Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av Teslanewbie, lørdag 20. desember 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: TorAtle på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:29
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Vi har lissom ikke mye annet å gå på enn strøm..
Nei, og det er grunnen til at folk flest både bør kjøpe seg en bensinhybrid og ikke en elbil.

Jada ... Du er på feil forum...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OleJA

Problemet her er vel heller at det er for få ladeplasser, enn at en og annen hybrid bruker disse til å lade. Dersom en hadde fjernet alle Elbilene som står på ladeplasser uten å lade, så tenker jeg det hadde hjulpet mye mer enn å fjerne (ladende) hybrider.

Tror vi er mer tjent med å gjøre felles sak med hybrider, og sammen jobbe for mer utbygging av lademuligheter, samt skilting som understreker at dette er Ladeplasser, og ikke parkering for elbiler.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

SabreMan

Problemet er vel egentlig at utbyggingen av ladepunkter går for sent i forhold til antall solgte elbiler og hybridbiler.

Kanskje det burde vært forbudt for hybridbiler å oppta ladeplasser på de travleste tidspunktene og stedene, men jeg mener at de bør få tilgang til lading de også.

En annen løsning kan kanskje være enkelte plasser med tidsbegrensning, for eksempel 30 minutter.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Teslanewbie

Sitat fra: SabreMan på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:35
Problemet er vel egentlig at utbyggingen av ladepunkter går for sent i forhold til antall solgte elbiler og hybridbiler.

Kanskje det burde vært forbudt for hybridbiler å oppta ladeplasser på de travleste tidspunktene og stedene, men jeg mener at de bør få tilgang til lading de også.

En annen løsning kan kanskje være enkelte plasser med tidsbegrensning, for eksempel 30 minutter.

Hvis du parkerer et sted for å gå noen ærend kan man ikke løpe tilbake for å skifte parkering . Spesiell hvis det er vansklig å finne plasser i byen. Trur at å forlange at folk bare lader i 30 min er urealistisk.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TRM

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: TRM på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:57
Flere sted har jeg nå sett at Plugg-in hybrider parkerer på elbil p-plasser og lader .

Hva F gjør man?
Hva F man gjør? Du skal være F så glad for at dette Plug-In-kjøretøyet bidrar til at du og jeg, og alle andre i nærheten, kan puste inn litt renere luft! Verken mer eller mindre!

Regner pipen din får en annen tone når du ikke har mye batteri igjen og trenger å lade for å finne ut at alle ladeplasser er okkupert av fossil-hybrider...   Vi har lissom ikke mye annet å gå på enn strøm..
Tror jeg ville irritert meg mer over Tesla'en ved siden av som ikke lader...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Rio

1) Selvsagt skal de få lade, men det kan være en idé å innføre en maksladetid på f. eks. 3 timer. (Ingen får noe særlig energi i løpet av 30 minutter.)

2) Ring til kommunen, kjøpesenter, arbeidsplasser, sykehus, osv. og be dem pent og høflig om å sette opp normalladeplasser. Det koster ikke mye.

3) Når du har ringt, ring noen andre. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Også_Øyvind_H

Som sagt, grunnen til at dette blir urealistisk er jo at plug-in eiere ikke kommer til å gidde å lete etter ledig plass + dra frem en kabel hver gang de parkerer.

Og det er definitivt et marginalt problem i dag, men når folk kan kjøpe seg en fossil som har x hester mer til lavere pris så kommer dette til å bli standarden kjapt.

Tipper vilt at salget av rene diesel/bensinbiler ila et år kommer under 30% av nybilsalget.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

timingbeltkiller

Meningen med ladbare hybrider kan neppe være å kjøre mest mulig på bensin.
Men det blir resultatet dersom de skal stenges ute fra ladeplassene.

En elbil har normalt lengre batterirekkevidde enn en hybrid.
Logisk sett burde derfor hybridene ha fortrinnsrett.

På samme måten som Leaf & CO bør ha fortrinnsrett foran Tesla S.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cairnz

Ladbare hybridbiler kan parkere på parkeringsplass for ladbare kjøretøy -men må lade-. Det er i følge parkeringsvaktene eneste måten å verifisere at det er en ladbar hybrid så lenge den ikke har EL-skilter ennå. Har vært en V60 hybrid utenfor der jeg står normalt som lader en time eller to og så kjører den igjen. Helt greit!
Elbilist

Havebigfun

Vårt mål er at alle biler drives bærekraftig- mange (-ikke jeg) "trenger" tryggheten som ligger i en hybrid.
Ettersom det er suksessfulle insentiver kommer det til å bli voksesmerter med knapphet av ladeplasser til tider.
Det vi kan gjøre er å oppføre oss og lade hjemme når vi har mulighet for det og håpe at det smitter. Resten må myndighetene ta seg av.
Jeg sier velkommen til alle ladehybridene- de erstatter som regel rene eksosbiler. Synd de ikke visste bedre og kjøpte elbil istedet men mennesker er forskjellige og har ulike behov.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:55
Meningen med ladbare hybrider kan neppe være å kjøre mest mulig på bensin.
Men det blir resultatet dersom de skal stenges ute fra ladeplassene.

En elbil har normalt lengre batterirekkevidde enn en hybrid.
Logisk sett burde derfor hybridene ha fortrinnsrett.

På samme måten som Leaf & CO bør ha fortrinnsrett foran Tesla S.

Enig. Men det er vel heller ikke tvil om at en del ladbare hybrider vil erstatte en potensiell elbil, og da slår avgiftsomleggingen uheldig ut - den skal tross alt trille i 20 år. Allerede i dag (før avgiftsreduksjonen) er som sagt eks en ladbar Golf med 204 hk priset likt som en 150 hk diesel. Lett valg. 
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Teslanewbie

Sitat fra: TRM på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:46
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: TRM på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:57
Flere sted har jeg nå sett at Plugg-in hybrider parkerer på elbil p-plasser og lader .

Hva F gjør man?
Hva F man gjør? Du skal være F så glad for at dette Plug-In-kjøretøyet bidrar til at du og jeg, og alle andre i nærheten, kan puste inn litt renere luft! Verken mer eller mindre!

Regner pipen din får en annen tone når du ikke har mye batteri igjen og trenger å lade for å finne ut at alle ladeplasser er okkupert av fossil-hybrider...   Vi har lissom ikke mye annet å gå på enn strøm..
Tror jeg ville irritert meg mer over Tesla'en ved siden av som ikke lader...

Som Ikke lader ? Den ladet også.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mippen

Fremtiden er elektrisk.


TRM

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:23
Sitat fra: TRM på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:46
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: TRM på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:57
Flere sted har jeg nå sett at Plugg-in hybrider parkerer på elbil p-plasser og lader .

Hva F gjør man?
Hva F man gjør? Du skal være F så glad for at dette Plug-In-kjøretøyet bidrar til at du og jeg, og alle andre i nærheten, kan puste inn litt renere luft! Verken mer eller mindre!

Regner pipen din får en annen tone når du ikke har mye batteri igjen og trenger å lade for å finne ut at alle ladeplasser er okkupert av fossil-hybrider...   Vi har lissom ikke mye annet å gå på enn strøm..
Tror jeg ville irritert meg mer over Tesla'en ved siden av som ikke lader...

Som Ikke lader ? Den ladet også.
Min kommentar var generell, og ikke med tanke på bildet du la ut. Elbiler som ikke lader på ladestasjoner er irriterende. Plug-in-kjøretøy som lader på en ladestasjon irriterer ikke.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA