Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av Teslanewbie, lørdag 20. desember 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Car-El

Det som irriterer meg mest med at en PHEV lader er at noen lager en tråd der det skal "krangles" om Tesla. Fortrinnsvis Model S. Denne saken burde heller ligge under "elbil & samfunnet".

Dessuten er PHEV definert som ladbarmotorvogn, samme som elbil. Om folk har problem med det så får dem prøve å påvirke dem som lager lover, stortingspolitikerne.

(Noen burde børste tennene sine med hurtiglim.... OBS! Skrev æ det høyt!)   ;D ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Philip Marlowe

Er det for lite ladeplasser der man bor eller ferdes, så ring de lokale politikerne. Tenker de blir oppmerksomme på problemet når de stadig vekk får slike telefoner.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øyvind.h

Utfordringen med dagens plugin-hybrider er at batteriene er alt for små, og de må derfor plugge inn "hele tiden" for å være sikret å gå på strøm til en hver tid. Skal plugin-hybrider gå utelukkende på strøm blir behovet for ladeplasser enormt.
Absolutt alle parkeringsplasser over alt må ha strømuttak om plugin-hybrider skal være sikret å gå på strøm til en hver tid.

Men det virker som om BMW har skjønt det! De varsler nå bensinhybrider i alle viktige serier, og batteriet skal ikke være småtterier.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bowers

Enig med Øyvind.h.

BMW ser ut til å ha skjønt poenget hvis de leverer bensinhybrider med f.eks 10 mils rekkevidde. Da blir det endelig elbil på meg også ;)
Når det kommer til lading så synes jeg personlig at ladbare hybrider både bør og skal bruke ladeplasser på lik linje med alle andre elektriske biler. Poenget er å få flest mulig kjørte mil over på elektrisk forbruk og da må også alle som kan bruke elektrisitet som drivstoff få ladet bilen.

Mippen

#34
Vel og bra med hybridbiler som kan kjøre på strøm over korte avstander, men syns det er dumt at man i stedet ikke satser mer på hel elektriske biler. Hvis målet er å få ned utslippene så er det dumt at man satser på biler som om noen år kanskje vil kjøre utelukkende på fossilt drivstoff da batteripakken har blitt redusert og man vil ikke ta utgiften med å bytte batteripakke på en 10-12 år gammel bil. At man også ikke trenger å kjøre på strøm for å kjøre en hybridbil er også dumt da mange ikke lader så mye som de burde eller kan. Ser for meg mange "rimelige" premium hybridbiler hvor det er firma som betaler utgiftene, og som ikke blir kjørt mer enn noen få prosent på strøm. Ser også at en del folk som bor på steder med manglende lademuligheter velger en phev slik at de kan lade av og til på butikken, men i realiteten blir det ikke så ofte. Skal naturligvis ikke dra alle over samme kam for det er supert at en fossilbil kan kjøre på strøm, men tror man skyter seg litt selv i foten når man ikke har hybridbiler som kan gå like langt som en ordinær elbil på strøm og at det ikke forplikter noe når man kjøper bilen. Det burde forplikte litt på en eller annen måte å kjøpe en phev. Man bør også få langt flere ladeplasser siden det har blitt åpnet opp for phev å lade mange plasser. Ikke nok plasser til elbiler en gang.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Jeg tror for mange, også her på forumet gror litt for mye fast i tankegangen om at det vi ser nå, er sånn det kommer til å bli i framtiden. Det tror jeg er feil. Både elbilen som vi ser i dag og phev er et skritt i en retning vi bare må gå. Hvis folk kjøper en phev og lader den er det verdifullt for industrien, det gir en pekepinne på hva folk trenger, hva som funker og hva som må bli bedre. Det må jo være bedre å kjøre en Outlander phev som kan bruke 0.2l på mila enn en Pajero 3.2 som sikkert hadde vært et alternativ og som ikke bruker så lite noen sinne. La nå folk få lov til å kjøpe en Lexus hybrid uten at vi elbilister skal sitte på vår høye hest og få for elitiske tanker om oss selv. Er det rart halve den norske befolkningen er misunnelig på oss som kjører elbil når enkelte som kjører elbil klarer å gjøre krav på en gode ingen andre bilister har?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. desember 2014, klokken 16:02
Jeg tror for mange, også her på forumet gror litt for mye fast i tankegangen om at det vi ser nå, er sånn det kommer til å bli i framtiden. Det tror jeg er feil. Både elbilen som vi ser i dag og phev er et skritt i en retning vi bare må gå. Hvis folk kjøper en phev og lader den er det verdifullt for industrien, det gir en pekepinne på hva folk trenger, hva som funker og hva som må bli bedre. Det må jo være bedre å kjøre en Outlander phev som kan bruke 0.2l på mila enn en Pajero 3.2 som sikkert hadde vært et alternativ og som ikke bruker så lite noen sinne. La nå folk få lov til å kjøpe en Lexus hybrid uten at vi elbilister skal sitte på vår høye hest og få for elitiske tanker om oss selv. Er det rart halve den norske befolkningen er misunnelig på oss som kjører elbil når enkelte som kjører elbil klarer å gjøre krav på en gode ingen andre bilister har?

Jeg har troen på Hybrid men ikke i kombinasjon med fossilt drivstoff. Det finnes andre kilder som sammen med batteri kan drive biler med 0 utslipp. Teknologien må bare lære seg å utnytte de kildene først. Man trenger ikke en 3,2 liters diesel motor. Man kan hvis man vil bygge en helelektrisk offroader. Det måtte ha vært perfekt i terrenget å kunne styre effekten på motoren helt nøyaktig ut til drivhjulene.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Enn så lenge er det fossilt drivstoff som er alternativet sammen med hybrid. Folk kan ikke kjøpe noe som knapt er på tegnebrettet engang.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. desember 2014, klokken 18:45
Enn så lenge er det fossilt drivstoff som er alternativet sammen med hybrid. Folk kan ikke kjøpe noe som knapt er på tegnebrettet engang.

Nei, helt elektriske biler er alternativet og etter hvert hydrogenbiler. Problemet med hydrogen er at det krever mye energi å produsere i forhold til å lade opp et vanlig elbil-batteri. Men både stasjoner og biler eksisterer. Minuset er prisen pga det lave volumet.

Ikke noen skal fortelle meg at det ikke er penger og teknologi til å utvikle en elbil som kan konkurrere med tesla. Det mangler bare på velvilje både politisk og i bransjen selv. Det er positivt hvis det stemmer at BMW har på bordet en hybrid som kan kjøre 100km på strøm - hvis det er reelle km.

Det jeg vil fram til er at ladbare hybrider har en vanlig fossilmotor, og de fleste ladbare hybridene bruker mye drivstoff når denne er koblet inn og elmotoren er koblet ut. Dette pga vekt og annet. Hvis man skal kjøre langt bruker den faktisk mer på milen enn mange andre "grønne" fossilbiler. Hvis man kjører 200km for eksempel og bilen klarer 8 mil på strøm. Så kjører man 12 mil på 0,75 liter milen (test forbruk av Opel Ampera). Det er 9 liter på hele turen. Den "gamle" diesel purken min brukte 0,45 på milen på langkjøring og var ikke grønn. Den brukte til sammenligning akkurat like mye drivstoff på hele turen som phev bilen gjorde.

Men klart, kjører man mye korte turer utelukkende på strøm kan ikke en fossilbil konkurrere. Poenget mitt er da at man egentlig ikke trenger å kjøpe en langt dyrere hybrid hvis man likevel kjører korte stykker.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

PHEV kan bruke mer ja, men den kan også bruke lite men da må den lades og det er jo det diskusjonen dreier seg om. Vedkommende lader jo hybriden sin og utnytter derfor makismalt potensiale i den biltypen, et potensiale som ikke finnes i en annen svær 4wd SUV. Bravo vil jeg si for at vedkommende faktisk gjør dette selv om det ikke er et must for han. I praksis så betyr det at man kan kjøpe denne bilen og transportere seg selv og matpakken til jobb innenfor en viss radius uten å bruke drivstoff og så ta den samme bilen og kjøre til hytta 30 mil unna uten å behøve å bekymre seg om noe som helst. Det er jo fantastisk er det ikke?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

stefse

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. desember 2014, klokken 20:41
PHEV kan bruke mer ja, men den kan også bruke lite men da må den lades og det er jo det diskusjonen dreier seg om. Vedkommende lader jo hybriden sin og utnytter derfor makismalt potensiale i den biltypen, et potensiale som ikke finnes i en annen svær 4wd SUV. Bravo vil jeg si for at vedkommende faktisk gjør dette selv om det ikke er et must for han. I praksis så betyr det at man kan kjøpe denne bilen og transportere seg selv og matpakken til jobb innenfor en viss radius uten å bruke drivstoff og så ta den samme bilen og kjøre til hytta 30 mil unna uten å behøve å bekymre seg om noe som helst. Det er jo fantastisk er det ikke?
HELT korrekt. Vi må heller jobbe for at alle plasser der biler parkeres, må det finnes lademulighet. Hybrid vil bli mye mer utbredt, og de må få energien fra vannkraft så mye som mulig.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Mippen

Kanskje litt avsporing siden tråden handler om lading av phev, men syns det er viktig å si at dagens phev ikke er god nok for å få et skikkelig miljøstempel som en ren elbil. Problemet til phev er at de må lade mye oftere enn en elbil for å kunne kjøre mest på strøm. Det er få ladestasjoner og det blir da problem for de som trenger strøm for å komme seg videre. Syns derfor det er litt dumt om en ladbar hybrid tar den siste ladeplassen.

Som sagt må en phev lade oftere for å kunne kjøre mest på strøm og det blir da i praksis ikke gjort så ofte for alle. Hatten av for de som gjør det... For at de skal være mer miljøvennlig bør man ha større rekkevidde på batteri og man bør ha en mer økonomisk fossil motor. Gjerne som på elbiler som har rekkevidde forlenger (som ikke er godkjente elbiler i Norge) maks 10 liter tank og en liten effektiv generator på noen få hundre ccm som bare produserer litt ekstra strøm med behov.
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Sitat fra: Mippen på lørdag 06. desember 2014, klokken 02:54
Syns derfor det er litt dumt om en ladbar hybrid tar den siste ladeplassen.
Der er vi helt enig. PHEV er ikke laget for å kjøre langt på strøm. Da har den en generator/motor.

Ladestasjoner er laget for å øke rekkevidden til biler som er laget for å kjøre langt på strøm.
e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Råde på lørdag 06. desember 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Mippen på lørdag 06. desember 2014, klokken 02:54
Syns derfor det er litt dumt om en ladbar hybrid tar den siste ladeplassen.
Der er vi helt enig. PHEV er ikke laget for å kjøre langt på strøm. Da har den en generator/motor.

Ladestasjoner er laget for å øke rekkevidden til biler som er laget for å kjøre langt på strøm.

Hva ladestasjonene er beregnet for er helt opp til eieren av de. Om et kjøpesenter setter opp en plakat med "ladeplass for ladbare biler" har de bestemt at også PHEVs skal få lade der, og man har ingen moralsk rett på noen som helst måte til å klage på at PHEVs faktisk bruker plassene. Oslo kommune har forøvrig bestemt det samme, og godt er det siden vi selvsagt vil at bilene skal kjøre så mye på strøm som mulig inne i byene.

Ofte vil det jo faktisk være slik at en elbil kan kjøre til kjøpesenteret og hjem igjen innenfor rekkevidden, mens en PHEV må lades for å kunne kjøre på strøm hjem igjen. Hvilken bil har da høyest "moralsk" rett på ladeplassen? Nei, en differensiering blir helt feil. Alle ladbare biler må få lade på like vilkår. Hvis ikke kan man jo like så godt si at Teslaer også bør holde seg borte siden de har så lang rekkevidde og kan bruke Teslas hurtigladestasjoner. Selv om det fører til ulemper for eieren å la være å bruke ladestasjonene.

Parkering på ladeplass når man ikke har ladebehov er dog en helt annen sak, det bør i størst mulig grad unngås.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorAtle

Jeg tror ikke jeg hadde ladet på elbilplasser på kjøpesentre med en PHEV. Da må det i så fall et forbud til mot fossildrift i byen. Det får holde å plugge inn ledningen på kvelden, mer hadde jeg ikke giddet. 80-90% kjøring på ren el holder lenge!
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA