Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fremskaffe dokumentasjon ang ladestasjon hjemme til Energi1 Follo og Røyken

Startet av kristmara, fredag 19. desember 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

kristmara

Vi har bare kjørt 59 000 km og jeg syntes det var litt tidlig. Vi bruker bremsene relativt lite i den daglige kjøringen (står ikke i kø, men litt veikrysskjøring ifm barnehage og jobb), men vi har et par kraftige oppbremsinger per mnd. Er det noe vi bør tenke på med kjørestil for at de skal vare lenger? Bremseklossene var visstnok ganske tynnslitte og skivene var litt rustne bak og hadde fått en stilig pipelyd.

Kjell Leaf

Sitat fra: kristmara på torsdag 04. desember 2014, klokken 11:17
Vi har bare kjørt 59 000 km og jeg syntes det var litt tidlig. Vi bruker bremsene relativt lite i den daglige kjøringen (står ikke i kø, men litt veikrysskjøring ifm barnehage og jobb), men vi har et par kraftige oppbremsinger per mnd. Er det noe vi bør tenke på med kjørestil for at de skal vare lenger? Bremseklossene var visstnok ganske tynnslitte og skivene var litt rustne bak og hadde fått en stilig pipelyd.
Bremseklosser er slitasjedeler, ca 60.000 km er da ikke så ille. Har du rustne bremseskiver skal du i alle fall ikke spare mer på bremsene  :) Hva koster byttet av skiver og klosser ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sølv-pilen

Ikke noe unormalt i dette..snarere tvert om.
Bremseklosser og Bremseskiver varer ikke, du bør regne utskifting på dette annenhvert år. Grunnet Statens Vegvesen sitt "bar veg" program, saltes bilene til døden, bremeseskiver som normalt varer 5+ år er altså nå ødelagt etter en vintersesong, med lite bremsing. merk, 20% rust er utskiftning av bremseskiver.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

BE

Dersom det er utført den berømte bremseservicen på bilen tar jeg det som en selvfølge at Nissan dekker kostnaden på bytte av bremseskiven. En soleklar reklamasjons-sak.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

kristmara

#4
Han sa totalt 7900,- (inkludert vindusviskere og 3000kr-service), og at dette var ganske rimelig siden bilen allerede var inne på service. Det hadde blitt dyrere å gå inn en ekstra gang for å ta bremsene, men jeg aner ikke. Takk for beroligende kommentarer :)

Vi har tatt alle servicer hos Nissan

emil

Sitat fra: BE på torsdag 04. desember 2014, klokken 12:19
Dersom det er utført den berømte bremseservicen på bilen tar jeg det som en selvfølge at Nissan dekker kostnaden på bytte av bremseskiven. En soleklar reklamasjons-sak.

Garantert ikke.

Bremseskiver/klosser er og vil alltid være forbruksvarer/slitedeler uansett. Eneste måtte være hvis ting var utslitt etter bare noen få 1000 km, men da ville man nok ha merket det på rekkevidden at bremsene hang å hele tiden (og sansynligvis også lukt/varme).

Daeedor

#6
Lønner seg å bremse skikkelig inn i kryss der du vet det er godt feste også på vinterstid , slik at bakbremsene får tatt litt. Sjåfører bremser ofte for mykt , og bruker derfor stort sett fremskiver mest. Dette gir ofte rustdannelser på skiver bak , med påfølgende skive-skift lenge før tiden. ( klosser er veldig billig , så ikke spar på bremsene med andre ord ! ) ;D  Skiver er atskillig dyrere enn klosser.....og endel mere jobb å skifte også.

Når man tar bremseservice , er det faktisk ikke rare ekstrajobben å skifte klosser , men derimot skifte av skive er det ! Så klosser er greit sett fra mitt ståsted......

BE

Sitat fra: emil på torsdag 04. desember 2014, klokken 13:12
Sitat fra: BE på torsdag 04. desember 2014, klokken 12:19
Dersom det er utført den berømte bremseservicen på bilen tar jeg det som en selvfølge at Nissan dekker kostnaden på bytte av bremseskiven. En soleklar reklamasjons-sak.

Garantert ikke.

Bremseskiver/klosser er og vil alltid være forbruksvarer/slitedeler uansett. Eneste måtte være hvis ting var utslitt etter bare noen få 1000 km, men da ville man nok ha merket det på rekkevidden at bremsene hang å hele tiden (og sansynligvis også lukt/varme).
Sannsynligvis vil de gjøre seg vanskelige. Det er fort gjort å glemme at vi med Leaf betaler flere tusen kroner for at de skal smøre opp og vedlikeholde bremsene, noe som ikke gjøres på andre biler. Man burde derfor forvente at bremsene skulle vare noe lengre og om de ryker så blir de byttet på Nissan sin regning, ellers er alle disse tusenlappene kastet rett ut vinduet slik vi som klager har sagt hele tiden.

En bremseskive og klosser koster til sammen kr 900,- pr side bak på skruvat.no (Jeg sjekket bare prisen her, det sikkert mulig å finne billigere andre plasser. Nissan selv betaler langt mindre). Det er en relativt enkel sak å bytte dette selv, noe som nok en gang taler i mot oppgaven med å smøre dem opp årlig så lenge en må stå for kostnaden med å bytte dem selv uansett.

Dessuten, når bilen er inne på vanlig service, inkluderer dette den berømte oppsmøringen. Da må tross alt bremsecaliper og klossene uansett fjernes fra bilen, noe som gjør bytte av bremseskivene til en særdeles enkel jobb. Jeg syns da at 7900,- for service samt bytte av skiver var en fryktelig høy pris. Jeg hadde forlangt å se hvilke priser de opererer med på de skivene og klossene de har tenkt å sette på bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

Sitat fra: BE på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:26
Sitat fra: emil på torsdag 04. desember 2014, klokken 13:12
Sitat fra: BE på torsdag 04. desember 2014, klokken 12:19
Dersom det er utført den berømte bremseservicen på bilen tar jeg det som en selvfølge at Nissan dekker kostnaden på bytte av bremseskiven. En soleklar reklamasjons-sak.

Garantert ikke.

Bremseskiver/klosser er og vil alltid være forbruksvarer/slitedeler uansett. Eneste måtte være hvis ting var utslitt etter bare noen få 1000 km, men da ville man nok ha merket det på rekkevidden at bremsene hang å hele tiden (og sansynligvis også lukt/varme).
Sannsynligvis vil de gjøre seg vanskelige. Det er fort gjort å glemme at vi med Leaf betaler flere tusen kroner for at de skal smøre opp og vedlikeholde bremsene, noe som ikke gjøres på andre biler. Man burde derfor forvente at bremsene skulle vare noe lengre og om de ryker så blir de byttet på Nissan sin regning, ellers er alle disse tusenlappene kastet rett ut vinduet slik vi som klager har sagt hele tiden.

En bremseskive og klosser koster til sammen kr 900,- pr side bak på skruvat.no (Jeg sjekket bare prisen her, det sikkert mulig å finne billigere andre plasser. Nissan selv betaler langt mindre). Det er en relativt enkel sak å bytte dette selv, noe som nok en gang taler i mot oppgaven med å smøre dem opp årlig så lenge en må stå for kostnaden med å bytte dem selv uansett.

Dessuten, når bilen er inne på vanlig service, inkluderer dette den berømte oppsmøringen. Da må tross alt bremsecaliper og klossene uansett fjernes fra bilen, noe som gjør bytte av bremseskivene til en særdeles enkel jobb. Jeg syns da at 7900,- for service samt bytte av skiver var en fryktelig høy pris. Jeg hadde forlangt å se hvilke priser de opererer med på de skivene og klossene de har tenkt å sette på bilen.

Greit dette med kr 900,-, så lenge det er samme kvalitet på skivene. De bør ikke koste flere tusen pr. stykk ihvertfall. ( klossene er nok relativt like , men skiver er ikke nødvendigvis det !  Mange forskjellige ståltyper og kvaliteter på skiver.)

emil

Sitat fra: BE på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:26
Sannsynligvis vil de gjøre seg vanskelige. Det er fort gjort å glemme at vi med Leaf betaler flere tusen kroner for at de skal smøre opp og vedlikeholde bremsene, noe som ikke gjøres på andre biler. Man burde derfor forvente at bremsene skulle vare noe lengre og om de ryker så blir de byttet på Nissan sin regning, ellers er alle disse tusenlappene kastet rett ut vinduet slik vi som klager har sagt hele tiden.

Det er ikke klosser og skiver de smører, men de bevegelige delene i bremsecaliperen. Sørger du for at alle fire calipere får beveget ordentlig på seg jevnlig er ikke denne oppsmøringen nødvendig. Hvis du knapt bremser og kun bruker regen vil bakbremsene aldri brukes og caliperen sette seg fast hvis man ikke smører den (og da samtidig tvinger bevegelse i den). Hvis felgene dine er passe åpne vil du lett kunne se om det er rust eller blankt metall på skivene både foran og bak.

Hvis derimot caliperen slutter å virke som den skal innenfor 5-års garantien og komplett servicehefte ville jeg ha stått på kravene om bytte av denne.

BE

Sitat fra: emil på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:05

Det er ikke klosser og skiver de smører, men de bevegelige delene i bremsecaliperen. Sørger du for at alle fire calipere får beveget ordentlig på seg jevnlig er ikke denne oppsmøringen nødvendig. Hvis du knapt bremser og kun bruker regen vil bakbremsene aldri brukes og caliperen sette seg fast hvis man ikke smører den (og da samtidig tvinger bevegelse i den). Hvis felgene dine er passe åpne vil du lett kunne se om det er rust eller blankt metall på skivene både foran og bak.

Hvis derimot caliperen slutter å virke som den skal innenfor 5-års garantien og komplett servicehefte ville jeg ha stått på kravene om bytte av denne.
De skal skru av caliperen og rengjøre glidebanen til klossene på service. Altså må denne av og klossene fjernes. Når dette er av, noe det er krav om på den årlige servicen som Nissan allerede tar betalt for, er det er særdeles enkel jobb å bytte skivene. Det er poenget.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: BE på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:11
Sitat fra: emil på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:05

Det er ikke klosser og skiver de smører, men de bevegelige delene i bremsecaliperen. Sørger du for at alle fire calipere får beveget ordentlig på seg jevnlig er ikke denne oppsmøringen nødvendig. Hvis du knapt bremser og kun bruker regen vil bakbremsene aldri brukes og caliperen sette seg fast hvis man ikke smører den (og da samtidig tvinger bevegelse i den). Hvis felgene dine er passe åpne vil du lett kunne se om det er rust eller blankt metall på skivene både foran og bak.

Hvis derimot caliperen slutter å virke som den skal innenfor 5-års garantien og komplett servicehefte ville jeg ha stått på kravene om bytte av denne.
De skal skru av caliperen og rengjøre glidebanen til klossene på service. Altså må denne av og klossene fjernes. Når dette er av, noe det er krav om på den årlige servicen som Nissan allerede tar betalt for, er det er særdeles enkel jobb å bytte skivene. Det er poenget.

Men du må fortsatt betale for klosser og skiver, og skivene skal det ikke være nødvendig å bytte grunnet rust, da er det du som har gjort noe feil. En del verksteder har også "fastpris" på sånne jobber uavhengig av om de allerede har demontert bremsene som en annen oppgave først, mens enkelte verksteder faktisk kun måler tid brukt + delepris.

Noen synes det er greit å bealte 5000 for service på Leaf, andre synes 3000 er for mye. Det er fortsatt rart at servicekostnaden på en elbil er høyere enn enkelte fossilbiler.

Thomas Parsli

Jeg synes 3år/59.000km er litt tidlig på en elbil hvor man bremser sjelden, klossene må være veldig mye for å bli slitt ned så fort...
At skivene har "litt rust bak" kan ikke være et problem, men "stilig pipelyd" høres ikke så bra ut.

7900,- er blodpris og du må ikke finne på å gjøre dette uten å få et annet verksted til å se på bremsene.
Så du rust på skivene når du skiftet til vinterdekk?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:25
Jeg synes 3år/59.000km er litt tidlig på en elbil hvor man bremser sjelden, klossene må være veldig mye for å bli slitt ned så fort...

Da fossilbilen gikk på dynga tidligere i uka hadde bilen 361.000km på telleren og skiver+klosser foran hadde ca 180.000km bak seg (trommel bak). Vet ikke om klossene var byttet en gang før skivebyttet eller ikke, fikk bilen på ca 145.000km. Hvis man bremser så mye at klossene foran er slitt ned på 60.000 burde ikke skivene bak være så lite brukt at de har rustet i stykker.

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:25
7900,- er blodpris og du må ikke finne på å gjøre dette uten å få et annet verksted til å se på bremsene.
Så du rust på skivene når du skiftet til vinterdekk?

Regner med at de 7900,- også inkluderte servicen?

smaug01

Høres merkelig ut at klossene er så slitte bak. Bak er det vanligvis skivene som "ståes ihjel" mens klossene er greie evt skjev slitasje. Andre med Leaf og høy km kan jo enkelt verifisere om dette er normalt eller ikke.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA