Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av Teslanewbie, lørdag 20. desember 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Teslanewbie

Flere sted har jeg nå sett at Plugg-in hybrider parkerer på elbil p-plasser og lader .

Hva F gjør man?

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Også_Øyvind_H

Ja,

Det er dette jeg mener blir så absurd om man gir enda bedre betingelser for plug-in: behovet for antall ladere kommer til å eksplodere. Ellers har jo plug-in liten verdi (om de ikke lader), og vil i alle fall aldri oppnå de fantasibesparelsene som det reklameres med
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Er det noen som vet hvordan dette er regulert - har de lov til å parkere på elbil lading?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

OleJA

Vet ikke helt om jeg ser problemet her, bortsett fra at du kanskje ikke får ladet. Hybridene har en betydelig avgiftsreduksjon som er basert på en forutsetning om at mesteparten av kjøringen er elektrisk - og da må de nesten få tilgang til strøm.

Det er vel litt forskjellig hvordan ladeplasser er skiltet, men så lenge det står feks. 'Ladbar motorvogn', 'ladeplass' el så er vel dette helt innenfor juridisk også.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

snurrehue

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:03
Det er dette jeg mener blir så absurd om man gir enda bedre betingelser for plug-in: behovet for antall ladere kommer til å eksplodere. Ellers har jo plug-in liten verdi (om de ikke lader), og vil i alle fall aldri oppnå de fantasibesparelsene som det reklameres med

Hvorfor er dette så galt? Er ikke målet nettopp at man skal kjøre mest mulig på elektrisitet? Da er det jo ett fett om det er en plug-in-hybrid eller en ordinær elbil. Eller skal målet være at biler som har forbrenningsmotor skal bruke denne (og forurense) mest mulig? Sett fra et miljøperspektiv er det jo helt topp at de benytter seg av ladeinfrastrukturen.

Men ser helt klart utfordringen dersom det blir så mange som gjør dette at man må kjøre rundt i lang tid for å finne et ledig ladepunkt.

Teslanewbie

#6
Hvis det står parkering for El-bil så ser jeg ikke at dette kan mistolkes...

Det sto også EL med store bokstaver på gulvet ... Ser ikke at det står EL på regnummret på plugg-in hybrider..

Hadde trengt å lade men fikk ikke plass på elbilparkeringen.


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TRM

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:57
Flere sted har jeg nå sett at Plugg-in hybrider parkerer på elbil p-plasser og lader .

Hva F gjør man?
Hva F man gjør? Du skal være F så glad for at dette Plug-In-kjøretøyet bidrar til at du og jeg, og alle andre i nærheten, kan puste inn litt renere luft! Verken mer eller mindre!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

El-Ing

I Oslo er det tillatt på offentlige ladeplasser, men ingen sentrale retningslinjer for dette enda så vidt jeg vet. http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/elbilparkering/
Grå S85 mottatt 28.2.

Også_Øyvind_H

Jeg synes det er topp om hybridene kjører elektrisk. Men pga av latterlig små batterier må de i svært mange tilfeller lade når de parkerer. Elbilene er jo utstyrt med vesentlig større batterier, og vil i færre tilfeller ha behov for å lade. Problemet er jo at en elbil ikke har et alternativ dersom den er tom...

Allerede med dagens regler (før nyttår) så er det gunstigere å kjøpe hybrid enn fossil - mao kommer salget av (ladbare) hybrider til å eksplodere. Om disse, som jo av miljøhensyn ofte bør lade, får tilgang til de få ladepunktene som finnes, så er dagens utbyggingstakt av punkt ikke i nærheten av behovet.

Det er mulig jeg har sovet i timen, men en slik satsing har jeg ikke registrert.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Teslanewbie

Sitat fra: TRM på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:57
Flere sted har jeg nå sett at Plugg-in hybrider parkerer på elbil p-plasser og lader .

Hva F gjør man?
Hva F man gjør? Du skal være F så glad for at dette Plug-In-kjøretøyet bidrar til at du og jeg, og alle andre i nærheten, kan puste inn litt renere luft! Verken mer eller mindre!

Regner pipen din får en annen tone når du ikke har mye batteri igjen og trenger å lade for å finne ut at alle ladeplasser er okkupert av fossil-hybrider...   Vi har lissom ikke mye annet å gå på enn strøm..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sven erik

er viktig at de får ladet  men at  de ikke står mer en lade tiden  og jeg mener noen plaser kan hvære til begge noen bare til  elbil  men det er meg

Også_Øyvind_H

Og problemet er selvsagt ikke at jeg ikke får ladet (jeg har "aldri" bruk for det) - problemet er at småbilene ikke får ladet, samt at dette utsetter den elektriske revolusjonen (ja, de trenger ikke å lade en eneste gang, og i alle fall når ladepunktene ikke blir tilgjengelig)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

pberg

Ser at det flere steder står "Kun for ladbar motorvogn" på ladeplassene, og da må det være greit med plugg-in hybrid der.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

TorAtle

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Vi har lissom ikke mye annet å gå på enn strøm..
Nei, og det er grunnen til at folk flest både bør kjøpe seg en bensinhybrid og ikke en elbil.
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA