Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fremskaffe dokumentasjon ang ladestasjon hjemme til Energi1 Follo og Røyken

Startet av kristmara, fredag 19. desember 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Electric

Sitat fra: kristmara på torsdag 04. desember 2014, klokken 11:17
Vi har bare kjørt 59 000 km og jeg syntes det var litt tidlig. Vi bruker bremsene relativt lite i den daglige kjøringen (står ikke i kø, men litt veikrysskjøring ifm barnehage og jobb), men vi har et par kraftige oppbremsinger per mnd. Er det noe vi bør tenke på med kjørestil for at de skal vare lenger? Bremseklossene var visstnok ganske tynnslitte og skivene var litt rustne bak og hadde fått en stilig pipelyd.

Nært 60k er vel ikke unormalt at - ei heller prisen for å få det byttet. Delene er vel ikke all verden kanskje - tiden det tar er vel fort 3-4 timer. Jeg kjøpte slissede skiver og klosser bak og byttet selv - tror de kostet 700,- for begge sider (skiver og klosser).

BE

Min er kjørt 50 000 km, og skivene bak ser nesten helt nye ut enda. Det er slettes ikke normalt at skiver må byttes etter 3 år og 60000 km, da må de være stygt behandlet eller svært dårlig kvalitet. Bremseklosser er ikke unormalt å bytte.

Jeg har ikke byttet skiver på Leaf, men dersom det tar mer enn 10 minutter å bytte disse etter at caliper er tatt av må det være en utrolig tullete løsning. Ikke glem at caliper uansett skal tas av i forbindelse med service.  Jeg syns derfor prisen høres uhyggelig høy ut.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Electric

Sitat fra: BE på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:05
Min er kjørt 50 000 km, og skivene bak ser nesten helt nye ut enda. Det er slettes ikke normalt at skiver må byttes etter 3 år og 60000 km, da må de være stygt behandlet eller svært dårlig kvalitet. Bremseklosser er ikke unormalt å bytte.

Jeg har ikke byttet skiver på Leaf, men dersom det tar mer enn 10 minutter å bytte disse etter at caliper er tatt av må det være en utrolig tullete løsning. Ikke glem at caliper uansett skal tas av i forbindelse med service.  Jeg syns derfor prisen høres uhyggelig høy ut.
[/quote

Dette tar 2-3 timer - you bet. Og er redd de tar separat pris for bremseskiftet selv om de evt plukker av kalipter ifbm service. Og hvorfor skulle man ta av calipter ved service egentlig ? Det gjøres ikke på fossilbiler med mindre det er treghet i sylinderne.

BE

Hvorfor de gjør det må du spør Nissan Norge om. Det er en del av den årlige bremseservicen, og skal gjøres enten det er behov eller ikke.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Måtte bytte skiver og klosser på framme på min, var slitt etter ca 75.000 km og 2,5 år. Sjekket med to verksteder for sikkerhets skyld. Fikk også kommentar om at det var mye rust på skivene, og jeg kan garantere at de blir brukt hver arbeidsdag. Har 3km bratt nedovebakke i starten på arbeidsdagen og med fulladet batteri er det ingen regen => bremsene må jobbe.
Pris fra begge verksted var ca kr 5.000 for skifte av skiver, klosser og arbeid.

Vet også at trilling eiere opplever at skiver og klosser framme må byttes ved ca 50-60.000km.

Fossilbiler jeg har hatt har tidligere vært opp imot minst 2-3x kjørelengde før det har vært behov for bytte av bremseskiver.

TorC

Sitat fra: Electric på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:43

Nært 60k er vel ikke unormalt at - ei heller prisen for å få det byttet. Delene er vel ikke all verden kanskje - tiden det tar er vel fort 3-4 timer. Jeg kjøpte slissede skiver og klosser bak og byttet selv - tror de kostet 700,- for begge sider (skiver og klosser).

60K er lavt. Da er det enten gal bruk, eller lav kvalitet.

Det å skifte skiver og klosser rund baut tar ikke 3-4 timer. Kanskje 2-3 for en amatør som meg, men ikke på verksted.

Kaliperne blir jo demontert på service, så tidsforskjellen på å sette i de gamle eller sette i nye er kun den tiden det tar å åpne pappesken og posen. La oss si at det tar 1 minutt ekstra per hjørne. Totalt 4 minutter.

Siden kaliperne er demontert er det å bytte skiven kun den tiden det tar å jekke den av, åpne en ny eske og sette den på igjen. Det er faktisk ingenting som holder skivene på plass enn rust og trykk. Totalt kanskje så mye som 5 minutter per hjørne. De er jo ganske tunge, og da må man kanskje gå to runder til delelageret og søppelkonteineren.  Totalt 20 minutter.

På min første og eneste service på Leafen ble jeg belastet totalt 2,5 timers arbeid inkl. skifte av bremsevæske (noe som en mekaniker fort vekk bruker 15-30 minutter på).

På 36 mnd service skal ikke bremsevæske skiftes, så da snakker vi MAKS 2,5 timers arbeid inkl service og kaffepause.

Hvis service koster 2600,- (det er vel det 1. og 3. års service ligger på?) Samt 0,5 time ekstra for skifte av skiver og klosser til 1200,- kroner timer = 600 kroner. Da bør altså delekostnaden være på ca 4700,-. Det syntes jeg høres veldig dyrt ut for 4 sett klosser/skiver.



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electric

Sitat fra: TorC på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:01
Sitat fra: Electric på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:43

Nært 60k er vel ikke unormalt at - ei heller prisen for å få det byttet. Delene er vel ikke all verden kanskje - tiden det tar er vel fort 3-4 timer. Jeg kjøpte slissede skiver og klosser bak og byttet selv - tror de kostet 700,- for begge sider (skiver og klosser).

60K er lavt. Da er det enten gal bruk, eller lav kvalitet.

Det å skifte skiver og klosser rund baut tar ikke 3-4 timer. Kanskje 2-3 for en amatør som meg, men ikke på verksted.

Kaliperne blir jo demontert på service, så tidsforskjellen på å sette i de gamle eller sette i nye er kun den tiden det tar å åpne pappesken og posen. La oss si at det tar 1 minutt ekstra per hjørne. Totalt 4 minutter.

Siden kaliperne er demontert er det å bytte skiven kun den tiden det tar å jekke den av, åpne en ny eske og sette den på igjen. Det er faktisk ingenting som holder skivene på plass enn rust og trykk. Totalt kanskje så mye som 5 minutter per hjørne. De er jo ganske tunge, og da må man kanskje gå to runder til delelageret og søppelkonteineren.  Totalt 20 minutter.

På min første og eneste service på Leafen ble jeg belastet totalt 2,5 timers arbeid inkl. skifte av bremsevæske (noe som en mekaniker fort vekk bruker 15-30 minutter på).

På 36 mnd service skal ikke bremsevæske skiftes, så da snakker vi MAKS 2,5 timers arbeid inkl service og kaffepause.

Hvis service koster 2600,- (det er vel det 1. og 3. års service ligger på?) Samt 0,5 time ekstra for skifte av skiver og klosser til 1200,- kroner timer = 600 kroner. Da bør altså delekostnaden være på ca 4700,-. Det syntes jeg høres veldig dyrt ut for 4 sett klosser/skiver.

2878,- for settet bak....Mekonomen.

eivisa

88000km og bremsene + skivene ser ut som nye.
Passer på å bruke bremsene kraftig hver dag før jeg parkerer.  8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Powerflux

35000 km og klossene ser ut til å ha 75% igjen. Skivene er som nye :)
Også jeg bruker bremsene ganske aggressivt her og der!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

reptil

Forventer definitivt at klosser og skiver varer lengre enn 60k. Forrige bil, Octavia -08 skiftet jeg på ca 100k. Med mindre skivene ruster istykker så forventer jeg samme resultat på en bil hvor bremsene brukes mye mindre........
Svart Leaf Acenta

Thomas Parsli

#25
På Avensisen vår skiftet vi også klosser etter over 100.000km
Skivene er fortstt originale og nå nærmer vi oss 140.000km

Tror Nissan har valgt myke klosser på Leaf, skivene har jeg ingen formening om...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Nissan må ha valgt de dårligste skivene på markedet når de, selv med årlig pålagt bremseservice, må byttes allerede på 60 000 km. Den elendige kvaliteten på bremsene må være grunnen til at de har lagt bremsesmøring som er obligatorisk punkt på Norske biler. Andre produsenter klarer å legge dette punktet som et sjekkpunkt, hvor en bare smører opp ved behov, noe som i de fleste tilfeller gjør service betydelig billigere.

Vi ender nok opp med bedre skiver dersom vi slår til på de billigste uoriginale skivene. Man får bremseskiver til Leaf for under kr 300,- i USA, så det er nok bare et tidsspørsmål før man med egeninnsats får oppgradert originaskivene til noen bedre til under kr 500,- her på berget også.

Jeg er flau på vegne av Nissan at de ikke dekker denne kostnaden så lenge kunden har utført den årlige bremseservicen. De kunne i det minste kommet med en pris på jobben som ikke var hinsides som kompensasjon for de dårlige skivene de har utstyrt bilen med.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

Jeg tror ikke skivene er spesielt dårlige om de holder 60000 km. Rustangrep på overflate pga for lite bruk /belastning  på bakre skiver vil føre til at de må kasseres , selv om de egentlig ikke er så slitt ! Jeg har hatt flere biler hvor skivene måtte byttes tidlig (av andre merker ) , og det er stort sett bak som tar kvelden pga alder og ikke pga ren slitasje. Glidebolter som "henger" kan også gjøre at f.eks bremseklosser tar nesten bare på EN side , og skiven blir skeivslitt... Det siste ivaretas på Nissans "bremseservice" -den er ment å motvirke slike ting.

Så til litt teori om stålkvaliteter for de som er interessert :  tidligere dreide man skiver av stål som hadde ligget en stund etter støping , slik at spenninger i materialet ga seg litt. Dette medførte skiver med mindre sjanser for "kast" etter harde oppbremsinger og mindre sjanser for sprekkdannelser.  (Velkjent i motorsport sammenheng , motorblokker ble f.eks gjerne liggende et års tid etter støping før man begynte å bearbeide dem for bruk i formel 1 ..)

Idag tar man seg ikke tid til slikt , ting går rett fra nedkjøling etter støp og direkte til maskinering - med varierende kvalitet !  Men billig , det blir det - til noe ryker da.  Kvalitet koster , og til f.eks bremseskiver finnes det slike som er laget av stål som er varmet opp igjen , deretter nedkjølt med flere hundre grader - før de blir maskinert. Men da koster det deretter... og det blir veldig bra ! Brukte noen slike på en amerikaner som jeg slet med skivekast på , etter å ha byttet flere sett originalskiver - og problemet var vekk. Minuset var at de kostet femdobbelt....men problemet var altså at originalkvaliteten ikke holdt til kjøring med tilhenger og hard bruk ellers.

Nåja... poenget er at vi nok har forskjellig erfaring med våre Leaf , og noen er bare uheldige , noen bremser for slapt , noen kjører for mye i saltlaken , og noen slipper unna problemer......  Takk for meg !  :P

BE

Jeg er enig, men vi må ikke glemme at denne bilen har vært på årlig bremseservice, og da burde eier vær  informert i god tid dersom det viser seg å være feil bruk.

Der er ikke vanlig at bremser smøres opp årlig på andre biler (Inkludert hybrider som regenererer like mye som Leaf)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

#29
Sitat fra: BE på mandag 08. desember 2014, klokken 18:57
Jeg er enig, men vi må ikke glemme at denne bilen har vært på årlig bremseservice, og da burde eier vær  informert i god tid dersom det viser seg å være feil bruk.

Der er ikke vanlig at bremser smøres opp årlig på andre biler (Inkludert hybrider som regenererer like mye som Leaf)

Det er det ikke vanskelig å være enig med deg i -  Betaler man for årlig service så bør det ikke skje etter 3 år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA