Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av Teslanewbie, lørdag 20. desember 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Mippen

SitatKriterier/vilkår

Boligsoneparkering er et parkeringstilbud til beboere og næringsdrivende i en bestemt sone, mot en månedlig avgift.  Inntektene fra boligsoneparkeringen skal settes i fond med intensjon om å oppnå en miljømessig gevinst. Etterhvert som fondsmidlene tillater bygging av beboeranlegg og biler fjernes fra gategrunn, kan det iverksettes andre miljøtilak i sonene.

Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. desember 2014, klokken 20:11
Jeg har bodd og jobbet mange år i Oslo sentrum hvor parkering er et knapphetsgode.
Både ved Bislett og Frogner var parkering et mareritt, hvor jeg ofte brukte 15-20 minutter på å kjøre rundt i stadig større sirkler på søken etter en parkeringsplass. Det ville vært helt utelukket å kjøpe elbil i en slik situasjon.

Jeg har også alt for mange ganger stått opp 06:45 for å gå ut og flytte bilen, noe som er litt kjedelig hvis du kom hjem 4-5 timer før...
Å måtte flytte bilen etter å ha ladet 3 timer ville også helt utelukke kjøp av elbil.

Et dekkende antall ladeplasser med fornuftig tidsbegrensning er nødvendig for at flere skal kjøpe elbil i sentrum.
Og vi trenger heller mange 16A ladeplasser enn få 32A ladeplasser!

Thomas

Nettopp. Man kan ikke basere seg på at folk som kommer hjem fra jobb kl 17:00, må ut og flytte bilen kl 22:00 hver kveld. Det vil være en elbil-dødar.

Ladestolper koster svært lite (de kan i hvert fall produseres billig), så det er ingen grunn til at man ikke kan ha like mange som det er elbiler på gateplan i et bestemt område.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 20:27

Ja, I kommunen er det de som drifter de offentlige parkeringsplassene og kan sette opp ladeplasser som er reservert for beboere eller besøkende. Dette kan løses med egne boligsone parkering for beboere og vanlige ladeplasser for besøkende. Betaler man 2-3 hundre kr i mnd + boligsone kort har man i løpet av et år betalt ned en ladestasjon dersom det er et lite knippe som lader på hver stolpe. De offentlige ladestolpene som er i nærheten kan naturligvis alle bruke, og om natten kan gjerne ladetiden være utvidet slik at man kan lade mer. Dette er ikke noe tryllekunst og er gjort enkelte steder. Boligsone parkering er også vanlig for å hindre at andre enn beboere ikke skal parkere et bestemt sted. I Bergen for eksempel er det vanlig at enkelte gater eller for eksempel en side av veien er reservert bare for beboere. Det er kommunen som eier plassene men man betaler noen kr i mnd for å få en plass.

Man ønsker jo at folk som jobber i nærheten, og som er på besøk, skal kunne lade bilen.

Det du foreslår her er bare masse byråkrati - langt enklere å ha en løsning hvor alle betaler per år, og så kan man parkere og lade, for det er nok plasser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Det er ikke mer byråkrati da det er noe som alt er i gang. Du leser ikke hva jeg skriver så gidder ikke å gjenta alt flere ganger. Les og bli opplyst...
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 20:41
Det er ikke mer byråkrati da det er noe som alt er i gang. Du leser ikke hva jeg skriver så gidder ikke å gjenta alt flere ganger. Les og bli opplyst...

Selvsagt er det mer byråkrati å introdusere beboerkort/betaling (det finnes knapt i Oslo), og man "vinner" jo ingenting på å gjøre et så komplisert som det du ønsker. Det blir bare dyrere, og det dekker ikke behovet for besøkende.

Det enkleste og billigste (mest effektive) er at alle betaler f. eks. 3000 kr i "ladeårsavgift", og så går disse pengene uavkortet til bostedskommunen, eller 50% til bostedskommunen og 50% til arbeidskommunen, og brukes kun til ladestasjoner på gateplan.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Det er mindre byråkrati å la de som alt har ansvaret for parkering ta seg av innkreving og utbygging av tilbud. Hvis alle skal betale en ekstra avgift er det en stor mølle bare for å få godkjenne noe slikt politisk. Så skal pengene forvaltes og fordeles rettferdig. Det er ikke lett å fordele penger til ulike plasser uten grundige utredninger og det kan bli problemer for små kommuner som kan bli krevd å forvalte ladestasjoner i forhold til resurser. Hele prosessen krever også mye resurser. Med å la kommunene selv styre pengestrømmen inn er det lettere å se egne behov og vurdere resurser som kreves for å bygge ut lademuligheter.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 21:12
Det er mindre byråkrati å la de som alt har ansvaret for parkering ta seg av innkreving og utbygging av tilbud. Hvis alle skal betale en ekstra avgift er det en stor mølle bare for å få godkjenne noe slikt politisk. Så skal pengene forvaltes og fordeles rettferdig. Det er ikke lett å fordele penger til ulike plasser uten grundige utredninger og det kan bli problemer for små kommuner som kan bli krevd å forvalte ladestasjoner i forhold til resurser. Hele prosessen krever også mye resurser. Med å la kommunene selv styre pengestrømmen inn er det lettere å se egne behov og vurdere resurser som kreves for å bygge ut lademuligheter.

Nei, for vi har allerede strukturen på plass for å kreve inn "årsavgifter" for biler. Det er ikke noe problem å gjøre den gjeldende for elbiler, og sende pengene direkte til bostedskommunene.

Så kan kommunene sette opp ladeplasser der hvor folk bor og der hvor folk arbeider.

Jeg ser egentlig ikke at det kan gjøres enklere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#82
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:45
Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 21:12
Det er mindre byråkrati å la de som alt har ansvaret for parkering ta seg av innkreving og utbygging av tilbud. Hvis alle skal betale en ekstra avgift er det en stor mølle bare for å få godkjenne noe slikt politisk. Så skal pengene forvaltes og fordeles rettferdig. Det er ikke lett å fordele penger til ulike plasser uten grundige utredninger og det kan bli problemer for små kommuner som kan bli krevd å forvalte ladestasjoner i forhold til resurser. Hele prosessen krever også mye resurser. Med å la kommunene selv styre pengestrømmen inn er det lettere å se egne behov og vurdere resurser som kreves for å bygge ut lademuligheter.

Nei, for vi har allerede strukturen på plass for å kreve inn "årsavgifter" for biler. Det er ikke noe problem å gjøre den gjeldende for elbiler, og sende pengene direkte til bostedskommunene.

Så kan kommunene sette opp ladeplasser der hvor folk bor og der hvor folk arbeider.

Jeg ser egentlig ikke at det kan gjøres enklere.

Det er ikke så enkelt som du tror. Studer litt orginisasjon og politikk så vet du hva jeg snakker om. Ja, man har alt et system for å kreve inn årsavgift men man har også et system for å kreve inn parkeringsavgifter. Som jeg viste deg går pengene fra parkering inn i en pott som igjen går til parkeringsformål og andre miljøtiltak. Det er akkurat hva ladestasjoner er definert som. Man kan ikke lage nye avgifter eller endre på en avgift uten behandling i stortinget. Se bare på statsbudsjettet hvor de har diskutert og kranglet.

Årsavgiften går til tollvesenet før det forsvinner til statskassen. Man kan ikke gjøre noe med årsavgiften uten bred politisk støtte. For å kunne gjøre dette må det først på dagsorden i stortinget. Så skal det utredes av ulike departement hva det vil koste, samfunnsnytte, hvem som skal administrere, hvordan pengene skal fordeles, hvordan man skal kontrollere at pengene går til det de skal osv. Så skal dette presenteres på nytt i stortinget. Man skal gjerne ha flere runder før det eventuelt blir vedtatt.  Man er også avhengig av flertall. Så skal det også behandles i de ulike kommunene hvordan det skal løses. Gjerne flere runder der også. Man må opprette flere stillinger til å jobbe med det konkrete emnet sentralt. Alt dette er en svært dyr og lang prosess.

Fra det kommer på dagsorden til det eventuelt blir gjennomført kan det ta flere år og koste mange millioner kr. Det er mye lettere å benytte seg av etaten som alt har med parkering i kommunen til å samle inn og administrere alt som har med ladestasjoner å gjøre. Det krever mye kortere behandlingstid, mindre penger, og de fleste kommuner har hjemmel til å gjøre dette ut i fra dagens rammer. Det krever minimalt med saksbehandling i forhold til å gjøre det på "avgifts" måten og det er lettere for kommunen å drive virksomheten.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Mippen: Dette må gjennom behandling i Stortinget uansett.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 22:28
Mippen: Dette må gjennom behandling i Stortinget uansett.

Nei, det må ikke det. Det er alt praktisert flere steder så det krever ikke noe behandling i stortinget. Her er et eksempel på kommunale plasser reservert beboere (at de leier plass av kommunen) med lading. Ikke betaling på lading så vidt jeg vet men det er hjemmel til å innføre det da det er en ekstra tjeneste utenom parkering.

http://ladestasjoner.blogspot.no/2010/06/nordnes-beboerparkering-bergen.html

Besøkende parkerer for øvrig i på gateplan ved siden av eller i byggets andre etasje mot parkometer avgift. Så det er mulig å løse det på den måten. Andre steder er det på samme måte bare med gateparkering. En del er reservert besøkende på parkometer, en annen del er reservert beboere med parkeringsbevis.
Fremtiden er elektrisk.

moonbuggy

Enig miffen:
Boligsonekort er en effektiv måte å fjerne fremmedparkering og sikre folk som bor i sentrumsområder mulighet for parkering. Elbileiere/potensielle elbileiere med behov for ladeplasser på gateplan i sin sone, kan effektivt kjøre dette via bydelsutvalget. Ønsker bydelsutvalget slike ladeplasser, er jeg sikker på at midlene kommer fra inntektene fra sonekortene. Det er ikke stor rift etter å sitte i bydelsutvalgene, så noen få elbileiere kan sikre slike interesser relativt enkelt.
Det er slik saker skal løses i et demokrati. Man skal ikke sentralt trø ned almenne påbud (eller nye avgifter), nærmest diktatorisk fra staten, når enklere metoder. som også styrker nærdemokratiet gir bedre resultater. "De som har skoen på, vet best hvor den trykker", er det ikke slik det heter ?

Jeg har heller ingen sympati med elbileiere som klager sin nød over "sure" borettslags-styrer. Alle med erfaring fra sameier/borettslag vet at ønsker man seg inn i styret, så blir man valgt inn. Det krever ikke rare innsatsen. Kort sagt, elbileiere/potensielle elbileiere, gå inn i styrene og sørg for en annen mer "ladevennlig" policy i ditt eget borettslag. Det krever bare litt innsats!

Rio

1) Poenget er da ikke å begrense lading til beboere, men at alle skal bruke det. Og få dette finansiert.

2) Eksempelet der er ikke gateparkering. Elbiler er unntatt parkeringsavgifter.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#87
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 22:54
1) Poenget er da ikke å begrense lading til beboere, men at alle skal bruke det. Og få dette finansiert.

2) Eksempelet der er ikke gateparkering. Elbiler er unntatt parkeringsavgifter.

Trodde det var akkurat hva vi snakket om jeg den siste tiden. Jeg siterer deg:

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 17:22
Mippen:

Og derved vil du fjerne "lysten" på elbil for de som bor i leiligheter uten egen parkeringsplass. Da må de ut og flytte bilen etter den er ferdigladet hver kveld. Det er helt urealistisk.

Du vil også sette et fokus på penger, som er helt unødvendig. Det er langt mer effektivt å ha en årsavgift som effektivt går til "din egen ladestolpe" over en periode på 2-3 år. Da er det nok til alle.

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:43


Det forutsetter jo at de faktisk har plasser å parkere på...

Jeg snakker om alle de titusenvis av bilene som står på gaten hver natt. Eierne kan ikke kjøpe elbil, fordi det finnes ikke nok ladestasjoner for de fleste av dem.

Det er også en fordel for alle de som kjører inn til byene, slik at de kan få ladet når de er på jobb.

3000 kr per år for å bygge opp en ladeinfrastruktur til oss selv er et lite bidrag, men gir enorm avkastning i bruk og nytteverdi for nesten alle.


Jeg kan være enig med deg at det ikke er nok ladeplasser, men det er alt løsninger for å skaffe plasser til beboere med lading og hvordan man skal få inn penger til dette. Problemet er at denne utbyggingen ikke går så fort som man ønsker. Det er også en utfordring i byer å ha nok ladeplasser da det ikke bare er folk som skal lade som parkerer, og det er begrenset med plasser i utgangspunktet når både beboere og besøkende skal ha plass. Det er ikke mulig at man har en fast offentlig parkeringsplass over lang tid når det er såpass stort press som det er, og som det kommer til å bli mer av.

Jeg lader stort sett hjemme, og når jeg kommer hjem klokken 4 med nesten tomt batteri er den etter 4-5 timer på 16A fulladet. Altså innen klokken 8-9 om kvelden. Vanligvis trenger jeg ikke så lenge en gang da jeg ikke alltid kjører så langt. Til 80% tar det ennå kortere tid. Hvorfor skal man ikke flytte bilen når den er full dersom det er andre som også trenger lading? Skal kommunen bygge plasser slik at alle kan stå der hele døgnet uten å flytte seg, eller skal de ha et mer realistisk mål å bygge nok ladestasjoner slik at flere kan dele på en stasjon?

Eksempelet mitt viser det jeg snakker om. Denne bolig sonen er både under tak og utendørs. De har av praktiske grunner plassert ladestasjonen inne bak låst bom slik at ikke andre lurer til seg strøm. Det er også samme konseptet med alt dette ute andre plasser. Altså beboer parkering med lading bare for de som har beboer kort. Elbiler står gratis ja, men man må noen steder betale for et beboer kort,mens andre steder er det gratis. For å kunne bruke en beboer parkering må man må også ha adresse i nærheten eller jobbe der. Kan ikke bare få et kort uten videre. Så langt er det de andre med fossilbil som betaler for ladestasjonene men det er ikke noe i veien for at det blir innført betaling på selve ladestasjonen. Det har de full rett til (betale for lading men ikke parkering) men det er vel en slags enighet om at det blir gratis inn til videre de fleste steder.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

La oss gjøre dette enkelt:

1) Man trenger ladeplasser, og man trenger nok til at man ikke må flytte bilen hver kveld. Ingen kjøper elbil basert på at man skal ut i kulden for å flytte bilen hver kveld. Det funker bare ikke.

2) Heldigvis er det meget billig å sette opp ladestolper langs gaten der folk parkerer i dag. Man kan altså si at f. eks. 20% av gateparkeringsplassene skal bli ladestasjoner. Prosentandelen er selvsagt avhengig av antall bileiere med elbil.

3) Man ønsker at disse plassene skal brukes både av folk som bor der, og av folk som jobber der.

4) Formålet må være at det skal være lett å bruke elbil. Lettere enn eksosbil.

5) Det må også være billig/gratis. Husk at mange steder betaler man ikke for gateparkering.

6) Den enkleste/billigste måten å få dette gjennom på på nasjonalt nivå (for å unngå at kommunene ikke "vil") er å gjøre det nasjonalt: alle elbilister betaler f. eks. tilsvarende årsavgift, som overføres bostedskommunen (eller 50% til arbeidsstedskommunen) og øremerks til å sette opp ladestolper langs gater.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 23:38
La oss gjøre dette enkelt:

1) Man trenger ladeplasser, og man trenger nok til at man ikke må flytte bilen hver kveld. Ingen kjøper elbil basert på at man skal ut i kulden for å flytte bilen hver kveld. Det funker bare ikke.

2) Heldigvis er det meget billig å sette opp ladestolper langs gaten der folk parkerer i dag. Man kan altså si at f. eks. 20% av gateparkeringsplassene skal bli ladestasjoner. Prosentandelen er selvsagt avhengig av antall bileiere med elbil.

3) Man ønsker at disse plassene skal brukes både av folk som bor der, og av folk som jobber der.

4) Formålet må være at det skal være lett å bruke elbil. Lettere enn eksosbil.

5) Det må også være billig/gratis. Husk at mange steder betaler man ikke for gateparkering.

6) Den enkleste/billigste måten å få dette gjennom på på nasjonalt nivå (for å unngå at kommunene ikke "vil") er å gjøre det nasjonalt: alle elbilister betaler f. eks. tilsvarende årsavgift, som overføres bostedskommunen (eller 50% til arbeidsstedskommunen) og øremerks til å sette opp ladestolper langs gater.

1. Det er ikke kapasitet til å gi alle som bor i bynære strøk hver sin egen ladeplass og det vil aldri bli gjennomført at alle skal betale flere 1000kr i året fordi du og noen få andre er for lat til å flytte elbilen når den er fulladet. Bor man i bynære strøk med mye folk må man ta hensyn til andre.

2. Det er ikke lett å komme med noe anslag, men 20% høres fornuftig ut.

3. Enig

4. Det er jeg for såvidt enig i også, men det er grunnleggende utfordringer som ladetid og rekkevidde. Elbilen kan ikke konkurrere helt der.

5. Billig eller gratis er også bra, men for å få rullering på ladeplassene der det er stort trøkk bør man både ha tidsgrense og betaling. For de som er i en beboer sone holder det med tidsgrense og enten en kontant avgift for lading eller en fast mnd sum som går til kommunen. Av de pengene som betales inn går dette inn til kassen og blir brukt til vedlikehold og utbygging av flere ladestasjoner. En anne løsning kan være salg av reklameplasser på/ved ladestasjonen.

6. Nei og nei... Har alt vært gjennom dette og som moonbyggy også poengterte:


SitatSkrevet av: moonbuggy
« på: I dag kl. 22:44 » Sett inn sitat
Enig miffen:
Boligsonekort er en effektiv måte å fjerne fremmedparkering og sikre folk som bor i sentrumsområder mulighet for parkering. Elbileiere/potensielle elbileiere med behov for ladeplasser på gateplan i sin sone, kan effektivt kjøre dette via bydelsutvalget. Ønsker bydelsutvalget slike ladeplasser, er jeg sikker på at midlene kommer fra inntektene fra sonekortene. Det er ikke stor rift etter å sitte i bydelsutvalgene, så noen få elbileiere kan sikre slike interesser relativt enkelt.
Det er slik saker skal løses i et demokrati. Man skal ikke sentralt trø ned almenne påbud (eller nye avgifter), nærmest diktatorisk fra staten, når enklere metoder. som også styrker nærdemokratiet gir bedre resultater. "De som har skoen på, vet best hvor den trykker", er det ikke slik det heter ?

Jeg har heller ingen sympati med elbileiere som klager sin nød over "sure" borettslags-styrer. Alle med erfaring fra sameier/borettslag vet at ønsker man seg inn i styret, så blir man valgt inn. Det krever ikke rare innsatsen. Kort sagt, elbileiere/potensielle elbileiere, gå inn i styrene og sørg for en annen mer "ladevennlig" policy i ditt eget borettslag. Det krever bare litt innsats!
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA