Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av Kia Soul EV

Startet av JO, torsdag 18. desember 2014, klokken 21:59

« forrige - neste »

JO

Har i det siste fått følelsen av at forbruket på bilen har steget ganske kraftig men vanskelig å bekrefte en slik følelse med vanlig småkjøring. Har en S85.
I går kjørte jeg en rundtur på 260km som jeg stort sett kjører ett par ganger i måneden. Hadde ladet bilen til 348km typical kom hjem med 45. At det er lav temp er en ting men har kjørt ruten flere ganger i samme eller lavere temperatur og med samme dekk med langt lavere forbruk. Normalt har jeg 85-110km igjen når jeg parkerer etter en slik tur. Noen andre som har samme følelse?
Svart Model S Levert 11 Mars

krister461

Flere, inkludert meg, har merket det samme. Men, nå falt utrulling av v6 sammen med solide temperatur-fall her til lands, så jeg vil tro at det er hovedforklaringen.

For min del merker jeg størst forskjell de første par milene (når batteriet er kaldt). Deretter går snittet ned mot normalt nivå. Om bilen nettopp er ferdig ladet så har batteriet også en bedre starttemperatur enn hvis den var ferdig ladet for lang tid siden.

Teslaguten

Har samme erfaring. Grovt estimert ca 5-7% auka forbruk etter siste oppdatering.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Sjøhyene

Samme erfaring. Ligger på 270 de siste 1000km ca, mot 205 de foregående 16000km.

Har også erfart at regen er mye mer konservativ på kalde dager enn den var forrige vinter. Nå må jeg kjøre laaangt før den tar full regen. Og generelt syns jeg det skal mer til også før nåla når maks potensiell regen (stiplet linje). Veldig tydelig forskjell fra i fjor vinter.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mj

Har og estimert økt forbruk på ca 6-8 %. Tror nok forklaringen i hovedsak er lavere temperaturer og hertil oppvarming av batteri. Det som innvirker mest er regn/våt asfalt mer en temperatur.
Etter å ha satt på Hakka R2 ligger forbruket lavere ved tørt og kaldt nå enn med sommerdekk og høyere temperatur ( opp til 80/90 kmt )
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Sjøhyene

Det interessante er vel om forbruket er annerledes enn fra forrige vinter, for de som hadde bilen da. Jeg hadde den en måneds tid i ca sånn vær som det er nå og jeg vil påstå at forbruket er merkbart høyere nå.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

GOS

Sitat fra: BalleKlorin på onsdag 03. desember 2014, klokken 14:14
Har i det siste fått følelsen av at forbruket på bilen har steget ganske kraftig men vanskelig å bekrefte en slik følelse med vanlig småkjøring. Har en S85.
I går kjørte jeg en rundtur på 260km som jeg stort sett kjører ett par ganger i måneden. Hadde ladet bilen til 348km typical kom hjem med 45. At det er lav temp er en ting men har kjørt ruten flere ganger i samme eller lavere temperatur og med samme dekk med langt lavere forbruk. Normalt har jeg 85-110km igjen når jeg parkerer etter en slik tur. Noen andre som har samme følelse?

Ikke når jeg kjører langtur, men på småkjøring så stemmer det med mine observasjoner. (S85, skiftet til R2 for 1 1/2 uke siden)

Kjørte strekningen Sollihøgda til Lyngdal (ca 340 km) på en "tank" (395 tkm) på søndag, hadde da 60 tkm + "reservertank" når jeg kom frem. Mellom 2 og 5 grader, holdt fartsgrensene/køen frem til Brokkelands heia og deretter lå jeg 10 km/t over, AC på 20 grader, range mode. Litt lett duskregn innimellom.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 03. desember 2014, klokken 15:27
Det interessante er vel om forbruket er annerledes enn fra forrige vinter, for de som hadde bilen da. Jeg hadde den en måneds tid i ca sånn vær som det er nå og jeg vil påstå at forbruket er merkbart høyere nå.
Aner ikke om forbruker er annerledes, men jeg husker tilsvarende tråder i fjor (og forsåvidt også tidligere i høst). Det kan godt være noe er endret i software, men at folk reagerte på økt forbruk i fjor også er helt sikkert :)
Småturene mine nå ligger gjerne på 350-600Wh/km (totalt uinteressant, så tar bare en titt innimellom for moroskyld). Langturer er jeg usikker på, men det varierer jo så voldsomt med føre, temperatur, vindretning, forvarming, pauser etc. at det ofte er veldig vanskelig å sammenligne.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JO

Jeg synes det er vanskelig å si noe om småkjøringen da denne varierer, men føler ett økt forbruk her og.
Men på min konkrete rute på 260km som jeg har kjørt mange ganger i varierende vær og med temperaturer på det samme eller lavere har jeg aldri hatt så høyt forbruk før. Vanligvis har jeg kunnet kjøre og bruke 240-250km typical, enda lavere på sommeren. Nå endte jeg på over 300km typical i forbruk på samme distanse.
Jeg forvarmet bil tilkoblet i garasjen før jeg kjørte.
Svart Model S Levert 11 Mars

arnkl

Eg fekk bilen tidleg i februar, og har no eit gjennomsnitt på 196 Wh/km etter 26000 km. Men det som er interessant er at eg dei siste vekene har forbruket lagt under dette. Siste 450 km ligg på 191, og då har det vore vått og rundt 5 plussgrader. Mykje av grunnen til at eg no klarar eit lågare forbruk enn sist vinter er nok at eg no har range mode på. Eg får litt mindre regen og må bruke bremsene meir i starten av køyreturen, men innsparinga på å sleppe å varme opp batteriet er langt større.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Teslaguten

Føreforholda på strekninga Kristiansand-Oslo har i november vore omtrent identisk med sist vinter. Våt veg, temp 0-5, lett regn og lite vind.
Etter å ha bytta til vinterdekk, så er snittforbruket 5-7% høgare.
Faktorar som forvarming, SOC ved start, pausar etc. er identiske.
Og det nye strekket med 110 er holdt utanfor estimatet.

Eit eller anna har skjedd med måten bilen reknar og viser forbruk, det er min erfaring.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Sense

Sitat fra: arnkl på onsdag 03. desember 2014, klokken 16:01
Eg fekk bilen tidleg i februar, og har no eit gjennomsnitt på 196 Wh/km etter 26000 km.

Hvor ser du snittforbruk på hele kjørelengden?

sn0le

På Trip A eller B, om du ikke har valgt å resette de.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA