Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok et problem .....

Startet av toppi, torsdag 18. desember 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

vrom

Har som regel null regen på vei ned fra fjellet, selv om jeg forvarmer bilen før vi kjører. Så der går mye potensiell energi i vasken..

Hvordan får man mest effektivt varmet opp (først og fremst) batteriet ? Er ikke så nøye med kabinen for min del, men er "indirekte" oppvarming eneste måten å forvarme batteriet på ? Mener å huske at vinter-pakken skulle ha noe her..

Nuvolari

Sitat fra: vrom på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:14
Har som regel null regen på vei ned fra fjellet, selv om jeg forvarmer bilen før vi kjører. Så der går mye potensiell energi i vasken..

Hvordan får man mest effektivt varmet opp (først og fremst) batteriet ? Er ikke så nøye med kabinen for min del, men er "indirekte" oppvarming eneste måten å forvarme batteriet på ? Mener å huske at vinter-pakken skulle ha noe her..

Indirekte oppvarming?

Når du forvarmer bilen uten range mode påslått varmes batteriet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øggen

Jeg direkte sliter med å få varmet batteriet. Må kjøre 30km før den gule linjen er
borte (ca + - 0 grad) Range Mode bruker jeg aldri da det bare dugger, så den er av.
en natt var det ca 3 blå og ladet da på 16 amp hele natten. Lading og forvarming kupe var ferdig ca kl 7 og gikk ut til bilen. Likevel var linjen der på 15kw. Den hadde jo ladet hele natten. Genererer 16 ingen varme eller??

Nuvolari

Sitat fra: Øggen på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:54
Jeg direkte sliter med å få varmet batteriet. Må kjøre 30km før den gule linjen er
borte (ca + - 0 grad) Range Mode bruker jeg aldri da det bare dugger, så den er av.
en natt var det ca 3 blå og ladet da på 16 amp hele natten. Lading og forvarming kupe var ferdig ca kl 7 og gikk ut til bilen. Likevel var linjen der på 15kw. Den hadde jo ladet hele natten. Genererer 16 ingen varme eller??

16A genererer ikke nok varme nei.

Et tips for å redusere dugg med rangemode er å skru på AC manuelt. Rangemode i Auto liker å skru AC av og da dugger det.
Nordstrand, Oslo
eGolf

vrom

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:27

Indirekte oppvarming?

Har jeg misforstått da, trodde det var først og fremst kabinen som ble oppvarmet, og batteriet bare "indirekte". Det er iallefall min erfaring på fjellet, selv om jeg varmer opp kabinen til 22 grader, er det fortsatt null regen ned fjellet og mye bortkastet strøm. Hva må man gjøre for å garantere (tilnærmet) full regen fra start ?

Nuvolari

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 08:50
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 04. desember 2014, klokken 17:27

Indirekte oppvarming?

Har jeg misforstått da, trodde det var først og fremst kabinen som ble oppvarmet, og batteriet bare "indirekte". Det er iallefall min erfaring på fjellet, selv om jeg varmer opp kabinen til 22 grader, er det fortsatt null regen ned fjellet og mye bortkastet strøm. Hva må man gjøre for å garantere (tilnærmet) full regen fra start ?

Da har du misforstått ja. Er det svært kaldt må du muligens forvarme i inntil 1time. Vanligvis burde 30min være tilstrekkelig. Om dette ikke gir betydelig regen er det noe galt med bilen.
Nordstrand, Oslo
eGolf

vrom

Ok, takk.

30-60min trekker jo ganske mye på batteriet skulle jeg tro, så da spørs det om ikke mye av vinninga går opp i spinninga. Skal undersøkes..

Nuvolari

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 09:12
Ok, takk.

30-60min trekker jo ganske mye på batteriet skulle jeg tro, så da spørs det om ikke mye av vinninga går opp i spinninga. Skal undersøkes..

Dersom bilen ikke er tilkoblet strømnettet og dermed må trekke dette fra batteriet går nok en del opp i spinningen. Men f.eks 500 høydemeter ned generere også betydelig strøm til batteriet.
Nordstrand, Oslo
eGolf

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 09:12
Ok, takk.

Med Visible Tesla kan man lett se om batterivarmeren slår inn. Kupevarmen er på ca 6kW, og batterivarmeren ca 6kW. Er belastningen på batteriet oppunder 12kW vet du at begge deler er i gang. Alternativt om bilens strømtilførsel er kraftig nok vil du se at alt trekkes fra den.
Men jeg tror det skal være noen minus før batterivarmeren trekker full effekt. Husker jeg sjekket dette forrige vinter, men har dessverre glemt resultatene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TW838

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 08:50

Jeg har samme utfordring, skal ned fjellet 300 høydemeter etter at bilen har stått i kulden ei natt eller to og er ikke tilkoblet strømnettet. I fjor vinter brukte jeg det følgende, som også fungerer dersom man ikke har mobildekning på fjellet:

• åpne bilen og skru av range mode
  • gå ut av bilen og trykk på bremsen når du står utenfor
  • bilen er nå slått på, dvs. batteriet og bilen varmes opp
  • døren kan lukkes og bilen vil fortsatt være på mens man pakker ski og pulk f.eks.
  • etter 15-20min kommer regen ofte opp i -15kW og vi  begynner å kjøre. Når den når omtrent -30kW slår jeg på range mode igjen da jeg ikke trenger sterkere regen for nedkjøringen.
Jeg har ikke nøyaktige tall på om oppvarmingen tar like mange eller flere kWh som jeg får i regen på vei ned, men det ligger vel omtrent på det samme etter min erfaring. Temperaturen på batteriet og utetemperaturen har selvfølgelig mye å si, samt om grusveien er isete eller dekket med nysnø. Resultatet er i alle fall at regen fungerer, noe jeg synes er også mye mer behagelig å kjøre med når jeg har kommet meg ned til hovedveien.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

vrom

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. desember 2014, klokken 10:13

Med Visible Tesla kan man lett se om batterivarmeren slår inn. Kupevarmen er på ca 6kW, og batterivarmeren ca 6kW. Er belastningen på batteriet oppunder 12kW vet du at begge deler er i gang. Alternativt om bilens strømtilførsel er kraftig nok vil du se at alt trekkes fra den.
Men jeg tror det skal være noen minus før batterivarmeren trekker full effekt. Husker jeg sjekket dette forrige vinter, men har dessverre glemt resultatene.

Aha. Så da er spm mitt om det lar seg gjøre å KUN slå på batterivarmeren ? Det var det jeg trodde jeg kjøpte muligheten til da jeg lot meg overtale til å betale for vinter-pakken..

Sjøhyene

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 10:57

Aha. Så da er spm mitt om det lar seg gjøre å KUN slå på batterivarmeren ? Det var det jeg trodde jeg kjøpte muligheten til da jeg lot meg overtale til å betale for vinter-pakken..

Da har du nok misforstått. Vinterpakken har ingen slik funksjon innebygget. Hadde den hatt det hadde nok mange flere valgt den, meg inkludert. ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på fredag 05. desember 2014, klokken 10:57
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. desember 2014, klokken 10:13

Ikke rart du kan sitte med det inntrykket, for Tesla kommuniserte en stund at batterivarmer lå i vinterpakken. Etter en del frem og tilbake ble det klart at vinterpakken inneholdt baksetevarme, oppvarmede dyser og oppvarmet glass der viskerne sitter. Ellers er alle bilene like mtp varme av kupe/batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tklev

Siden Tesla ikke har gitt oss mulighet til å forvarme KUN batteriet så virker det på meg som om det kan være to grunner til det:
1. De har ikke prioritert det enda.
2. Forvarming av batteriet er "unødvendig" og sliter på batteriet

Du skal ha ganske stort behov for regen for å kunne spare inn igjen oppvarmingen av batteriet, og hvis det er slik at batteriet faktisk "tar skade" av å bli varmet opp unødig så er min teori at rangemode bør være på for korte turer.

Nå er det veldig praktisk med oppvarmet bil - så den delen kjøper jeg, men så lenge vi ikke trenger den ekstra ytelsen fra batteriet så er det vel strengt tatt bedre for batteriet å være kaldt..?

Edit: Med "tar skade" mener jeg at det slites bittelitt mer enn dersom du ikke forvarmer batteriet. Forvarmingen av batteriet har såvidt jeg har skjønt "kun" til hensikt å gi mer effekt ved aksellerasjon og mer effekt for lading av batteriet ved bremsing.

Øyvind.h

Det er ganske mye Tesla ikke har tenkt igjennom med sin software.
Mtp vinter kan følgende nevnes:
1. Hvorfor aktiveres ikke varme i sidespeil når man starter forvarming?
2. Setevarme - hvorfor kan ikke setevarme fjernstartes?
3. Varme i baksetet (vinterpakken) kan kun styres fra forsetet (strengt talt ikke sw utfordring, men manglende knapper bak)
4. Hvorfor ikke egen «HI» knapp i appen for å få maks fart på forvarming?

Det er noe av det jeg kommer på i farten. Jeg ville med andre ord ikke lagt for mye vekt på hvorfor Tesla ikke tilbyr batterivarme som egen funksjon. Mulig de tenker at det blir for spesielt å tilby styring av det, selv om jeg ideelt sett skulle hatt full kontroll på dette selv (eks når jeg drar fra hytta i -20 og ønsker full regen fra start oppnådd kun med strøm tatt fra nettet og ikke batteri). Tesla legger ganske kraftige begrensninger på både lading og effektuttak (mest på lading) når batteriet er kaldt, så det er tydelig at de ikke vil at batteriet skal belastes tungt når det er kaldt.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA