Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: App for fjernstyring av varme ++

Startet av Mippen, fredag 19. desember 2014, klokken 14:27

« forrige - neste »

Mippen

#15
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:18
Det burde ha vært flere ladere på hver plass og flere plasser. Hvorfor ikke ha to hurtigladere på en bensinstasjon for eksempel?

Sannsynligvis fordi de enten ikke har elektrisk forsyning som takler 100 kW og mer, og fordi to hurtigladere er dyre for dem.

To semihurtigladere hadde løst begge problemene.

Semi hurtig lading fungerer ikke på alle biler. Husk at de fleste leaf for eksempel er solgt med 3,3kw lader og de som har dobbeltlader ikke kan lade mer enn 16a på en 11kw semihurtiglader med mindre det er 32a enfas. Husk at leaf er en av de mest solgte bilene og det er flere tusen av de bare i Norge. Semi hurtigladere og vanlige hurtigladere er tingen.

Golf så vidt jeg vet leveres også uten dobbeltlader (hvis ikke det er endret nå) Dobbeltlader er også et valg på tesla som mange velger bort pga rekkevidden. Det gjør ladetiden høy... Med andre ord er det mange biler som sliter dersom det ikke er en hurtiglader tilgjengelig når det trengs.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:26
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:18
Det burde ha vært flere ladere på hver plass og flere plasser. Hvorfor ikke ha to hurtigladere på en bensinstasjon for eksempel?

Sannsynligvis fordi de enten ikke har elektrisk forsyning som takler 100 kW og mer, og fordi to hurtigladere er dyre for dem.

To semihurtigladere hadde løst begge problemene.

Semi hurtig lading fungerer ikke på alle biler. Husk at de fleste leaf for eksempel er solgt med 3,3kw lader og de som har dobbeltlader ikke kan lade mer enn 16a på en 11kw semihurtiglader med mindre det er 32a enfas. Husk at leaf er en av de mest solgte bilene og det er flere tusen av de bare i Norge. Semi hurtigladere og vanlige hurtigladere er tingen.

Golf så vidt jeg vet leveres også uten dobbeltlader (hvis ikke det er endret nå)

Semihurtiglading fungerer på alle biler som hurtiglading fungerer på. Semihurtiglading er identisk med "vanlig" hurtiglading (altså, likestrøm/DC overføres), bare at strømmen er mindre den første delen av ladingen. Laderen sitter altså utenfor bilen.

Ved AC-lading, bruker man laderen i bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:32
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:26
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:18
Det burde ha vært flere ladere på hver plass og flere plasser. Hvorfor ikke ha to hurtigladere på en bensinstasjon for eksempel?

Sannsynligvis fordi de enten ikke har elektrisk forsyning som takler 100 kW og mer, og fordi to hurtigladere er dyre for dem.

To semihurtigladere hadde løst begge problemene.

Semi hurtig lading fungerer ikke på alle biler. Husk at de fleste leaf for eksempel er solgt med 3,3kw lader og de som har dobbeltlader ikke kan lade mer enn 16a på en 11kw semihurtiglader med mindre det er 32a enfas. Husk at leaf er en av de mest solgte bilene og det er flere tusen av de bare i Norge. Semi hurtigladere og vanlige hurtigladere er tingen.

Golf så vidt jeg vet leveres også uten dobbeltlader (hvis ikke det er endret nå)

Semihurtiglading fungerer på alle biler som hurtiglading fungerer på. Semihurtiglading er identisk med "vanlig" hurtiglading (altså, likestrøm/DC overføres), bare at strømmen er mindre den første delen av ladingen. Laderen sitter altså utenfor bilen.

Ved AC-lading, bruker man laderen i bilen.

Vi snakker om vanlige type 2 ladestolper nå ikke sant? Det er det jeg snakker om. Der er det ikke noe elektronikk i bilen. Alt styres fra stolpen. Men for å kunne lade på en 11kw stolpe med leaf trenger man en dobbeltlader og en overgang fra type 2 til type 1. Men pga det ofte er trefas lader den bare på 16a. For å lade på full effekt må man ha enfas 32a. E-golf støtter/støttet ikke 32a lading. Tesla må ha dobbeltlader for å få full effekt på en slik stolpe.
Fremtiden er elektrisk.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:43

Vi snakker om vanlige type 2 ladestolper nå ikke sant? Det er det jeg snakker om. Der er det ikke noe elektronikk i bilen. Alt styres fra stolpen. Men for å kunne lade på en 11kw stolpe med leaf trenger man en dobbeltlader og en overgang fra type 2 til type 1. Men pga det ofte er trefas lader den bare på 16a. For å lade på full effekt må man ha enfas 32a. E-golf støtter/støttet ikke 32a lading. Tesla må ha dobbeltlader for å få full effekt på en slik stolpe.

Nei, jeg snakker om DC semihurtiglader, ikke -stolper med AC-uttak.

Altså, "små" CHAdeMO eller CCS hurtigladere, som har maks effekt på f. eks. 24 kW DC (direkte til batteri), i stedet for 50 kW DC (som de fleste CHAdeMO/CCS hurtigladerne har).

http://www.digitaltrends.com/cars/bmws-evs-fast-chargers

Disse koster rundt 40000 kr (da subsidierer BWM dem nok litt), og kan plugges inn i et industristikk på et kjøpesenter eller en bensinstasjon.

Dette er altså en LADER, som kobles til batteriet i bilen.

Alt som har "AC" betyr at man må bruke laderen man har i bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Aha, da er jeg med... Har sett de der selv på nett men det må være en grunn til at det ikke er flere av de?
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Jeg vet ikke hvorfor. Det er i hvert fall ikke mange av dem; jeg vet om én i Skien.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Håper noen vet svaret på det. Hvis det er så enkelt at man bare kan plugge den rett i veggen omtrent uten noe mer så burde det jo gå an å få flere slike. Kan det være at de ikke tåler så hardt bruk som en hurtiglader i full størrelse?
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 23:07
Håper noen vet svaret på det. Hvis det er så enkelt at man bare kan plugge den rett i veggen omtrent uten noe mer så burde det jo gå an å få flere slike. Kan det være at de ikke tåler så hardt bruk som en hurtiglader i full størrelse?

De må selvsagt ha industrikontakt (og ikke en vanlig Schuko! :D ), og det må være strøm tilgjengelig, men langt mindre enn for en 50 kW hurtiglader.

Det er ingen spesiell teknisk grunn til at det ikke skal være populært, men de er ganske nye.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Kanskje dette er svaret? "Vi har dessverre måttet stenge denne semihurtigladeren på ubestemt tid pga noen uklarheter angående CE sertifisering for dette produktet.
Vi har kun 2 slike i Norge og produserer ikke dette produktet lenger.
Ingen av de andre hurtigladerne fra ABB er påvirket av dette.

Vi jobber med å finne løsning på dette men må nok påregne noen uker nedetid på semihurtigladeren i Skien."

Dette var fra april i år. Kanskje det ikke er godkjent å bruke semi hurtigladere som ikke er koblet til fast. Da blir det såfall straks like mye arbeid som å koble opp en vanlig hurtiglader. Billigere blir det nok for mindre dimensjon på kabler og ikke så kraftig lader, men arbeidet med å montere denne koster fort ganske mye likevel.
Fremtiden er elektrisk.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Mippen

Semi hurtiglader skagerak arena. Ser ut som en ordinær lader men litt mindre. Fast montert.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Nei, man kan ha industristikk med 63 A 3-fase, som gir veldig mye mer effekt.

Det er nok noen som har slurvet med å gjøre testing for å få den CE-merket. Bosch sin er nok ikke påvirket av dette.

Det finnes også en for CHAdeMO, men den er ganske dyr, fordi den lages i små antall av et lite firma.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Den absolutt billigste løsningen er det jeg tenkte på som seminhurtiglading. Slike ladestolper med 32a enfas eller 32a trefas. En tesla med dobbeltlader for eksempel kan lade 110km/t med denne laderen. Det er perfekt for eksempel på et senter eller andre steder man kan finne på noe. Da kan man gjøre noe annet noen timer og komme til fulladet bil. Bare det vil redusere behovet for hurtiglading da mange reiser gjerne langt for å gjøre noe en stund en annen plass. For de som vil fortere avgårde må det naturligvis være nok hurtiglade muligheter, enten det er ordinære hurtigladere eller mindre enheter som gir opp mot samme effekt.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA