Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av Teslanewbie, lørdag 20. desember 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 16:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. desember 2014, klokken 16:25
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 14:40
Man må huske at stolpene også skal vedlikeholdes, og man må betale for strøm.

En engangsavgift er egentlig også OK, selv om jeg heller ser for meg kontinuerlig utbygging, og gratis parkering. Dette nettopp for å gjøre det mer attraktivt å ha elbil.

Hybridbiler bør selvsagt også betale dette - det vil gjøre at det er større sjanse for at de lader.

Hva med et nasjonalt RFID-kort for saktelading på kommunale ladestolper? Minimumspris kr. 50,- pr. måned for å delvis dekke utbygging samt 1,- pr. kWh etterfakturert halvårlig?

Eller ennå bedre, kr. 4,- pr. time på 16A stolper, kr. 8,- pr. time på 32A stolper, kr. 25,- pr. time på 22kW stolper osv. Denne avgiften må selvsagt påløpe så lenge bilen er tilkoblet, uansett om den lader eller ikke. Og det må selvsagt være ladeplikt på ladeplassene.

SMS mulighet for de som ikke har ladekortet, men da til firedobbel pris siden de ikke betaler noe av utbyggingen og det koster å drifte SMS-løsningen.

Dette tror jeg vil løse mye av problemene med at ladeplasser benyttes av de som ikke trenger å lade. Dessuten vil de som bare har 16A lader i bilen forsøke å unngå å parkere på 3x32A stolper og lignende.

Jeg er med på det, men synes faktisk det er bedre å ha det slik at man betaler "per år", og at alle betaler. Da får man inn nok penger, og selv om det selvsagt vil være noen som ikke bruker det, så blir det jo som skatt: man betaler til skole selv om man ikke har barn selv.

Jeg vil gjerne over på et system hvor man kan parkere elbilen for natten, akkurat som kan parkerer fossilbilen. Plugge inn og "glemme den" til neste morgen (16 timer). Å ha et system hvor man må ut og flytte bilen hver kveld når den er ferdigladet blir alt for vanskelig, spesielt når det da vil være meget vanskelig å finne en annen parkeringsplass i mange områder.

Det er fremdeles ganske få (prosentvis) som har elbiler. Det er fremdeles nødvendig med fordeler, som god parkering. Det vi trenger, mener jeg, er massiv utbygging av ladestolper. Da er vi forbredt for fremtiden, og så kan vi ev. ha restriksjoner når det blir nødvendig.


Som sagt er flere avgifter en dårlig idé hvis elbiler skal være et valg folk vil ha. Det er akkurat manglende avgifter som får mange til å velge en elbil. Hvis det hadde blitt innført årsavgift på lading for elbiler ville det ikke ha tatt lang tid før man fant ut at det er dumt at elbiler ikke betaler ordinære årsavgift også, og da ruller snøballen. Spesielt hvis det blir bompenger og betaling på ferger også.  Årsavgiften er også et fint eksempel på hvordan en avgift som blir innført kan skifte formål med et trylleslag. Først var årsavgiften en luksusavgift, så ble den endret til å være en avgift som skulle gå til vei og samferdsel, nå går den nesten ikke til vei en gang.

Å betale for bruk er det beste. Da ser man hvor behovet er størst gjennom hvor mye stasjonene blir brukt. Det man tar inn i avgifter for bruk går direkte til de som drifter stasjonen og nedbetaling av denne. Hvis man ikke trenger å lade betaler man ikke noe. Fair and square... Man unngår også at folk står koblet til over lang tid da man tross alt må betale for tiden kabelen er plugget i.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Mippen:

Og derved vil du fjerne "lysten" på elbil for de som bor i leiligheter uten egen parkeringsplass. Da må de ut og flytte bilen etter den er ferdigladet hver kveld. Det er helt urealistisk.

Du vil også sette et fokus på penger, som er helt unødvendig. Det er langt mer effektivt å ha en årsavgift som effektivt går til "din egen ladestolpe" over en periode på 2-3 år. Da er det nok til alle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Nei, det gjør jeg ikke. Det er sameiet sitt ansvar å tilrettelegge for beboere. Det er ikke resten av samfunnet som skal betale for at andelseiere skal få lade. Det er en liten økonomisk utgift for et borettslag å tilrettelegge noen få ladeplasser. Det et til sammenligning ingen som betaler for at alle oss med hus skal få lade. Det er dyrere for oss å legge opp dedikert kurs enn et sameie med flere boenheter. Politikerene kan også komme med forskrifter som pålegger sameier å tilrettelegge for lading av el kjøretøy og påbud om dette i nye prosjekter.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 18:34
Nei, det gjør jeg ikke. Det er sameiet sitt ansvar å tilrettelegge for beboere. Det er ikke resten av samfunnet som skal betale for at andelseiere skal få lade. Det er en liten økonomisk utgift for et borettslag å tilrettelegge noen få ladeplasser. Det et til sammenligning ingen som betaler for at alle oss med hus skal få lade. Det er dyrere for oss å legge opp dedikert kurs enn et sameie med flere boenheter. Politikerene kan også komme med forskrifter som pålegger sameier å tilrettelegge for lading av el kjøretøy og påbud om dette i nye prosjekter.

Det forutsetter jo at de faktisk har plasser å parkere på...

Jeg snakker om alle de titusenvis av bilene som står på gaten hver natt. Eierne kan ikke kjøpe elbil, fordi det finnes ikke nok ladestasjoner for de fleste av dem.

Det er også en fordel for alle de som kjører inn til byene, slik at de kan få ladet når de er på jobb.

3000 kr per år for å bygge opp en ladeinfrastruktur til oss selv er et lite bidrag, men gir enorm avkastning i bruk og nytteverdi for nesten alle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:43
Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 18:34
Nei, det gjør jeg ikke. Det er sameiet sitt ansvar å tilrettelegge for beboere. Det er ikke resten av samfunnet som skal betale for at andelseiere skal få lade. Det er en liten økonomisk utgift for et borettslag å tilrettelegge noen få ladeplasser. Det et til sammenligning ingen som betaler for at alle oss med hus skal få lade. Det er dyrere for oss å legge opp dedikert kurs enn et sameie med flere boenheter. Politikerene kan også komme med forskrifter som pålegger sameier å tilrettelegge for lading av el kjøretøy og påbud om dette i nye prosjekter.

Det forutsetter jo at de faktisk har plasser å parkere på...

Jeg snakker om alle de titusenvis av bilene som står på gaten hver natt. Eierne kan ikke kjøpe elbil, fordi det finnes ikke nok ladestasjoner for de fleste av dem.

Det er også en fordel for alle de som kjører inn til byene, slik at de kan få ladet når de er på jobb.

3000 kr per år for å bygge opp en ladeinfrastruktur til oss selv er et lite bidrag, men gir enorm avkastning i bruk og nytteverdi for nesten alle.

Man har et valg. Bodde selv et sted uten fast parkering og i et sameie som ikke ville satse på elbiler. Jeg kunne velge å bruke offentlige ladestasjoner eller å flytte. Valgt å flytte. Man kan uansett ikke ha like mange ladestasjoner som det er boeenheter i et område. Man må likevel flytte bilen, men det går an å ha boligsone parkering hvor det er rimeligere å lade for de som bor der. Når man skal bo sentralt kan man ikke alltid få i pose og sekk. Det er ikke nok parkeringsplasser for vanlige biler en gang, så med masse ladeplasser i stedet for parkeringsplasser blir det også en problemstilling. Men man uansett flytte bilen etter en stund slik at alle kan få lade. Derfor må man ha tidsbegrensing.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:43
Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 18:34
Nei, det gjør jeg ikke. Det er sameiet sitt ansvar å tilrettelegge for beboere. Det er ikke resten av samfunnet som skal betale for at andelseiere skal få lade. Det er en liten økonomisk utgift for et borettslag å tilrettelegge noen få ladeplasser. Det et til sammenligning ingen som betaler for at alle oss med hus skal få lade. Det er dyrere for oss å legge opp dedikert kurs enn et sameie med flere boenheter. Politikerene kan også komme med forskrifter som pålegger sameier å tilrettelegge for lading av el kjøretøy og påbud om dette i nye prosjekter.

Det forutsetter jo at de faktisk har plasser å parkere på...

Jeg snakker om alle de titusenvis av bilene som står på gaten hver natt. Eierne kan ikke kjøpe elbil, fordi det finnes ikke nok ladestasjoner for de fleste av dem.

Det er også en fordel for alle de som kjører inn til byene, slik at de kan få ladet når de er på jobb.

3000 kr per år for å bygge opp en ladeinfrastruktur til oss selv er et lite bidrag, men gir enorm avkastning i bruk og nytteverdi for nesten alle.

Man har et valg. Bodde selv et sted uten fast parkering og i et sameie som ikke ville satse på elbiler. Jeg kunne velge å bruke offentlige ladestasjoner eller å flytte. Valgt å flytte. Man kan uansett ikke ha like mange ladestasjoner som det er boeenheter i et område. Man må likevel flytte bilen, men det går an å ha boligsone parkering hvor det er rimeligere å lade for de som bor der. Når man skal bo sentralt kan man ikke alltid få i pose og sekk. Det er ikke nok parkeringsplasser for vanlige biler en gang, så med masse ladeplasser i stedet for parkeringsplasser blir det også en problemstilling. Men man uansett flytte bilen etter en stund slik at alle kan få lade. Derfor må man ha tidsbegrensing.

Nei, det du skriver er rett og slett feil.

Dersom folk i et blokkområde parkerer på gaten nå, og 20% har elbil, er det intet i veien for at 20% av gateplassene blir ladeplasser. Helst 30%.

Videre, det er nettopp slike situasjoner vi må løse - vi kan ikke ha det slik at folk i blokk uten egne parkeringsplasser ikke kan ha elbil. Da må vi tilrettelegge for dette, og ikke si at "den delen av befolkningen må kjøre eksosbil".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:27
Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:43
Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 18:34
Nei, det gjør jeg ikke. Det er sameiet sitt ansvar å tilrettelegge for beboere. Det er ikke resten av samfunnet som skal betale for at andelseiere skal få lade. Det er en liten økonomisk utgift for et borettslag å tilrettelegge noen få ladeplasser. Det et til sammenligning ingen som betaler for at alle oss med hus skal få lade. Det er dyrere for oss å legge opp dedikert kurs enn et sameie med flere boenheter. Politikerene kan også komme med forskrifter som pålegger sameier å tilrettelegge for lading av el kjøretøy og påbud om dette i nye prosjekter.

Det forutsetter jo at de faktisk har plasser å parkere på...

Jeg snakker om alle de titusenvis av bilene som står på gaten hver natt. Eierne kan ikke kjøpe elbil, fordi det finnes ikke nok ladestasjoner for de fleste av dem.

Det er også en fordel for alle de som kjører inn til byene, slik at de kan få ladet når de er på jobb.

3000 kr per år for å bygge opp en ladeinfrastruktur til oss selv er et lite bidrag, men gir enorm avkastning i bruk og nytteverdi for nesten alle.

Man har et valg. Bodde selv et sted uten fast parkering og i et sameie som ikke ville satse på elbiler. Jeg kunne velge å bruke offentlige ladestasjoner eller å flytte. Valgt å flytte. Man kan uansett ikke ha like mange ladestasjoner som det er boeenheter i et område. Man må likevel flytte bilen, men det går an å ha boligsone parkering hvor det er rimeligere å lade for de som bor der. Når man skal bo sentralt kan man ikke alltid få i pose og sekk. Det er ikke nok parkeringsplasser for vanlige biler en gang, så med masse ladeplasser i stedet for parkeringsplasser blir det også en problemstilling. Men man uansett flytte bilen etter en stund slik at alle kan få lade. Derfor må man ha tidsbegrensing.

Nei, det du skriver er rett og slett feil.

Dersom folk i et blokkområde parkerer på gaten nå, og 20% har elbil, er det intet i veien for at 20% av gateplassene blir ladeplasser. Helst 30%.

Videre, det er nettopp slike situasjoner vi må løse - vi kan ikke ha det slik at folk i blokk uten egne parkeringsplasser ikke kan ha elbil. Da må vi tilrettelegge for dette, og ikke si at "den delen av befolkningen må kjøre eksosbil".

Det må tilrettelegges ja. Helt enig med det, men det er ikke riktig at alle skal betale for at noen har valgt å bosette seg et område uten faste parkeringsplasser. Når man flytter et sted må man velge et sted som er best ut i fra ulike kriterier. Bor man sentralt må man ofte regne med å ikke ha egne parkeringsplass, men man har i stedet gode kollektiv forbindelser og ting i nærheten, i forhold til de som bor litt utenfor byen og i stedet prioriterer å bo litt rimeligere og friere. Etter jeg flyttet for eksempel har jeg rikelig med plass til flere biler på min egen eiendom, men jeg har ikke like godt kollektivtilbud. Hvis man skal bo svært sentralt, både ha egen parkeringsplass og ladeplass, og krever at de fleste folk skal få dette blir det et problem. Da må man forby alle andre kjøretøy i sentrum enn de som bor der.

Elbil og phev parken blir bare større og større. Hvis det er 20% i et sameie som har elbil i dag, hva med om to år? Eller om 10år? Skal de 20% som fikk ladeplass først ha den til odel og eie uten å dele med noen andre?

Det sier seg selv at man i et område uten faste ladeplasser ikke kan tillate å disponere store deler av de eksisterende plassene til lading. Man må ha en kombinasjon av ladeplasser og vanlige parkeringsplasser. De elbilene som ikke skal lade må parkere et sted de også. Vet at man noen steder har reservert en del av gaten til beboere og en del til alle andre (boligsone) Man kan der sette opp ladestolper for beboere, men kan ikke sette opp på alle p-plassene, og man må dele med andre som benytter denne boligsone parkeringen. Derfor må det være tid. Hvis ikke kan en i praksis sette bilen på lading og reise på ferie i 14 dager (satt på spissen).

Betaler alle litt for å bruke ladestasjonene vil man tjene nok penger til å betale de ned og drive de, pluss sette opp nye. En vanlig ladestolpe er ikke store kostnaden. De som bor i et sameie i en by for eksempel betaler som oftest for å parkere i egen boligsone, så da kan man også gjerne betale noen hundrelapper ekstra i mnd og få med strøm på kjøpet, og lade så mye man vil. Vinn, vinn...
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Du løser jo ikke problemet med at folk flytter, med mindre du også river ned blokkene og bygger nye med ladeplasser.

Vi må tilrettelegge for at folk som bor i blokker uten parkering (og som vanligvis gateparkerer) får nok offentlige parkeringsplasser langs gaten til at de kan bo der (eller noe som flytter inn kan bo der).

Det er samfunnet som vinner på dette (mindre forurensning) så det er faktisk helt OK at alle er med på å betale for dette, gjennom en "årsavgift".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:07
Du løser jo ikke problemet med at folk flytter, med mindre du også river ned blokkene og bygger nye med ladeplasser.

Vi må tilrettelegge for at folk som bor i blokker uten parkering (og som vanligvis gateparkerer) får nok offentlige parkeringsplasser langs gaten til at de kan bo der (eller noe som flytter inn kan bo der).

Det er samfunnet som vinner på dette (mindre forurensning) så det er faktisk helt OK at alle er med på å betale for dette, gjennom en "årsavgift".


Du har ikke lest hva jeg skrev.

Vil også tilføye at mange steder kan man søke om tilskudd til å sette opp ladestasjoner i sameier. Altså ikke offentlige ladestasjoner. Problemet er at mange borettslag ikke vil satse.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Jeg har bodd og jobbet mange år i Oslo sentrum hvor parkering er et knapphetsgode.
Både ved Bislett og Frogner var parkering et mareritt, hvor jeg ofte brukte 15-20 minutter på å kjøre rundt i stadig større sirkler på søken etter en parkeringsplass. Det ville vært helt utelukket å kjøpe elbil i en slik situasjon.

Jeg har også alt for mange ganger stått opp 06:45 for å gå ut og flytte bilen, noe som er litt kjedelig hvis du kom hjem 4-5 timer før...
Å måtte flytte bilen etter å ha ladet 3 timer ville også helt utelukke kjøp av elbil.

Et dekkende antall ladeplasser med fornuftig tidsbegrensning er nødvendig for at flere skal kjøpe elbil i sentrum.
Og vi trenger heller mange 16A ladeplasser enn få 32A ladeplasser!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 20:11
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:07
Du løser jo ikke problemet med at folk flytter, med mindre du også river ned blokkene og bygger nye med ladeplasser.

Vi må tilrettelegge for at folk som bor i blokker uten parkering (og som vanligvis gateparkerer) får nok offentlige parkeringsplasser langs gaten til at de kan bo der (eller noe som flytter inn kan bo der).

Det er samfunnet som vinner på dette (mindre forurensning) så det er faktisk helt OK at alle er med på å betale for dette, gjennom en "årsavgift".


Du har ikke lest hva jeg skrev.

Vil også tilføye at mange steder kan man søke om tilskudd til å sette opp ladestasjoner i sameier. Altså ikke offentlige ladestasjoner. Problemet er at mange borettslag ikke vil satse.

En gang til: jeg snakker om gateparkering. Det er mange steder det ikke er parkeringsplasser disponert av borettslaget/sameiet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:12
Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 20:11
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:07
Du løser jo ikke problemet med at folk flytter, med mindre du også river ned blokkene og bygger nye med ladeplasser.

Vi må tilrettelegge for at folk som bor i blokker uten parkering (og som vanligvis gateparkerer) får nok offentlige parkeringsplasser langs gaten til at de kan bo der (eller noe som flytter inn kan bo der).

Det er samfunnet som vinner på dette (mindre forurensning) så det er faktisk helt OK at alle er med på å betale for dette, gjennom en "årsavgift".


Du har ikke lest hva jeg skrev.

Vil også tilføye at mange steder kan man søke om tilskudd til å sette opp ladestasjoner i sameier. Altså ikke offentlige ladestasjoner. Problemet er at mange borettslag ikke vil satse.

En gang til: jeg snakker om gateparkering. Det er mange steder det ikke er parkeringsplasser disponert av borettslaget/sameiet.

Jeg snakker også om gateparkering. Poenget er?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. desember 2014, klokken 20:11
Jeg har bodd og jobbet mange år i Oslo sentrum hvor parkering er et knapphetsgode.
Både ved Bislett og Frogner var parkering et mareritt, hvor jeg ofte brukte 15-20 minutter på å kjøre rundt i stadig større sirkler på søken etter en parkeringsplass. Det ville vært helt utelukket å kjøpe elbil i en slik situasjon.

Jeg har også alt for mange ganger stått opp 06:45 for å gå ut og flytte bilen, noe som er litt kjedelig hvis du kom hjem 4-5 timer før...
Å måtte flytte bilen etter å ha ladet 3 timer ville også helt utelukke kjøp av elbil.

Et dekkende antall ladeplasser med fornuftig tidsbegrensning er nødvendig for at flere skal kjøpe elbil i sentrum.
Og vi trenger heller mange 16A ladeplasser enn få 32A ladeplasser!

Thomas

Enig, man må ha en fornuftig tidsbegrensning og nok ladeplasser. Utfordringen er som sagt at det ikke er nok plasser til å sette opp ladeplasser uten å eksludere folk som ikke trenger å lade. Man skal som sagt ikke parkere på en ladeplass uten å lade eller man ikke har en elbil. Bor man sentralt er parkerings og ladeplasser et problem og da må man dele. Slik er det. Det gjelder å finne en balanse som alle kan leve med.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 20:16


Jeg snakker også om gateparkering. Poenget er?

Poenget er at det er kommuner, og ikke borettslag, som administrerer gater, og kan sette opp ladestolper der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen


Ja, I kommunen er det de som drifter de offentlige parkeringsplassene og kan sette opp ladeplasser som er reservert for beboere eller besøkende. Dette kan løses med egne boligsone parkering for beboere og vanlige ladeplasser for besøkende. Betaler man 2-3 hundre kr i mnd + boligsone kort har man i løpet av et år betalt ned en ladestasjon dersom det er et lite knippe som lader på hver stolpe. De offentlige ladestolpene som er i nærheten kan naturligvis alle bruke, og om natten kan gjerne ladetiden være utvidet slik at man kan lade mer. Dette er ikke noe tryllekunst og er gjort enkelte steder. Boligsone parkering er også vanlig for å hindre at andre enn beboere ikke skal parkere et bestemt sted. I Bergen for eksempel er det vanlig at enkelte gater eller for eksempel en side av veien er reservert bare for beboere. Det er kommunen som eier plassene men man betaler noen kr i mnd for å få en plass.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA