Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: App for fjernstyring av varme ++

Startet av hgs, lørdag 20. desember 2014, klokken 17:51

« forrige - neste »

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

emagic

Ikke uventet, og egentlig helt genialt.

Tipper alle de store kommer til å ende på denne strategien ganske kjapt, Toyota er på god vei, VW kommer med sine første nå og det kommer nok til å gå fort før alle VW's modeller er over.

Ford kommer med Hybrid på nye Mondeo (aka Fusion)   C-Max finnes allerede som hybrid i USA.

Dette er jo det aller enkleste man kan gjøre med en "eksosbil" for å få ned forbruket.

At flere av disse blir plug-ins med mer enn noen få km kjørelengde er jo også topp! Ser at C-maxen får et batteri på 7,6kWh, så ikke helt topp, men likevel ganske ok.

emagic



timingbeltkiller

Sitat fra: emagic på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:40
Dette er jo det aller enkleste man kan gjøre med en "eksosbil" for å få ned forbruket.
Du må ha mye bykjøring og lite langturer for at bensinhybrid skal ha lavere forbruk
enn samme bilen med siste generasjon dieselmotor.

Og diesel er fra 1 til 3 kroner billigere enn bensin alt etter hvor pumpejojoen er når du fyller.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emagic

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: emagic på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:40
Dette er jo det aller enkleste man kan gjøre med en "eksosbil" for å få ned forbruket.
Du må ha mye bykjøring og lite langturer for at bensinhybrid skal ha lavere forbruk
enn samme bilen med siste generasjon dieselmotor.

Og diesel er fra 1 til 3 kroner billigere enn bensin alt etter hvor pumpejojoen er når du fyller.

Korrekt helt til dieselkoka får den miljøavgiften/rushtidsavgiften/kjøreforbudet den kommer til å få i løpet av noen år.

Uansett hvordan man vrir og vender så er bensinbilene bedre for lokalt miljø enn dieselene.

emagic



Mippen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: emagic på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:40
Dette er jo det aller enkleste man kan gjøre med en "eksosbil" for å få ned forbruket.
Du må ha mye bykjøring og lite langturer for at bensinhybrid skal ha lavere forbruk
enn samme bilen med siste generasjon dieselmotor.

Og diesel er fra 1 til 3 kroner billigere enn bensin alt etter hvor pumpejojoen er når du fyller.

Støtter den. Dessverre er det mange som kjører mye på bensin og ikke bare strøm. Hvis man kjører mest i byen er det like greit med en elbil spør du meg. De få gangene man skal langt kan man byttelåne med noen som har en fossilbil eller leie. Man spare uansett mye på å kjøre en ren elbil.
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:36
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: emagic på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:40
Dette er jo det aller enkleste man kan gjøre med en "eksosbil" for å få ned forbruket.
Du må ha mye bykjøring og lite langturer for at bensinhybrid skal ha lavere forbruk
enn samme bilen med siste generasjon dieselmotor.

Og diesel er fra 1 til 3 kroner billigere enn bensin alt etter hvor pumpejojoen er når du fyller.

Støtter den. Dessverre er det mange som kjører mye på bensin og ikke bare strøm. Hvis man kjører mest i byen er det like greit med en elbil spør du meg. De få gangene man skal langt kan man byttelåne med noen som har en fossilbil eller leie. Man spare uansett mye på å kjøre en ren elbil.
Men hallo, hva er da forskjellen på det og på å ha en PHEV? Ingenting. Da kjører du nemlig elektrisk for det meste - og med bensin når du ellers ville byttelånt...
e-Golf | X75D

hgs

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:36
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: emagic på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:40
Dette er jo det aller enkleste man kan gjøre med en "eksosbil" for å få ned forbruket.
Du må ha mye bykjøring og lite langturer for at bensinhybrid skal ha lavere forbruk
enn samme bilen med siste generasjon dieselmotor.

Og diesel er fra 1 til 3 kroner billigere enn bensin alt etter hvor pumpejojoen er når du fyller.

Støtter den. Dessverre er det mange som kjører mye på bensin og ikke bare strøm. Hvis man kjører mest i byen er det like greit med en elbil spør du meg. De få gangene man skal langt kan man byttelåne med noen som har en fossilbil eller leie. Man spare uansett mye på å kjøre en ren elbil.

Enig i det, men det er uansett positivt.
Man må jo anta at det her kan bli snakk om mer enn de berømte '5' milene med elektrisk drift også. For at det skal bli skikkelig dreis på ren eldrift i en hybrid bør man nok iallfall doble dette, og helst ligge rundt den rekkevidden de fleste små elbilene har i dag.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Mippen

Sitat fra: Råde på fredag 05. desember 2014, klokken 00:11
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:36
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: emagic på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:40
Dette er jo det aller enkleste man kan gjøre med en "eksosbil" for å få ned forbruket.
Du må ha mye bykjøring og lite langturer for at bensinhybrid skal ha lavere forbruk
enn samme bilen med siste generasjon dieselmotor.

Og diesel er fra 1 til 3 kroner billigere enn bensin alt etter hvor pumpejojoen er når du fyller.

Støtter den. Dessverre er det mange som kjører mye på bensin og ikke bare strøm. Hvis man kjører mest i byen er det like greit med en elbil spør du meg. De få gangene man skal langt kan man byttelåne med noen som har en fossilbil eller leie. Man spare uansett mye på å kjøre en ren elbil.
Men hallo, hva er da forskjellen på det og på å ha en PHEV? Ingenting. Da kjører du nemlig elektrisk for det meste - og med bensin når du ellers ville byttelånt...

Stemmer ikke helt. Jeg har selv en elbil og ikke noe fossil. Når man har en ren elbil er terskelen for å låne en annen bil mye høyere. Hadde jeg hatt en phev hadde jeg kjørt mye mer på bensin enn jeg gjør nå. Når man bare har en ren elbil forsøker man stort sett å klare seg med den.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Er det ikke slik at de ladbare hybridene som kommer nå har et visst forbruk av fossil selv om bilen er fullade Forstår det slik at sjåføren egentlig ikke har full kontroll over motoren, at fossilmotoren plutselig begynner å gå av seg selv hvis den føler for det. Noe den gjør i enkelte tilfeller når den trenger mer energi enn den føler det er forsvarlig å ta fra batteriet.
Mulig jeg misforsto men fikk forklart at vanligvis bruker outlander phev 0.18 pr mil ved ren eldrift. Synes det er relevant å finne ut av dette: Kan du som forbruker oppnå å bruke null bensin ved relativt praktisk bruk (2 mil til jobb, lader på jobb etc)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Sitat fra: erikf på fredag 05. desember 2014, klokken 18:10
Er det ikke slik at de ladbare hybridene som kommer nå har et visst forbruk av fossil selv om bilen er fullade Forstår det slik at sjåføren egentlig ikke har full kontroll over motoren, at fossilmotoren plutselig begynner å gå av seg selv hvis den føler for det. Noe den gjør i enkelte tilfeller når den trenger mer energi enn den føler det er forsvarlig å ta fra batteriet.
Mulig jeg misforsto men fikk forklart at vanligvis bruker outlander phev 0.18 pr mil ved ren eldrift. Synes det er relevant å finne ut av dette: Kan du som forbruker oppnå å bruke null bensin ved relativt praktisk bruk (2 mil til jobb, lader på jobb etc)

Det er litt forskjellig hvordan de gjør det. Noen hybridbiler har en motor som kobler inn for å gi litt ekstra i enkelte situasjoner. Andre kan kjøre på ren eldrift med den andre motoren slått av dersom ønskelig. Men når batteriet er tomt går naturlig nok forbruket opp.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA