Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nok et problem .....

Startet av toppi, torsdag 18. desember 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

toppi

Det har tidligere vært diskutert opp og ned hva som er best for å bevare levetiden på batteriet, når det kommer til hvor ofte en bør lade, hvor fort, hvor høy SOC og lav SOC..

Det som kanskje ikke har vært like debattert? er hva som er best for batteriet når det kommer til oppvarming av batteriet eller ikke.
Skal man unngå oppvarming av batteriet må Range mode skrus på.

I fjor vinter kjørte jeg alltid med Range modus av og kjørte på med forvarming flere ganger for dagen, uansett lengde på tur.
Er dette gunstig for batteriet?
Hva med å kjøre rundt med iskaldt batteri i mange blå, hva slags betydning har det for batteriet.
Kanskje ikke ideelt dette heller?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Range-mode har jeg aldri giddet å bruke, fordi jeg alltid vil ha full fres på varmeapparat, og jeg bryr meg fint lite om bilens forbruk ettersom rekkevidden er så god at forbruket er uinteressant. Det jeg derimot har lest er at lading av kaldt batteri ikke er gunstig for levetiden, spesielt ved veldig kald temp.
Skal jeg belaste batteriet tungt passer jeg på å få opp varmen. Dvs. presser ikke bilen maks rett etter avreise i -20, men bruker bilen normalt og godt innenfor de gule energibegrensnings-strekene. Jeg registrerer at batteriet ikke skal være veldig kaldt før regen er omtrent helt fraværende, men samtidig som regen er fraværende kan jeg fortsatt hente ut mye effekt. Usikker på om det er fordi Tesla ikke tør begrense effektuttaket mer, eller fordi batteriet påvirkes mye mer av lading enn effektuttak i kulde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bb

Tesla Model S er etter min mening det mest avanserte elbilen når det kommer til batteristyring. Bilen begrenser selv regen, effektuttak og lading ved kaldt batteri. Dette er noe ikke brukeren tenker å tenke på. Når det gjelder hvor mye du bør lade, fart osv så får du mye informasjon her:
http://www.youtube.com/watch?v=KQDFMnfSmjE&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
http://www.youtube.com/watch?v=2hbn2rRLn2Y&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Den lange versjonen om du vil vite mer:
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cowboystrekk

Range mode er best for batteriet. Utelsene er dog litt ymse ved kaldt vær. Forvarmer med RM avslått og slår det på ved kjøring.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Range-mode er også best for strømforbruket- og for å redusere "fotavtrykket" - for de som er interessert i det ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. desember 2014, klokken 16:36
Range-mode er også best for strømforbruket- og for å redusere "fotavtrykket" - for de som er interessert i det ;)
Å kjøpe 2100kg Model S, for så å aktivere range mode for å redusere sitt fotavtrykk (antar du siktet til miljøet?), er rimelig tullete :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. desember 2014, klokken 16:43
Å kjøpe 2100kg Model S, for så å aktivere range mode for å redusere sitt fotavtrykk (antar du siktet til miljøet?), er rimelig tullete :)

Du er inne på noe! Men vær forsiktig så du ikke blir stemplet som TROLL.  ::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Det blir som å si at det er tull å drikke Cola Light til Big Macen siden det er så mange kalorier i burgeren. Men fakta er at alle monner drar. Alternativet til Teslaen er jo en 1700kg fossilbil, mener du det er bedre?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Skulle ønske det var rangemode som bare begrenset batterivarme, og ikke kupévarme.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Car-El

Jeg tror ikke Tesla har laget bilen slik at det vil skade batteriet. Og at man vil "spare" batteriet ved å bruke RangeMode.

Tror RangeMode er det der er...  Range...  Å få distanse.

P.S. Syndes å ha lest en plass at det ikke er helt bra å belaste et kaldt batteri. Der av disse begrensningene (gulstripene) på speedometer. Og at ved å komme med kaldt batteri til SC ikke gir full pupp.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Nuvolari

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 03. desember 2014, klokken 17:51
Skulle ønske det var rangemode som bare begrenset batterivarme, og ikke kupévarme.

Det har du allerede:
1) sett på range mode
2) dobbelklikk på defroster symbolet
Nå har du full varme uten batterivarme. Du kan nå endre på det meste så lenge du også beholder luft opp mot vinduet. Så fort du ikke sender noe luft til vinduet går klimaanlegget tilbake til range mode.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Hyperstress

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:07
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 03. desember 2014, klokken 17:51

Det har du allerede:
1) sett på range mode
2) dobbelklikk på defroster symbolet
Nå har du full varme uten batterivarme. Du kan nå endre på det meste så lenge du også beholder luft opp mot vinduet. Så fort du ikke sender noe luft til vinduet går klimaanlegget tilbake til range mode.

Aah! Det var jeg ikke klar over :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

Havebigfun

Jeg vil ikke bryte løs en lang diskusjon her- om det er slik at du med range- mode på sparer ca 10 % av forbruket mener jeg det er verdt det- ikke så mye fordi jeg må spare de pengene men fordi vi lever i en verden med knapphet på fornybar energi. Vi er så velstående at det åpenbart ikke er så nøye. Jeg er tilhenger av effektivitet- bruk de ressurser du trenger til å gjøre jobben men ikke mer- iallefall ikke om du tar de fra andre. Bilens pris eller vekt har ikke noe med saken å gjøre.

Hyperstress

Reduserer range mode bare varme, eller motoreffekt også?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

RaBalder

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 03. desember 2014, klokken 20:38
Reduserer range mode bare varme, eller motoreffekt også?
Range mode reduserer/fjerner-helt aktiv varming av batteriet. Dvs man får redusert effekt fordi batteriet eventuelt er kaldt lengre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA