Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok et problem .....

Startet av toppi, torsdag 18. desember 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

Davidsv

Er det ikke bra for batteriet at det temperaturkontrolleres aktivt? Hvis range mode fjerner dette, hvorfor er det bra for batteriet?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Hyperstress

Sitat fra: RaBalder på onsdag 03. desember 2014, klokken 21:12
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 03. desember 2014, klokken 20:38
Reduserer range mode bare varme, eller motoreffekt også?
Range mode reduserer/fjerner-helt aktiv varming av batteriet. Dvs man får redusert effekt fordi batteriet eventuelt er kaldt lengre.

Ok, så det reduserer bare varme av batteri og kupé. Ev motor begrensninger kommer bare som følge av kaldt batteri.
(På mange andre biler (feks e-up) så reduserer lignende modus også motoreffekt og makshastighet.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

JohanH

Motoreffekt reguleres med en artig dings man trykker høyrefoten mot...

For øvrig er tråden prinsippielt interessant. Jeg gjetter at dersom man ser bort fra reduksjonen i tilgjengelig kapasitet og redusert ytelse fra batteriet ved lav temp så vel alikevel det mest skånsomme å aldri la batteriet bli varmt? (Selvfølgelig må det heller aldri fryse). Eller er det noe som tilsier at slitasjen skulle være økt ved å belaste et kaldt batteri? Ved lagring er jo uten tvil lav temp å foretrekke.

Havebigfun

En god grunn til å bruke regen er når man kjører med nedkjølt bil ned fra en fjelltopp og mister mesteparten av regen grunnet dette.
Jeg har brukt bilen uten range mode sist vinter uten signifikante problemer. Bilen står dog vanligvis i garasje som ikke synker under frysepunktet.

RaBalder

Sitat fra: JohanH på onsdag 03. desember 2014, klokken 22:05

For øvrig er tråden prinsippielt interessant. Jeg gjetter at dersom man ser bort fra reduksjonen i tilgjengelig kapasitet og redusert ytelse fra batteriet ved lav temp så vel alikevel det mest skånsomme å aldri la batteriet bli varmt? (Selvfølgelig må det heller aldri fryse). Eller er det noe som tilsier at slitasjen skulle være økt ved å belaste et kaldt batteri? Ved lagring er jo uten tvil lav temp å foretrekke.

Vi får jo en begrenset regen dersom batteriet er kaldt. Den gule stiplede linjen.

Tesla har vel neppe implementert dette for morro skyld. Så jeg regner med at denne begrensningen er til batteriets beste.

Og omvendt, hadde man ladet med 60kW ved regen på et kaldt batteri så hadde det hatt negativ innvirkning på batteriets levetid/kapasitet på lang sikt.

JohanH

Sitat fra: RaBalder på torsdag 04. desember 2014, klokken 07:26

Vi får jo en begrenset regen dersom batteriet er kaldt. Den gule stiplede linjen.

Tesla har vel neppe implementert dette for morro skyld. Så jeg regner med at denne begrensningen er til batteriets beste.

Og omvendt, hadde man ladet med 60kW ved regen på et kaldt batteri så hadde det hatt negativ innvirkning på batteriets levetid/kapasitet på lang sikt.

Tror ikke det. Er nok bare rent elektrofysisk slik at et kaldt batteri hverken så lett kan ta imot lading, eller utlade. F.eks under -20 får du ikke batteriet til å ta lading, må varmes først. Men min påstand er at batteriet slites langsommere ved lagring i lavere temp, så hva med bruk??? F. eks. driftstemp 0 grader sammenlignet med +15?

Cowboystrekk

Sitat fra: JohanH på torsdag 04. desember 2014, klokken 07:30

Sitat fra: RaBalder på torsdag 04. desember 2014, klokken 07:26

Tror ikke det. Er nok bare rent elektrofysisk slik at et kaldt batteri hverken så lett kan ta imot lading, eller utlade. F.eks under -20 får du ikke batteriet til å ta lading, må varmes først. Men min påstand er at batteriet slites langsommere ved lagring i lavere temp, så hva med bruk??? F. eks. driftstemp 0 grader sammenlignet med +15?
det har du helt rett i :) men ved lav SOC vil motorkraft bli kraftig redusert, noe ikke så mange liker unntatt NAF.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sjøhyene

På generell basis er det vel sånn at kulde er bra for levetiden men dårlig for ytelsen (strøm ut og i enda større grad strøm inn).
Varme blir motsatt. Bra ytelse med batteriet "slites" mer.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. desember 2014, klokken 17:43
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. desember 2014, klokken 16:43
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. desember 2014, klokken 16:36
Range-mode er også best for strømforbruket- og for å redusere "fotavtrykket" - for de som er interessert i det ;)
Å kjøpe 2100kg Model S, for så å aktivere range mode for å redusere sitt fotavtrykk (antar du siktet til miljøet?), er rimelig tullete :)

Det blir som å si at det er tull å drikke Cola Light til Big Macen siden det er så mange kalorier i burgeren. Men fakta er at alle monner drar. Alternativet til Teslaen er jo en 1700kg fossilbil, mener du det er bedre?
Du treffer veldig bra. Om du bryr deg om kropp og helse sitter du ikke på McDonalds og er fornøyd fordi du valgte Cola Light istedenfor Cola.
Om man bryr seg om miljøet er ikke alternativet til Model S en 1700kg fossilbil. Det er å endre bosted, pendlevei/arbeidsplass, ferievaner etc. slik at det passer med noe helt annet enn Tesla :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 04. desember 2014, klokken 09:29
På generell basis er det vel sånn at kulde er bra for levetiden men dårlig for ytelsen (strøm ut og i enda større grad strøm inn).
Kulde er bra for å redusere aldring. Batteriene våre ligger i praksis i kjøleskap eller fryser flere måneder hvert år :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:20
Det blir som å si at det er tull å drikke Cola Light til Big Macen siden det er så mange kalorier i burgeren. Men fakta er at alle monner drar. Alternativet til Teslaen er jo en 1700kg fossilbil, mener du det er bedre?
Du treffer veldig bra. Om du bryr deg om kropp og helse sitter du ikke på McDonalds og er fornøyd fordi du valgte Cola Light istedenfor Cola.
Om man bryr seg om miljøet er ikke alternativet til Model S en 1700kg fossilbil. Det er å endre bosted, pendlevei/arbeidsplass, ferievaner etc. slik at det passer med noe helt annet enn Tesla :)

Det blit helt feil etter min mening. Det er som å si at enten er det alt eller ingenting. Orker man ikke alt så er det ikke noe vits i å gjøre noe som helst? På den måten kommer vi nok ingen vei er jeg redd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. desember 2014, klokken 13:23
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. desember 2014, klokken 10:20

Det blit helt feil etter min mening. Det er som å si at enten er det alt eller ingenting. Orker man ikke alt så er det ikke noe vits i å gjøre noe som helst? På den måten kommer vi nok ingen vei er jeg redd.
Bare det å velge Model S fremfor en konkurrerende fossilbil er da et stort fremskritt i mine øyne. Man bidrar til at Tesla får vokse og «disrupte» etablerte bilprodusenter. Og jeg har sansen for Teslas løsning: Ikke strekk strikken, men lag noe som drar i riktig retning uten å kreve stor omveltning.
For meg er tregere varmeapparat ikke aktuelt. Samme med energy-save som jeg synes gjør bilen for treg i oppstart og for treg app-respons. Og når jeg skal på langtur kjører jeg stort sett på fartsgrensen eller høyere, istedenfor å legge meg godt under i høyrefeltet selv om det ville medført mye lavere forbruk.  I Danmark kunne jeg fint velge mellom 140+ eller 100-110. Valgte høyeste hastighet for å komme fort frem, selv om laveste ville gitt MYE lavere forbruk.

Jeg ser ikke på meg selv som veldig miljøvennlig. Det eneste jeg er veldig fornøyd med etter kjøp av Model S er at jeg i svært liten grad bidrar til lokale utslipp. Som syklist kjenner jeg daglig på den giftige eksosen, og jeg skulle ønske alle kjørte elektrisk allerede. På det punktet er jeg fornøyd med å bidra. Men ift. energiforbruk har jeg bygget påbygg etter Tek10 og montert varmepumpe på 1kW som varmer hele huset behagelig ned til noen få minus.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Da har jeg prøvd to uker med Energy save PÅ, Allways connected PÅ og Range mode PÅ.

- Bilen bruker litt lengre tid på å starte, jeg må kanskje vente ett eller to sekunder etter å ha tatt på meg beltet før jeg kan sette bilen i "gir".
- Appen starter opp akkurat like raskt som før. Faktisk raskere enn før, men det er sannsynligvis etter oppdatering til 6.0.
- Stor reduksjon i strømforbruk ved lave temperaturer!
- Forvarming av kupe fungerer som før.
- Jeg merker ikke noe til redusert effekt av varmeanlegget i kupeen, bestandig varmt nok for meg iallefall.
Mulig dette merkes ved lavere temperaturer?
- Regen er det som straffes mest. Må legge seg til en litt annen kjørestil med mere bruk av pedal.
Positivt: bremsene er mye mer effektive enn i fjor vinter. De trives nok best med jevnlig bruk og biter mye skarpere ifra seg enn om regen står for 95% av bremsingen.

Cowboystrekk

Brede: Ei anbefaling kan være å skru av range mode når du bilen skal stå parkert noen timer og det er minusgrader, da får du forvarma til du har litt regen, så setter du på RM når du kjører. Jeg gjør det hele tiden og det funker fint :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Min erfaring med Energy save på:

-   Appen gikk fra respons på et par sekunder, til å måtte vekke bilen (dvs alt fra 15 sek til et par minutter)
-   Ved noen anledninger tar det lenger tid før bilens håndtak kommer ut
-   Ved noen anledninger er dash svart og Tesla logo kommer opp før jeg kan ta bilen i bruk. Dvs. bilen booter opp.
-   Men 3G faller ut mye mer sjeldent, så jeg beholder energy save på inntil videre :)

Erfaringen med range mode på er bare tregere varme og mer duggdannelse. Dårligere regen/endret kjøredynamikk har jeg ikke tenkt på, men synes regen er begrenset nok vinterstid med range mode av.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA