Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fremskaffe dokumentasjon ang ladestasjon hjemme til Energi1 Follo og Røyken

Startet av kristmara, fredag 19. desember 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

TorC

For å være litt "djevelens advokat" her: Det er jo ikke sikkert at OEM bremsene er dårlige. Det kan være at årsaken til både smørebehovet og utskifting skyldes lokale forhold (som salting og topografi) kombinert med regenerering på motor. 

Det jeg i så fall synes er underlig er at Nissan ikke har klart å formidle dette til kundene. Hvis f.eks saltingen var årsaken, så ville det jo vært verdens enkleste sak for Nissan å si at "Fordi norske veimyndigheter salter så mye så er levetiden på bremsene begrenset, men det er ikke vår skyld."  Per idag gir Nissan ingen forklaring. Verken innrømmelse av dårlig kvalitet, eller forhold utenfor deres kontroll. Denne form for fortielse gir grunn til mistro.

Jeg tror at de fleste har stor forståelse for "dårlig kvalitet" hvis årsaken ligger på andre parter. Og det er vel ingen tvil om at salt øker rustingen på norske biler, som igjen medfører økte utgifter (men kanskje også inntekter?) for Nissan. Hvorfor bruker de så ikke dette argumentet mot kunden? Er det fordi det ikke er sant? Er det fordi de er idioter? Er det fordi de er redde for mindre salg? 

Jeg kan iallefall love at dagens forklaring (altså ingen) garantert gir tapt salg. Dette bremsetullet er en av årsakene til at jeg aldri kjøper Nissan igjen etter nesten 15 år med Nissan. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

De fleste bilprodusentene (og ikke minst forhandlerleddene) mangler kultur for å kommunisere med kunden.

Selv de som satser på service (f.eks Lexus) velger å ikke kommunisere, men heller være "hyggelige" og "service instillte". Toyota har tom. byttet sentrale deler uten å informere  kunden...

Jeg oppfatter dette som kulturelle problemer av samme type som tar livet av pasienter på sykehus verden over: Slik gjør vi det her.

En stund trodde jeg Tesla skulle vær bedre, men når vi ser hvor dårlige de har informert kunder om problemer (Drive Unit f.eks) er det åpenbart kulturproblemer der også...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Jeg synes kommunikasjonen med min bilforhandler går helt greit jeg ?  ( PS: kommunikasjon er en to-delt greie - så om det ikke går helt bra så er det ikke sikkert det er motparten det er feil på....heheh)  8)

Balrog

2011 US-Leaf. knappe 30k km kjørt - aldri hatt noen "bremseservice" på bilen: Bremsene var helt utmerket på periodisk kjøretøykontroll. Bruker bremsene minst mulig og kjører på saltede veier.

Enkel konklusjon: Bremseservice = meget god butikk for BNH.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Daeedor

#34
Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:04
2011 US-Leaf. knappe 30k km kjørt - aldri hatt noen "bremseservice" på bilen: Bremsene var helt utmerket på periodisk kjøretøykontroll. Bruker bremsene minst mulig og kjører på saltede veier.

Enkel konklusjon: Bremseservice = meget god butikk for BNH.

En annen enkel konklusjon : du har ikke norsk fabrikkgaranti på din bil.  8)  ( i tillegg , at man bruker bremsene lite , er nettopp grunnen til at importør har innført dette servicepunktet i det hele tatt - hele poenget er at lite bruk fører til større muligheter for korrosjon og andre feil...)

Tror nok du har misforstått litt her , min gode mann. :P

Rio

Sitat fra: TorC på mandag 08. desember 2014, klokken 22:19

Hvis f.eks saltingen var årsaken, så ville det jo vært verdens enkleste sak for Nissan å si at "Fordi norske veimyndigheter salter så mye så er levetiden på bremsene begrenset, men det er ikke vår skyld." 

Biler solgt i Norge skal være laget for norske forhold.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Daeedor

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 15:02
Sitat fra: TorC på mandag 08. desember 2014, klokken 22:19

Hvis f.eks saltingen var årsaken, så ville det jo vært verdens enkleste sak for Nissan å si at "Fordi norske veimyndigheter salter så mye så er levetiden på bremsene begrenset, men det er ikke vår skyld." 

Biler solgt i Norge skal være laget for norske forhold.

Helt enig , og det er de da som regel også , så lenge man følger angitt service knyttet til importørens anvisninger.
Slike anvisninger kan være forskjellige i andre land , nettopp på grunn av eventuelle spesielle forhold mht temperatur , saltede veier osv. Det er derfor vi får fabrikk garanti. ;)

pwb

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 15:02
Sitat fra: TorC på mandag 08. desember 2014, klokken 22:19

Hvis f.eks saltingen var årsaken, så ville det jo vært verdens enkleste sak for Nissan å si at "Fordi norske veimyndigheter salter så mye så er levetiden på bremsene begrenset, men det er ikke vår skyld." 

Biler solgt i Norge skal være laget for norske forhold.

Da står man igjen med ett veldig lite utvalg av biler.

Rio

Sitat fra: pwb på onsdag 10. desember 2014, klokken 16:21
Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 15:02
Sitat fra: TorC på mandag 08. desember 2014, klokken 22:19

Hvis f.eks saltingen var årsaken, så ville det jo vært verdens enkleste sak for Nissan å si at "Fordi norske veimyndigheter salter så mye så er levetiden på bremsene begrenset, men det er ikke vår skyld." 

Biler solgt i Norge skal være laget for norske forhold.

Da står man igjen med ett veldig lite utvalg av biler.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3026.0
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Balrog

Sitat fra: Daeedor på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:50
Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:04
2011 US-Leaf. knappe 30k km kjørt - aldri hatt noen "bremseservice" på bilen: Bremsene var helt utmerket på periodisk kjøretøykontroll. Bruker bremsene minst mulig og kjører på saltede veier.

Enkel konklusjon: Bremseservice = meget god butikk for BNH.

En annen enkel konklusjon : du har ikke norsk fabrikkgaranti på din bil.  8)  ( i tillegg , at man bruker bremsene lite , er nettopp grunnen til at importør har innført dette servicepunktet i det hele tatt - hele poenget er at lite bruk fører til større muligheter for korrosjon og andre feil...)

Tror nok du har misforstått litt her , min gode mann. :P

Tøv. Alle bremseskiver ++ i Norge ruster som f om bilen ikke brukes jevnlig i saltsesongen. Det stilles selvsagt ikke krav til at man må panikkbremse et par ganger på hver kjøretur. Brukes bilen jevnlig blir "bremser som henger" ikke noe problem på biler med bremser av helt normal kvalitet. At Nissan leverer bremser av en slik kvalitet at de må ha service innen reklamasjonstiden på 5 år har vi diskutert mye her på forumet, og noen liker å donere pengene sine til BNH. Jeg gir bremseservicekronene til "Leger uten grenser". Bremsene våre vil være akkurat like bra etter 5 år. Akkurat som trådstarter poengterer. Kupefilterskifte og obligatorisk sparking i dekkene kan man utmerket gjøre selv.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Daeedor

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 18:34
Sitat fra: Daeedor på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:50
Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:04
2011 US-Leaf. knappe 30k km kjørt - aldri hatt noen "bremseservice" på bilen: Bremsene var helt utmerket på periodisk kjøretøykontroll. Bruker bremsene minst mulig og kjører på saltede veier.

Enkel konklusjon: Bremseservice = meget god butikk for BNH.

En annen enkel konklusjon : du har ikke norsk fabrikkgaranti på din bil.  8)  ( i tillegg , at man bruker bremsene lite , er nettopp grunnen til at importør har innført dette servicepunktet i det hele tatt - hele poenget er at lite bruk fører til større muligheter for korrosjon og andre feil...)

Tror nok du har misforstått litt her , min gode mann. :P

Tøv. Alle bremseskiver ++ i Norge ruster som f om bilen ikke brukes jevnlig i saltsesongen. Det stilles selvsagt ikke krav til at man må panikkbremse et par ganger på hver kjøretur. Brukes bilen jevnlig blir "bremser som henger" ikke noe problem på biler med bremser av helt normal kvalitet. At Nissan leverer bremser av en slik kvalitet at de må ha service innen reklamasjonstiden på 5 år har vi diskutert mye her på forumet, og noen liker å donere pengene sine til BNH. Jeg gir bremseservicekronene til "Leger uten grenser". Bremsene våre vil være akkurat like bra etter 5 år. Akkurat som trådstarter poengterer. Kupefilterskifte og obligatorisk sparking i dekkene kan man utmerket gjøre selv.

Tøv kan du holde for deg selv. 

Panikkbremsing er det aldri noen som har snakket om.Da jeg tok førerkort for mange år siden (!) var det en del av opplæringen at man skulle bremse skikkelig over korrekt avstand fram til kryss (hensyntatt føre og årstid) isteden for å begynne å "file" på bremsene i altfor lang avstand til krysset. Opplæring i bremseteknikk kalles dette. Mulig du gikk glipp av dette punktet sda du tok "lappen" , Balrog ?   Årsaken var at også bremser bak på bilen skulle holdes " i hevd" - dvs bli brukt - slik at mekanismen beveget seg tilstrekkelig , og at rustangrep mv unngåes mest mulig.


Jeg får gjenta meg selv da fra forrige innlegg :   ( i tillegg , at man bruker bremsene lite , er nettopp grunnen til at importør har innført dette servicepunktet i det hele tatt - hele poenget er at lite bruk fører til større muligheter for korrosjon og andre feil...)

Det er jo det samme som du selv skriver nederst, Balrog - at lite bruk vil gi korrosjonsproblemer.   I  Innlegget ditt som  jeg svarte på , uttrykte du at grunnen til at du ikke hadde problemer med bremsene var at du brukte dem svært lite, og at service er tull.   Det synes jeg var et særdeles dårlig standpunkt, og ikke hang det det på greip heller , som jeg gjør kort rede for ovenfor.  Du innrømmer det jo faktisk selv , også , nå , at lite bruk kan gikorrosjonsproblemer. 

At man bruker bremseklosser og skiver mindre i en Nissan Leaf  som har bremse-regenering enn på en vanlig bil må du være enig i. Da kan jeg opplyse deg om , at det faktisk er grunnen til at Nissan har innført bremseservice punktet i Norge , pga salting på veier osv i tillegg til at bremsene faktisk blir mindre brukt. Man kan ikke uten videre avfeie vedlikehold. Jeg har også hørt om folk som aldri har skiftet olje på motoren i bilen sin , fordi det er bortkastede penger- bilen går jo like bra uten !  Jeez.... 8)   Ærlig talt... at du vil spare penger på det meste , og vil gjøre ting selv , det må du jo få lov til å synes. Men at du uttrykker at service er bortkastet - det må jeg si høres idiotisk ut.

BE

Sitat fra: Daeedor på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:40

At man bruker bremseklosser og skiver mindre i en Nissan Leaf  som har bremse-regenering enn på en vanlig bil må du være enig i. Da kan jeg opplyse deg om , at det faktisk er grunnen til at Nissan har innført bremseservice punktet i Norge , pga salting på veier osv i tillegg til at bremsene faktisk blir mindre brukt. Man kan ikke uten videre avfeie vedlikehold. Jeg har også hørt om folk som aldri har skiftet olje på motoren i bilen sin , fordi det er bortkastede penger- bilen går jo like bra uten !  Jeez.... 8)   Ærlig talt... at du vil spare penger på det meste , og vil gjøre ting selv , det må du jo få lov til å synes. Men at du uttrykker at service er bortkastet - det må jeg si høres idiotisk ut.
Det er nok en bra begrunnelse for å innføre dette pålagte kostbare servicepunktet, andre produsenter har gjerne oppsmøring ved behov. Husk at det er svært lite nødvendige servicepunkter på en Leaf sammenlignet med eksosbiler, altså kan en annen grunn til innføringen også være motivert av å få inntekter til verkstedet. Man kan velge å tro hva en vil om hvorfor dette punktet er innført.

Når det kommer til bruk av bremsene er dette riktignok noe redusert da en har regenerering av elmotoren. Til sammenligning er det like mye regenerering på hybridene til Toyota og Lexus, uten at de har sett det som noe krav at bremser skal smøres årlig. Er det ikke merkelig at Toyota klarer dette, men ikke Nissan? Kanskje Nissan hadde klart dette også hadde det ikke vært for at de tjener gode penger på dette.

Det som forundrer meg er at ikke kunder ser at bremseskiver og klosser er ganske rimelige og masseproduserte komponenter, og at de med fordel heller kan byttes hvert 4-5 år på biler eventuelt hyppigere ved behov. Dette vil totalt sett være billigere enn årlig oppsmøring, selvsagt forutsatt normale priser på delene og ikke overpris. Dette er f.eks. grunnen til at kupéfilter byttes ved behov, og ikke vaskes og settes inn igjen. Det er nemlig billigere å bytte enn å vaske/rense.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel

#42
Jeg vil heller betale litt ekstra for bremsesmøring hvert år slik at bilen alltid virker optimalt, enn å kun drive "havarivedlikehold".

Men det er ingenting i veien for å gjøre dette selv da. Men du får trolig ikke stempel i boken. Ikke mange vil stemple for noe andre har gjort. Kanskje hvis man kan kontrollere arbeidet først.

emil

Sitat fra: Marius Engel på fredag 12. desember 2014, klokken 17:40
Jeg vil heller betale litt ekstra for bremsesmøring hvert år slik at bilen alltid virker optimalt, enn å kun drive "havarivedlikehold".

Hvis du aldri bruker bremsene vil du da i teorien ha mulighet for elendige bremser rett før service. Bruker du derimot bremsene ofte nok til at de ikke ruster fast vil det ikke være noe problem og du trenger ikke bremseservicen... Jeg velger alternativ to og sparer penger på det og har gode bremser hele tiden. Bremsene blir selvfølgelig sjekket når jeg er på service, men smører ikke bare for smøringens skyld.

Kjell Leaf

Sitat fra: Marius Engel på fredag 12. desember 2014, klokken 17:40
Jeg vil heller betale litt ekstra for bremsesmøring hvert år slik at bilen alltid virker optimalt, enn å kun drive "havarivedlikehold".

Men det er ingenting i veien for å gjøre dette selv da. Men du får trolig ikke stempel i boken. Ikke mange vil stemple for noe andre har gjort. Kanskje hvis man kan kontrollere arbeidet først.
Enig, og jeg overlever kr 2900,- for service på et merkeverksted. Servicer skal ivareta at bilen er i god stand, også for damer på 85 år som ikke bråbremser for å vedlikeholde bremsene. Mange av de som kjører svært forsiktig får også bremsene bak på fossilbilen til å ruste fast, og på Leaf er det selvsagt verre for slike pga regenereringen, særlig om de kkjører i B modus hele tiden.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA