Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her kan du stille spørsmål, rett til en KIA forhandler - Skotvedt Asker og Bærum

Startet av trondhla, fredag 19. desember 2014, klokken 09:23

« forrige - neste »

trondhla

Gode nyheter fra Japan her:
http://dailykanban.com/2014/12/battery-breakthrough-nissan-poised-take-range-off-table/

Jeg tar det for en litt bedre fisk når konsersjef Nissan/Renault sier at neste generasjon Leaf vil få rekkevidde på ca 400 km. Da er det mere hold i ryktene enn ellers.
Og ikke glem at batteriene i en Leaf består av individuelle moduler som kan byttes ut etter som de slites ned. Det er ikke umulig at de vil beholde format og grensesnitt som burde tilsi at "den gamle" også vil åf 400 km rekkevidde

In a late night interview at Tokyo's Business News channel, a relentless host pressed Carlos Ghosn for answers about the future of Nissan's electric vehicle program. Is Nissan working on new batteries? Ghosn: "Yes." Can you tell us more? Ghosn: "No." Will the range double? Ghosn: "Yes." That means more than 400 km? Ghosn: "Yes."

Med denne batterikapasiteten ville TMS få over 1000 km rekkevidde.......

Kjell Leaf

#1
up
Sitat fra: trondhla på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:00
Gode nyheter fra Japan her:
http://dailykanban.com/2014/12/battery-breakthrough-nissan-poised-take-range-off-table/

Jeg tar det for en litt bedre fisk når konsersjef Nissan/Renault sier at neste generasjon Leaf vil få rekkevidde på ca 400 km. Da er det mere hold i ryktene enn ellers.
Og ikke glem at batteriene i en Leaf består av individuelle moduler som kan byttes ut etter som de slites ned. Det er ikke umulig at de vil beholde format og grensesnitt som burde tilsi at "den gamle" også vil åf 400 km rekkevidde

In a late night interview at Tokyo's Business News channel, a relentless host pressed Carlos Ghosn for answers about the future of Nissan's electric vehicle program. Is Nissan working on new batteries? Ghosn: "Yes." Can you tell us more? Ghosn: "No." Will the range double? Ghosn: "Yes." That means more than 400 km? Ghosn: "Yes."

Med denne batterikapasiteten ville TMS få over 1000 km rekkevidde.......
Nei, du kommer nok ikke til å kunne oppgradere den gamle bilen til 400 km. Jeg skjønner ikke hvorfor elbil-eiere tror det ?  De driver tross alt noe som kalles butikk, det vil si at vi skal bytte til NY bil :) 
Supert at det snart vil komme bedre og billigere og lettere batterier.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:38
Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!
Jeg har ikke opplevd noe av det negative du nevner.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Powerflux

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:38
Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!
Jeg har ikke opplevd noe av det negative du nevner.
Det henger nok sammen med at du antagelig er Nissan``s ultimate sidekick og enhver kritikk skal motbevises eller dysses ned ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

TorC

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:38
Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!
Jeg har ikke opplevd noe av det negative du nevner.

Jeg kjenner meg godt igjen i Lynets beskrivelse. Nissan har blitt ræl. Problemet er at nesten alle andre også har samme tankegang. Tesla er bare en variant av Apple, PSA + Nissan forsøker å låse kundene i eget system med batterileie og merkelige garantier og krav (samt forsøk på å melke kundene mest mulig, lengst mulig).

Neste gang jeg kjøper elbil vil "selvråderetten" være første prioritet.

Jeg har ingenting imot at produsentene tjener penger, men utbytting liker jeg ikke. Jeg opplever at Nissan hemmer et fritt marked (f.eks ved Carwings, radiostasjoner og kartprogrammer).

Hvis jeg skal kjøpe en ny bil i Norge må faktisk leverandør levere en reel merverdi. Det gjør Nissan kun fordi de har lagt hemsko i veien. Det er en strategi jeg ikke kan tilgi dem for. Derfor kjøper jeg aldri PSA/Nissan igjen. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Oddvar

Er kjempefornøyd med bilen jeg :-)
Og ja batteriene blir bare bedre og bedre , om en kan oppgradere veit ingen , så jeg skjønner ikke behovet for denne spekulasjonen ?
En ting er sikkert , om.det er penger å tjene på en oppgradering av batteripakken , så finne det glupe hoder som garantert gjør jobben :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Marius Engel

Lurer på om noen vil kjøpe min gamle Leaf når denne med dobbel rekkevidde kommer ut [emoji13]
Vanskelig salg tipper jeg...

zbk

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 04. desember 2014, klokken 07:55
Lurer på om noen vil kjøpe min gamle Leaf når denne med dobbel rekkevidde kommer ut [emoji13]
Vanskelig salg tipper jeg...

Det blir vel et spørsmål om hva prisen for doblingen av kjørelengde blir. Dagens rekkevidde holder jo fortsatt lenge i det daglige for de fleste og det vil ikke endre seg om det kommer elbiler som egner seg bedre som eneste bil i husholdningen. Skal man ha to biler blir jo en "langdistanse-elbil" og en "kortdistanse-elbil" like anvendelig som om man i dag har en fossilbil og en elbil.

De som har spandert på seg dagens eneste langdistansealternativ ser jo ut til å klare seg fint med kun denne om de ikke har for store behov for å trekke tilhenger.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Daeedor

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:38
Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!
Jeg har ikke opplevd noe av det negative du nevner.

Jeg er også veldig fornøyd med både bil(er) og forhandler. ( og vi kjøpte 2 stk ! ) ;D

smaug01

Veldig fornøyd med både forhandler og bil men kritikken er ikke ukjent nei. Nissan sto veldig langt ned på listen over bilforhandlere jeg noen sinne trodde jeg skulle hilse på, likevel - rett skal være rett. Kjøpet har vært en meget positiv opplevelse.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Kjell Leaf

#11
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. desember 2014, klokken 23:36
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:38
Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!
Jeg har ikke opplevd noe av det negative du nevner.
Det henger nok sammen med at du antagelig er Nissan``s ultimate sidekick og enhver kritikk skal motbevises eller dysses ned ::)
Det er bare noe forbanna tull. Jeg har ingen grunn til å vile dysse ned noe. Jeg er ikke Nissan tilhenger, det har alltid vært BMW som har vært min bil, men jeg liker ikke i3. Jeg kjøpte min Leaf fordi jeg ville ha et fremkomstmiddel som var billig å bruke, og som var til å stole på. Det eneste som har vært på min bil er et 12V batteri som hadde en dårlig kontakt, dette ble byttet uten noen form for protest, Nissan fant ikke noen feil med batteriet da de målte, de stolte på meg da jeg sa jeg hadde målt etter at bilen ikke startet og at batteriet plutselig hadde 12,73 V etter få minutter etter.at jeg fikk i gang bilen. Kjempeservice, de byttet batteriet fordi JEG ønsket det. Jeg har ingenting negativt å si om forhandleren. De aller fleste Leaf eiere er veldig godt fornøyde, 99,5 % av eierne har aldri vært inne på dette forumet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Smiling when sailing

Jeg er også veldig fornøyd med Leafen NETTOPP fordi jeg aldri har sett forhandleren etter at jeg kjøpte bilen i begynnelse av 2012. Den har vært på service i Finnland og der var de veldig imøtekommende og prisen var også greit. Etter nesten 60000 feilfrie km kan man vel bare være fornøyd siden det ikke har dukket opp noen overraskelser under eierskapet. Unntaket er vel batteridegradasjon, den er for våres del fortsatt mye mindre enn jeg hadde forventet...
Vi har fortsatt lik rekkevidde på de samme strekningene som i første året. Bare at det nå er en takboks permantent montert på taket som ikke ser ut å gjøre stor forskjell i mindre hastigheter som er vanlig i bynære strøk. Når jeg leser om feilene på andre biler (også elbiler), så synes jeg Leaf kundene har vært heldige. Eneste feilen som har oppstått var at 12V batteri hadde tømt seg en vinter som vi var på ferie og bilen hadde stått parkert ute uten strømtilkobling i 4 uker. Den gangen var jeg likevel klar over at bilens batteri kan være tom og jeg hadde avtalt med en venn på forhand å være tigjengelig for å starte bilen (har gitt han starthjelp mange ganger til gjengjeld på hans japansk bensinbil, som ser ut til å være mye mer utsatt til startproblemer om vinteren enn Leafen :-) )
Så hvis neste generasjon Leaf leveres også som stasjonsvogn eller 7 seter NV200 kan det godt hende at vi kjøper Nissan igjen. På den andre siden, hvis det er andre som kommer med en mer attarktiv familiebil med liknende eller bedre egenskap så blir det en annen bil. Vi skal se om jeg kommer til å savne å stoppe minst hver 130 km på ferieturene våre den gangen vi får bil med lengre rekkevidde :-). Men de gangene vi hadde diesel-leiebil stoppet vi nesten like mange ganger uansett pga. 3 barneblær som måtte tømmes med jevne men ikke koordinerte mellomrom.
Blå Leaf, Tromsø

eHaakon

Sitat fra: TorC på onsdag 03. desember 2014, klokken 23:38
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:38
Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!
Jeg har ikke opplevd noe av det negative du nevner.

Jeg kjenner meg godt igjen i Lynets beskrivelse. Nissan har blitt ræl. Problemet er at nesten alle andre også har samme tankegang. Tesla er bare en variant av Apple, PSA + Nissan forsøker å låse kundene i eget system med batterileie og merkelige garantier og krav (samt forsøk på å melke kundene mest mulig, lengst mulig).

Neste gang jeg kjøper elbil vil "selvråderetten" være første prioritet.

Jeg har ingenting imot at produsentene tjener penger, men utbytting liker jeg ikke. Jeg opplever at Nissan hemmer et fritt marked (f.eks ved Carwings, radiostasjoner og kartprogrammer).

Hvis jeg skal kjøpe en ny bil i Norge må faktisk leverandør levere en reel merverdi. Det gjør Nissan kun fordi de har lagt hemsko i veien. Det er en strategi jeg ikke kan tilgi dem for. Derfor kjøper jeg aldri PSA/Nissan igjen.
Et fritt marked for bruktbiler på tvers av kontinenter høres ut som et ganske ambisiøst prosjekt.  Husk at USA har både andre tekniske standarder og regler for kjøretøy.  For min del så klandrer jeg ikke Nissan for at de har laget ulike løsninger for radio, carwings og kart på amerikanske og europeiske biler i stedet for å lage en kompleks og dermed sikkert dyrere løsning for å dekke hele verden.  Det finnes andre bilmodeller som er mer universelle, men de produseres i langt større antall og har dermed et grunnlag for å dekke utviklingskosten. 

Å kjøpe ny bil fra norsk forhandler gir den beste tryggheten for garanti og støtte - og det er en one-stop-shop for alt, inkl. innbytte.  Det er merverdi nok for meg.  Og jeg er veldig fornøyd med at etter 7000 km har jeg ennå ikke behøvd å ringe forhandleren.
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Electric

Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:38
Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!

Enig i Lynet....beklageligvis. Fin og bra bil - men utrolig dårlig serlvice og kunnskap selv til merkeforhandlere. Det lyser "julegratiale" av øynene på alle i forretningen pga at de skrur kundene på el-bilene. Og så hører jeg det er meget dårlig behandling av folk som har importleaf - og det gjelder både USA, Europa og annet utenfor norske landegrenser. Det er bilforretninger som har hatt den strategien før, og de har nesten gått ut av business pga. en slik holdning i etterkant. Det finnes forretninger av Nissan hverken jeg eller alle jeg kjenner til ikke setter vår fot innenfor igjen. Heldigvis er det flere bilverksted nå som har diagnosesystem til leaf - og det funker som rakker``n.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA