Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utføre vannservice på Thinck Classic selv

Startet av III, mandag 30. mars 2009, klokken 21:50

« forrige - neste »

III

Noen forskere på Massachusets Institute har forhåpentlig funnet ut noe bra,men sikkert noen skjær i sjøen  :

http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48621
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hens

Alle snakker om å lade fort, men det er stikkontakten og ikke batteriet som begrenser.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Her ser de vell ikke for seg en stikkontakt men en lade stasjon:

" En tankstation för en elbil måste kunna leverera 180kW för att kunna erbjuda full laddning av en elbil på fem minuter." dette bli da 15kWh.

Siden vi snakker om likestrøm må spenningen passe til batteriene, en må da et godt stykke opp i spenning for å få håndterbare ladekabler. 1000V DC kanske for å klare det med 35 mm2 (Tykkere enn de største startkablene til biltema). Her må det nok noen spesialløsninger til for å ivareta sikkerheten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

En kjempestikkontakt til å kjøre bilen inn i ?
De færreste er i stand til å håndtere en slik kabel uten jekketralle og kjeledress.

Det finnes en som har eller planlegger å lage en slik "Drive inn  stikkontakt"

Hei der ute, du som kjører rød Kewet serie 3, meld deg! Det er et marked!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

400 volt 32A trefas gir drøyt 20 kw, Det holder vel for de fleste. Skal du kjøre fortere finnes det bensindrevne kjøregreier .
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Artikkelen, som nevner at AC Propulsion bruker inverteren (motorstyringen til AC motor) som lader, minte meg på den muligheten igjen. Regenerering på Th!nk leverer inntil 100A til batteriet. Hvis du har lyst til å forske på det, Arne Magnus, så har jeg en Th!nk inverter til overs. Man måtte jo lage en krets som føler på energimeteret og reduserer/avbryter ladingen når batteriet har oppnådd 80% kapasitet som er grensen for 150A lading på STM5-100MRE.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

elektrolux

Ser for meg at en slik 400V kontakt også kan brukes til hurtiglading av våre PSA'er.

Ladere til formålet koster fra 1000 USD fra Kina.

Hadde en slik lader på test her for noen uker siden, men desverre fungerte den ikke på 230V 3 fase strøm. En må velge innspenning ved bestilling.

Forsøker nå i stedet med 3 stk enfaseladere, slik at både 230V og 380/400V kan benyttes som innspenning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

III

Fra TU:

http://www.tu.no/energi/article207419.ece

Ser ut til at man må ta seg en runde til på planleggingen av elbil-ladeplasser, om det ikke allerede er for sent?
::)


Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

PerBear

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. april 2009, klokken 08:46
Hadde en slik lader på test her for noen uker siden, men desverre fungerte den ikke på 230V 3 fase strøm. En må velge innspenning ved bestilling.

Forsøker nå i stedet med 3 stk enfaseladere, slik at både 230V og 380/400V kan benyttes som innspenning.

Jeg har jobbet endel med å bygge kraftelektronikk til bruk på trefase. Da brukte vi alle tre fasene inn på en brolikeretter med seks dioder, og deretter kjøre spenningen inn i kondensatorbatteriet via softstart/effektkorrigering (PFC). Dersom du har elektronikk som håndterer 400VAC men med en fase, mener jeg du kan bygge om til 230V trefase med benytte en passende trefase likeretter som f.eks. denne:
http://www.semikron.com/internet/ds.jsp?file=873.html

For å unngå støy på nettet må du ha et nettfilter som filtrere alle tre faser:
http://www.schaffner.com/components/en/product/productL24.asp?level=3$1$4&language_id=12

Det bør bli ryddigere enn tre enfase ladere i parallell.

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: Sopp på mandag 20. april 2009, klokken 18:25
Fra TU:

http://www.tu.no/energi/article207419.ece

Basert på data fra artikkelen kan en lese at den nye europeiske standarden (er det forresten en standard allerede?) bruker trefaset 400V og kan levere inntil 63A. Med 3~400VAC@63A får vi tilgjengelig P=SQRT(3)*400*63=43,65kW kontinuerlig effekt.

Anta en Tesla med 56kWh batteri skal lades 50%:
50% * 56 0000 * 3600 Ws / 43647 W = 2309 s = 38,5 minutt

Dette er selvsagt teoretisk ladetid med null tap. Det er relativt hurtig, men dersom elkjøretøyet bruker en noe mindre batteripakke er det mulig å oppnå vesentlig bedre tider (ihvertfall på papiret/skjermen). Lading av et kraftig sykkelbatteri på 0,5kWh med 50% av kapasiteten:
50% * 500 * 3600 Ws / 43647 W = 21 sekund!

Dette ser ut til å være mitt i blinken for elsykkel - tenk en ladestasjon ved et offentlig toalett, da når en akkurat en ultrakort tissepause så er batteriet ladet!

Da er det ihvertfall ikke strømnettet som blir flaskehalsen  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA