan ta dette selv eller på et lokalt bilverksted.

Mht. informasjon fra Teslaselgere, så er de ikke alltid like teknisk orientert.  Dette er generelt for selgere i bilbransjen. Jeg spurte spesielt om A/C og varmepumpe (V/P) og fikk dette bekreftet. Jeg er imidlertid med fornøyd med Tesla uten V/P. - Slik jeg oppfatter det, så er dette temmelig tullete på en elbil for å spare energi. Den vil stort sett være brukbar når man ellers ikke trenger varme (> 10 grader pluss). Når temperaturen faller, vil fordamper som ligger i bilens front bli < 0 grader og fryse. Dette er tidligere enn man begynner å salte veiene. Små vanndråper/vanntåke fra forankjørende biler er vanskelig å skjerme fordamper for, dersom den skal være effektiv. Således vil en V/P-løsning stadig "stjele energi" for å rekondisjonere fordamperen. Dessuten får man en svært krevende teknisk løsning med 4-veisventiler og ekstra reduksjonsventil. Således vil kanskje A/C og V/P i kombinasjon, gi en kompromissløsning for begge modes?
V/P gir vel derfor større gevinst på Kontinentet enn her i norsk klima?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

TeslaSvein63

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 08. desember 2014, klokken 23:52
Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 08. desember 2014, klokken 23:27
Hvem tar feil. Du eller Tesla.
Tesla var helt klar på at bilen hadde varmepumpe når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen. En rekke artikler viser til det samme.
Det var en av grunnene til at jeg anså den som god vinterbil i forhold til strømforbruk vinterstid.

Noen i Tesla tar feil eller sprer feilinformasjon , at det gjentas på nettet gjør det ikke mer sant. Mr Musk har bekreftet sågar her i Norge ett par ganger at den ikke bruker varmepumpe til oppvarming. Hvis du ønsker å tro det så skal jeg selvsagt la deg få være i fred i den troen.

Kallagtunet: Du får være vennlig å legge av med slike tøvformuleringer. Her er det dine påstander som gjelder. Jeg har ingen ønsker og jeg tror ikke om dette. Her er det realiteter som gjelder og ikke slike andrehåndsnakk og ryktespredning. 
Du snakker tull. Tesla MS har det som kalles på engelsk en Heat exchanger, refridgerator system etc...kort sagt et litt avansert varmepumpesystem med varmeveksler, der varmepumpa også kan kjøres som A/C. Man kan si at AC anlegget er laget slik at det virker begge veier. Det fungerer omtrent slik som varmepumpen i ett hus i "varme" modus. Den blir dårligere jo kaldere det blir, men virker optimalt opp til -10/14 grader.
Her er en del interessante ting: http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-10255.html

Mer:http://www.google.com/patents/US20100025006

Mer:Fant dette på nett. Stemmer eksakt.
Even in extreme cold, the Model S is amazingly efficient at keeping the cabin warm. This is because it uses a heat pump. But when the car first starts up, it needs to use a resistive heater to warm the cabin, because the system is too cold to use the heat pump. This takes a lot of power. Worse, it will also need to heat up the battery pack. The combination of full cabin heat and full pack heat can consume 12 kW. That's equivalent driving at 50 mph, and you're not even going anywhere yet. Obviously if you need to drive a long distance, you want to avoid this.
The trick here is to preheat the car while it is plugged in. If you use the Remote App on your phone to engage the cabin heat, it will also engage the pack heater, AND it will draw power from the AC charger. Even better, try to arrange it so the battery pack is still charging, and that will help make it nice and toasty.
Tip: if your car has stopped charging because you had set the charge limit below 100%, you can start it up again by dialing it up to 100%.

Mer:http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-1J38G2/0x0x704800/a4966434-3941-4dca-8650-fbe9a4b88c46/MOD_News_2013_11_7_General_Releases.pdf.

Mer:http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22172-Model-S-Overall-Thermal-Management

bb

Jeg har hatt min første service ved 97k km og ca. ett år. Det ble en såkalt 100.000 km service. Det er godt mulig denne er den samme som 20.000 km. Bilen har vært inne minst 3-4 ganger i år på grunn av diverse fiks. Og alle disse gangene har de sjekket bilen og utført "courtesy inspection" (se vedlegg). Jeg regner med at de sjekker tilstanden til bilen utover det som er nevnt i kvitteringen og ville gjort nødvendige tiltak om for eksempel kjøleveske, bremser eller noe annet krever fiks.

På det andre vedlegget ser du hva som ble gjort på service. Det første jeg merket var at de hadde byttet viskerblader. De gamle ble ved ca. 0 grader steinharde og bråkte. De tok også dårlig og krevde oppvarming med cold weather package for å bli greie. De nye var mye mykere og visker bedre.

Luftfilter ble også byttet. Neste punkt har noe med AC. Det er sikkert delen som avfukter luften. Bremsevæske ble også sjekket. Og det siste punktet om AC er jeg usikker på. Har de etterfylt gass?

Var det ikke slik at bremser skulle dekkes av service? Dette står som et eget punkt og dekkes av garantien, ifølge siste vedlegg. Grunnen til at de byttet bremsene var fordi de selv merket at de var dårlige ved testdrive. Jeg hadde klaget på dette tidligere i år uten at de gjorde noe. Ca. etter påske merket jeg at bremsene lugget litt ved bremsing. Bremsene har også siden dag en krevd mye pedalvandring før de tok skikkelig. Nå tar de mye tidligere og føles mer ut som lånebilene (P85+/S60) jeg har hatt.

Hvis jeg skulle gjort et estimat av kostnadene med det som er utført av service så ville det blitt ca (gitt at verksted bytter og tar timespris for det):
- Viskerblader: 300 kr
- Luftfilter: 1000 kr
- AC-service: 2000 kr
- Bremseskiver og klosser, foran+bak: 5000 kr

Hvis det stemmer at bremser er inkludert i service så er i så fall dette en bra deal selv for de som kjører 20k km i året. Jeg kommer til å ta service én gang i året ca. hvert 80-100k km. Restverdi ved videresalg bekymrer jeg meg lite om fordi en dag når jeg skal selge den så er det bare spesielt interesserte som ønsker en Model S som har gått 500k-1 mill km.

Jeg setter pris på litt tilbakemelding angående det jeg har skrevet. Mulig jeg lager en video etterpå når jeg har fått mer korrekte priser og mer info om servicen, basert på input fra dere.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

petersv

Kult Bjørn. Tror dog 4 skiver, fullt sett med klosser og skjold hadde kostet ganske mye mer enn 5k selv uten arbeid.

bb

Sitat fra: petersv på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:13
Kult Bjørn. Tror dog 4 skiver, fullt sett med klosser og skjold hadde kostet ganske mye mer enn 5k selv uten arbeid.
Det var det jeg ante meg. Kanskje bremsejobben kostet nærmere 10k. Dette er tross alt Brembo.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Bremser som er i orden kan vare bilens levetid på MS, så jeg synes ikke det er riktig å bruke en garantireparasjon som en argument for servicen. Jeg har også byttet skiver foran (pga kast), og de har montert skjold og nye klosser antagelig fordi bremsene virket dårlig på slapseføre i fjor vinter. Det er ikke noe jeg regner med må gjøres igjen. Faktisk tviler jeg på at bremsene trenger å røres før det er kjørt hundretusenvis av kilometer siden de bak er like fine etter 53K og de foran etter ca 30k. Kanskje om man kjører lite så skivene rekker å ruste og må byttes av den grunn, neppe ellers.

Kallagtunet

Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 16. desember 2014, klokken 18:38
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 08. desember 2014, klokken 23:52
Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 08. desember 2014, klokken 23:27
Hvem tar feil. Du eller Tesla.
Tesla var helt klar på at bilen hadde varmepumpe når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen. En rekke artikler viser til det samme.
Det var en av grunnene til at jeg anså den som god vinterbil i forhold til strømforbruk vinterstid.

Noen i Tesla tar feil eller sprer feilinformasjon , at det gjentas på nettet gjør det ikke mer sant. Mr Musk har bekreftet sågar her i Norge ett par ganger at den ikke bruker varmepumpe til oppvarming. Hvis du ønsker å tro det så skal jeg selvsagt la deg få være i fred i den troen.

Kallagtunet: Du får være vennlig å legge av med slike tøvformuleringer. Her er det dine påstander som gjelder. Jeg har ingen ønsker og jeg tror ikke om dette. Her er det realiteter som gjelder og ikke slike andrehåndsnakk og ryktespredning. 
Du snakker tull. Tesla MS har det som kalles på engelsk en Heat exchanger, refridgerator system etc...kort sagt et litt avansert varmepumpesystem med varmeveksler, der varmepumpa også kan kjøres som A/C. Man kan si at AC anlegget er laget slik at det virker begge veier. Det fungerer omtrent slik som varmepumpen i ett hus i "varme" modus. Den blir dårligere jo kaldere det blir, men virker optimalt opp til -10/14 grader.
Her er en del interessante ting: http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-10255.html

Med all mulig respekt her skjønner du ikke selv hva du snakker om.

Varmepumpe og varmeveksler er to forskjellige ting. Systemet til Tesla har begge deler men det er dessverre ikke mulig å varme hverken batteri eller kupe med varmepumpe, de som har visible Tesla har logger trekket fra de to varmelementene når bil eller batteri varmes.

At det bekreftet som sagt ett par ganger av mr Musk personlig en gang på ambasaden i oslo, en gang vel showrommet i Oslo tror også det ble spurt om det sist han var i konserthuset.

bb

Ok, jeg måtte bare sjekke på Teslas egne sier. Der står det svar på hvitt at bremser dekkes av garantien:
SitatReservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
http://www.teslamotors.com/no_NO/service

Dette er jo en ganske bra deal, spesielt for de som kjører mye eller som bare tar service annenhvert år.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

D.O

Jeg tror ikke de dekker dette hvis du ikke følger intervaller. Hvis de gjør det er de dumme. Da er det jo bare å ta 1 service hvert 5år og kreve alle slitedeler byttet til prisen av en service. Mens mange ting skulle vært tatt på de andre 4 servicene.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Hyperstress

Litt info jeg fikk tidligere da jeg spurte hvordan de forholdt seg til rustne skiver:


....With respect to the parts required, anything that is considered maintenance, with the exception of tires, are covered. This will include
All fluids, wiper blades, Hepa filter, any required lubrication, worn out  brake pads. Your concern about rust,  we do not replace brake pads or rotors for rust, unless there is a defect. In that case, it would be covered under your warranty if we determine it is a manufacturing defect, and not under your maintenance. Your maintenance package will not cover failures of any part, but only wear on the maintenance parts listed. If, for example you poke a hole in your driver's seat, scratch your hood, damage something, spill something in your vehicle or on your Model S, thus would not be covered under your maintenance or your warranty. If we, for example, find damaged rotors due you driving too long metal to metal, then this could be considered abuse and you may be responsible for the rotor replacement. If you need a brake job, and the rotors are worn out of the specification range, then we would replace your rotors under your maintenance....

Så slik jeg leser det; rustne må du dekke selv, slitte blir tatt som service, og defekte på garanti.
Så pass på å bremse av rust jevnlig!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

snurrehue

Sitat fra: bb på mandag 22. desember 2014, klokken 22:25
Ok, jeg måtte bare sjekke på Teslas egne sier. Der står det svar på hvitt at bremser dekkes av garantien:
SitatReservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
http://www.teslamotors.com/no_NO/service

BremseKLOSSER, ja. Det er jo egentlig utrolig at selv garvede og Teslabereiste eiere, over ett år etter at bilene rullet ut på det norske markedet, fremdeles beviser at Tesla har gjort en elendig og inkonsekvent informering av sine kunder hva angår servicebehov og serviceinnhold. Denne tråden burde jo i aller høyeste grad være unødvendig. Får man valuta for pengene når man inngår forhåndsbetalt serviceavtale? Eller er det mer økonomisk (og risikofritt) å gå for svært sjeldne servicer?

cairnz

Sitat fra: bb på tirsdag 16. desember 2014, klokken 19:46
På det andre vedlegget ser du hva som ble gjort på service. Det første jeg merket var at de hadde byttet viskerblader. De gamle ble ved ca. 0 grader steinharde og bråkte. De tok også dårlig og krevde oppvarming med cold weather package for å bli greie. De nye var mye mykere og visker bedre.
Du har fått Bosch-viskeblader. Jeg var innom på fredagen og fikk byttet til disse. De er mye bedre enn de "gamle", de tar bedre på skitten rute, og drar mindre vann med seg på "retur". Alle som er inne til service eller sjekk vil nok få byttet til disse.

Sitat fra: bb på tirsdag 16. desember 2014, klokken 19:46
Luftfilter ble også byttet. Neste punkt har noe med AC. Det er sikkert delen som avfukter luften. Bremsevæske ble også sjekket. Og det siste punktet om AC er jeg usikker på. Har de etterfylt gass?
AC-delen du refererer til er "A/C dessicant bag" - altså avfukter-biten, som det står på skjemaet. Normalt byttes hver 40k km (24 mnd). Når denne byttes skal også systemet "flushes" (siste punktet hos deg). Ut fra det jeg har hørt tidligere har de manglet noe utstyr for å gjøre dette ordentlig, ble ikke gjort på min ved 40k, nå har de nok fått det de trenger, siden det er gjort hos deg.

Elbilist

D.O

Derfor valgte jeg på nytt 8 års avtalen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Haldenser

Bestilte 8-års avtale i dag, mest for å sikre meg mot store utgifter for 8 år fremover. Ja, man kan kjøpe service etter behov også, men plutselig skjer et prishopp på enkeltservice og det skjer garantert justeringer innen 8-års tid uansett. Brått inkluderer feks servicen ikke slitedeler slik den gjør nå osv...
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA