Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger ny ladenøkkel...

Startet av Powerflux, lørdag 20. desember 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

Powerflux

Så var det min tur til å drite meg ut! 1km fra jobb sto man der da med en bil som ikke rikket seg.
Var ikke til stort hinder for øvrig trafikk der jeg sto på riksvei 23 men jaggu var det mange sure mennesker ute som tutet og kastet armene i været!
Takket være en snill kollega som kunne taue meg ble stansen på kun 20 minuter....det kunne gått adskillig kjipere!!
Etter 35000 km er dette første gang og drt skal definitivt bli den siste ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

dørvakta

Så det var deg, det ja [emoji6] hvordan er det forresten å taue bilen uten strøm? Låser den seg ikke i park da?

emil

Hvis den er helt tom får du satt den i N for å kunne taues bort og opp på bergingsbil. Du får derimot ikke satt den i D så du kan regenerere mens du blir tauet. Da må du først lade opp litt med ladekabel, eller ta tauing/regenerering før bilen er helt tom.

Det kan muligens bli problemer hvis bilen har stått tom lenge og er tom både på 12V og fremdriftsbatteriet.

Powerflux

Riktig som emil sier. Det er strøm nok til å sette den i nøytral etc men å få satt den i drive ved tauing gikk ikke.
Spilte forsåvidt ikke noen rolle da jeg ble tauet helt til ladestolpen så batteriet sto tømt i svært kort tid.
Når det gjelder avlesning på LeafSpy fikk jeg meg en liten overraskelse.
Sist jeg kjørte helt ned til 0,6 kWh på batteriet var det ca 5c. Tømmingen foregikk relativt linjært.
Nå var det -4c og de siste 2 kWh gikk uvanlig fort unna.
På 0,4kWh kom skilpadden og varselet om reduced motor power kom. Derfra ned til 0,2 gikk på kun et par hundre meter. Da den viste 0,2 stoppet alt opp, bilen gikk til nøytral og jeg trillet 50 meter.

Bittelitt større buffer bør bli den nye normen ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Fikk selv skilpadden i dag for første gang. 300m før ladestolpe og for det meste nedoverbakke. At stolpen var strømløs er en helt annen historie jeg ikke føler å snakke for mye om idag.

Men fra VLBW til skilpadde var det i dag 7km med 60-80km/t i 0 grader, sludd og våt vei.

Rio

Sitat fra: emil på fredag 05. desember 2014, klokken 22:37
Fikk selv skilpadden i dag for første gang. 300m før ladestolpe og for det meste nedoverbakke. At stolpen var strømløs er en helt annen historie jeg ikke føler å snakke for mye om idag.

Men fra VLBW til skilpadde var det i dag 7km med 60-80km/t i 0 grader, sludd og våt vei.

:trøster:
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: emil på fredag 05. desember 2014, klokken 22:37
Fikk selv skilpadden i dag for første gang. 300m før ladestolpe og for det meste nedoverbakke. At stolpen var strømløs er en helt annen historie jeg ikke føler å snakke for mye om idag.

Men fra VLBW til skilpadde var det i dag 7km med 60-80km/t i 0 grader, sludd og våt vei.

Ah! Kjenner følelsen! Selv ble jeg tauet til en stolpe hvor to elbiler sto uten å lade... Fikk en del underlige blikk da de så en Leaf som tauet en Leaf med et tau som var alt for kort en sjåfør som ikke var vant med å taue. Heldigvis fant jeg noen litauere på fest som dyttet meg opp på innsiden av bilene slik at jeg fikk ladet...

Min erfaring er at turtle kommer på en høyere % hvis man har på varme/AC og lykter. Man kan altså kjøre ned i lavere % jo lavere forbruk man har til drift. Laveste jeg har hatt er 2,2%. Som sikkert ikke er bra for batteriet... men det har jeg heldigvis byttet..  :P
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

Satser på at en total utladning og kort opphold før lading ikke har gjort nevneverdig skade! Største bulken er nok i selvinnsikten ;)
Siste milen gikk uten radio, varme eller setevarme......og latterlig lav hastighet.  Det holdt likevel ikke! !
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Setevarme, rattvarme, vifte på frontruta og musikk var på til siste sekund, fikk jo ellers ikke prøvet ut begrensningene i skilpadda siden jeg da var på vei inn på parkeringsplass.

Kan jo legge til at jeg hadde en del mil med kjøring i 80 bak meg før skilpadda kom. En god time etter at jeg hadde kommet fram til den strømløse ladestolpen hadde batteriet roet seg og jevna seg ut så den faktisk var oppe på ca 1kWh og noe rundt 12GIDs. Men da var allerede NAF-mannen der for å hjelpe.

Kom meg fram dit jeg skulle til slutt, flere erfaringer rikere selv etter halvannet år og 30.000km som elbilist.

Er ellers av typen som har med leatherman og gjerne begynner å demontere stolpe for å finne feil og eventuellt ordne en midlertidig fiks. Første sjekk var skapet litt lengre unna med hovedsikringer og strømmåler, men der så alt greit ut. Hadde det vært litt tørrere i været og f.eks en søndag kveld hadde jeg muligens koblet meg rett inn der med skjøteledningen min, men ikke si det høyt til noen. Kanskje jeg skal lage meg en boks med passe kraftig tilførselsledning, 16A sikring og schukokontakt til sånne tilfeller.

tomrh

Da var jeg litt heldig en kveld i midten av desember her skjønner jeg, fikk VLBW 4 km hjemmefra i -3 grader, med gjenstående 100 høydemeter motbakker i noe løssnø. Det gikk uten å se skilpadda, men kunne ikke vært mye igjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Da tror jeg at jeg har satt ny personlig rekord i forbruk: Fra LBW til skilpadde på under 6km. Sløste nok litt mye med varmen og kjørestilen (selv i Leaf er svingete veier med snø er litt for artig) i perioden før LBW. Etter LBW roet jeg kjøringen, men beholdt varmen fram til litt etter VLBW. 9km hjem til ladeplass er jo ingenting, særlig når de siste tre er nedoverbake og flatmark. Men med noen minusgrader i batteripakken (og 11 minus ute) forsvinner energien fort og både bil og LeafSpy blir litt forvirret. Vet heldigvis hvor det både er offentlige og litt mindre offentlige (besøksparkering til kontorbygg) ladeplasser i området og fikk svingt meg inn på en av disse.

Tror nok det mer var at bilen fikk roet seg enn den faktiske ladingen som gjorde utslaget, men etter 10 minutter på 16A 230V sa LeafSpy at jeg var over VLBW grensen (fra 0.5kWh til 2.0kWh igjen på 10 minutter er litt for fort for 16A) og jeg kjørte videre.

Kom meg fint hjem til ladeplass og kjørte de siste 3km på 100Wh.

TorC

Sitat fra: emil på søndag 28. desember 2014, klokken 11:12
Da tror jeg at jeg har satt ny personlig rekord i forbruk: Fra LBW til skilpadde på under 6km. Sløste nok litt mye med varmen og kjørestilen (selv i Leaf er svingete veier med snø er litt for artig) i perioden før LBW. Etter LBW roet jeg kjøringen, men beholdt varmen fram til litt etter VLBW. 9km hjem til ladeplass er jo ingenting, særlig når de siste tre er nedoverbake og flatmark. Men med noen minusgrader i batteripakken (og 11 minus ute) forsvinner energien fort og både bil og LeafSpy blir litt forvirret. Vet heldigvis hvor det både er offentlige og litt mindre offentlige (besøksparkering til kontorbygg) ladeplasser i området og fikk svingt meg inn på en av disse.

Tror nok det mer var at bilen fikk roet seg enn den faktiske ladingen som gjorde utslaget, men etter 10 minutter på 16A 230V sa LeafSpy at jeg var over VLBW grensen (fra 0.5kWh til 2.0kWh igjen på 10 minutter er litt for fort for 16A) og jeg kjørte videre.

Kom meg fint hjem til ladeplass og kjørte de siste 3km på 100Wh.

Jeg tror det er ganske stor forskjell på når skilpadda kommer avhengig av om du har på varmeapparatet eller ikke. Uten varmeapparat jeg har kjørt ned til rett over 2%, men har opplevd å få skilpadda allerede på ca 5% ved bruk av varmeapparatet. Det har ikke skjedd meg så mange gangene, men det er jo litt påfallende. Det kan jo selvsagt ha noe med temperatur å gjøre, for man bruker jo sjeldent mye varme om sommeren...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på søndag 28. desember 2014, klokken 14:41
Jeg tror det er ganske stor forskjell på når skilpadda kommer avhengig av om du har på varmeapparatet eller ikke. Uten varmeapparat jeg har kjørt ned til rett over 2%, men har opplevd å få skilpadda allerede på ca 5% ved bruk av varmeapparatet. Det har ikke skjedd meg så mange gangene, men det er jo litt påfallende. Det kan jo selvsagt ha noe med temperatur å gjøre, for man bruker jo sjeldent mye varme om sommeren...

Varmeapparatet skrudde jeg av litt eller VLBW og da et par tre km før skilpadda. Men synes skilpadda kom tidlig i dag sammenlignet med forrige gang. Men igjen hadde jeg da svingt av fra hovedveien og var inne på parkeringsområde så jeg fikk ikke testet begrensningene som kommer med skilpadda.

TorC

Sitat fra: emil på søndag 28. desember 2014, klokken 16:30
Sitat fra: TorC på søndag 28. desember 2014, klokken 14:41
Jeg tror det er ganske stor forskjell på når skilpadda kommer avhengig av om du har på varmeapparatet eller ikke. Uten varmeapparat jeg har kjørt ned til rett over 2%, men har opplevd å få skilpadda allerede på ca 5% ved bruk av varmeapparatet. Det har ikke skjedd meg så mange gangene, men det er jo litt påfallende. Det kan jo selvsagt ha noe med temperatur å gjøre, for man bruker jo sjeldent mye varme om sommeren...

Varmeapparatet skrudde jeg av litt eller VLBW og da et par tre km før skilpadda. Men synes skilpadda kom tidlig i dag sammenlignet med forrige gang. Men igjen hadde jeg da svingt av fra hovedveien og var inne på parkeringsområde så jeg fikk ikke testet begrensningene som kommer med skilpadda.

Samme erfaring som jeg har. Første gangen jeg reagerte på dette var ifjor vinter da jeg fulgte med på LeafSpys %visning. Jeg skulle ha mer enn nok til å komme meg frem så jeg lot varmen stå på, og skrudde den selvsagt av med en gang skilpadda kom. Gangen etter skrudde jeg av varmen rett etter VLBW, og skilpadda kom like tidlig. Og tilsvarende to andre ganger, men de tre siste gangene har jeg hatt kontroll på det og bare kjørt i sirkel rundt ladeplassen for å sjekke når skilpadden faktisk kom.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ialvik

Er ny eier av en Leaf Tekna. Hadde en tur fra Gjøvik til Oslo. Pga. ras var det stengt i Skreifjella så jeg kom meg ikke til E6 og måtte kjøre riksvei 4 i stedet. Måtte stoppe på Gran og lade med på en vanlig treg lader til jeg hadde nok strøm til å komme meg til hurtigladeren på Jevnaker. Var en vanlig Fortum lader som det sto ute av drift på. Men når jeg plugget den inn startet den å lade alikevel, stressnivået sank betraktlig da.  :)

Etter den turen så bestilte jeg ett Falck medlemskap for sikkerhets skyld. Det koster jo bar 990,- i året og ingen egenandel på veihjelp.

Savner en hurtiglader på riksvei 4, en på Gran eller Lunner hadde vært fint.
Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA