Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av Teslanewbie, fredag 19. desember 2014, klokken 17:48

« forrige - neste »

Car-El

Men all honnør til han som eier den Leafen!  :D
Tenk å kunne være så snill, selv om man kjører en Tesla.  ::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Olemann

Mulig dette er ironi, men dessverre finnes det folk med slike holdninger.  Har kjørt elbil mange år, og merker at den opprinnelige fellesskapskulturen dør litt dag for dag, ser ut til at kun harde tiltak som betaling og forbud duger. 

Har selv laget en litt hardere og ironisk folder jeg legger på biler som har eiere som lever etter kun en regel " Me first".

Se vedlegg.



Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:30
For å sette det på spissen: Ettersom jeg alltid lader hjemme på egen regning, så skal ikke jeg få benytte de gratis plassene i sentrum, fordi andre "snyltere" skal ha fortrinn på å tappe felleskapet for strøm ?

Dette kaller jeg molbo-politikk, på linje med det meste annet som velferdssystemet har å by på..

Torpedo Ted

Problemet er at folk har fått for seg at Elbil-parkeringer er nettopp det: En parkeringsplass for elbil. Ikke en ladeplass.

Her trengs det ganske enkelt litt opplysningsvirksomhet, og det helt klart enkleste er jo å bare skrive på skiltene at det kun er  parkering for bil som lader. Dessuten burde disse plassene aldri plasseres nærme inngang.

Krav om lading + lengre å gå gjør at ingen gidder å stå der uten å faktisk ha behov. Jeg hadde i alle fall ikke gidder å stresse med å dra ut UMC-en med mindre jeg var særdeles desperat etter parkering.

Leaf_2014

Legg plassene lengst bort i hjørnet, ikke nærmest inngangen.
Leaf 2014

RunarBT

#49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:19

Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:23
vrom, du får da benytte gratisplassene, det er mange flere en ladeplassene. Tror mye av problemet ligger der og, folk kjenner ikke reglene godt nok.

Ladeplass og gratisplass er ofte samme sak, ihvertfall der jeg bruker slikt.

Nei, det er det ikke. Offentlige ladeplasser er gjerne gratis, men alle andre offentlige parkeringsplasser er og stort sett gratis for elbiler. Dvs at det er veldig mange flere gratis parkeringsplasser for elbiler en ladeplasser.

Ulempen er at det ofte er 2-3 timers begrensning der det ikke er ladeplass. Ev. på en del kommunale parkeringshus er det betaling utenom ladeplassene (Drammen, strømsø).

Det duger dårlig å flytte biler 3-4 ganger i løpet av dagen når man har 8 timer på jobben forran seg. Og er det ein ledig gratis ladeplass og alternativet er å betale for parkering heile dagen.. ja da parkerer eg glatt på ladeplass, så lenge det er fullt lovlig. Dessverre, men slik er det.. førstemann til mølla.. og eg har ikkje dårlig samvittighet for det heller.

Har eg alternativer som er uten tidsbegrensning, og gratis.. ja så parkerer eg sjølvsagt der. Er eineste muligheten ein ladeplass.. så tar eg sjølvsagt denne.


Det finnes plenty av lademuligheter i parkeringshus i oslo, så da kan elbilen som må lade men er for seint ute for å få seg gratisplass, betale for parkering der og får fortsatt gratis strøm dei fleste plassene. Det er da like rettferdig det, som at ein elbil som ikkje treng å lade, skal betale for parkering i parkeringshus eller andre plasser?

Eg vil påstå at ingen elbiler blir stående strandet pga. opptatte offentlige ladeplasser. Det er flust av private parkeringshus med rikelig med gratis lademuligheter, men da må ein betale for parkeringen, som alle ande som er for seint ute til å få seg gratisplass. Er ein for seint ute, så...



NegativeElectrode

Ikke bare i Norge det er trengsel om ladeplassene på jobb
http://www.greencarreports.com/news/1095727_workplace-charging-doubles-in-two-years-90-of-charging-stations-full

Men jeg skjønner ikke (enkelte) nordmenns logikk om at bare det er gratis så er det førstemann til mølla.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

TrondW

Sitat fra: RunarBT på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:53
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:19

Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:23
vrom, du får da benytte gratisplassene, det er mange flere en ladeplassene. Tror mye av problemet ligger der og, folk kjenner ikke reglene godt nok.

Ladeplass og gratisplass er ofte samme sak, ihvertfall der jeg bruker slikt.

Nei, det er det ikke. Offentlige ladeplasser er gjerne gratis, men alle andre offentlige parkeringsplasser er og stort sett gratis for elbiler. Dvs at det er veldig mange flere gratis parkeringsplasser for elbiler en ladeplasser.

Ulempen er at det ofte er 2-3 timers begrensning der det ikke er ladeplass. Ev. på en del kommunale parkeringshus er det betaling utenom ladeplassene (Drammen, strømsø).

Det duger dårlig å flytte biler 3-4 ganger i løpet av dagen når man har 8 timer på jobben forran seg. Og er det ein ledig gratis ladeplass og alternativet er å betale for parkering heile dagen.. ja da parkerer eg glatt på ladeplass, så lenge det er fullt lovlig. Dessverre, men slik er det.. førstemann til mølla.. og eg har ikkje dårlig samvittighet for det heller.

Har eg alternativer som er uten tidsbegrensning, og gratis.. ja så parkerer eg sjølvsagt der. Er eineste muligheten ein ladeplass.. så tar eg sjølvsagt denne.


Det finnes plenty av lademuligheter i parkeringshus i oslo, så da kan elbilen som må lade men er for seint ute for å få seg gratisplass, betale for parkering der og får fortsatt gratis strøm dei fleste plassene. Det er da like rettferdig det, som at ein elbil som ikkje treng å lade, skal betale for parkering i parkeringshus eller andre plasser?

Eg vil påstå at ingen elbiler blir stående strandet pga. opptatte offentlige ladeplasser. Det er flust av private parkeringshus med rikelig med gratis lademuligheter, men da må ein betale for parkeringen, som alle ande som er for seint ute til å få seg gratisplass. Er ein for seint ute, så...

Med slike holdninger betyr det at skattekroner brukes til å subsidiere elbileiere som ikke trenger strøm - men gratis parkeringsplass....Konsekvensen bør dermed bli makstid på ladeplassene lik vanlige P-plasser. Trist, men tydelig vis eneste mulighet for å sikre tilgang til lading for de som trenger lading og ikke forventer at alle andre skal betale for ens parkering. Lovendring må nok dessverre til siden egoismen er et innbarket instinkt blant mange av oss..

i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Rio

Sitat fra: TrondW på torsdag 04. desember 2014, klokken 23:53
Med slike holdninger betyr det at skattekroner brukes til å subsidiere elbileiere som ikke trenger strøm - men gratis parkeringsplass....


Men det var, originalt, en del av dealen! Gratis parkering i mer enn 2 timer.

Jeg tror "ladeplikt" også bare er "spill for galleriet". Dersom man ikke har annen parkeringsmulighet så parkerer man der og plugger inn bilen.

Løsningen er langt større utbredelse av normalladepunkter (Schuko/type 2), med krav om at f. eks. 40% av ladeplasser skal ha slike uttak på parkeringsplasser.

Dette gjelder spesielt på offentlig parkering, som langs gater.

Mitt forslag er at elbilister betaler en "ladeavgift" (tilsvarende en årsavgift), som går uavkortet til kommunen, og er øremerket til å sette opp ladestolper.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RunarBT

Sitat fra: TrondW på torsdag 04. desember 2014, klokken 23:53
Sitat fra: RunarBT på torsdag 04. desember 2014, klokken 20:53
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:19

Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 16:23
vrom, du får da benytte gratisplassene, det er mange flere en ladeplassene. Tror mye av problemet ligger der og, folk kjenner ikke reglene godt nok.

Ladeplass og gratisplass er ofte samme sak, ihvertfall der jeg bruker slikt.

Nei, det er det ikke. Offentlige ladeplasser er gjerne gratis, men alle andre offentlige parkeringsplasser er og stort sett gratis for elbiler. Dvs at det er veldig mange flere gratis parkeringsplasser for elbiler en ladeplasser.

Ulempen er at det ofte er 2-3 timers begrensning der det ikke er ladeplass. Ev. på en del kommunale parkeringshus er det betaling utenom ladeplassene (Drammen, strømsø).

Det duger dårlig å flytte biler 3-4 ganger i løpet av dagen når man har 8 timer på jobben forran seg. Og er det ein ledig gratis ladeplass og alternativet er å betale for parkering heile dagen.. ja da parkerer eg glatt på ladeplass, så lenge det er fullt lovlig. Dessverre, men slik er det.. førstemann til mølla.. og eg har ikkje dårlig samvittighet for det heller.

Har eg alternativer som er uten tidsbegrensning, og gratis.. ja så parkerer eg sjølvsagt der. Er eineste muligheten ein ladeplass.. så tar eg sjølvsagt denne.


Det finnes plenty av lademuligheter i parkeringshus i oslo, så da kan elbilen som må lade men er for seint ute for å få seg gratisplass, betale for parkering der og får fortsatt gratis strøm dei fleste plassene. Det er da like rettferdig det, som at ein elbil som ikkje treng å lade, skal betale for parkering i parkeringshus eller andre plasser?

Eg vil påstå at ingen elbiler blir stående strandet pga. opptatte offentlige ladeplasser. Det er flust av private parkeringshus med rikelig med gratis lademuligheter, men da må ein betale for parkeringen, som alle ande som er for seint ute til å få seg gratisplass. Er ein for seint ute, så...

Med slike holdninger betyr det at skattekroner brukes til å subsidiere elbileiere som ikke trenger strøm - men gratis parkeringsplass....Konsekvensen bør dermed bli makstid på ladeplassene lik vanlige P-plasser. Trist, men tydelig vis eneste mulighet for å sikre tilgang til lading for de som trenger lading og ikke forventer at alle andre skal betale for ens parkering. Lovendring må nok dessverre til siden egoismen er et innbarket instinkt blant mange av oss..

Det er parkeringsplasser for elbil.

Eg ser ikkje at det er meir egoistisk av meg som trenger parkering ein heil arbeidsdag, enn at det er av deg som trenger å lade. Du kan, like godt som eg, parkere på privat parkeringshus og få full tank med på kjøpet.


Der det ikkje er privat parkeringshus med lademuligheter, der ser eg poenget at parkeringsplassene med lademuligheter bør reserveres for de som trenger lading. No er det vel slike parkeringshus i de fleste norske byer, så akkurat det bør ikkje være et problem.

MEN, det er som mange nevner, ladeplikt vil ikkje i praksis. Det er veldig enkelt å plugge inn for syns skyld..

Leaf_2014

Hva om elbiler betaler for parkering, som alle andre? Elbileiere er (ikke grådige men) usedvanlig opptatt av å spare småpenger på alt mulig, og så lenge det er gratis på ladeplass så kommer mange uansett til å plugge i selv om batteriet er fullt.

Den dagen alle kjører elektrisk skal jo alle betale som før uansett.
Leaf 2014

snurrehue

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 05. desember 2014, klokken 07:26
Hva om elbiler betaler for parkering, som alle andre? Elbileiere er (ikke grådige men) usedvanlig opptatt av å spare småpenger på alt mulig, og så lenge det er gratis på ladeplass så kommer mange uansett til å plugge i selv om batteriet er fullt.

Mange tenderer nok til å være meget grådige. Kjøpe en elbil til 600 000 - 800 000 kroner kan de gjøre. Men å betale noen usle kroner for parkering slik at de som faktisk behøver lading slipper å fly byen rundt for å lete etter ledige plasser, det klarer de ikke. Med slike holdninger er det jo ikke rart flere får oppfatning om elbileiere som arrogante idioter.

Sjøhyene

Enig med Runar. Det blir totalt urealistisk å tro at elbilister skal leve etter en rekke med uskrevne regler. Det fungerer aldri i praksis. Dessverre kan man kanskje si, men sånn er virkeligheten vi lever i.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

turfsurf

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 05. desember 2014, klokken 07:54
Enig med Runar. Det blir totalt urealistisk å tro at elbilister skal leve etter en rekke med uskrevne regler. Det fungerer aldri i praksis. Dessverre kan man kanskje si, men sånn er virkeligheten vi lever i.

Det som må til er at ladeplassene må være dyrere / mere ubekvem å bruke enn andre plasser. En moderat avgift og begrenset tid på ladeplassene, og fortsatt gratis på vanlige plasser hadde fikset problemet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

vrom

Sitat fra: Olemann på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:43
Mulig dette er ironi, men dessverre finnes det folk med slike holdninger.  Har kjørt elbil mange år, og merker at den opprinnelige fellesskapskulturen dør litt dag for dag, ser ut til at kun harde tiltak som betaling og forbud duger. 

Har selv laget en litt hardere og ironisk folder jeg legger på biler som har eiere som lever etter kun en regel " Me first".

Se vedlegg.



Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:30
For å sette det på spissen: Ettersom jeg alltid lader hjemme på egen regning, så skal ikke jeg få benytte de gratis plassene i sentrum, fordi andre "snyltere" skal ha fortrinn på å tappe felleskapet for strøm ?

Dette kaller jeg molbo-politikk, på linje med det meste annet som velferdssystemet har å by på..

Herrergud hvor naiv du er. "Felleskapskultur" ? Du mener en slags gentlemans agreement for felles snylting ? Du innser at dette bare varer noen år til, så blir det så mange elbiler at du må betale for slikt ? Bare vær glad så lenge vi slipper bompenger du..

Jeg bruker svært sjelden gratisplasser, og når jeg gjør det (feks ved Aker Brygge) så er det selvfølgelig fordi alternativet koster 60 kroner i timen. Har kanskje gjort det 10 ganger på et år.. Om noen her skulle kjefta på meg fordi jeg ikke trengte å lade, han skulle fått høre det. Dette er gratis p-plasser med eller uten lading, og de varer i 16 timer, ikke 2. Go figure..

Og til han som ba meg flytte til USA... Bare fordi jeg påpeker at et "gratis" system vil kollapse fordi det oppfordrer til misbruk, så er jeg problemet ? Nevnte jeg at jeg faktisk betaler for strømmen selv ? Dust.

Thomas Parsli

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 08:46
Herrergud hvor naiv du er. "Felleskapskultur" ?

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 08:46
Du mener en slags gentlemans agreement for felles snylting ?

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 08:46
Om noen her skulle kjefta på meg fordi jeg ikke trengte å lade, han skulle fått høre det. Dette er gratis p-plasser med eller uten lading, og de varer i 16 timer, ikke 2. Go figure..

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 08:46
Og til han som ba meg flytte til USA... Dust.

Facebook much?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA