Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her kan du stille spørsmål, rett til en KIA forhandler - Skotvedt Asker og Bærum

Startet av trondhla, fredag 19. desember 2014, klokken 09:23

« forrige - neste »

E_S

Hele Carwings/mobilnett-problemet kunne vært løst dersom Carwings-trafikken gikk over mobildata som i Tesla fremfor en antikvert SMS-løsning. Da hadde det vært knakende likegyldig hvor i verden bilen befant seg så lenge den var utstyrt med en sim-kort som fungerte på nettet der..

Hva angår kart var selv min Tomtom fra 2006 originallevert med kart over hele Nord-Amerika og Europa, så at det skulle vært noe hinder kjøper jeg absolutt ikke. Mange USA-biler har også FM-radio som ikke bare stopper på oddetallsfrekvenser, så det er ikke noen nødvendighet at den stopper slik. Virker som Nissan med vilje har laget det komplisert og vanskelig.

Ellers var det jo mange forhandlere av BMW, Mercedes og Audi som behandlet importbileiere som pesten selv for 10-15 år siden da bruktimporten av fossilbiler hadde tatt av. De gikk på en virkelig smell og måtte mer eller mindre motvillig innse at kunde er kunde - uansett hvor bilen er kjøpt.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rio

Sitat fra: E_S på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:36
Hele Carwings/mobilnett-problemet kunne vært løst dersom Carwings-trafikken gikk over mobildata som i Tesla fremfor en antikvert SMS-løsning. Da hadde det vært knakende likegyldig hvor i verden bilen befant seg så lenge den var utstyrt med en sim-kort som fungerte på nettet der..

Jeg er rimelig sikker på at CarWings-trafikken går via mobildata, for det ville vært tungvindt å oppgradere ca 500 ladestasjoner i dag over SMS! ;) Det er dog godt mulig at serveren sender en SMS til bilen, for å få bilen til å opprette en PDP context.

Samtidig, SMS fungerer langt bedre internasjonalt enn mobildata. Med mobildata har man, inntil nylig, risikert å måtte endre på APN, og annet. Uansett, Nissan bruker Telenor Connexion, som er internasjonalt.

Med tanke på at CarWings fungerer på én server, men ikke den andre, så er det lite trolig at det er Telenor Connexion eller mobilnettet som er problemet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Men hvorfor er Carwings da så utrolig treg. Vi som kjøpte i 2011 måtte vente i ca 5 min før den oppdaterte seg, nå er det nede i utrolige halvminuttet.
Bruker OVMS på min Think, der tar det et par sekunder! Serveren til den er i USA.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på søndag 07. desember 2014, klokken 10:19
Men hvorfor er Carwings da så utrolig treg. Vi som kjøpte i 2011 måtte vente i ca 5 min før den oppdaterte seg, nå er det nede i utrolige halvminuttet.

Mest sannsynlig pga. feil i komponentene i systemet Nissan bruker.

Det er først og fremst innlogging som er et problem, men jeg har også opplevd at "LEAF Link" på iPhone ikke fikk startet forvarming mens LEAF Link på iPad fungerte.
LEAF Link "antar" innlogging gikk bra og venter ikke på svar fra CarWings før den sender kommandoer.

CarWings er et "gammelt" system (1997) og jeg er ikke overrasket hvis det er konstuert for "domestic use" (Japan).
At forbrukstall i bil og CarWings (på nettet) ikke stemmer overens tyder på at Nissan ikke prioriterer dette spesielt høyt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Lynet på søndag 07. desember 2014, klokken 10:19
Men hvorfor er Carwings da så utrolig treg. Vi som kjøpte i 2011 måtte vente i ca 5 min før den oppdaterte seg, nå er det nede i utrolige halvminuttet.
Bruker OVMS på min Think, der tar det et par sekunder! Serveren til den er i USA.

Og man mistet timerfunksjonen på den "raske" serveren. :(

Jeg vet ikke hva som er feil, men det er mye. Innloggingen (som ikke har noe med den mobile delen av systemet) er jo uhyggelig treg.

Da systemet ble laget så var det nok ikke så vanlig at mobile enheter var "online" (hadde en PDP context) permanent, så jeg antar de må sende SMS for å få den til å gå online for å svare på requests fra serveren.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

#20
Sitat fra: E_S på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:36
Hele Carwings/mobilnett-problemet kunne vært løst dersom Carwings-trafikken gikk over mobildata som i Tesla fremfor en antikvert SMS-løsning. Da hadde det vært knakende likegyldig hvor i verden bilen befant seg så lenge den var utstyrt med en sim-kort som fungerte på nettet der..

Hva angår kart var selv min Tomtom fra 2006 originallevert med kart over hele Nord-Amerika og Europa, så at det skulle vært noe hinder kjøper jeg absolutt ikke. Mange USA-biler har også FM-radio som ikke bare stopper på oddetallsfrekvenser, så det er ikke noen nødvendighet at den stopper slik. Virker som Nissan med vilje har laget det komplisert og vanskelig.

Ellers var det jo mange forhandlere av BMW, Mercedes og Audi som behandlet importbileiere som pesten selv for 10-15 år siden da bruktimporten av fossilbiler hadde tatt av. De gikk på en virkelig smell og måtte mer eller mindre motvillig innse at kunde er kunde - uansett hvor bilen er kjøpt.
Jeg hadde BMW for over 15 år siden, da fikk jeg brev fra BMW i Haugesund der de ønsket alle biler velkommen uansett import, de hadde da en kampanje hvor de gjorde en gratis vintersjekk.
Min første BMW kjøpte jeg for 21 år siden, og følte aldri at de gjørde noen forskjell på min brukt-importerte og andre. Jeg fikk også tilbakekalling for gratis utbedringer fra BMW som alle andre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

krisrst

Godt jobbet med å spore av originaltråden - la oss prøve å komme oss tilbake på track.

Når kommer den? 2016? 2017?

Og så vil jeg føye til en ting - 400 km fra en nissan executive er ikke noe jeg erfaringsmessig ville stolt på. Alle vet like godt her at når nissan sier 200 km, mener de mellom 80 og 140 (avhengig av modell, stand, høydemetre og vær). Da kan dere gjøre regnestykket med 400 km også - dvs. et sted mellom 200-300 km. Og det stemmer bedre med utviklingen i markedet også.


Trekkoppbil

Det har til alle tider kommet artikler i blandt, om noen som har funnet opp batteriteknologi som skal være en revolusjon en gang i framtida, uten at man sier noe om når.  Som regel får man aldri høre noe mer om saken.

Når man ser hvor mange rare tall det kommer om eksisterende batterier, så kan det ikke være så mye som er realistisk der heller. Som f.eks at eksisterende Leafer har kapasitet på 24kWt og rekkevidde på 200km.

Det har vært en del skriverier om at neste versjon av Leaf vil komme i 2017, og litt vage antydninger om rekkevidde:
-Det har vært spørsmål om at rekkevidda skal økes fra 80 til 100 miles: http://www.plugincars.com/nissan-plans-improved-leaf-ev-2017-129747.html
-Det har også vært opplysninger om at bilen kan komme med 2-3 batterialternativer.
-Det har også vært antydninger om 42kwt: http://www.greencarreports.com/news/1091583_nissan-leaf-likely-to-offer-larger-battery-for-longer-range

En viktig faktor, er hvordan konkuransen i markedet blir:
Alle drømmescenarior om rekkevidda til 2017 Leaf, er vel fortsatt mye kortere enn rekkevidda for Tesla Modell III som oppgies til å være 200miles.  Nå gjenstår det å se om Modell III blir sluppet ved de tider, eller om den får store forsinkelser. Prisantydningen på en er 35000usd, som er omtrent på nivå med villedene pris for en Leaf SL.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA