Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av Teslanewbie, fredag 19. desember 2014, klokken 17:48

« forrige - neste »

Otto

Sitat fra: RunarBT på fredag 05. desember 2014, klokken 06:47
Sitat fra: TrondW på torsdag 04. desember 2014, klokken 23:53
Sitat fra: RunarBT på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:53
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:19

Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:23
vrom, du får da benytte gratisplassene, det er mange flere en ladeplassene. Tror mye av problemet ligger der og, folk kjenner ikke reglene godt nok.

Ladeplass og gratisplass er ofte samme sak, ihvertfall der jeg bruker slikt.

Nei, det er det ikke. Offentlige ladeplasser er gjerne gratis, men alle andre offentlige parkeringsplasser er og stort sett gratis for elbiler. Dvs at det er veldig mange flere gratis parkeringsplasser for elbiler en ladeplasser.

Ulempen er at det ofte er 2-3 timers begrensning der det ikke er ladeplass. Ev. på en del kommunale parkeringshus er det betaling utenom ladeplassene (Drammen, strømsø).

Det duger dårlig å flytte biler 3-4 ganger i løpet av dagen når man har 8 timer på jobben forran seg. Og er det ein ledig gratis ladeplass og alternativet er å betale for parkering heile dagen.. ja da parkerer eg glatt på ladeplass, så lenge det er fullt lovlig. Dessverre, men slik er det.. førstemann til mølla.. og eg har ikkje dårlig samvittighet for det heller.

Har eg alternativer som er uten tidsbegrensning, og gratis.. ja så parkerer eg sjølvsagt der. Er eineste muligheten ein ladeplass.. så tar eg sjølvsagt denne.


Det finnes plenty av lademuligheter i parkeringshus i oslo, så da kan elbilen som må lade men er for seint ute for å få seg gratisplass, betale for parkering der og får fortsatt gratis strøm dei fleste plassene. Det er da like rettferdig det, som at ein elbil som ikkje treng å lade, skal betale for parkering i parkeringshus eller andre plasser?

Eg vil påstå at ingen elbiler blir stående strandet pga. opptatte offentlige ladeplasser. Det er flust av private parkeringshus med rikelig med gratis lademuligheter, men da må ein betale for parkeringen, som alle ande som er for seint ute til å få seg gratisplass. Er ein for seint ute, så...

Med slike holdninger betyr det at skattekroner brukes til å subsidiere elbileiere som ikke trenger strøm - men gratis parkeringsplass....Konsekvensen bør dermed bli makstid på ladeplassene lik vanlige P-plasser. Trist, men tydelig vis eneste mulighet for å sikre tilgang til lading for de som trenger lading og ikke forventer at alle andre skal betale for ens parkering. Lovendring må nok dessverre til siden egoismen er et innbarket instinkt blant mange av oss..

Det er parkeringsplasser for elbil.

Eg ser ikkje at det er meir egoistisk av meg som trenger parkering ein heil arbeidsdag, enn at det er av deg som trenger å lade. Du kan, like godt som eg, parkere på privat parkeringshus og få full tank med på kjøpet.


Der det ikkje er privat parkeringshus med lademuligheter, der ser eg poenget at parkeringsplassene med lademuligheter bør reserveres for de som trenger lading. No er det vel slike parkeringshus i de fleste norske byer, så akkurat det bør ikkje være et problem.

MEN, det er som mange nevner, ladeplikt vil ikkje i praksis. Det er veldig enkelt å plugge inn for syns skyld..


Må si jeg er rystet over denne holdningen. Og du er styremedlem i TOC?
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

Olatho

Noe av problemet er jo at man må ha flere tanker i hodet på en gang.  I alle fall når det gjelder byene.

I utgangspunktet ønsker man at flest mulig _ikke_ kjører bil til sentrum - men bruker sykkel, kollektivt eller kommer seg dit på andre måter.
Samtidig ønsker man at flest mulig av de som MÅ kjøre bil, skal velge elbil.

Gratis parkering, men med tidsbegrensning mener jeg er en av de bedre måtene å ivareta begge disse poengene.
Utenfor jobben her koster det 88 kroner å stå i to timer (som er maks parkeringstid) med vanlig bil.
Skal jeg stå en hel dag med fossilbil koster det meg altså over 350 kroner, pluss at jeg må flytte bilen hver 2. time.
Med elbil sparer jeg 350 kroner dagen, men jeg må fortsatt flytte bilen hver 2. time.
Det er akkurat så ubekvemmelig at jeg er villig til å bruke en del mer ressurser på alternative reisemåter, og lar bilen stå de aller fleste dager. Samtidig som den økonomiske besparelsen er så stor at hvis ikke andre reisemåter var mulig, så er valget av elbil framfor fossilbil også veldig fornuftig.

Ved å innføre tilsvarende begrensninger på ladeplassene (i alle fall de med mer enn en stusslig schuko), eller aller helst, ved å sette opp skikkelige ladestolper på flere offentlige parkeringsplasser, sørger man i det minste for at folk ikke blir stående lenger enn nødvendig på ladeplass, samtidig som man tross alt får et ganske godt incentiv til å velge elbil hvis man først må kjøre inn i bykjernen.

vrom


Rio

Løsningen på dette er langt flere normalladeplasser.

Dagens antall normalladeplasser i Oslo var for da det var en liten brøkdel av dagens antall elbiler.

Vi må ta en "nasjonal dugnad", og sørge for at man får nok normalladeplasser til at dette dekkes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

t0ffluss

Sitat fra: sangiovese på torsdag 04. desember 2014, klokken 08:00
5 minutter senere dukker han opp. Idet han setter seg inn ser jeg at eier av den første Model S ringer meg. Så jeg forklarer ham meget rolig og diplomatisk situasjonen. Tilbake får jeg et glefs av et svar (bortimot ordrett sitert): "First come first serve. Disse plasser er beregnet for parkering for elbiler. Kom deg tidligere på jobb". Så legger han på.

For et fantastisk medmenneske. Jeg SKJEMMES som Tesla-eier.

P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

t0ffluss

P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

vrom

Eh. Fortell meg hva du tror du har bevist, og / eller enda bedre - kom med noen argumenter for ditt syn ettersom du tydeligvis mener at det er bedre enn mitt.

Olemann

Nå nærmer det seg VG debattnivå i både saklighet og ikke minst språkbruk her.   "Herregud hvor naiv du er".  "Dust".  Hva er dette?

Ja, det ER kanskje sånn det må bli i et åpent debatt-forum?  Kanskje naivt å tro at folk klarer bruke et normalt høflig språk?  For å følge logikken under, sålenge man ikke straffes for denne type fjortis-språk og fravær av vanlig høflighet så må vi regne med at alle begynner med slikt språk? 

Da velger jeg heller være naiv, jeg nekter å tro at almen folkeskikk og ditto språk, og også forståelse for fellesskaps-kultur er utdøende.

Honnør til den Leaf eieren som er beskrevet i denne tråden. Jeg er kanskje naiv, men velger å tro at det også finnes Tesla eiere i samme kategori, selv om det er mange som opererer med "Me first" klistra sentralt i pannen.






Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 08:46
Sitat fra: Olemann på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:43
Mulig dette er ironi, men dessverre finnes det folk med slike holdninger.  Har kjørt elbil mange år, og merker at den opprinnelige fellesskapskulturen dør litt dag for dag, ser ut til at kun harde tiltak som betaling og forbud duger. 

Har selv laget en litt hardere og ironisk folder jeg legger på biler som har eiere som lever etter kun en regel " Me first".

Se vedlegg.



Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:30
For å sette det på spissen: Ettersom jeg alltid lader hjemme på egen regning, så skal ikke jeg få benytte de gratis plassene i sentrum, fordi andre "snyltere" skal ha fortrinn på å tappe felleskapet for strøm ?

Dette kaller jeg molbo-politikk, på linje med det meste annet som velferdssystemet har å by på..

Herrergud hvor naiv du er. "Felleskapskultur" ? Du mener en slags gentlemans agreement for felles snylting ? Du innser at dette bare varer noen år til, så blir det så mange elbiler at du må betale for slikt ? Bare vær glad så lenge vi slipper bompenger du..

Jeg bruker svært sjelden gratisplasser, og når jeg gjør det (feks ved Aker Brygge) så er det selvfølgelig fordi alternativet koster 60 kroner i timen. Har kanskje gjort det 10 ganger på et år.. Om noen her skulle kjefta på meg fordi jeg ikke trengte å lade, han skulle fått høre det. Dette er gratis p-plasser med eller uten lading, og de varer i 16 timer, ikke 2. Go figure..

Og til han som ba meg flytte til USA... Bare fordi jeg påpeker at et "gratis" system vil kollapse fordi det oppfordrer til misbruk, så er jeg problemet ? Nevnte jeg at jeg faktisk betaler for strømmen selv ? Dust.

Sjøhyene

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 08:46

Herrergud hvor naiv du er. "Felleskapskultur" ? Du mener en slags gentlemans agreement for felles snylting ? Du innser at dette bare varer noen år til, så blir det så mange elbiler at du må betale for slikt ? Bare vær glad så lenge vi slipper bompenger du..

Jeg bruker svært sjelden gratisplasser, og når jeg gjør det (feks ved Aker Brygge) så er det selvfølgelig fordi alternativet koster 60 kroner i timen. Har kanskje gjort det 10 ganger på et år.. Om noen her skulle kjefta på meg fordi jeg ikke trengte å lade, han skulle fått høre det. Dette er gratis p-plasser med eller uten lading, og de varer i 16 timer, ikke 2. Go figure..

Og til han som ba meg flytte til USA... Bare fordi jeg påpeker at et "gratis" system vil kollapse fordi det oppfordrer til misbruk, så er jeg problemet ? Nevnte jeg at jeg faktisk betaler for strømmen selv ? Dust.

Enig.
En sånn type gentlemans agreement kan nok fungere så lenge det er relativt sett få elbil eiere og så lenge de har cirka like behov. Men tror nok vi er ganske langt forbi det stadiet nå.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

vrom

Sitat fra: Olemann på fredag 05. desember 2014, klokken 11:03
Nå nærmer det seg VG debattnivå i både saklighet og ikke minst språkbruk her.   "Herregud hvor naiv du er".  "Dust".  Hva er dette?


Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:30

Og til han som ba meg flytte til USA... Bare fordi jeg påpeker at et "gratis" system vil kollapse fordi det oppfordrer til misbruk, så er jeg problemet ? Nevnte jeg at jeg faktisk betaler for strømmen selv ? Dust.

Her ser du ihvilken sammenheng jeg brukte ordet "Dust". Synes det er helt på sin plass. Din klipping og liming av del-sitater er derimot VELDIG dårlig debatt-etikette.

Jeg begrunner også hva jeg mener med "naiv", noen må rett og slett våkne opp fra sin drømmehage.

Olemann

#71
Ord som "Herregud" og "Dust" trenger ingen kontekst for å bli kritisert.

De hører rett og slett ikke hjemme i et debatt-forum, jeg vet at de brukes av fulle folk i taxi-køen lørdagsnatten, fjortiser i muntlig dialog etc, men tok det opp her som et lite bidrag til å holde Elbilforum på et normalt høflig og saklig nivå.

Ser ut til at det er naivt å tro at det er mulig, så dermed lar jeg den ballen ligge og bruker heller kreftene på viktigere ting.


Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 11:46
Sitat fra: Olemann på fredag 05. desember 2014, klokken 11:03
Nå nærmer det seg VG debattnivå i både saklighet og ikke minst språkbruk her.   "Herregud hvor naiv du er".  "Dust".  Hva er dette?


Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:30

Og til han som ba meg flytte til USA... Bare fordi jeg påpeker at et "gratis" system vil kollapse fordi det oppfordrer til misbruk, så er jeg problemet ? Nevnte jeg at jeg faktisk betaler for strømmen selv ? Dust.

Her ser du ihvilken sammenheng jeg brukte ordet "Dust". Synes det er helt på sin plass. Din klipping og liming av del-sitater er derimot VELDIG dårlig debatt-etikette.

Jeg begrunner også hva jeg mener med "naiv", noen må rett og slett våkne opp fra sin drømmehage.

vrom

Da tror jeg ikke du står i samme taxi-kø som meg, no offense :)

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

amund

Jeg vil bare skyte inn at hvis noen mener det er greit å flate dekka mine eller nøkle bilen min fordi de har uenig i hvor jeg har parkert eller hvor ladekabelen min er mens jeg står på en fullstendig lovlig parkeringsplass, da dukker det opp en del spørsmål i hodet mitt.

Mener de samme personene at
- om man ikke liker fartsgrensa forbi der man bor kan man kaste stein på alle biler som kjører forbi
- om man ikke liker tollnivået på mat kan man knuse ruta på Rimi
- om man ikke er enig i landbrukspolitikken i Norge kan man finne nærmeste gård, og slippe ut lufta av dekka på en traktor
- om man er motstander av allemannsretten kan man knuse ruta på en XXL-butikk
- om man ikke liker veisalt kan man herpetisere en lastebil fra et veidriftsfirma
- om man ikke liker at syklister har lov å sykle på veien kan man strø tegnestifter på veien under Oslo-Trondheim

?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA