Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Brannmann86, fredag 19. desember 2014, klokken 04:53

« forrige - neste »

Brannmann86

Hei!
Jeg har et dilemma som jeg trenger litt hjelp til...

- Ny Nissan Leaf Nordic 6,6 kWh ferdig på veien til 253.000,-
Eller
-En pent brukt e-Golf gått 3000 km med to sett hjul til 250.000,-

Hvem ville dere valgt og hva er argumentene?
Takk på forhånd!

emil

Regner med +10k for omreg av eGolf og +10k for ekstra hjulsett til Leafen.

Har du behov for raskere lading eller foretrekker Leaf foran eGolf på generell basis velger du Leaf. Hvis du på generell basis foretrekker eGolf foran Leaf velger du eGolf.

Ingen av de er dårlige biler. Underskuddet på eGolf gjør nok at eGolf vil holde seg høyere i bruktbilpris en liten periode. Uinteressant hvis du har planer om å behold bil en lenge.

Så er spørsmålet om du kommer til å benytte deg av hurtigladere og hvoran dekningen er i dag. Kommer du til å kjøre steder der det i dag kun er CHAdeMO har Leafen en fordel, motsatt for Combo.

Komme du til å tyne rekkevidden ofte på en fast strekning ville jeg prøvekjørt begge bilene noen ganger for å teste forbruket. Det at en bil er mer økonomisk på en strekning betyr ikke nødvendigvis at den er bedre på andre strekninger.

Når alt kommer til alt teller 6.6kW lader opp for min del, jeg liker også Leaf mye bedre enn eGolf så for meg hadde valget vært veldig enkelt.

pwb

Hvor gammel er golfen? Husk det er 2 mnd gratis omregistrering.

Brannmann86

Det glemte jeg visst å presisere...
Omreg av golfen slipper jeg så lenge jeg bestemmer meg før fredag. Prisen på Leafen er inklusiv ekstra hjulsett.

emil

#4
Så i prinsippet ingen forskjell i pris. Da velger du den bilen som du liker best eller passer best til kjøre/ladebehovene dine.

For meg er det for det meste 16A schukoladding samt CHAdeMO tilgjengelig, så jeg har ikke mange andre muligheter enn Leaf og Soul.

elektrolux

e-Golf har nok bedre garanti, og rimeligere service.

Den har bedre design og "henger ikke på håndbremsen" når du slipper fartspedalen.

Golf har ACC og deler karrosseri med andre Golf. = Rimelige deler.

Om 1 måned vil e-Golfen være mer værd enn Leaf'en

Golf har oppvarmet front vindu. ( tror jeg)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JohanH

Jeg har kjørt begge og har gode venner med både ny LEAF og ny e-Golf. Jeg ville valgt Golfen absolutt, hvis du ikke er svært anhengig av hyppig hurtiglading på en Chademo der du ferdes (men CCS bygges nok ut innen kort).

Gnilre

e-Golf er en av de beste bilene jeg har kjørt og bedre å kjøre enn Soul etter min smak. Jeg har likevel en Soul og har kjørt mye Leaf. Kjøp e-Golf !
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Zatuu

Jeg er for tiden på jakt etter ny bil, helst elbil.

Prøvekjørte en Nissan e-NV200 for noen uker siden og trodde jeg ville gå for en slik på grunn av den store bagasjeplassen.

Så kom Kia med kampanje på Ceed og jeg dro å prøvekjørte den... fikk meg en stor overaskelse over hvor god den var å kjøre og hvor sportslig den føltes, bortsett fra motoren.

Bestemte meg for at jeg ville ha den følelsen men vil fortsatt ha elbil og derfor prøvekjørte jeg Leaf for noen dager siden. Sammenlignet med Ceed var det mildt sagt en begredeligopplevelse... helt ok men ikke en millimeter mer enn det.

I dag bestemte jeg meg for å prøvekjøre e-Golf og når jeg kjørte denne fikk jeg den gode følelsen tilbake som jeg tidligere fikk i Ceed. Motoren var kraftigere men den føltes likevel ikke like sportslig ut men den veide opp med komfor og en følelse av at det var "rett".

Både Nissan og VW har 70% kapasitetsgaranti på batteriene men forskjellen er at Nissan sin er på 5 år mens VW på 8 år.

Til omtrent samme pris hadde jeg uten tvil valgt Golfen...

Powerflux

Har Leaf og har prøvd Golf!
Dette er No Contest! Kjøp Golfen and never look back!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

erik e

Skal man bruke hode eller hjerte ?  (ikke så opplagt i dette tilfellet)   Har selv hatt mye "sydeuropeisk,da bruker jeg hjerte. Det gir meg noen ganger søvnløse netter,men det er de bilene jeg husker med ett smil om munnen.       Godt valg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Golfen har ikke 6,6 kW lader. Med erfaring fra to elbiler som ikke har det, er det helt klart noe som savnes, spesielt nå som det popper opp 22 kW stolper "overalt".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

grorudklovnen

Du bør også prøve Soul før du velger en elbil. Den er nesten like bra som egolf.

Brannmann86

Soul er en veldig fin bil, men med en leveringstid til langt ut i august 2015 er det uaktuelt.

grorudklovnen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA