Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: miljøfil?

Startet av dixie, tirsdag 10. april 2007, klokken 19:46

« forrige - neste »

Boogie

Når bilen stopper å lade på 90%, så er det et godt råd å sjekke at kjølevannspumpa går.
Åpne panseret, og se ned i tanken på venstre side av bilen (høyre for deg som står foran bilen). Er det noe bevegelse? Er nivået OK. Er bevegelsen ganske kraftig, eller nesten ingenting?
Du kan også sjekke selve pumpen som er festet på radiatoren på venstre side (høyre for deg...)
Ta på den og kjenn at den "lever".
Det kan være andre problemer også, som dårlig kontakt i en celle som gir indikasjoner med høy spenning og derfor avsluttet lading.

Om du trenger noen til å "holde deg i hånda" når du skal ned under panseret, så ringer du på 95991227 så skal jeg prate deg gjennom det hele.

Tauing kan du fint gjennomføre, men tenningen MÅ stå på. Bilen din er tung, og uten tenning går ikke vakuumpumpen eller styreservo. Med andre ord styringen blir ganske tung (det kan du leve med) og bremsene er bortimot ikke eksisterende!!!

Under tauingen vil du også få ladet bilen noe (på max lader du faktisk med 100A regen).

Siden regen er veldig kraftig, så skal du ikke taue lenger enn til max 80% siden du ikke har noen god måte å redusere regen på, og vil fort koke batteriene. Men det er neppe problemet for deg denne gangen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Christian

Igår ladet jeg ett sted jeg vanligvis ikke lader. Jeg hentet bilen på ca 90% oppladet da lyste lampen for elektrisk feil. Kjørte ned til ca 20% og satte på lading, den stoppet på ca 50%. Sjekket med Evlite som ga meg feilkode D4, iflg manualen: ECU parameters checksum failed |Reprogram parameters.

Hva kan jeg gjøre??

Rav4_EV

Hvordan er tilstanden på 12 volts batteriet ditt?

Under lading blir DC/DC koblet bort et øyeblikk for å gi eksakte målinger. Dersom 12 volt batteriet er for svakt vil computeren slukke. Dersom noe skulle bli skrevet til minne da, kan det bli skrevet feil. Du får da et "korrupt" minne. Dette må reprogrammeres med rett diagnoseverktøy. Mange rare feil kan dukke opp når minne er "korrupt", bla har jeg sett at enkelte biler blir satt i blybatterimodus. Da forsvinner overladingen på batteriene, og ubalanse og redusert kapasitet følger.
Slike minnefeil kan også oppstå om man kobler bort 12 volt batteri før drivbatteri.


Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Christian

12 volt batteri var ok. Vannpumpe defekt skifttet denne og fikk igang ladingen. El feil er fortsatt der og feil er D4.

Tony

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. april 2007, klokken 23:54
Det som skjer da er at laderen går varm og komputeren stenger av laderen.

Batteriene derimot holder seg kalde grunnet måten de fungerer. De har en kjøleeffekt under opplading som overgår varmeutviklingen. Resultatet er en reduksjon i temperaturen under hovedladingen. I overladingsfasen blir dog batteriene varme, og det er ikke bra dersom kjølevannspumpa ryker akkurat da. ;)

For å bygge litt erfaring. Hvor langt og hvor lenge hadde vannpumpen kjørt før den sviktet dixie? Det er nemlig diskusjon om den bør skiftes på 20000 km eller om den holder 40000 km. ???

Nå fusker sirkulasjonspumpen på min saxo 60000km og er moden for utskiftning.
Er det noen som vet hvor man får tak i ny pumpe?
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

El rayo

#35
Sitat fra: Tony link=topic=182.msg17821#msg17821
Nå fusker sirkulasjonspumpen på min saxo 60000km og er moden for utskiftning.
Er det noen som vet hvor man får tak i ny pumpe?
Elbilshop.no som drives av Boogie her på forumet, f.eks. Enviro har vel også deler til Saxo.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#36
Sitat fra: Tony på søndag 06. desember 2009, klokken 20:12
Nå fusker sirkulasjonspumpen på min saxo 60000km og er moden for utskiftning.
Er det noen som vet hvor man får tak i ny pumpe?
Flere forslag til alternative vannpumper i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1326.0
Selv kjører jeg med brukt Berlingo-pumpe i min Saxo.

(mon tro hvorfor vi ikke har kopiert dette til Wiki ???)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tony

Sitat fra: El rayo på søndag 06. desember 2009, klokken 21:06
Sitat fra: Tony link=topic=182.msg17821#msg17821
Nå fusker sirkulasjonspumpen på min saxo 60000km og er moden for utskiftning.
Er det noen som vet hvor man får tak i ny pumpe?
Elbilshop.no som drives av Boogie her på forumet, f.eks. Enviro har vel også deler til Saxo.
MECA på Rud i bærum kunne få tak i løpet av uken.
Røa Autoco fikk tak i løpet av noen dager.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tony

MECA 2600kr ca 5dager fra Tyskland.
Enviro 2300kr på lager
Røa autoco 2200kr dagen etter fra tyskland.
Jeg gikk for røa, og fikk da kun motoren. toppen med impeller som er silikonert fast fulgte ikke med. om de andre hadde det sjekket jeg ikke.
Nå har den gamle funket feilfritt en stund, så jeg bytter ikke med det første. Den trengte bare en kick start.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Boogie

Hvorfor ikke gå til Citroen?

Jeg har ikke funnet noen som er billigere...

Den er lik den som du får hos Peugeot, men da er prisen endel høyere.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Tony

Sitat fra: Boogie på torsdag 10. desember 2009, klokken 15:45
Hvorfor ikke gå til Citroen?

Jeg har ikke funnet noen som er billigere...

Den er lik den som du får hos Peugeot, men da er prisen endel høyere.
Røa autoco fikk tak i den fra Citroen på Lambertseter.
MECA fant den hos BOSH.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA