Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hilse på andre Teslaer?

Startet av Sirup, søndag 21. desember 2014, klokken 05:20

« forrige - neste »

Trafikkbestyrer

Folk kan mene hva de vil her inne, om de mener at regler er teite å at p-vakter burde skjønt osv er meg likegyldig... Jeg prøver å hjelpe folk til å forstå reglene rundt urskive-bruk å hvordan reglene er. Velger dere å drite i reglene fortjener vedkommende det som kommer deres vei.

For de som tror at det er p-vakter, polikere eller kommunene som lager regler selv, må man tro om igjenn... Man finner alt under "lovdata"  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921
Det er samferdseldepartementet som bestemmer hvordan kommunene skal forholde seg til regelverket.

Kommunene får stadig "trusler" om at folk skal gå til avisa. Kommunene viser bare til samme linken jeg la ut. Det samme gjelder foresten "dere hører fra advokaten min"
Gå til avisa, gå til advokaten, man får bare regelboka fremlagt.

Står man uten urskive eller ikke har oppgitt tid for parkeringen på annen måte vil du få en tilleggsavgift på følgende "manglende urskive"

Spør meg gjerne på en hyggelig å saklig måte / tone, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg vil bare hjelpe dere til IKKE å få bøter.

Sirka

Jeg kan ikke få dette du skriver til å henge helt sammen, Trafikkbestyrer ... Jeg trodde man ikke hadde lov til å stille på den tiden et automatisk parkeringsur stopper på? På mitt ur er det faktisk ikke mulig, antakelig for at man ikke skal kunne "snike til seg" ekstra tid ved å stille klokken fram et kvarter eller noe ... Og når parkeringsvakter sier at de anbefaler slike automatiske ur, kan de vel ikke mene at man i tillegg skal måtte legge igjen post-it-lapper el.l. hver gang man parkerer i forkant av avgiftsbelagt tid?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Trafikkbestyrer

Hei Sirka

De første digitale urskivene kan ikke stilles. De ble laget for Danmark frem til ca 2011.
De som selges i Danmark i dag + Norge skal være mulig å stille. Dette grunnet nye regler i Danmark som Norge da følger.
I fjor så jeg at enkelte forhandlere solgte de gammle urskiver fra Danmark på nett til en rimeligere penge.
Beklageligvis tror jeg en del kjøpte disse.

Det at de kommunale vaktene anbefaler disse er at det er enklere for oss med elbil å bruke (stiller seg selv ved ankomst) for mange elbil brukere står i gjennomsnitt bare 2 timer (min by) å ingen butikker her åpner 08 (tidsbegrensningen begynner 08). De åpner 09, derfor får det lite konflikt.
En annen ting er at den gammle å det nye uret er lik på utseende.

I følge regelverket ville du da kunne fått en tilleggsavgift. Du kunne også hatt en manuell urskive løst på dashbordet for de gangene du parkerer før tidsreguleringen begynner.

Mitt tips til deg er å ringe din parkeringskommune å forhøre deg om hva de godtar å ikke. For dette med urskive er ganske nytt i Norge.

Enkelte urskiver er merket FS, disse skal være mulig å stille å bruke i Norge + Danmark

Knotten

Dette høres nokså tøvete ut, 'hele' vitsen med autour er vel at man skal slippe å glemme (der er jeg ekspert..) å stille klokken, eller?

Om jeg parkerte 08:00 og tidsbegrensingen startet 09:00 burde jo selv en parkeringsvakt med dunkel belysning på loftet gi meg tiden (eks 2 timer) fra klokken 09:00?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Thomas Parsli

Sitat fra: Knotten på fredag 12. desember 2014, klokken 15:16
Dette høres nokså tøvete ut, 'hele' vitsen med autour er vel at man skal slippe å glemme (der er jeg ekspert..) å stille klokken, eller?

At man kan stille uret betyr ikke at man ...

Sitat fra: Knotten på fredag 12. desember 2014, klokken 15:16
Om jeg parkerte 08:00 og tidsbegrensingen startet 09:00 burde jo selv en parkeringsvakt med dunkel belysning på loftet gi meg tiden (eks 2 timer) fra klokken 09:00?

Burde...
Etter 20 år med parkering i Oslo sentrum antar jeg ikke at parkeringsvakter viser skjønn  :(

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

parkeringsur.no

Hei
Det er jeg som selger parkeringsur gjennom www.parkeringsur.no

Grunnen til at uret skal kunne manuelt stilles frem er som noen nevner her nettopp hvis du ankommer et parkeringsområde før den tidsbegrensede parkeringen begynner. Alle parkeringsurene vi har solgt uansett type har denne funksjonen. Den største knappen bak på uret flytter tiden et kvarter frem pr. trykk.
Urene er godkjent i henhold til en EU norm som sier noe om lesbarhet, hvor mye bevegelse som må til før uret resettes osv. Norge er jo ikke EU medlem, men aksepterer disse reglene gjennom EØS avtalen.

Mvh. Benedicte

Vi har også sendt et slikt ur til Bymiljøetaten I Oslo, så de kjenner godt til funksjonen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA