Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av Teslanewbie, lørdag 20. desember 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Mippen

Der det står at plassen er reservert ladbar motorvogn har man full rett til å lade en phev. Syns politikerene bør ta ansvar og egentlig tenke gjennom hva de åpner for.
Det er helt idiotisk at de tillater phev biler å lade mange plasser når ladenettverket ikke er godt nok utbygget. Selv om det er lov for phev å lade mange plasser betyr ikke det at det er moralsk riktig å gjøre det. Det blir litt som på bussen. Det er ikke ulovlig å sitte, men dersom det kommer inn noen som trenger det mer er det ikke dumt å flytte seg. Ladeplasser bør holdes av til de som trenger å lade. Om man har en tesls eller en elbil med korere rekkevidde spiller ikke noen rolle. Når man trenger strøm så må man ha strøm. En phev kommer seg fint avgårde uten strøm. Derfor syns jeg man bør bruke litt skjønn og kameratskap.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Synes egentlig debatten er enkel. Hvorfor er pluggene satt opp?

1. For å gjøre det lettere for folk å bruke bil.
2. For at de som faktisk bruker bil, lettere skal kunne kjøre mest mulig på elektrisitet fra nettet.

Dersom man kommer frem til at svaret er 1, så har man tatt feil :p
Dersom svaret er 2, så betyr det at PHEV'er har like stor "rett" på pluggen som en ren elbil.

Men med det sagt, er helt klart lov å "bruke litt skjønn og kameratskap" for å få til en smidig ordning alle har glede av.

Prinsipielt er jeg ikke tilhenger av hybrider da jeg mener det nå blir ett feilspor, men i den grad de finnes bør de jo helst kjøre mest mulig på elektrisitet, så de ikke bare blir fossiler med ett plugin-alibi.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thomas Parsli

Sitat fra: Amoss på lørdag 06. desember 2014, klokken 18:44
Synes egentlig debatten er enkel. Hvorfor er pluggene satt opp?

Ladestolpene til Oslo kommune er satt opp fordi noen få mennesker har jobbet lenge med å tilrettelegge for elbiler. Mange av disse jobbet i elbilforeningen og Bellona.
Ladestolpene på kjøpesentre er satt opp av samme grunn.

Og så har det kommet ladbare hybrider i etterkant...

Jeg synes også ladebare hybrider skal få lade på offentlige ladeplasser, men så lenge vi har for få ladeplasser vil disse i praksis skyve ut en del elbiler som er avhengige av å lade på disse ladeplasene for å bli brukt.

Det er fremsatt flere "enkle" løsninger på dette (kjøp en bil med større batterie -Tesla- eller stå tidligere opp om morgenen så du får ladeplass) men de fungerer ganske dårlig for de som har jobb, barn og har normal økonomi.

Kanskje det relativt dårlige elbilsalget det siste året er resultatet av mange dårlig erfaringer?
Mange kjøper elbil fordi de har en nabo eller kollega som skryter av elbilen sin. Hvis han/hun istedenfor sliter med å få ladet bilen sin -og i tillegg er hurtigladertraumatisert- er oddsene dårlige for at de kjøper elbil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Vi må få på plass en stor utbygging av normalladestasjoner i Oslo, og i andre kommuner.

Og med stor mener jeg at vi må investere noe slikt som f. eks. 3000 kr per elbil per år. Det vil, i løpet av en periode på få år, sørge for nok normalladestasjoner til "de fleste" i kommunene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. desember 2014, klokken 11:41
Ladestolpene til Oslo kommune er satt opp fordi noen få mennesker har jobbet lenge med å tilrettelegge for elbiler. Mange av disse jobbet i elbilforeningen og Bellona.
Ladestolpene på kjøpesentre er satt opp av samme grunn.

Ja, det er helt klart dette som er hva som har fått opp øynene til Oslo kommune for å installere disse ladepunktene, ingen tvil om det, og all ære til de som har stått på for dette!

Men, jeg spurte altså ikke om "Hvem overtalte Oslo Kommune til å installere ladepunkter", men hvorfor de ble installert - hvilke argumenter brukte Bellona og elbil-foreningen? Hviken begrunnelse ble de folkevalgte forelagt før de skulle bestemme ja eller nei?  Det var neppe "Fordi Bellona vil det". :p (Selv om det helt sikkert lå som ett bakteppe bak beslutningen).

... og før jeg fortsetter: Joda, forstår godt problemet med å ikke få lade, så er ikke det - og har all sympati for de som har problemer med dette, og forstår godt frustrasjonen, og tanken bak at "jammen, de MÅ ikke lade slik som jeg!", og som jeg nevnte over mener jeg også at hybrid er ett blindspor. Men i denne sammenhengen må man altså bare forholde seg til at de faktisk er her enten man liker det eller ikke.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. desember 2014, klokken 11:41
Jeg synes også ladebare hybrider skal få lade på offentlige ladeplasser, men så lenge vi har for få ladeplasser vil disse i praksis skyve ut en del elbiler som er avhengige av å lade på disse ladeplasene for å bli brukt.

Så er altså svaret å skyve ut hybridene eller å jobbe videre for å få etablert flere ladeplasser? Med kraftig økt salg av elbiler, og etterhvert - spesielt etter kommende nyttår vil jeg tro - av plugin hybrider så sier det seg selv at ladetilbudet må økes betraktelig. Så her er det bare å brette opp skjortearmene og fortsette arbeidet ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thomas Parsli

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 12:14
Vi må få på plass en stor utbygging av normalladestasjoner i Oslo, og i andre kommuner.

Definitivt -det siste året har faktisk antallet ladeplasser blitt færre i Oslo siden vi mistet 50 på Aker Brygge (trekanttomta) og ombyggingen til nye stolper har tatt uker/måneder.
Og siden Oslo kommune har solgt eller privatisert offentlige parkeringsplasser de siste årene er det ikke så mange store plasser igjenn.

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 12:14
Og med stor mener jeg at vi må investere noe slikt som f. eks. 3000 kr per elbil per år. Det vil, i løpet av en periode på få år, sørge for nok normalladestasjoner til "de fleste" i kommunene.

Jeg synes også en "ladeavgift" ved 1. registrering av elbiler på 5.000,- bør utredes. Og et krav om ladeplasser i alle kommuner.
Og i Bodø erfarte man at innføring av bompenger resulterte i et kraftig elbilsalg, selv om det sytes litt i mediene over hvor mye penger bompengeselskapet "taper".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Thomas: Min "idé" er at elbilister betaler tilsvarende årsavgift for bil (altså, per år), og at disse pengene går uavkortet og øremerket til kommunene for å sette opp normalladestasjoner.

Jeg tenker at enten går 100% av pengene til bostedskommunen, eller 50% til bosteds- og 50% til arbeidskommunen (for folk i arbeid).

I løpet av få år ville dette resultert i "nok" ladeplasser, inkl. i områder med leiligheter (uten parkering), slik at folk som ikke har egen parkering likevel kan ha elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Det er forsåvidt en gode ide, men jeg synes beløpet er litt for høyt.
Jeg er også i tvil om man virkelig trenger mer enn 5000,-/bil for å etablere et tilstrekkelig antall ladestolper.

Alternativt innfører man vanlig årsavgift og setter av hele summen i et "ladefond" med en fordeling som du skisserer.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. desember 2014, klokken 12:41

Jeg synes også en "ladeavgift" ved 1. registrering av elbiler på 5.000,- bør utredes. Og et krav om ladeplasser i alle kommuner.


Da den største utgiften her antagelig vil være etableringen av ladeplass, ikke selve strømmen, så høres en engangsavgift bedre enn en årlig avgift. Dette innebærer også at man betaler for etableringen av ladeplasser, og at det kan åpnes for å også (etterhvert) kunne ta betalt for selve ladingen (ikke nødvendigvis alle steder, men i pressområder). Om man snakker om en årlig "ladeavgift" så vil jeg forutsette at ladingen også må være gratis.

... men på den annen side vet vi jo at politikere lett kan komme til å si "jatakk, begge deler" :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Man må huske at stolpene også skal vedlikeholdes, og man må betale for strøm.

En engangsavgift er egentlig også OK, selv om jeg heller ser for meg kontinuerlig utbygging, og gratis parkering. Dette nettopp for å gjøre det mer attraktivt å ha elbil.

Hybridbiler bør selvsagt også betale dette - det vil gjøre at det er større sjanse for at de lader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#55
Jeg begynner nesten å le. Har ikke tall på hvor mange ganger de samme diskusjonen starter på nytt. Kan ikke folk bli flinkere til å bruke søkefunksjonen? Det er alltid de samme argumentene som går igjen.

Når det er sagt så syns jeg en engangsavgift eller årsavgift for ladestasjoner er en dårlig ide. Hvorfor komplisere det mer enn det trengs? Hvis man betaler for bruk går inntektene til å dekke alle kostnadene. Flere avgifter løser ikke noe. Det går inn i en byråkratisk mølle som spiser opp pengene før de havner der de skal. Flere avgifter er også tull når man potensielt får både høyere årsavgift etter hvert og andre bilavgifter. Det vil så fall føye seg inn i rekken av kommende avgifter for elbiler. Vips vil det bli mindre gunstig å ha en elbil.

Det blir også feil å betale til staten for flere ladestasjoner når mange stasjoner faktisk er satt opp av private. Betaler man avgift vil også folk få et større eier forhold til ladestasjonene og man vil da ikke løse problemet med rullering. Det mest effektive er tids bestemt parkering og ladegebyr, eller en av de to. Det er også mange folk som aldri lader andre steder enn hjemme. Det blir feil at de skal betale for noe de ikke bruker. Letteste er å ta betaling for lading og bruke pengene til å betale for stasjonen og utgiftene på denne måten.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 14:40
Man må huske at stolpene også skal vedlikeholdes, og man må betale for strøm.

En engangsavgift er egentlig også OK, selv om jeg heller ser for meg kontinuerlig utbygging, og gratis parkering. Dette nettopp for å gjøre det mer attraktivt å ha elbil.

Hybridbiler bør selvsagt også betale dette - det vil gjøre at det er større sjanse for at de lader.

Hva med et nasjonalt RFID-kort for saktelading på kommunale ladestolper? Minimumspris kr. 50,- pr. måned for å delvis dekke utbygging samt 1,- pr. kWh etterfakturert halvårlig?

Eller ennå bedre, kr. 4,- pr. time på 16A stolper, kr. 8,- pr. time på 32A stolper, kr. 25,- pr. time på 22kW stolper osv. Denne avgiften må selvsagt påløpe så lenge bilen er tilkoblet, uansett om den lader eller ikke. Og det må selvsagt være ladeplikt på ladeplassene.

SMS mulighet for de som ikke har ladekortet, men da til firedobbel pris siden de ikke betaler noe av utbyggingen og det koster å drifte SMS-løsningen.

Dette tror jeg vil løse mye av problemene med at ladeplasser benyttes av de som ikke trenger å lade. Dessuten vil de som bare har 16A lader i bilen forsøke å unngå å parkere på 3x32A stolper og lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Sitat fra: Amoss på søndag 07. desember 2014, klokken 12:16
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. desember 2014, klokken 11:41
Ladestolpene til Oslo kommune er satt opp fordi noen få mennesker har jobbet lenge med å tilrettelegge for elbiler. Mange av disse jobbet i elbilforeningen og Bellona.
Ladestolpene på kjøpesentre er satt opp av samme grunn.

Ja, det er helt klart dette som er hva som har fått opp øynene til Oslo kommune for å installere disse ladepunktene, ingen tvil om det, og all ære til de som har stått på for dette!

Men, jeg spurte altså ikke om "Hvem overtalte Oslo Kommune til å installere ladepunkter", men hvorfor de ble installert - hvilke argumenter brukte Bellona og elbil-foreningen? Hviken begrunnelse ble de folkevalgte forelagt før de skulle bestemme ja eller nei?  Det var neppe "Fordi Bellona vil det". :p (Selv om det helt sikkert lå som ett bakteppe bak beslutningen).

... og før jeg fortsetter: Joda, forstår godt problemet med å ikke få lade, så er ikke det - og har all sympati for de som har problemer med dette, og forstår godt frustrasjonen, og tanken bak at "jammen, de MÅ ikke lade slik som jeg!", og som jeg nevnte over mener jeg også at hybrid er ett blindspor. Men i denne sammenhengen må man altså bare forholde seg til at de faktisk er her enten man liker det eller ikke.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 07. desember 2014, klokken 11:41
Jeg synes også ladebare hybrider skal få lade på offentlige ladeplasser, men så lenge vi har for få ladeplasser vil disse i praksis skyve ut en del elbiler som er avhengige av å lade på disse ladeplasene for å bli brukt.

Så er altså svaret å skyve ut hybridene eller å jobbe videre for å få etablert flere ladeplasser? Med kraftig økt salg av elbiler, og etterhvert - spesielt etter kommende nyttår vil jeg tro - av plugin hybrider så sier det seg selv at ladetilbudet må økes betraktelig. Så her er det bare å brette opp skjortearmene og fortsette arbeidet ;)


Elbilene var faktisk først og det var el-bilene som gjorde at man bygget ladestasjoner rundt om. For oss som har elbiler er og blir det et problem at ladbare hybrider får lov til å lade flere plasser. Det er ikke hybrid eierne sin feil at det er blitt slik. Det er politikerne som har bestemt at de skal få lov. Det er et bevis på mangelfull innsikt, akkurat som det er å redusere avgiften for ladbare hybrider. Spørsmålet er hva politikerne egentlig vil?

Når politikerne for eksempel gjøre det vanskeligere å lade for oss med vanlige elbiler og reduserer avgiften på ladbare hybrider, betyr at det ikke blir så stor forskjell i pris på for eksempel en e-golf og en phev. Hvis det kommer avgifter på elbiler også nå i neste budsjett betyr det i praksis en spiker i kisten for elbiler.

Når politikerne har tatt de avgjørelsene som de har gjort nå må de gjøre følgende for å beholde 0 utslipp biler. Det ene er å fortsatt frede elbilen i forhold til avgifter, det andre er å bygge ut nye ladeplasser i en rasende fart. Jeg har dessverre ikke troen på noen av de to punktene.

Siden situasjonen har blitt som den har blitt og det ser ut som det vil bli en PHEV boom inn i det nye året har jeg en bønn om at de som velger en PHEV gjør det lettest mulig for vanlige elbiler å lade.  Viser litt skjønn rett og slett.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 07. desember 2014, klokken 16:09
Jeg begynner nesten å le. Har ikke tall på hvor mange ganger de samme diskusjonen starter på nytt. Kan ikke folk bli flinkere til å bruke søkefunksjonen? Det er alltid de samme argumentene som går igjen.

Når det er sagt så syns jeg en engangsavgift eller årsavgift for ladestasjoner er en dårlig ide. Hvorfor komplisere det mer enn det trengs? Hvis man betaler for bruk går inntektene til å dekke alle kostnadene. Flere avgifter løser ikke noe. Det går inn i en byråkratisk mølle som spiser opp pengene før de havner der de skal. Flere avgifter er også tull når man potensielt får både høyere årsavgift etter hvert og andre bilavgifter. Det vil så fall føye seg inn i rekken av kommende avgifter for elbiler. Vips vil det bli mindre gunstig å ha en elbil.

Det blir også feil å betale til staten for flere ladestasjoner når mange stasjoner faktisk er satt opp av private. Betaler man avgift vil også folk få et større eier forhold til ladestasjonene og man vil da ikke løse problemet med rullering. Det mest effektive er tids bestemt parkering og ladegebyr, eller en av de to. Det er også mange folk som aldri lader andre steder enn hjemme. Det blir feil at de skal betale for noe de ikke bruker. Letteste er å ta betaling for lading og bruke pengene til å betale for stasjonen og utgiftene på denne måten.

Det som gjør det "mindre gunstig" å ha en elbil er ikke 5000 kr i engangsavgift, eller 3000 kr i årlig avgift, men mangelen på normalladeplasser i hverdagen.

Den mest effektive måten å gjøre noe med dette på er at kommunene (som administrerer gatene hvor folk parkerer) setter opp normalladestolper, slik at folk kan lade der de bor, og kan stå der hele natten. Vi kan ikke ha et system hvor folk må ut kl. 21:00 hver kveld og flytte bilen, for da er alle plassene allerede tatt, og ladestasjoene står tomme om natten.

Husk at de fleste har gratis gateparkering.

At ladingen skal være gratis (eller reell kostpris for strøm) skal være en av fordelene med elbil. Fordelene skal ikke bare være for de som har egen villa.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. desember 2014, klokken 16:25
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 14:40
Man må huske at stolpene også skal vedlikeholdes, og man må betale for strøm.

En engangsavgift er egentlig også OK, selv om jeg heller ser for meg kontinuerlig utbygging, og gratis parkering. Dette nettopp for å gjøre det mer attraktivt å ha elbil.

Hybridbiler bør selvsagt også betale dette - det vil gjøre at det er større sjanse for at de lader.

Hva med et nasjonalt RFID-kort for saktelading på kommunale ladestolper? Minimumspris kr. 50,- pr. måned for å delvis dekke utbygging samt 1,- pr. kWh etterfakturert halvårlig?

Eller ennå bedre, kr. 4,- pr. time på 16A stolper, kr. 8,- pr. time på 32A stolper, kr. 25,- pr. time på 22kW stolper osv. Denne avgiften må selvsagt påløpe så lenge bilen er tilkoblet, uansett om den lader eller ikke. Og det må selvsagt være ladeplikt på ladeplassene.

SMS mulighet for de som ikke har ladekortet, men da til firedobbel pris siden de ikke betaler noe av utbyggingen og det koster å drifte SMS-løsningen.

Dette tror jeg vil løse mye av problemene med at ladeplasser benyttes av de som ikke trenger å lade. Dessuten vil de som bare har 16A lader i bilen forsøke å unngå å parkere på 3x32A stolper og lignende.

Jeg er med på det, men synes faktisk det er bedre å ha det slik at man betaler "per år", og at alle betaler. Da får man inn nok penger, og selv om det selvsagt vil være noen som ikke bruker det, så blir det jo som skatt: man betaler til skole selv om man ikke har barn selv.

Jeg vil gjerne over på et system hvor man kan parkere elbilen for natten, akkurat som kan parkerer fossilbilen. Plugge inn og "glemme den" til neste morgen (16 timer). Å ha et system hvor man må ut og flytte bilen hver kveld når den er ferdigladet blir alt for vanskelig, spesielt når det da vil være meget vanskelig å finne en annen parkeringsplass i mange områder.

Det er fremdeles ganske få (prosentvis) som har elbiler. Det er fremdeles nødvendig med fordeler, som god parkering. Det vi trenger, mener jeg, er massiv utbygging av ladestolper. Da er vi forbredt for fremtiden, og så kan vi ev. ha restriksjoner når det blir nødvendig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA