Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hilse på andre Teslaer?

Startet av Sirup, søndag 21. desember 2014, klokken 05:20

« forrige - neste »

Sirup

Fikk med et Park mini automatisk parkeringsur når jeg fikk e-Golfen. Uret er veldig lett å bruke siden man ikke behøver å huske på å stille det.

Det jeg lurer på er om dette uret er godkjent av Bergen parkering og andre p-selskap. Mener jeg leste en reportasje i en avis om en person som fikk bot på tross av at slikt ur var i bruk. P-selskapet begrunnet boten med at de ikke kunne holde seg oppdatert på de forskjellige automatiske parkeringsurene, og at det kun var den manuelle skiven som var godkjent.

Noen som vet om man risikerer bot når man bruker dette uret?
Jeg har plassert mitt ur nede i venstre hjørne på frontruten, er det rett plass?
VW e-Golf
Tesla Model X75

Mippen

Jeg har snakket med Bergen parkering selv og de sa til meg at jeg kunne få en urskive gratis av de, men den er bare i papp som du legger i ruten. Han anbefalte meg å få et skikkelig ur, så tolker det som at en pappskive ikke er et skikkelig ur :P Riktig plassering ja :)
Fremtiden er elektrisk.

emil

Etter siste frontrutebytte har jeg kun brukt en papirlapp der jeg har skrevet ankomstid og det er helt greit for parkeringsvaktene her i byen.

Eller synes jeg både oppe og nede på førerside er feil plassering fordi det kan sperre for utsyn. Da jeg hadde urskive var denne montert oppe på pasasjersiden. Der var den minst i veien og jeg fikk ikke noe problemer med parkeringsvakter da heller. Er vel ingen steder det står  nøyaktig hvor den skal være plassert annet enn synlig gjennom frontruta.

Mippen

Kravet er vel bare "godt synlig" men det stjeler ikke noe fra meg å ha et i frontruten. Har den så langt nede at jeg hadde uansett blitt hindret sv panseret å se noe.
Fremtiden er elektrisk.

Trafikkbestyrer

Dette er min gate :)

Regel ang urskive og maks p-tid :

Urskive skal stilles da du ankommer stedet det er maks tid. Eks : 08-18 maks 5 timer. Kommer du klokken 10, stilles urskiven klokken 10.

Kommer du føre 08 eller etter 18 skal urskiven stilles til da avgiften begynner. Eks : kommer du klokken 19 skal urskiven stilles på klokken 08.

Problemet med denne urskiven du benytter er at denne kan ikke stilles frem til for eks 08. Den starter da bilen står stille. Da vil du risikere å få tilleggsavgift grunnet at du ikke har oppfyllt vilkårene.

Dette er lov å gjøre hvis du ikke har urskive :
skrive en lapp med ankomst tid, sett gjerne dato med år. Det er enklere for betjentene å se en lapp det står litt på enn bare en liten "anmerkning"

Kjøp en billett på automaten til 1 kr å legg godt synlig bak frontruten.
Da dokumenterer du gate, automat Nr, ankomsttid, dato.

Husk : urskive,n er ment som en billett på lik linje som en fosildrevet kjøretøy. Bare at vi står gratis. Urskive trengs ikke hvis det ikke er maks p-tid.

Hvor du setter ur,et ditt er opp til deg, bare den er lett kontrolerbar.
Urskiven din er nok ikke godkjent. Kan du stille den vil den bli godkjent.
Man kan ikke få tilleggsavgift med dette uret så fremt du forholder deg innen avgiftstiden i gaten (ettersom du ikke får stillt den)

Vind

Har selv en Park One, og om man kommer før tiden (f.eks der jeg parkerer mye er det maks tre timer fra 09:00-16:00.  Kommer jeg da kl 8 kan jeg trykke på knappen bakpå - så hopper den frem i 30 minutters intervaller.  Slik at den f.eks starter 09:00
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Philip Marlowe

Jeg har også kjøpt et slikt automatisk ur og er veldig fornøyd med det. Bruksanvisningen var på dansk og der stod det at riktig plassering var på høyre side av frontruten. I Norge er de vel ikke så nøye på om det er høyre eller venstre side så lenge det er i frontruten og ikke stenger synsfeltet.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Trafikkbestyrer

Da har det sikkert kommet en ny versjon av urskiven :) for den første som kom kunne ikke stilles. Da vil denne urskiven være lovlig å bruke

Sirup

Traff en hyggelig parkeringsvakt når jeg parkerte i Bergen i dag, og spurte ham om dette automatiske parkeringsuret som jeg hadde. Han kunne bekrefte at uret var lovlig, og at de oppfordret elbil-eiere å skaffe seg slike.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Olatho

I de fleste land er det motsatt. Urskiven skal ikke kunne stilles eller manipuleres. Litt merkelig om reglene i Norge er motsatt.
Urskiven sier jo uansett bare når du parkerte. Hvis tidsbegrenset parkering gjelder fra klokka 9 og du ankommer klokka 8 så stopper uret på 0800 og da vil vel de fleste parkeringsvakter fortsatt telle antall timer du har stått parkert etter kl 9.

sølv-pilen

Har fått meg en slik park mini jeg også. Jeg legger merke til at klokken ikke akkurat skriker ut parkeringstiden slik som vist på bilde, den er heller ganske mørk og man må bort og se på uret for å se parkeringstiden. Er det slik det skal være?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Sirup

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:37
Har fått meg en slik park mini jeg også. Jeg legger merke til at klokken ikke akkurat skriker ut parkeringstiden slik som vist på bilde, den er heller ganske mørk og man må bort og se på uret for å se parkeringstiden. Er det slik det skal være?
Slik er min også, svært mørk. Regner med at de er slik for at batteriet skal vare lenge.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Trafikkbestyrer

Nå skrev jeg det ganske klart: står ikke urskiva på kl 09 da tidsbegrensningen begynner har du ikke oppfylt kravet. Velger du å sette uret ditt på klokken 08 er faren for en tilleggsavgift med tekst "feil oppgitt tid" tilstede. Dette handler ikke om at p-vakta "burde skjønt"
Men hvordan kommunen din håndhever vet ikke jeg, men følger de reglene som de skal gjøre, vil du en dag stå med en gul lapp på ruta di.

Så over til dere som syntes urskiva er veldig mørk. På dagtid er det ingen problem, men da mørke faller på med is over hele ruta begynner problemene. Nå er det heldigvis slik at trafikkbetjentene i kommunene skal ikke ilegge føre man er helt sikker på at det ikke er billett eller urskive i ruta. Men for å være helt på den sikkre siden hadde jeg skrevet en lapp i tillegg med ankomsttid evt da tidsreguleringen begynner.

Vind

Sitat fra: Olatho på mandag 08. desember 2014, klokken 20:26
I de fleste land er det motsatt. Urskiven skal ikke kunne stilles eller manipuleres. Litt merkelig om reglene i Norge er motsatt.
Urskiven sier jo uansett bare når du parkerte. Hvis tidsbegrenset parkering gjelder fra klokka 9 og du ankommer klokka 8 så stopper uret på 0800 og da vil vel de fleste parkeringsvakter fortsatt telle antall timer du har stått parkert etter kl 9.
Det som ikke er lov er om uret går mens du parkerer - og det er ikke tilfellet her.  Det er samme regler i Norge som i Sverige og Danmark
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sigurd

Sitat fra: Trafikkbestyrer på tirsdag 09. desember 2014, klokken 17:36
Nå skrev jeg det ganske klart: står ikke urskiva på kl 09 da tidsbegrensningen begynner har du ikke oppfylt kravet. Velger du å sette uret ditt på klokken 08 er faren for en tilleggsavgift med tekst "feil oppgitt tid" tilstede. Dette handler ikke om at p-vakta "burde skjønt"
Men hvordan kommunen din håndhever vet ikke jeg, men følger de reglene som de skal gjøre, vil du en dag stå med en gul lapp på ruta di.

Nå vil dette aldri være et tema med mindre du står parkert over det tidspunktet parkeringsreguleringen starter, men jeg vil uansett hevde at parkeringsvakten/kommunen skal være RIMELIG firkantet for å hevde at du har gjort noe feil om de skriver ut en bot klokka 10 et sted hvor det er maks 2 timer gratis parkering mellom 9 og 16, og det ikke ligger noen lapp i frontruta (med mindre de har bilde av bilen på samme sted klokka 15 dagen før).
Selvfølgelig handler dette om skjønn og at parkeringsvakta "burde skjønt". Om kommunen gir parkeringsvaktene instrukser om å være så firkantede, foreslår jeg at dere bytter ut politikerne ved første anledning. Det finnes neppe en lokalavis i Norge som ikke ville laget en sak dersom de fikk varsel om et slikt tilfelle.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA