Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: miljøfil?

Startet av dixie, tirsdag 10. april 2007, klokken 19:46

« forrige - neste »

dixie

Min P106 sluttet plutselig å lade når den var til lading, og så lyste "Kontrollampe for elektrisk feil". Den vil ikke lade mer. Har kjørt den får å se om jeg merket noe men den fungerer fint ved kjøring, har bare 40% igjen nå.
Er det noen som har noen gode forslag til hva som kan være galt eller om det finnes enkle grep man kan utføre slik at man får ladet bilen og eventuelt kjørt til et verksted?

Griffel

#1
Noen enkle grep kan prøves.
Liten reset: Ta ut hovedsikringen og sett den inn igjen.
Littstørre resett : Ta ut hovedsikringen, koble fra service-batteriet (kun + pol), koble til service batteriet, sett inn hovedsikringen.
Hovedsikrtingen er en sort dings som sitter på venstre side mellom vannpåfyllingstusser og batterikasse i motor rommet. Den er ca 8cm lang og 2 cm tykk og kan trekkes rett opp.

Kontroller også om kjølevanns pumpa går. Når motoren er "slått på" kan du se om det strømmer vann i tanken på høyre side. Dersom det ikke skjer sjekk sikringen for kjølepumpe.

Høyre og venstre er meg når lokket til motorrommet er åpent og jeg stå forand, altså ikke bilen i kjøreretning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

dixie

Tok ut hovedsikringen og koblet inn igjen og da forsvant lyset på kontrolllampe for el feil og den begynte å lade igjen.
Jeg hører at vannet sirkler rundt når jeg starter motoren og regner med at denne er grei.

Bør jeg få sjekket bilen?
eller er dette noe som kan skje. Hadde den på service for 2-3 uker siden og rettet noe med en sensor på julene da og fikk byttet vanlig bilbatteriet.

Griffel

Dersom den nå lader seg ferdig. Altså 100%+ etterlading til den avslutter selv, tror jeg ikke at service vill finne noe konkret feil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Underlig nok skjedde nøyaktig det samme med en av bilene mine. Jeg koblet til Elit og så at den forsøkte å lade med 20A, men klarte ikke å holde strømmen igang. Fjerning av feilkode hjalp heller ikke.

Det eneste som hjalp var Griffels store resette metode. ;D  Stor takk til Griffel som i løpet av helgen har hjulpet 2 biler tilbake på veien. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

dixie

det hjalp til en hvis grad å ta ut hovedsikringen, men det viste seg til slutt at kjølevanns pumpa ikke var OK og at denne gikk i stykker. Ble byttet når jeg var på påskeferie og nå fungerer den helt fint igjen.

elektrolux

Det som skjer da er at laderen går varm og komputeren stenger av laderen.

Batteriene derimot holder seg kalde grunnet måten de fungerer. De har en kjøleeffekt under opplading som overgår varmeutviklingen. Resultatet er en reduksjon i temperaturen under hovedladingen. I overladingsfasen blir dog batteriene varme, og det er ikke bra dersom kjølevannspumpa ryker akkurat da. ;)

For å bygge litt erfaring. Hvor langt og hvor lenge hadde vannpumpen kjørt før den sviktet dixie? Det er nemlig diskusjon om den bør skiftes på 20000 km eller om den holder 40000 km. ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

En kamerat av meg hadde nøyaktig samme erfaring litt før påske.
Ladingen sluttet å fungere mitt i operasjonen.

Det viste seg å være sirkulasjonspumpen. Bilen hadde gått ca 35000 km.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

dixie

Min bil har kjørt ca. 41000 km når den gikk i stykker. Har stort sett også kjørt batteriene ut for hver ladning.

Griffel

#9
Jeg mener å huske at anbefalt intervall for å skifte ut kjølevannspumpe på P106/Saxo er 25 000 km. mens Partner har to pumper og behøver ikke skiftes som forebyggende vedlikehold, men ved feil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

olavn

Takk Griffel! Det virket å ta ut og sette inn hovedsikringen.  ;D
Mitt hendelsesforløp var nøyaktig som Dixie sitt. Jeg går ut fra at det er "forskjell på strøm" - jeg ladet på en stasjon hos min arbeidsgiver og antakelig har det kommet "ei kule" gjennom kabelen av en elle annen grunn. Så har bilen reagert momentant og stengt lademuligheten.

El-bil: Peugeot 106E - 2001 "Lynet" 14k
Kjørte fra oktober 2007 solgt i mai 2010
Som el-bil entusiast og "first-mover" må en tåle kort rekkevidde og rare opplevelser.... som å sette bilen inn i vaskehallen på nærmeste bensinstasjon for å "tine den opp" fra 25 graders kulde, slik at den kan kjøres hjem, brann i ladesystemet etc.

Venter litt nå, har (mars 2013) bestilt Tesla Model X, har kø-nummer 284, sykler på jobb og kjører ellers en deilig Peugeot 5008.

Griffel

Bare husk å se om kjølevannet til batteriet sirkulerer når du setter på lading. Det er lett å se i beholderen på venstre side. Dersom bilen forøvrig oppfører seg normalt er det "bare slik som hender" nå og da.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

olavn

Jeg har "lyttet" og jeg hører lyder fra beholderen på venstere side. Mener du jeg skal ta av lokket på beholderen og se om det sirkulerer?

El-bil: Peugeot 106E - 2001 "Lynet" 14k
Kjørte fra oktober 2007 solgt i mai 2010
Som el-bil entusiast og "first-mover" må en tåle kort rekkevidde og rare opplevelser.... som å sette bilen inn i vaskehallen på nærmeste bensinstasjon for å "tine den opp" fra 25 graders kulde, slik at den kan kjøres hjem, brann i ladesystemet etc.

Venter litt nå, har (mars 2013) bestilt Tesla Model X, har kø-nummer 284, sykler på jobb og kjører ellers en deilig Peugeot 5008.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Kjølevæsken som skal på tanken. Er det vanlig "gammeldags" eller noe specielle Citroen greier, slik det står i instruksjonsboken?


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA