Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av Kia Soul EV

Startet av JO, torsdag 18. desember 2014, klokken 21:59

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Glennglenn på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:39
Jeg synes også jeg har litt høyt forbruk på min P85. Range mode er alltid på. Snittet ligger på rundt 230 Wh/km etter 14k kilometer.

I dag kjørte fra Sarpsborg til Oslo med alle forhåndsregler for å teste ut. Startet med 385 km rekkevidde,  ferdig forvarmet. Endte på 235 Wh/km med 18 grader i bilen og full ECO. Hjemturen med S85 lånebil endte på 187 Wh/km med omtrent samme forutsetninger.  Vindretning aner jeg ikke. Noe saktere trafikk på den første turen, men tipper at den lavere hastigheten går omtrent opp i opp med de minuttene jeg sto nesten stille.

Noe håp om at forbruket går ned etter bytte av DU dersom det er en annen type?

Edit: Range mode var ikke på når jeg forvarmet.

Kjørte Fredrikstad-Oslo i dag (som vanlig), startet med 308km og 2-min-defrost-max-forvarmet bil mens koblet til veggen. Range mode på, 22 grader. Utetemp på -5 ved avreise. 101,6km på trip. Koblet til lading på 191km. Det er mer enn bare temperatur som påvirker forbruket. At den viser et forbruk på 117km typical og faktisk lengde 101km - det kimser ikke jeg på nesen av.

På den andre siden, for kort tid siden, i kjipt regnvær, forbruk på 260Wh/km.
Elbilist

Sjøhyene

Begynner å få litt flere km på baken nå i vinter og forskjellen fra i fjor med samme temperaturer er ganske ekstrem. Lå på ca 210 tidlig i 2014. Nå ligger jeg på ca 280.
Akkurat hatt bilen inne for DU bytte og hjulstillings kontroll så er ikke noe der heller.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JO

Har og fulgt litt mer med, i helgen kjørte jeg en distanse som jeg har kjørt mange ganger før 177km en vei, startet hjemmefra med 320km typical ankom med 110km igjen. Samme på vei hjem men da parkerte jeg i garasjen med 99km typical og da startet jeg med 339km typical 240km typical brukt på 177km, aldri sett slikt forbruk før. Jeg kjører en rundtur på 260km ukentlig og kjenner nå rekkeviddeangst såpass at jeg tar fossilbilen neste gang.
Svart Model S Levert 11 Mars

Sjøhyene

De har jo 100% sikkert tweeket på hvordan regenereringen fungerer. Så noe ligger nok der. I tillegg kan de jo ha gjort noe mer med temperaturstyringen av batteriet, som man ikke merker annet enn gjennom strømbruken.
Kanskje lærte de noe forrige vinter som de nå har implementert gjennom SW update. Forsåvidt greit for meg det, men vi burde jo bli informert om dette hvis det påvirker hvordan bilen kan brukes.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Har kjørt 12.000 siden vinterdekkene kom på, og sliter med å få like lavt forbruk som forrige vinter på strekninger jeg kjører ofte. I tillegg forsvant 20tkm i forbindelse med softwareoppgradering ved det første DU-byttet tidlig i september. I sum er faktisk rekkevidden på bilen redusert betraktelig, og det er nå nødvendig å mellomlade for å ha nok margin på rundturer som tidligere gikk greit uten og hvor eventuell lading i hovedsak bare var kjekt å ha. Heldigvis popper det opp flere superladere, men dette bekymrer meg en smule ved eventuelt salg. Om jeg skal i bruktmarkedet etter bil velger jeg ikke en 85 som klarer 360-370 på maks lading om det er andre biler som gir 385-395. Min hadde det høyeste tallet før softwarejusteringen. Et annet moment er jo garantien; man har ikke krav på annet enn et batteri som har minst kapasiteten til det som byttes ut. I så fall er det surt om man har "strupet" det gamle og måler ut fra det.

toppi

Jeg merker ikke noe forskjell i forbruket i forhold til i fjor vinter.

Så lenge bilen og batteri er forvarmet, er forbruket lavere så lenge det er over 0 grader, enn på sommeren med Goodyear dekkene.
Hakka R dekkene ruller ekstremt lett, er vel også merket A, mens Goodyear er merket E, mener jeg.
Rart ikke Tesla leverer bilen på sommer/ helårsdekk med rullemotstand A.
Finns kanskje ikke?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

RE

Jeg merker også vesentlig økt forbruk nå etter 6.0/når det er kaldt. Jeg har bilen plugget inn kun når jeg lader. Da jeg hentet bilen i mars var det ca. -5 - 0 grader og jeg hadde forbruk på <220 wh/km , mens nå er forbruket oppe i 280 wh/km og gjerne over 300 også på tilsvarende temperaturer.

Det ser ut som sw 6.0 nå viser reellt forbruk  i kw-måleren (og ikke bare forbruk fra drivenhet), den kan vise ca 7kW forbruk når jeg står stille, antar dette er pga. varming av batteriet (det vises begrensings linjer i speedo)
Dersom jeg lader bilen og forvarmer kupeen mens den står med ladekabel i, så får jeg lavere forbruk enn hvis jeg ikke har ladekabel i.Men selv da er forbruket høyere enn det var....

Man kan jo spekulere i så mye, men det virker iallefall som at de regner med flere energiforbrukere etter 6.0 enn før, noe som fører til lavere range.
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

olesb

Jeg kjørte Oslo - Stavern - Oslo i går hvor jeg lå i drøyt 110 km/t store deler av turen. Turen var ca 31 mil og forbruket ble 203 wh/km. 

Merker ikke forskjell på forbruket fra i fjor vinter.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

trygvelo

Sitat fra: olesb på onsdag 17. desember 2014, klokken 12:14
Jeg kjørte Oslo - Stavern - Oslo i går hvor jeg lå i drøyt 110 km/t store deler av turen. Turen var ca 31 mil og forbruket ble 203 wh/km. 

Merker ikke forskjell på forbruket fra i fjor vinter.

Det er MEGET bra forbruk, selv pleier jeg å regne 210-220wh/km i sånne hastigheter, opp mot 250 hvis været er dårlig. Kjørte du hele turen uten å lade? Gjenværende tkm? Noen lengre pauser slik at  kupé ble kald?

Angående forbruk merker jeg ikke at det er noe spesielt høyere enn i fjor, heller lavere for min del etter å ha fått rettet opp altfor mye toe-out på bakhjulene ved service i høst. Det kan virke som om småturene bruker noe mer i år enn i fjor, ligger ofte rundt 320wh/km med all småkjøringa vi gjør om dagen, turer på 1-8 km er ikke akkurat optimalt :)

olesb

#39
Jeg kjørte hele turen uten å lade, ja. Startet med fullt batteri i Oslo i oppvarmet garasje. Meget sjelden jeg lader til 100 % men dette var en av gangene. I Stavern sto bilen parkert i ca 1 1/2 time utendørs men batteriet ble ikke kaldt nok til at det ble redusert regenerering.

Når turen var over hadde jeg igjen 55 tkm. Det skulle vil tilsi at jeg skulle klart 37 - 38 mil før bilen ville stoppet. Synes selv det er bra rekkevidde på vinteren hvor cruisekontrollen stod på 112 km/t store deler av veien. Temperaturen varierte mellom +2 og  -2. Ellers lite vind og bar asfalt. Kjørte med range mode på og 20 grader i kupeen. Ingen andre stopp på veien enn i Stavern.

Kjører rundt med Nokia R2 om vinteren og bilen har nå gått 17 000 km på 11 måneder. Bilen ble levert inn til ett års service i dag.

 
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

eadie

Sitat fra: GOS på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:32
Sitat fra: eadie på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:17
Tja, min bil står i fellesgarasje, og jeg kjører 13 km til jobb (fra Åsane inn i Bergen sentrum) hver dag. Forbruket etter v6.0 er mye høyere enn jeg er vant til fra sommeren, og det skyldes nok det meste oppvarming av batteriet.

Når batteriet varmes ser man vel den gule stiplede streken. Men hos meg, de gangene jeg har valgt Range mode ON, så er fortsatt den gule streken der. Antar at oppvarmingen av batteriet da er noe svakere enn normalt, slik at det brukes mindre strøm til oppvarming av batteriet, i tillegg til mindre til ventilasjon, vifter, etc?
Uansett merker ikke jeg noe forskjell i forbruk med eller uten Range mode. Synes forbruket er skyhøyt uansett nå, Range mode eller ikke.

Tror ikke batteriet varmes når Range Mode er på. Det varmes da kun av varmen det gir når motor (og annet) trekker strøm fra batteriet. Det ser du av forbruket dersom du for eksempel setter den i N mens du kjører (eller i P). Har du Ragne Mode på og HVAC av så faller forbruket til 0 enten batteriet er kaldt eller varmt. Gjør du samme øvelse med Range Mode av så vil du se at du har ett forbruk på ca 6 kw når batteriet er kaldt.

Den gule stiplede effekt-begrensing kommer når batteriet er kaldt. Med Range Mode på kan du da ofte kjøre langt (når det er kaldt) før den forsvinner. (Spesielt ved lav SOC)

Takk for infoen.
Jeg har sjekket forbruk fra dekkskiftet i slutten av oktober og til nå. Snitt på ca 226W/km i tidsrommet 28.10-17.12 (Bergen).
Kjøringen er hovedsaklig Åsane-Bergen sentrum-Åsane 2 ggr pr dag, og noe småkjøring i Åsane til butikker, etc.

Samme kjøremønster fra utlevert bil i mars 2014.

Snittforbruket fra 10.03 - 17.12 er 206 W/km, men altså ca 20w/km mere fra slutten av okt og utover. Dette sammenfaller med da v6.0 kom....
Jeg har ellers passet på samme lufttrykk (48psi), og det er i snitt samme kjørestil på sommer og vinter (nokså rolig kjøring).

Merforbruket er lite, med tanke på kaldere temperaturer, men jeg har altså ikke isolerte tall for mars-oktober, kun snitttall for mars-desember, samt isolerte tall for okt-des.

Jeg antar at forbruket mars-oktober har vært godt under 200W/km, tipper 185-190W/km.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

sn0le

Spørs om ikke det er en kombinasjon av redusert regen (man får høyere forbruk sammenlignet med kjøring av samme rute som tidligere) samt bruk av klima.

Kjører man i 3 timer, og klimanlegget bruker 2kW konstant på å holde varmen så vil jo man ha brukt 6kWh til oppvarming.

6kWh fordelt på 240 km (f.eks) gir et merforbruk på 25Wh/km alene.
Kombinert med snø/slaps/regn og redusert regen så vil jo dette slå ut i forhold til tidliger erfaringer på tørt føre og 10 plussgrader eller mere.

Kjører til fra Oslo hver dag og forbruket er høyere. Men skrur jeg ned til 18 grader og kjører normalt så er jeg fort nede mot det normale forbruket jeg har hatt før.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TeslaK

#42
Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. desember 2014, klokken 10:50
Har kjørt 12.000 siden vinterdekkene kom på, og sliter med å få like lavt forbruk som forrige vinter på strekninger jeg kjører ofte. I tillegg forsvant 20tkm i forbindelse med softwareoppgradering ved det første DU-byttet tidlig i september. I sum er faktisk rekkevidden på bilen redusert betraktelig, og det er nå nødvendig å mellomlade for å ha nok margin på rundturer som tidligere gikk greit uten og hvor eventuell lading i hovedsak bare var kjekt å ha. Heldigvis popper det opp flere superladere, men dette bekymrer meg en smule ved eventuelt salg. Om jeg skal i bruktmarkedet etter bil velger jeg ikke en 85 som klarer 360-370 på maks lading om det er andre biler som gir 385-395. Min hadde det høyeste tallet før softwarejusteringen. Et annet moment er jo garantien; man har ikke krav på annet enn et batteri som har minst kapasiteten til det som byttes ut. I så fall er det surt om man har "strupet" det gamle og måler ut fra det.

Jeg opplever det samme som deg. Får ca. 360 tkm på 100%. Men tror dette skyldes at algoritmen Tesla bruker for å estimere gjenværende kapasitet har noen svakheter. Det å beregne gjenværende kapasitet nøyaktig krever jo at man lader opp til 100% (404 V) og så kjører batteriet nesten helt ned (typisk under 0 km) mens man måler netto strøm/energi levert fra batteriet. Dette gjør man veldig sjelden..jeg har f.eks. alltid ligget rundt 50% soc. Rundt 50% er det umulig å beregne soc nøyaktig kun basert på spenning så estimatene for kapasitet blir unøyaktige. Kapasiteten på mitt batteri fra 100% til 0tkm har jeg målt til ca. 71 kWh. De har økt bufferen under 0 km ifølge Tesla Skøyen. Hadde vært fint hvis Tesla kunne gått ut offentlig med hvor mye av kapasiteten man har tilgjengelig (over 0 km)!
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Hvis de øker bufferen under 0 uten å gi beskjed har de i praksis redusert rekkevidden på bilen. Det er vel ingen som tør teste ut dette i praksis. Man får jo heller ingen telling av energiforbruk og beregning av gjenstående under null. Og hvorfor er ikke alle biler rammet av den plutselige reduksjonen på 20tkm? Jeg tør tippe at du er servert svada fra Skøyen.

TeslaK

#44
De har ikke økt bufferen i toppen siden spenningen på mitt batteri er 404V på 100% og det tilsvarer nøyaktig 4.2V pr. celle. Så da må de ha økt bufferen under 0 eller så har mitt batteri degradert fortere enn normalt. Evt. er noen moduler i parallell defekt og har blitt disablet..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA