Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: App for fjernstyring av varme ++

Startet av Mippen, fredag 19. desember 2014, klokken 14:27

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har nå en leaf og det er ikke ofte jeg trenger å hurtiglade i hverdagen men de gangene jeg gjør det så er det alltid styr. For det første er det for få hjrtigladere. Jeg må gjerne kjøre en omvei for å komme til en. Før var det alltid en ledig hurtiglader, men nå er de fleste opptatt til alle døgnets tider. I helgen brukte jeg 1 og 1/2 time på å vente på lading og en halvtime på å lade. 2 timer av kvelden min gikk bort til noe som var helt nødvendig for å komme seg hjem. I dag opplevde jeg det igjen, men denne gangen orket jeg ikke å vente, så kjørte hjem med rekkeviddeangst uten ac på. Klarte det med noen få prosent på computeren. Hadde det vært kø eller annet på veien hadde det ikke gått. Noe må gjøres... Det er for få ladere i forhold til biler og det bør være kortere avstand mellom de. Jeg er så glad for at jeg får en ny elbil med bedre rekkevidde snart. Lei av ladekøer og rekkevidde angst pga fulle ladere.


Vurderer nesten å selge leafen og kjøpe en liten fossil mens jeg venter på nye bilen. Skal bli kjekt å reise på skitur i vinter og hurtiglade når det går så mye tid på det pga kapasiteten på plasser.
Fremtiden er elektrisk.

JohanH

Men... Men... Så rart, i følge en som poster mye på forumet her finnes det jo over 4500 Chademo ladere globalt og over 1100 i Europa.

Får håpe det blir bedre når du får din Model S...

Rio

Som jeg har påpekt en rekke ganger bør man i større grad enn i dag satse på semihurtigladere:

1) De koster en brøkdel av prisen å produsere.

2) De koster en brøkdel av prisen i effektledd i nettleie.

3) De kan settes opp alle steder det står en industrikontakt med litt ledig kapasitet, dvs. på kjøpesentere, bensinstasjoner, industribygg, osv.

4) De lader nesten like hurtig som en vanlig hurtiglader, og om vinteren (når det er størst behov) er det så godt som ingen forskjell i ladetid.

5) Det vil dramatisk redusere køene, for det blir langt mindre kø av 5 stk 24 kW semihurtigladere enn 1 stk 50 kW hurtiglader. Til og med 2 stk 24 kW reduserer køen.

6) Det blir billigere for elbilisten å lade, for det blir billigere for operatøren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#3
Sitat fra: JohanH på onsdag 03. desember 2014, klokken 23:20
Men... Men... Så rart, i følge en som poster mye på forumet her finnes det jo over 4500 Chademo ladere globalt og over 1100 i Europa.

Får håpe det blir bedre når du får din Model S...


Vet ikke hvem du hinter til. Spiller vel egentlig ikke noen rolle. Selv har jeg vel salgt at det har potensiale men ikke at det er optimalt ennå.

Egentlig burde alle biler ha mulighet for minst 32a trefas lading. Hos nissan har det vært en ukultur å si at man ikke trenger dobbeltlader som støtter opp til 32a. Jeg ble selv offer for dette kan man si. Endte opp med standard lader. Først etter når jeg ble kjent på forumet fant jeg ut at det var noe viktig som het dobbelt lader og den kostet bare noen få lapper ekstra. Har riktig nok aldri fått bruk for denne da alle ladestolpene jeg har ladet på har gitt 16A maks. En gang jeg forsøkte å lade på en 11kw stolpe med, men da hadde jeg ikke rett kabel. Har vel også lest at man ikke får full effekt på 11kw stolper med leaf da det er trefas? Uansett, man burde som Rio sier satse i større grad på denne type lading. Kombinert med ordinære hurtigladere naturligvis.

Tror ikke jeg skal havne i samme situasjon med model s. Den har såpass lang rekkevidde at jeg trenger ikke å lade flere ganger på en dag med mindre jeg glemmer å lade den en dag etter å ha kjørt mye.

Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 01:56
5) Det vil dramatisk redusere køene, for det blir langt mindre kø av 5 stk 24 kW semihurtigladere enn 1 stk 50 kW hurtiglader. Til og med 2 stk 24 kW reduserer køen.

Dette, og hvis en streiker så har man faktisk en til som virker. Så både redundans og mindre kø.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Mippen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:26
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 01:56
5) Det vil dramatisk redusere køene, for det blir langt mindre kø av 5 stk 24 kW semihurtigladere enn 1 stk 50 kW hurtiglader. Til og med 2 stk 24 kW reduserer køen.

Dette, og hvis en streiker så har man faktisk en til som virker. Så både redundans og mindre kø.

Ikke minst :)
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:26
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 01:56
5) Det vil dramatisk redusere køene, for det blir langt mindre kø av 5 stk 24 kW semihurtigladere enn 1 stk 50 kW hurtiglader. Til og med 2 stk 24 kW reduserer køen.

Dette, og hvis en streiker så har man faktisk en til som virker. Så både redundans og mindre kø.

Helt enig!

Det er LANGT bedre med 2 stk semihurtigladere enn 1 stk hurtiglader.

Selv om ladingen er raskere først med en hurtiglader så vil ofte køen være større ved 1 hurtiglader enn 2 semihurtigladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 18:59
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:26
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 01:56
5) Det vil dramatisk redusere køene, for det blir langt mindre kø av 5 stk 24 kW semihurtigladere enn 1 stk 50 kW hurtiglader. Til og med 2 stk 24 kW reduserer køen.

Dette, og hvis en streiker så har man faktisk en til som virker. Så både redundans og mindre kø.

Helt enig!

Det er LANGT bedre med 2 stk semihurtigladere enn 1 stk hurtiglader.

Selv om ladingen er raskere først med en hurtiglader så vil ofte køen være større ved 1 hurtiglader enn 2 semihurtigladere.

Vi trenger begge deler. Gjerne en stasjon med både hurtigladere og semi hurtigladere. 1 hurtiglader på en plass er alt for lite. Spes når kanskje bare en bil kan lade om gangen.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Selvsagt trenger man mer, og ønsker seg mer, men hvis du ser på hurtigladestatussiden, så ser du at nesten alt står på grønt. Det er altså ikke så stort behov for hurtiglading som man kanskje skulle tro, sannsynligvis fordi langt de fleste (eksosbil eller elbil) kjører under 100 km hver dag. 35 km i gjennomsnitt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#9
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:36
Selvsagt trenger man mer, og ønsker seg mer, men hvis du ser på hurtigladestatussiden, så ser du at nesten alt står på grønt. Det er altså ikke så stort behov for hurtiglading som man kanskje skulle tro, sannsynligvis fordi langt de fleste (eksosbil eller elbil) kjører under 100 km hver dag. 35 km i gjennomsnitt.


Jeg stoler ikke helt på den status siden. Jeg opplever omtrent hver gang jeg skal hurtiglade at det er opptatt, noe kartet motsier. Til og med sent på kvelden. Det er ikke alle stasjonene som rapporterer til databasen når de er i bruk.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:40
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:36
Selvsagt trenger man mer, og ønsker seg mer, men hvis du ser på hurtigladestatussiden, så ser du at nesten alt står på grønt. Det er altså ikke så stort behov for hurtiglading som man kanskje skulle tro, sannsynligvis fordi langt de fleste (eksosbil eller elbil) kjører under 100 km hver dag. 35 km i gjennomsnitt.


Jeg stoler ikke helt på den status siden. Jeg opplever omtrent hver gang jeg skal hurtiglade at det er opptatt, noe karte motsier. Til og med sent på kvelden. Det er ikke alle stasjonene som rapporterer til databasen når de er i bruk.

Joda, det er sikkert feil, men man ser svært ofte at det ikke er kø.

Da jeg ladet på tirsdag stod indikatoren på siden på "Rød", men HLen virket likevel! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

I Bergen er det kun ein hurtigladestasjon (med mindre ein vil forville seg ut i periferien). Den står stort sett alltid opptatt, både på ladekartet og i real life. Det er jo sjølvsagt ikkje rart, når det kun er denne eine i Noregs nest største by. Satsar på at det betrar seg når vi får ladesenter på Danmarksplass :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:45
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:40
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:36
Selvsagt trenger man mer, og ønsker seg mer, men hvis du ser på hurtigladestatussiden, så ser du at nesten alt står på grønt. Det er altså ikke så stort behov for hurtiglading som man kanskje skulle tro, sannsynligvis fordi langt de fleste (eksosbil eller elbil) kjører under 100 km hver dag. 35 km i gjennomsnitt.


Jeg stoler ikke helt på den status siden. Jeg opplever omtrent hver gang jeg skal hurtiglade at det er opptatt, noe karte motsier. Til og med sent på kvelden. Det er ikke alle stasjonene som rapporterer til databasen når de er i bruk.
[/quote

Joda, det er sikkert feil, men man ser svært ofte at det ikke er kø.

Da jeg ladet på tirsdag stod indikatoren på siden på "Rød", men HLen virket likevel! :D



Det kommer naturligvis an på hvor man bor og hvor man pleier å lade. Er ikke så fryktelig mange hurtigladere her jeg bor utenfor Bergen. I kommunen min er det ikke en. Må til Bergen og der er det ikke så mange. Det er et par hos nissan men der kan man bare lade dersom man har kort kjøpt der i butikkens åpningstid. Ellers er det en i fyllingsdalen og en på krambua. Det er også noen semi hurtigladere i fyllingsdalen, men det er egentlig for firma. Det er vel også noen semi hurtigladere på lagunen mot flyplassen. Når det er så mange elbiler etter hvert sier det seg selv at det blir trangt om plassene i Norges nest største by. Østover er det også noen hurtigladere men de er ikke så tett og det er bare plass til en om gangen. Samme med nord og syd.

Det burde ha vært flere ladere på hver plass og flere plasser. Hvorfor ikke ha to hurtigladere på en bensinstasjon for eksempel?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:15
I Bergen er det kun ein hurtigladestasjon (med mindre ein vil forville seg ut i periferien). Den står stort sett alltid opptatt, både på ladekartet og i real life. Det er jo sjølvsagt ikkje rart, når det kun er denne eine i Noregs nest største by. Satsar på at det betrar seg når vi får ladesenter på Danmarksplass :) .

Det er fire. En i Åsane på Nissan (kontantkort), en på Nissan på Drotningsvik (kontantkort), en i Fyllingsdalen og en på Krambua. Er også semi hurtiglader på lagunen og noen i fyllingsdalen (firma)
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:18
Det burde ha vært flere ladere på hver plass og flere plasser. Hvorfor ikke ha to hurtigladere på en bensinstasjon for eksempel?

Sannsynligvis fordi de enten ikke har elektrisk forsyning som takler 100 kW og mer, og fordi to hurtigladere er dyre for dem.

To semihurtigladere hadde løst begge problemene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA