Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av Teslanewbie, fredag 19. desember 2014, klokken 17:48

« forrige - neste »

snurrehue

Dette er kanskje feil kategori, men innlegget er mest myntet på eiere av Model S fremfor selve ladingen, så jeg velger denne kategori.

Frustrasjonen oppstod i går. Våknet i går til en bil som ikke hadde ladet mer enn et par kWh i løpet av natta. Det passet mildt sagt særdeles dårlig siden jeg skulle noen ærend på morrakvisten, deretter på jobb, før jeg skulle avgårde på et leverandørmøte på ettermiddagen. Men ikke katastrofe, siden vi har ladeplasser tilgjengelig på jobb, og der kunne jeg få de nødvendige kWh for å komme meg helskinna til og fra leverandøren.

Vel fremme på jobb ca kl 10 ser jeg at alle de fem ladeplassene er opptatt. En i3, en Leaf, og tre Model S. i3 og Leaf ser jeg står på lading, mens de tre Model S ikke er tilkoblet. Nærmeste alternative ladeplass er flere kilometer unna, så det er temmelig uaktuelt. Koker litt i topplokket umiddelbart når jeg innser at de tre Model S'ene står parkert på disse plassene enkelt og greit av bekvemmelighetshensyn (plassene befinner seg nærmest porten).

Siden jeg er totalt avhengig av lading for å kunne gjøre jobben min den dagen, bestemmer jeg meg for å prøve å få tak i eierne av disse. For det kan jo ikke være noe problem at de flytter bilene sine for at ladeplassene kan brukes til det de faktisk er tenkt for: LADING. Så jeg sender registreringsnummer for den første til brreg sin SMS-tjeneste. To sekunder senere får jeg opp eierens navn. Finner frem eierens nummer og ringer. Får aldri svar, så jeg sender en SMS til fyren. Gjentar prosedyren med Model S nummer to. Ringer eier. Hører før jeg får svar at eier tydeligvis er utenlands. Fyren svarer, og jeg spør om han har mulighet for å flytte bilen. Han beklager, men han er på jobbreise og kommer ikke tilbake før fredag rundt lunsjtider! Irritasjonen bygger seg opp, så jeg spør ham om det er han som har satt fra seg bilen der. Joda, han bekrefter. Så jeg spør hvorfor han ikke lader når han først står på ladeplassene. Han kunne ikke annet enn beklage.

Ikke mye å gjøre med den, så jeg ringer eier av den tredje Model S. Får ikke svar. Sender SMS. Ringer igjen til første Model S. Fremdeles ikke svar.
Så ser jeg på Leaf'en. Ser på statusindikatoren at den tydeligvis har greit med kWh på batteriet. Så jeg ringer eier. Han svarer, så jeg forklarer situasjonen min. "Selvsagt skal jeg hjelpe" kommer det fra ham. Han hadde uansett nok til å komme seg hjem etter jobb. 5 minutter senere dukker han opp. Idet han setter seg inn ser jeg at eier av den første Model S ringer meg. Så jeg forklarer ham meget rolig og diplomatisk situasjonen. Tilbake får jeg et glefs av et svar (bortimot ordrett sitert): "First come first serve. Disse plasser er beregnet for parkering for elbiler. Kom deg tidligere på jobb". Så legger han på.

Sender så en takke-SMS til Leaf-eieren. Og vel inne på arbeidsplassen min tar jeg kontakt med driftselskapet. Forklarer de situasjonen, og foreslår at det gjøres obligatorisk med lading på ladeplassene. De er helt enig. Så snart går det ut info samt kommer opp skilt om at plassene er dedikert de som behøver lading. Og med parkeringsgebyr for de som tar opp plassene uten å lade.

Jeg fikk heldigvis den ladingen jeg behøvde til slutt, men fikk oppleve litt rekkeviddeangst på hjemturen. Telleren nede på 0 litt over ei mil hjemmefra, til tross for meget forsiktig kjøring. Men kom meg hjem, og ladingen i natt har heldigvis gått som normalt.

NegativeElectrode

#1
Rart at dette skal være så vanskelig å forstå, men en bør kanskje fremheve forskjellen på en ladeplass og en parkeringsplass.

Ingen setter igjen bilen i vaskeautomat, ved bensinpumpa osv. Burde være enkelt å skjønne at ladeplasser er en begrenset ressurs.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Cowboystrekk

Synes svært mange elbileiere opptrer egoistisk. Det burde vært krav om at man skulle stå tilkobla om man benytter en ladeplass. Ja
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

satheesh.net


zbk

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 04. desember 2014, klokken 08:13
Synes svært mange elbileiere opptrer egoistisk. Det burde vært krav om at man skulle stå tilkobla om man benytter en ladeplass. Ja

Oppnår du noe som helst utenom at de samme personene kobler seg til lading for syns skyld? Drittsekker er drittsekker uansett. Tror vi må jobbe med holdningsskapende arbeid og spre informasjonen om at ladeplasser er for lading. Da vil vi heldigvis de fleste oppføre seg fornuftig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Kagex

da er du veldig snill fordi jeg hadde tatt sidene på den teslaen med nøkkel hadde han kommet med en så arrogant tone mot meg
P29687

Asarin

Jeg synes også dette er en kjedelig problemstilling, spesielt kjipt at folk blir så fort sure/avvisende om man tar opp dette med de.

For min del har jeg sendt en forespørsel til parkeringshuset der hvor jeg jobber, om at skiltingen på ladeplassene bør endres til "Ladeplikt", slik at de som ikke lader kan få en reaksjon mot seg fra parkeringsvakten.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

#7
Føler med deg Sangiovese. Virker å være en litt tolmodig type

Olatho

Som nevnt er dette debattert mange ganger. 
På vegne av Tesla-eiere må jeg bare beklage at du opplevde dette, men det er ikke noe spesielt Tesla-relatert. Utenfor der jeg bor er det en hvit trilling som parkerer og opptar en ladeplass _nesten_ hver eneste dag, og jeg har aldri sett ladekabelen tilkoblet. 

Det er i hovedsak to elementer jeg mener er viktig i disse sakene.
a) Ladeplassene er satt opp på de mest attraktive parkeringplassene.  Dette er ren idioti. Om disse plassene skal reserveres noen bør det være funksjonshemmede eller andre som faktisk trenger å parkere nærmest mulig inngangen.  Å flytte laderne vekk fra disse plassene vil i utgangspunktet redusere trykket på dem, så fremt ikke alle de andre (vanlig) parkeringsplassene er opptatt.

b) Det hadde ikke hjulpet det noe som helst om disse tre Teslaene, som tydeligvis ikke hadde ladebehov, hadde koblet seg til bare fordi de må.  Jeg må innrømme at jeg har gjort det selv ved et par anledninger.  Etter å ha kjørt rundt i en halvtime uten å finne ledig parkeringsplass er det selvsagt fristende å ta en ladeplass - og jeg har da kobla meg til laderen uten egentlig å ha behov for det.  Det løser jo ingenting for eventuelle andre som kommer etter meg, og faktisk har ladebehov.  Men det ser selvsagt penere ut.

Løsningen problemet er altså ikke å verken kreve at folk kobler seg til eller ripe opp bilene.  Løsningen må være å flytte ladeplassene til mindre attraktive steder, og innføre tidsbegrensning på parkeringen.  På en jobb bør man nok ha tidsbegrensning som er lang nok til at man kan står der hele arbeidsdagen, men å parkere på ladeplass mens man er på jobbreise i flere dager er åpenbart unødvendig uansett hva slags bil man har.



snurrehue

Sitat fra: Kagex på torsdag 04. desember 2014, klokken 08:46
da er du veldig snill fordi jeg hadde tatt sidene på den teslaen med nøkkel hadde han kommet med en så arrogant tone mot meg

Må innrømme at min umiddelbare reaksjon var at denne eieren fortjente ei solid ripe i lakken (i både bokstavelig og overført betydning). Men jeg telte noen ganger til ti, og lot ham slippe. Ingen vits i å synke så dypt som ham.

snurrehue

Sitat fra: Øggen på torsdag 04. desember 2014, klokken 09:05
Må si jeg aldri har vært borti den type situasjon, men jeg hadde ( om det er passerings muligheter ) parkert rett foran de ikke ladende bilene. Så hadde det bare vært å håpe på at den arrogante og frekke drittsekken  måtte ut før deg. Payback time.

Jeg var inne på tanken, men måtte altfor fort slå den fra meg da
a) jeg også ville ha sperret inne både i3'en og Leaf'en ved å gjøre dette grunnet en litt trang passasje ut fra disse plassene
b) ladekabelen min ikke er lang nok til å kunne rekke så langt

Sjøhyene

Burde ha en skjøteledning klar for slike situasjoner. Det optimale da er jo å sperre den som står der inne i samme slengen, hvis det lar seg gjøre.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mippen

Kjenner jeg blir provosert av oppførselen til de som hat parkert uten å lade. Hadde jeg havnet i situasjonen hadde jeg nesten vært fristet til å skrive en lapp på ruten og bsklaget at jeg kom borti bilen deres som står å sperrer for lading da jeg måtte parkere bak. Så hadde de fått noe å tenke på. Hadde ikke kommet borti de naturligvis, men de haddr nok krøpet rundt på bakken for å lete etter en skade :D
Fremtiden er elektrisk.

pberg

Nøkling er ganske ufint. Å slippe ut luft av dekkene er mindre destruktivt...

::) ::)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kagex

tja at de parkerer der plager meg ikke, at de kommer med en arogant holdning når de blir forespurt om å flytte seg irriterer meg, og da blir jeg destruktiv, bedre på bilen enn på personen ihvertfall
P29687

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA