Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: miljøfil?

Startet av dixie, tirsdag 10. april 2007, klokken 19:46

« forrige - neste »

elektrolux

Det er longlife kjøleveske, men den gule Citroen versjonen, er kompatibel med blå glykol i motsetning til VAG sin røde kjøleveske.

Gul longlife kjøleveske får du nå hos Biltema, men den blå er i praksis long life den også grunnet max 40C belastning.

Da bilen din er utenfor garantiperioden trenger du ikke kjøpe kjølevesken inne i en Citroen plastflaske ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#16
Vil gjerne dele en liten erfaring siden jeg ikke har funnet noe helt tilsvarende andre steder.

"Kontrollampe for elektrisk feil" på min P106 begynte plutselig å lyse her om dagen.
Men rent bortsett fra lampen fungerte både lading og kjøring osv normalt flere dager. Jeg forsøkte "stor reset" (trekke ut shunt og koble fra 12v batteri) som er beskrevet lenger opp og i flere andre tråder, men det gjorde ingen forskjell.
Bilen var "Enviro-bil" frem til jeg kjøpte den i våres, så jeg ringte dem og spurte om det var mulig å få komme å lese av hva som var feil. De var ikke direkte avvisende til det men sa de ikke hadde noen som helst tid da.
Men de sa at såfremt "motorbremsen" - dvs regenereringen - fungerer og jeg ikke har andre problemsymtomer så er det ikke sansynlig at det er noen alvorlig feil, og sånn sett bare å kjøre.
Jeg søkte rundt på forumet etter andre råd, men fant ingen. Ser virkelig behov for et type Wikipedia i forumet slik som noen har foreslått før. Diskusjonene er ofte interessante, men når man leter etter noe til konkret problemløsning er det ikke alltid like lett å finne ting.

Tilbake til saken. Jeg mener å ha lest et sted at for mye børstestøv kan være årsak til problemet mitt, så jeg åpnet lokket til børstene under bilen (tok ut shunten først). Jeg syns ikke det var spesiellt mye støv eller skitt inni der. Har aldri åpnet der tidl. så jeg vet ikke hvordan det bør se ut, men jeg tok nå uansett og børstet av det lille støvet som var på lokket, og blåste så godt jeg kunne opp i mellom børsten og tilkoblingene. Jeg tenkte - akk ja, får vel prøve forumet igjen eller bestille time hos Enviro.
Stor og gledelig var derfor overraskelsen da jeg slo på tenningen og så at lyset var slukket ;D 
Har nå ladet, kjørt noen mil og ladet igjen. Lyset er og blir slukket.

PS: kan noen si meg hvordan man kommer til den andre børsten på motoren? Jeg tror jeg så et lokk på motoren oppimellom saker og ting, delvis dekket av flere ledninger og stilt 90 i forhold til lokket under, men jeg forsket ikke mere på det i denne omgang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på lørdag 18. oktober 2008, klokken 15:49
Kan noen si meg hvordan man kommer til den andre børsten på motoren? Jeg tror jeg så et lokk på motoren oppimellom saker og ting, delvis dekket av flere ledninger og stilt 90 i forhold til lokket under, men jeg forsket ikke mere på det i denne omgang.

Det er fire børster. De sitter på en ring som kan dreies rundt slik at du kommer til børstene fra luka under motoren.
For at den skal kunne dreies må du løsne to låseskruer som sitter på enden av motoren (kun en runde, ikke demonter låseskruen).
Du må også løsne to ledninger som er skrudd fast til den samme ringen inne i motoren.
Pass på at du får skrudd fast ringen i samme stilling som du startet i. Det fines et lite hull som er justeringshullet nederst på ringen. Det er et hull i gods, og et i plastringen.

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Gaute

Angående kontrollampe for elektriske feil.

Det er irriterende at den lyser.  For min del har den lyst ca. halvparten av de 92000 km som min Saxo er gått.  Bilen virker tilsynelatende like bra.  Feilen kan være støv fra børster, fukt, irring eller lignende. Har opplevd at lampa slukka en tid etter innvendig motorvask, men et halvt års tid senere tentes den igjen etter en fuktig tur gjennom slaps sist vinter. Siden har den lyst.
Tidligere kunne den komme og gå etter eget forgodt befinnende.  Har flere ganger slukket den ved hjelp av EV lite, men den tennes igjen temmelig kjapt.
Har prøvd å blåse, vaske motor innvendig og rengjort rundt rund shunt sikringer.
Veldig bra hvis noen har tips til å få slukket lampa.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Sitat fra: Elmo på lørdag 18. oktober 2008, klokken 15:49
.... børstet av støvet på lokket, og blåste så godt jeg kunne opp i mellom børsten og tilkoblingene.......... 
Stor og gledelig var derfor overraskelsen da jeg slo på tenningen og så at lyset var slukket. Har nå ladet, kjørt noen mil og ladet igjen. Lyset er og blir slukket.
Vel vel, hvor lenge var Adam i Paradis??
I helgen kom el-feil lyset tilbake >:(  Jeg forsøkte samme prosedyre som sist, blåste av støv i børstehuset - denne gangen med trykkluft - og tok "stor reset".  Men denne gangen ble jeg ikke kvitt lyset, så nå skulle jeg gjerne hatt siste software på EvLite'n min.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

Varsellampen lyser på min bil også  >:(

Den kom en regntung dag etter at Enviro hadde reparert en brannskade (kortslutning ~60.000,-).
Den går bort hver gang Enviro gjør vannservice på bilen, bare for å lyse mot meg i lierbakken omtrent på samme sted hver gang.

Jeg har også fått beskjed om at det er "greit" å kjøre med lampen, men all den tid den skjuler ev. andre feil er jeg ikke spesiellt fornøyd.

At det skal være så vanskelig å finne jordfeil på disse bilene er frustrerende...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#21
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. november 2008, klokken 16:46
At det skal være så vanskelig å finne jordfeil på disse bilene er frustrerende...

Nå har jeg enda tilgode å se en PSA bil med jordfeil, men jeg har begynnt å ta motorvask veldig bokstavelig.

Så bokstavelig at motoren demonteres, og så høytrykkspyles både stator og rotor. Da blir den ren som ny, og kanskje dette er med på å hindre jordfeil.

Rettelse: Rotor og Anker er vel en og samme sak. Ellers morsom kommentar on hjernevasking :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: elektrolux på mandag 03. november 2008, klokken 17:48
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. november 2008, klokken 16:46
At det skal være så vanskelig å finne jordfeil på disse bilene er frustrerende...

Nå har jeg enda tilgode å se en PSA bil med jordfeil, men jeg har begynnt å ta motorvask veldig bokstavelig.

Så bokstavelig at motoren demonteres, og så høytrykkspyles både anker og rotor. Da blir den ren som ny, og kanskje dette er med på å hindre jordfeil.

*være forsiktig med å snakke om hjernevasking foran Elektrolux*

*noterer*

;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PLUTO

Sitat fra: Elmo på mandag 03. november 2008, klokken 16:01
Men denne gangen ble jeg ikke kvitt lyset, så nå skulle jeg gjerne hatt siste software på EvLite'n min.
Jeg er i Oslo for tiden og har derfor ikke tilgang til EvLite manualen min. Men jeg kan huske at det står noe der om dette med sletting av feilkoder. Det står noe om at det EvLite gjør er det samme som å ta ut en sikkring og nullstille data. Sjekk manualen så finner du det nok. ;)
lampen kan du dermed få slettet selv uten ny software på EvLite. Lampen vil da tenne igjen dersom feilen oppstår på nytt.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

#24
Det Evan sier i den nye manualen er: "Clearing fault codes ... It is the same action as removing the traction pack fuse for a minute – the code memory is forgotten."
Min erfaring er at å ta ut bare traction sikringen ikke resetter alt, men derimot å koble fra 12v batteriet i tillegg (det jeg kaller "stor reset" tidligere i tråden) tror jeg nok clear'er alle feilindikasjoner i computeren.  Dette har jeg som sagt gjort, men lyset er tilbake umiddelbart.

Men det var ikke "clear" funksjonen i den nye EvLite softwaren jeg tenkte på.
Såvidt jeg forstår kan du også lese ut hva bilen mener er årsaken til at lyset lyser ?!

... og det blir nok lenge til jeg tar ut motoren og vasker den slik Elektrolux sier :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Noen her inne som konkret vet hva som får denne lampen til å lyse? På en bil som tilhører en kollega lyser den titt og stadig, men bilen oppfører seg normalt.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Kontrollampen er indikasjon på at noe elektrisk er feil, og at en bør sjekke feilkode med diagnoseapperat.

Det kan være feil med omtrent hva som helst. f.eks strømpedal, isolasjonsfeil, tempføler(e), omdreiningsfølere, lader, DC-DC etc. etc.

Samtidig som jeg sjekket dette, oppdaget jeg at type batteri kun er mulig på V3.1. Med andre ord kun på de eldste bilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PSA106_2001

Denne lampen begynte å lyse av og til hos meg i de siste, særlig når det vått vær. Den pleier å komme og gå av seg selv, bilen fungerer ellers normalt. Er det noen i Oslo/Akershus som har apparat og kunne hjelpe med å lese feilkoder? Eller vil en tur innom Peugeot verksted/Enviro hjelpe? Takk på forhånd!

Griffel

Dette hender meg også av og til, for eksempel etter vask Jeg må si at jeg har sluttet å bry meg om det så lenge jeg ikke har andre indikasjoner på at noe er galt.
Jeg bruker å sjekke om kjølvannet til batteriene sirkulerer. Tanken på venstre side, det er lett å se om den virker.

Ellers har jo Enviro nå åpnet verksted på Nesbru i Asker ved Shjell stasjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pilt

Sitat fra: Griffel på søndag 01. april 2007, klokken 11:10
Noen enkle grep kan prøves.
Liten reset: Ta ut hovedsikringen og sett den inn igjen.
Littstørre resett : Ta ut hovedsikringen, koble fra service-batteriet (kun + pol), koble til service batteriet, sett inn hovedsikringen.
Hovedsikrtingen er en sort dings som sitter på venstre side mellom vannpåfyllingstusser og batterikasse i motor rommet. Den er ca 8cm lang og 2 cm tykk og kan trekkes rett opp.

Kontroller også om kjølevanns pumpa går. Når motoren er "slått på" kan du se om det strømmer vann i tanken på høyre side. Dersom det ikke skjer sjekk sikringen for kjølepumpe.

Høyre og venstre er meg når lokket til motorrommet er åpent og jeg stå forand, altså ikke bilen i kjøreretning.
Hmm... Dette er kanskje noe jeg også bør prøve, for som jeg sa i en annen tråd her, så sluttet bilen min å lade ved 90%, for så at kontrollampa begynte å lyse og at den nekter å lade mer. Har bare 15% strøm igjen nå, så det holder neppe ut til Nesbru. Må si jeg har litt angst for å åpne panseret for å ta ut ting... Hva om jeg gjør noe feil så jeg gjør vondt verre?

Hvordan var det med tauing av elbiler igjen? Måtte man ha tenningen på eller noe i den duren for å få vridd på rattet?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA