Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjemmelader med justerbar effekt?

Startet av afitch80, fredag 19. desember 2014, klokken 12:45

« forrige - neste »

kos

Hei Hybridbiler blir noe annet. Har man en hybrid med et stort batteri og 40 liter bensin og man får en varmeutvikling i batteriet samtidig som dette smelter ned en bensintank, da blir dette gøy og om man samt lader bilen med 63 amp sikringer og noen har tuklet med det. Da kan dette bli en litt annen historie. Bensindamp i et lukket rom er spesielt, da bensin er farligst i små mengder for å kunne danne en forpufning ( sakte eksplosjon). En bensinbil på nedre bildekk som står og lekker for så å få en antenningskilde, eksempel at en elstarter i en fossil blir prøver å startet vil skrelle det bildekket som en hermetikk boks. Så panikken for elbiler er bare tull. Det kan aldri måle seg med risikoen i en bensinbil, herunder hybrid.

sigurdi

#46
Bensin kan inneholde max 5% Etanol (C2H5OH) i EU og heter da E05, men vi ser deg som 98 oktan. ;-) (brukes til å høyne oktan tallet blandt annet)
E85 derimot (biodrivstoff) inneholder 85% etanol men krever endring av motor for at det kan kjøres på brukes lite i Norge.
Heldigvis så er det ganske lite område hvor bensin gassene har riktig blandings forhold med luft, ellers hadde det vært mye vanligere med bensinstasjon branner, der flyktige bensindamp er dagligdags når folk fyller tanken. Er pga at det er god "lufting" og gassen blir for for mager til antenning, er ikke uten grunn at nedre lastedekk er utstyrt med kraftige vifter som bytter ut lufta på nedre bildekk. :-) tar ut den gamle lufta fyllt av eksos og eventuelt bensindamp og pøser in ny frisk luft. ;-)
Men regner med at anleggene som er montert på nedre bildekk og satt opp og godkjent for nettopp brann i diesel og bensinbil, så er det brukt riktig slokkemiddel om det er ATC, hotfoam eller andre slokkemiddel som er laget til formålet.
Men det blir ikke riktig slokkemiddel for batteribrann, det er vel nettopp dette Fjord 1 tenker på når de vil ha bilene på øvre bildekk.
Om det er riktig er vel en annen sak, men er nok ikke lenge før regelverket blir endret. Eventuelt så venter en med myndighets krav til første hybrid eller elbilbrannen skjer på en ferge.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

kos

Hei Bensin er farligst i små mengder ? Bensin har et eksplosjonsområde mellom 1 og 7 V% av atmosfæren. Om du kommer under 1V% så er den for mager, kommer du over er den for feit. Bensin i lukkede rom er ekstremt farlig. Om bord i fartøy er det forbudt å lagre bensin i lukkede rom, da bensindamp er tyngre enn luft. Skal ved lagring ha egnet lagringsrom etc etc. Når bensin går fra veske til damp blir dampforholdet flere 1000 liter damp avhengig av temperatur. Så om du klarer å se forholdet små mengder bensin og det ideelle eksplosjonsområdet på ca 5 v% så skal det lite bensin til.

sigurdi

Venter spent på hva tiltakene blir når Hydrogen bilene begynner å rulle på veien i litt større antall.
Eksplosjons området til hydrogen er fra 4-75.6% blanding med luft er det lekkasje er det ekstremt stor sannsynlighet for riktig blanding.
Og tankene er på 300 eller 700 bar.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Thomas Parsli

Brann og eksplosjonsfaren er vel det minste problem med hydrogenkjøretøy, den samlede mengden energi overgår vel ikke en fossilbil?

Lekasje synes jeg virker værre, er bilene utstyrt med lekasje-alarm?

Og hvis DSB mener 10A er maks på schuko luer jeg på hva de synes om hundre hydrogenbiler parkert under Oslo City?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. desember 2014, klokken 18:19
Brann og eksplosjonsfaren er vel det minste problem med hydrogenkjøretøy, den samlede mengden energi overgår vel ikke en fossilbil?

Lekasje synes jeg virker værre, er bilene utstyrt med lekasje-alarm?

Og hvis DSB mener 10A er maks på schuko luer jeg på hva de synes om hundre hydrogenbiler parkert under Oslo City?

Thomas

Jeg tror diverse terroristorganisasjoner synes det er en god idé! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei problemstillingen med gass i lukkede rom er litt annerledes en energitettheten. Her er det hastigheten på antenningen. Så en hydrogenbil som lekker i et lukket rom kan man klokt si er en liten bombe. Den er antennbar i å godt som hele blandingsområdet og trykkbølgen i et lasterom ville tilsi en skrelt blikkboks. Så får vi se hva de gjør med det.

mnagel

Dette er ennå ett forsøk på at utstille elbiler som problematiske, slik Fjord1 ser det. Hva med alle tankbilene Fjord1 transporterer? Slukke brann i 45.000 liter bensin på Boknafjorden? Eller hva med 25 tonn med Propan, anyone?
Haugesund
Svart 2014 Leaf, fra Sunderland.

sigurdi

Lastebilene står allerede på dekk og det er restriksjoner på hva biler og hva last som kan være med i ulike kvanta. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

mnagel

Brannfarlig veske, klasse 3 er ubegrenset så lenge kjøretøyet ikke er over 50.000 kg. Og det er til og med uten begrenset passasjerantall. Vet ikke hva jeg helst ville ha om bord, en tankbil som brenner eller en elbil som gjør det samme....



Haugesund
Svart 2014 Leaf, fra Sunderland.

OlavEmil

Sitat fra: mnagel på mandag 15. desember 2014, klokken 23:49
Brannfarlig veske, klasse 3 er ubegrenset så lenge kjøretøyet ikke er over 50.000 kg. Og det er til og med uten begrenset passasjerantall. Vet ikke hva jeg helst ville ha om bord, en tankbil som brenner eller en elbil som gjør det samme....

Høyrest frykteleg rart ut. 50 000 kg er høgste tillate vekt på noko vogntog i Noreg (med unntak av om du fraktar eitt udeleleg kolli, noko som ikkje er aktuelt når du fraktar væske). Det er kun tillate med eitt køyrety med farleg gods på kvar overfart, eg har aldri høyrd at klasse 3 er unnateke dette.

Men igjen, som sigurdi seier, eg har enno til gode å sjå at dei sender tankbilar med bensin ned på desse ferjene...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kos

Hei - dette komt ut av alle sammenheng. Å sammenligne en elbil med alt over 15 liter bensin er tullete. Brannbelastning = kW som en bil totalt kan brenne er utfordringen en hver brann sin begrensning. En elbil med eller uten batterier vil aldri være i nærheten av en bensinbil med 60 liter bensin. Slukketeknisk sier det seg selv at det er brannens flyktighet som er problemet om bord i en båt. Antall KW som er tilgjengelig. En elbil som brenner vil ved hjelp av sprinkler være mye lettere å kontrollere enn en brann i en hvilken som helst elbil. At fjord 1, har nå bestemt at de skal stille i en klasse som på dette forumet sammenligner med 50 000 liter bensin eller diesel for den del, har de ikke gjort. Om dette blir problemstillingen, så har fjord 1 et stort forklarings  problem og ikke elbileierne. 

mnagel

Kos: Ja, nettopp. Fjord1 har laget seg ett forklaringsproblem. Med tanke på hva som ellers transporteres av farlig gods og mye annet rart om bord skjønner jeg ikke hva som gjør elbilene farligere i forhold til brannbelasting/slukkeutstyr osv. Konklusjon: Fjord1 liker ikke elbiler, og kommer sannsynligvis med flere innslag av innkompetanse for å bli kvitt de. Når jeg skulle kjøre om bord i går var det mange trailere. 2 fra mannskapet var derfor uenige om hvor jeg skulle stå. Den ene mente det kun var Tesla som ikke kunne kjøre "i hullet", den andre mente det var alle biler med EL på skiltet. LEVE FJORD1 !! hip hip hurra ;-)
Haugesund
Svart 2014 Leaf, fra Sunderland.

kos

Hei - Dette handler ikke om brannfare. Dette handler om noe ant. Samtidig er det greit at vi får stå oppe, men det blir ikke så greit, når siste fergen går og vi ikke får være med av samme årsak. Nå er elbiler ikke klasset etter samlastingsproblematikken. Det er et kjøretøy.

moonbuggy

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:49
Hei - dette komt ut av alle sammenheng. Å sammenligne en elbil med alt over 15 liter bensin er tullete. Brannbelastning = kW som en bil totalt kan brenne er utfordringen en hver brann sin begrensning. En elbil med eller uten batterier vil aldri være i nærheten av en bensinbil med 60 liter bensin. Slukketeknisk sier det seg selv at det er brannens flyktighet som er problemet om bord i en båt. Antall KW som er tilgjengelig. En elbil som brenner vil ved hjelp av sprinkler være mye lettere å kontrollere enn en brann i en hvilken som helst elbil. At fjord 1, har nå bestemt at de skal stille i en klasse som på dette forumet sammenligner med 50 000 liter bensin eller diesel for den del, har de ikke gjort. Om dette blir problemstillingen, så har fjord 1 et stort forklarings  problem og ikke elbileierne.
Du kan da ikke mene at en EL-bils brannpotensiale kan leses ut fra hva batteripakken leverer av KW som batteripakke ?
Det spiller kun en rolle om batteripakken er inntakt og gir næring til en ren "el-brann". Komposisjonen av batteriene, elektrolytten, metallene som brukes kan gi helt andre dimensjoner i en brannmiks.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA