Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på nye D modeller?

Startet av GEivindK, søndag 21. desember 2014, klokken 11:31

« forrige - neste »

Mippen

Hvordan bestiller man servicepakke? Fant ikke noe alternativ når jeg bestilte bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Hyperstress

Avtaler med dem når det nærmer seg, ev. Inntil 30 dager etter overtagelse. (Var det før i allefall)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nortrahof

Hva utføres på en slik serviceavtale?
Jeg er interessert i å se hvilke punkter som sjekkes og hvilket vedlikehold som skal utføres.

Videre er jeg interessert i å vite om det er forskjell på servicene og om dette er styrt av km. eller tid?

Mange av oss bor langt unna et Tesla serviceverksted, så en ekstra dag - eller to for en årlig service, høres voldsomt ut, dersom dette i stedet kan utføres lokalt.

Videre så er skifting av bremsevæske nevnt over i tråden. - Jeg har forstått at nye TMS blir levert med elektriske bremser? - Er det bare vacuumservoen og vacuumpumpe som er erstattet med en høytrykks hydraulisk pumpe (med trykkakkumulator) slik at det fortsatt er hydrauliske bremser på bilen - eller er de elektriske bremsene helelektriske (solenoider)? Da skulle det heller ikke være nødvendig å skifte bremsevæske.
Har Tesla et intervall på 2- eller 4-årlig intervall på skifting av bremsevæske? (MB har nylig redusert "levetiden" på bremsevæske med 50% (fra 4 til 2 år).

Det er nevnt kjølevæske. - Er det et eget system for batteriene og kupeen i TMS (da det antakeligvis er vannbasert kupeoppvarming med varmepumpe og varmekolbe) slik at det er 2 forskjellige system?
"Min TMS-demonstrator" hadde ikke peiling på slike tekniske spørsmål.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Kallagtunet

Service heftet ligger vel på dine sider hos Tesla. Det er ikke mye som sjekkes på en service for å si det slik...

nortrahof

Da jeg ikke har fått levert bilen ennå, er det greit å klarere en serviceavtale på forhånd slik man vet hva man skal svare når den tid kommer.

Et servicehefte på nett, kan vel heller ikke oppdateres av andre enn Tesla? Derfor er en papirutgave være mer verd. Et slik hefte kan følge bilen om man selger den og i detalj vise hva en 3.-partservice har bestått av. Derved skulle dokumenteringsplikten over for Tesla mht. garanti være ivaretatt - eller?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Kallagtunet

Her er en tidligere utgave av det som gjøres på service.

Hyperstress

Sitat fra: nortrahof på søndag 07. desember 2014, klokken 12:23
Hva utføres på en slik serviceavtale?
Jeg er interessert i å se hvilke punkter som sjekkes og hvilket vedlikehold som skal utføres.

Videre er jeg interessert i å vite om det er forskjell på servicene og om dette er styrt av km. eller tid?

Mange av oss bor langt unna et Tesla serviceverksted, så en ekstra dag - eller to for en årlig service, høres voldsomt ut, dersom dette i stedet kan utføres lokalt.

Videre så er skifting av bremsevæske nevnt over i tråden. - Jeg har forstått at nye TMS blir levert med elektriske bremser? - Er det bare vacuumservoen og vacuumpumpe som er erstattet med en høytrykks hydraulisk pumpe (med trykkakkumulator) slik at det fortsatt er hydrauliske bremser på bilen - eller er de elektriske bremsene helelektriske (solenoider)? Da skulle det heller ikke være nødvendig å skifte bremsevæske.
Har Tesla et intervall på 2- eller 4-årlig intervall på skifting av bremsevæske? (MB har nylig redusert "levetiden" på bremsevæske med 50% (fra 4 til 2 år).

Det er nevnt kjølevæske. - Er det et eget system for batteriene og kupeen i TMS (da det antakeligvis er vannbasert kupeoppvarming med varmepumpe og varmekolbe) slik at det er 2 forskjellige system?
"Min TMS-demonstrator" hadde ikke peiling på slike tekniske spørsmål.

Bremsene er fortsatt hydrauliske, selv om Musk uttalte feilaktig at de er elektromekaniske. (Vakuumpumpen er byttet til elektromekanisk)
TMS har ikke varmepumpe for kupeoppvarming.

Vedlagt er servicepunkter.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

D.O

Dette er den gamle service listen. Den nye har flere punkter som skal sjekkes. Min bil ble kvitt all ulyd i forstilling etter service. Jeg tipper det var etterjustering av moment på støtdempere som løste dette(men vet ikke).
Gikk selv for 8 år etter å ha vurdert frem og tilbake. Sover godt og har ingen uforutsette utgifter på bilhold i 8 år.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

laumb

Bilen min har gått 42k, ikke hatt service.
Garantien gjelder fortsatt når jeg kommer inn med ting.
Hver gang bilen er inne har den fått "courtesy inspection" + diverse fikser jeg ikke har bedt om.
For meg holder det i massevis.

Men, grunner bremsevæske osv kommer jeg til å bestille service til når bilen er 2 år / har gått 80k km - og deretter før 100k km grunnet garantiens utløp uansett.
Etter det har jeg fortsatt 2.5 år med reklamasjonsmuligheter, så strengt tatt er jeg godt sikret i lang tid. :)

fonberg

Jeg har samme strategi som laumb, jeg skal få tatt service annethvert år, primært pga. bremsevæske.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

snurrehue

Sitat fra: laumb på mandag 08. desember 2014, klokken 10:26
Men, grunner bremsevæske osv kommer jeg til å bestille service til når bilen er 2 år / har gått 80k km - og deretter før 100k km grunnet garantiens utløp uansett.
Etter det har jeg fortsatt 2.5 år med reklamasjonsmuligheter, så strengt tatt er jeg godt sikret i lang tid. :)

Hva da med de som tenker som så at de aldri behøver å ta inn bilen til service, og heller velger å spare disse kronene? Så lenge Elon Musk sier at man aldri behøver å gi bilen noen service, vil det jo alltids være de som tror at man da aldri behøver å gjøre noe som helst, og bare kan kjøre, kjøre og atter kjøre. Hva skjer den dagen bremsene svikter fordi bremsevæska har blitt gammel og elendig og man mister bremsekraft? Eller når aircon går varm fordi filteret er potte tett? Eller kjølingen til batteriet svikter grunnet manglende vedlikehold?

Det er faktisk fryktelig dårlig av Tesla å fremstille det som om bilen aldri behøver noe som helst service, så lenge sannheten er en helt annen. Det skal ikke være opp til bilens eier å selv gjøre vurdering om service er nødvendig eller ei. Enhver bil har noen essensielle systemer som jevnlig behøver ettersyn. Selv en Tesla. Og, som den eneste Tesla-ansatte jeg har fått et vettugt svar av, sa: servicepakken som Tesla tilbyr bør være et hint om hvor ofte bilen behøver service.

nortrahof

Takker for info om servicedetaljer!

- Etter mitt inntrykk, er det ikke mye annet på årlig service enn "å telle hjulene", så det burde være overkommelig for andre bilverksted enn Tesla.
Vet ikke om det er forskjell på hva man betaler for servicene men det skulle være mer omfattende (og mer kostbart) å foreta 2- og 4-årlig service? Uansett så er dette slikt som man trenger dra langveisfra til nærmeste Tesla-verksted.
Jeg regner med at oppdateringer og fabrikkmods er gratis under garanti.

Jeg fikk faktisk bekreftet at det skulle være varmepumpe i bilen da jeg fikk den demonstrert tidlig i høst. - Tror heller ikke at varmepumpe gir særlig effekt på elbil med R134-gass.
I-og-med det kun nevnes et kjølevæskesystem, regner jeg med at det er felles for kupeoppvarming og kjøling av batteri/vekselretter?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Kallagtunet

Sitat fra: nortrahof på mandag 08. desember 2014, klokken 16:30
- Etter mitt inntrykk, er det ikke mye annet på årlig service enn "å telle hjulene", så det burde være overkommelig for andre bilverksted enn Tesla.

Det stemmer, bortsett fra kjølemedium på batteriet er dette ikke rocket science som helt sikkert andre kan ta.

Sitat fra: nortrahof på mandag 08. desember 2014, klokken 16:30
Jeg regner med at oppdateringer og fabrikkmods er gratis under garanti.

Det stemmer også, en må ikke ha serviceavtale for at Tesla skal rette opp feil og mangler selv om det kan virke som enkelte tror det.

Sitat fra: nortrahof på mandag 08. desember 2014, klokken 16:30
Jeg fikk faktisk bekreftet at det skulle være varmepumpe i bilen da jeg fikk den demonstrert tidlig i høst. - Tror heller ikke at varmepumpe gir særlig effekt på elbil med R134-gass.
I-og-med det kun nevnes et kjølevæskesystem, regner jeg med at det er felles for kupeoppvarming og kjøling av batteri/vekselretter?

At Tesla ansatte lite sannferdige i sin info er dessverre ikke noe nytt. Det er ikke varmepumpe til oppvarming av bil eller batteri (det er 2 ganger 6kw strømdrevne varmeelementer) men AC brukes til å kjøle batteriet.

TeslaSvein63

Hvem tar feil. Du eller Tesla.
Tesla var helt klar på at bilen hadde varmepumpe når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen. En rekke artikler viser til det samme.
Det var en av grunnene til at jeg anså den som god vinterbil i forhold til strømforbruk vinterstid.

Kallagtunet

Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 08. desember 2014, klokken 23:27
Hvem tar feil. Du eller Tesla.
Tesla var helt klar på at bilen hadde varmepumpe når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen. En rekke artikler viser til det samme.
Det var en av grunnene til at jeg anså den som god vinterbil i forhold til strømforbruk vinterstid.

Noen i Tesla tar feil eller sprer feilinformasjon , at det gjentas på nettet gjør det ikke mer sant. Mr Musk har bekreftet sågar her i Norge ett par ganger at den ikke bruker varmepumpe til oppvarming. Hvis du ønsker å tro det så skal jeg selvsagt la deg få være i fred i den troen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA