Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av Teslanewbie, lørdag 20. desember 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

sn0le

Er enig i at flere normal-ladepunkter bør komme der det er behov for det.
Stolper med 16A Type 2.

Men synes ikke det er en god ide å la alle betale for det. Det bør være betaling etter bruk.
Mange elbilister lader utelukkende hjemme i garasje/carport og på kommersielle hurtigladere (der man betaler etter bruk).
Å forvente at de og skal betale for lading til de i blokk uten lademulighet er ikke noe jeg synes er bra.
Når det gjelder flytting av bil så er det en ulempe å måtte gjøre det, men om man gjør det så fristille man et ladepunkt som muligens naboen har et prekært behov for.
Om man ikke behøver å lade så kan man stille seg på vanlige plasser som er gratis til kl 7 eller 8 (varierer vel).
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Sitat fra: sn0le på mandag 08. desember 2014, klokken 00:00
Er enig i at flere normal-ladepunkter bør komme der det er behov for det.
Stolper med 16A Type 2.

Men synes ikke det er en god ide å la alle betale for det. Det bør være betaling etter bruk.
Mange elbilister lader utelukkende hjemme i garasje/carport og på kommersielle hurtigladere (der man betaler etter bruk).
Å forvente at de og skal betale for lading til de i blokk uten lademulighet er ikke noe jeg synes er bra.
Når det gjelder flytting av bil så er det en ulempe å måtte gjøre det, men om man gjør det så fristille man et ladepunkt som muligens naboen har et prekært behov for.
Om man ikke behøver å lade så kan man stille seg på vanlige plasser som er gratis til kl 7 eller 8 (varierer vel).

I bolig sone parkeringer kan man stå så lenge man vil. Det er ikke tidsgrense. Derfor er det meningsløst at noen skal stå koblet til en lader dersom man ikke trenger mer strøm.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 23:52

1. Det er ikke kapasitet til å gi alle som bor i bynære strøk hver sin egen ladeplass og det vil aldri bli gjennomført at alle skal betale flere 1000kr i året fordi du og noen få andre er for lat til å flytte elbilen når den er fulladet. Bor man i bynære strøk med mye folk må man ta hensyn til andre.


For det første er det ingen kapasitetsproblem hvis man bygger ut 20%, og det er ikke spesielt vanskelig heller. Det koster selvsagt litt, men finansieringsmetoden har jeg beskrevet.

Å forvente at elbilister, som eneste bilist, skal ut hver kveld for å flytte bilen (på et tidspunkt når det er vanskelig å finne andre parkeringsplasser) er bare en måte å drepe elbilinitiativet på. Ingen normale mennesker går med på noe slikt etter en uke, når det koster relativt få tusen å få opp noen flere stolper.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#93
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 01:52
Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 23:52

1. Det er ikke kapasitet til å gi alle som bor i bynære strøk hver sin egen ladeplass og det vil aldri bli gjennomført at alle skal betale flere 1000kr i året fordi du og noen få andre er for lat til å flytte elbilen når den er fulladet. Bor man i bynære strøk med mye folk må man ta hensyn til andre.


For det første er det ingen kapasitetsproblem hvis man bygger ut 20%, og det er ikke spesielt vanskelig heller. Det koster selvsagt litt, men finansieringsmetoden har jeg beskrevet.

Å forvente at elbilister, som eneste bilist, skal ut hver kveld for å flytte bilen (på et tidspunkt når det er vanskelig å finne andre parkeringsplasser) er bare en måte å drepe elbilinitiativet på. Ingen normale mennesker går med på noe slikt etter en uke, når det koster relativt få tusen å få opp noen flere stolper.

Kan ikke du bare innse at det ikke blir slik og aldri kommer til bli sånn? Det er ikke slik at elbil og phev andelen er statisk. Hvis/når det hadde blitt 20% andel ladeplasser i sentrum - for å bruke ditt eksempel, ville flere av naboene også ha fått øynene opp for elbil. Hvorfor betale for parkering når man kan parkere gratis og man kan lade. Man kan ikke disponere en ladeplass alene fra man komme hjem ene dagen til man skal på jobb neste dag. Man må flytte bilen slik at andre kan få lade også. Det er dessverre ikke noen annen mulighet når man bor i et bynært strøk hvor det er mange om benet.

Når det gjelder metoden, har jeg nøye gjort rede for betalingsmodellen din og forklart at det alt er metoder som er enklere å håndtere, og som ikke trenger en lang og kostbar behandling i stortinget. Det er også tull at sentral makten skal detaljstyre de enkelte kommunene. Å endte hele avgiftssystemet slik at alle elbiler betaler noen tusenlapper i året for å sponse de som ikke har egen parkeringsplass/lading er tullete. Enklere at de det gjelder betaler en liten sum for dette selv. Vi som har hus betaler også for å lade og gjerne for å sette opp en egen dyr stasjon. Hvorfor skal dette være gratis for de som bor i bynære strøk?

Det er ikke noe problem at beboere i byer får tildelt boligsone plasser hvor man kan parkere og lade. Det er også på trappen betaling for lading men ikke parkering. Til nå er det faktisk de som har vanlige biler som betaler for lading - så nyt det så lenge man kan.

Utfordringen er ikke å finansiere ladestasjonene, utfordringen er å få lokalmiljøet til å innse fordeler og satse på ladestasjoner til el kjøretøy. Det er ikke alle kommuner som er villig til dette ennå. I min kommune er de eneste kommunale ladeplassene for de som jobber på rådhuset. Ellers er det 6 plasser til sammen på to av kjøpesenterene. Det er imponerende i en kommune med nesten 30.000 innbyggere, med Bergen sentrum bare minutter unna.

Nei, enkleste måten er å sette opp ladestasjoner med rimelig betaling. Stasjonene koster ikke mange tusen og blir fort nedbetalt. Man slipper å endre avgiftssystemet og man slipper at sentralmakten skal styre kommunene sin jobb - noe som også krever mer byråkrati og ekstra resurrser.

Dette gjelder hurtiglading, men det er Bergen kommune som har ansvar. De skal benytte et eksternt firma til betalingsløsing via bla. en app. Det blir på samme måten som easy park nå på mange offentlige parkometer. Som sagt fullt mulig å gjøre enkelt å betale og finansiere bruk av ladestasjoner - både hurtig og normalladere. Denne stadjonen er også satt opp slik at folk som bor i og rundt sentrum uten ladeplass skal få muligheten til å lade sin elbil. Besøkende også naturligvis.

http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3258-verdens-storste-hurtigladestasjon-i-bergen
Fremtiden er elektrisk.

Rio

At naboene ser det er jo en del av poenget - man ønsker jo at de også skal kjøpe elbil.

At noen kommuner ikke "samarbeider" er jo nettopp en av årsakene til at dette bør gjøres nasjonalt.

Å få gode lademuligheter er nok det aller viktigste for å få flere elbiler. Idéen om at man skal ut og flytte bilen hver kveld kan du nok bare glemme. Det er kun for de som er spesielt interesserte. Ikke engang jeg hadde vært med på noe slikt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Debatten her er nok litt faget av hvor man kommer fra. Bor man i feks Oslo og har dårlige parkeringsforhold (trenger man da bil? Holder det ikke kollektivt?) eller på landsbygda eller et sted midt i mellom.

Jeg gjør det siste og akter ikke å betale noen ekstraavgift.

Jeg kan egentlig ikke se at det er noen offentlig oppgave å passe på at elbilister har parkeringsplass. Jeg kan derimot se at det offentlige må være delaktig i og toneangivende for å opprette et godt nettverk at hurtige og semihurtige ladestasjoner. Da vil de førstnevnte ovenfor få dekket sitt ladevehov.
e-Golf | X75D

Mippen

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 11:54
At naboene ser det er jo en del av poenget - man ønsker jo at de også skal kjøpe elbil.

At noen kommuner ikke "samarbeider" er jo nettopp en av årsakene til at dette bør gjøres nasjonalt.

Å få gode lademuligheter er nok det aller viktigste for å få flere elbiler. Idéen om at man skal ut og flytte bilen hver kveld kan du nok bare glemme. Det er kun for de som er spesielt interesserte. Ikke engang jeg hadde vært med på noe slikt.

Føler jeg prater til en vegg. Du kommer med påstander som det ikke er hold i. Hvis du ikke hadde flyttet bilen din er du en av de som opptar ladeplassen og gjør det vanskelig for andre som trenger å lade. Hvis man skal ha en egen ladeplass må man ha en privat parkeringsplass og da må man bo et sted hvor det er mulig å få. Når man bor en plass som det er mye folk og man ikke har en egen parkerings eller ladeplass sier det seg selv at man må dele med andre. Da kan man ikke stå der fra en dag til neste. Da må man flytte seg når man har nok strøm.

Ja, det er et poeng at flere skal få seg elbil men det er ikke nok plasser til at alle som bor i sentrum kan disponere en ladeplass over lang tid. Hvor mange folk bor det ikke i sentrum som vurderer eller som har kjøpt seg en elbil. For å ikke snakke om alle som reiser til og fra sentrum.
Fremtiden er elektrisk.

TorAtle

Med hydrogen slipper man slike tullete problemstillinger som hvor lenge man kan stå på et ladepunkt. Fyll opp annenhver søndag. Ferdig arbeid. En slik bil vil foretrekkes av mange.
2014 BMW i3

Rio

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 09. desember 2014, klokken 17:33
Med hydrogen slipper man slike tullete problemstillinger som hvor lenge man kan stå på et ladepunkt. Fyll opp annenhver søndag. Ferdig arbeid. En slik bil vil foretrekkes av mange.

Med elbiler og litt bedre batterier så slipper man å fylle opp andre steder enn hjemme, på jobb eller lignende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:27
Med elbiler og litt bedre batterier så slipper man å fylle opp andre steder enn hjemme, på jobb eller lignende.

Akkurat slik fungerer det. Da jeg bare hadde Think'en (Classic) plugget jeg alltid i i nærheten av en kontakt, og det ble aldri kjørt noe langt. Med det mener jeg at det ikke ble kjørt lenger en knapt halve rekkevidden, slik at en kunne være trygg på å komme seg hjem.

Så fikk vi oss en Leaf, og da ble det stort sett ladet over natta mens vi sov. Noen ganger på jobb hvis jeg visste det skulle kjøres en del på ettermiddag/kveld, evt. i de stundene bilen stod i ro. Noen dager er C-momenter i logistikk, slik er det bare. :)

Da Teslaen kom ble det stort sett slutt på lading utenfor heimen. Det er rett og slett "mindre styr" å tenke på å ta med seg kabler og finne en ladepalss. Det er langt flere P-plasser å finne en ladeplasser, og i det daglige er der så mye å gå på på batteriet at det er heøt unødvendig å ta en av de få ladeplassene. Jeg ser stort sett at disse benyttes av andre som trolig er i noenlunde samme situasjon som meg selv med de to foregående bilene. I tillegg aldes Teslaen på SC når vi er på langtur, samt "der vi sover", det være seg hos familie, på campingplasser eller hotell.

Noen vil alltid ha problemer med å lade hjemme, spesielt de i byene, så derfor tror jeg det er viktig å egge til rette for at også disse kan benytte elbil. En gratis og/eller dedikert ladeplass til hver kan vi nok ikke forvente, men det må være nok plasser til at man får kabalen til å gå opp i hverdagen. Noen vil ha høyere terskel for dette enn andre, og for disse vil plugin/hydrogenhybrider antakelig være et godt kompromiss. Gjerne med større batterier enn i dag, slik at man stort sett kan klare seg med noen korte ladestopp når nødvendig, men ikke får hele dagen ødelagt pga at man ikke fikk lade over natta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Sitat fra: cra på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:29
Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:27
Med elbiler og litt bedre batterier så slipper man å fylle opp andre steder enn hjemme, på jobb eller lignende.

Akkurat slik fungerer det. Da jeg bare hadde Think'en (Classic) plugget jeg alltid i i nærheten av en kontakt, og det ble aldri kjørt noe langt. Med det mener jeg at det ikke ble kjørt lenger en knapt halve rekkevidden, slik at en kunne være trygg på å komme seg hjem.

Så fikk vi oss en Leaf, og da ble det stort sett ladet over natta mens vi sov. Noen ganger på jobb hvis jeg visste det skulle kjøres en del på ettermiddag/kveld, evt. i de stundene bilen stod i ro. Noen dager er C-momenter i logistikk, slik er det bare. :)

Da Teslaen kom ble det stort sett slutt på lading utenfor heimen. Det er rett og slett "mindre styr" å tenke på å ta med seg kabler og finne en ladepalss. Det er langt flere P-plasser å finne en ladeplasser, og i det daglige er der så mye å gå på på batteriet at det er heøt unødvendig å ta en av de få ladeplassene. Jeg ser stort sett at disse benyttes av andre som trolig er i noenlunde samme situasjon som meg selv med de to foregående bilene. I tillegg aldes Teslaen på SC når vi er på langtur, samt "der vi sover", det være seg hos familie, på campingplasser eller hotell.

Noen vil alltid ha problemer med å lade hjemme, spesielt de i byene, så derfor tror jeg det er viktig å egge til rette for at også disse kan benytte elbil. En gratis og/eller dedikert ladeplass til hver kan vi nok ikke forvente, men det må være nok plasser til at man får kabalen til å gå opp i hverdagen. Noen vil ha høyere terskel for dette enn andre, og for disse vil plugin/hydrogenhybrider antakelig være et godt kompromiss. Gjerne med større batterier enn i dag, slik at man stort sett kan klare seg med noen korte ladestopp når nødvendig, men ikke får hele dagen ødelagt pga at man ikke fikk lade over natta.


Fornuftig resonnement. Du tenker det samme som meg :)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA