Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av Kia Soul EV

Startet av JO, torsdag 18. desember 2014, klokken 21:59

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sven erik

jeg har kjørt mase elbiler men merker at et eller annet er det for det å sette på vinter dekkene viar som forventa ca 2% mer forbruk   tempratuern litt  men siste måneden  er det a 10% til jeg logger altid hver tur 
da jeg skal kjøre  til spania  men nå skal jeg som sakt dit så da kan jeg si eksakt for da vil jeg ha sommer tempraturer  i gjenn   men fikk i sommer  en rekkevidde på 53 mil  nå med -2 har jeg 35 med samme kjøring dette er noe feil og  forbruk i sommer 180  forbruk nå  225 dea kjører jeg meget pent  det minte jeg har hvert på i går men det var helt pent fra oslo og til bunnen av lier bakken 199  de r har jeg hatt  145

Twowheels

Sitat fra: petersv på torsdag 04. desember 2014, klokken 07:22
Rangemode  ;)

Kjører kun Rangemode nå...  varmt nok i bilen allikevel. Håper ikke Rangemode skader batteriet forde det ikke varmes ?
_________

JO

Flere som merker det samme, mulig det er noe her da, per i dag ville jeg aldri planlagt en etappe på over 320km med min S85, det er omtrent der rekkevidden er. Må si jeg er litt skuffet over rekkevidden. Er langt fra det som jeg forventet, hadde definitivt ikke valgt Tesla igjen med alle feil og elendig service.
Svart Model S Levert 11 Mars

GOS

Sitat fra: BalleKlorin på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:04
Flere som merker det samme, mulig det er noe her da, per i dag ville jeg aldri planlagt en etappe på over 320km med min S85, det er omtrent der rekkevidden er. Må si jeg er litt skuffet over rekkevidden. Er langt fra det som jeg forventet, hadde definitivt ikke valgt Tesla igjen med alle feil og elendig service.

Da har du noe annet med forbruket enn min. Som sagt "tanken" holdt til ca 400 km på søndag med 2 grader ute og 20 grader inne. Fartsgrense+ litt. (Dette gjorde jeg også på fredagen)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Høgis

Har ca. 10 km til jobben, forvarmer bilen ca. 6-7 minutter hver gang før jeg reiser. Benytter ikke rangemode. Ladet bilen til 90% i forrige helg og nå etter snaut 120 km. er rekkevidden nede på 50 km. Tipper jeg maks kunne kjørt t/r en dag til. Husker ikke at den brukte så mye sist vinter. Forbruket ligger i snitt på rett over 300 Wh/km i displyet men i realiteten bruker den over 450 Wh/km, regner med at forvarmingen har mye av skylden for dette.  Lader opp til 90% idag og skal teste hvor stor forskjellen er med rangemode og uten forvarming.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

GOS

@Høgis

Sjekk også Vampire Drain. Jeg har mye høyere vampire drain nå når temperaturen er falt og det bare er småkjøring. Og det er IKKE fordi batteriet ikke rekker å bli varmt, for det har jeg testet. Har målt en del ganger over 5 dager og typisk ladet opp til 70% og ladet igjen når jeg har 50% igjen. Bilen står ikke og strekker strøm med mindre jeg har den i D eller R. Opplever at jeg må lade 150 - 200% av det jeg har hatt i forbruk mellom ladingene:-(

Jeg kjører range mode og economy modus på "våkenhet", men jeg har gått fra 3 tkm i vampire drain til varierer fra typisk 10-15 nå når det ble kaldt og etter 6.0 kom. Men det rettet seg delvis opp når .73 utgaven kom.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

BjornLo

Snittforbruk april-oktober 220 Wh/km
Snittforbruk oktober- nå 300 Wh/km

Relativt lik bruk. Stort sett bykjøring og småkjøring.

Ca 35 % økning i forbruk. Det er ganske dramatisk.

Håper inderlig at forbruket synker på langtur, ellers rekker jeg omtrent ikke mellom SC på vei til juleferie. 
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

ebbrey

Snittforbruket første 15.000k (nov13-mai14) ca 212 Mye 80/90.
Snittforbruk lifetime 222.
Lå lenge på 221. Men skiftet akkurat over på 222. Men nå er det høyere fartsgrenser og snittet er nok 110 km/t siden i sommer. Jeg ser at ca 220 ofte er snittet mitt på hjemturene (90km). Mens morgenturene når bilen ikke har ladet særlig og er kald ligger på 240 ish. (plugger inn på jobb).

Jeg kjører 95% motorvei som oftest grense + 10.

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

GOS

Sitat fra: BjornLo på tirsdag 16. desember 2014, klokken 19:37
Snittforbruk april-oktober 220 Wh/km
Snittforbruk oktober- nå 300 Wh/km

Relativt lik bruk. Stort sett bykjøring og småkjøring.

Ca 35 % økning i forbruk. Det er ganske dramatisk.

Håper inderlig at forbruket synker på langtur, ellers rekker jeg omtrent ikke mellom SC på vei til juleferie.

Tipper du kjøre med Range Mode av?

Dersom jeg kjører min S85 på bykjøring som består av 6.1 km til og fra jobb, og med Range Mode av, nå når det er like over 0 grader, så har jeg øket mitt by forbruk fra under 200 til 320. Dette skyldes primært oppvarming av batteriet. Dersom jeg skrur over på Range Mode så faller forbruket mitt til ca 200.

Så mitt store spørsmål er om det betyr noe om jeg kjører med Range Mode på? Advarselen går jo kun på at en får dårligere HVAC i kabinen. Den sier ingenting om at en ikke bør gjør det med tanke på batteriet.

Langkjøring trenger du ikke være redd for. Jeg kjørte fra Solli (fulladet 395 tkm) i Østfold til Stavanger for 1 1/2 uke siden med ett snitt forbruk på 187 wh/km, range mode påslått og AC på 20 grader hele tiden. Temperaturen lå stort sett på 2 grader hele tiden. Stoppet kun i Lyngdal og trengte da kun 15 minutter ladetid for å ha nok til å komme til Stavanger
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

eadie

Tja, min bil står i fellesgarasje, og jeg kjører 13 km til jobb (fra Åsane inn i Bergen sentrum) hver dag. Forbruket etter v6.0 er mye høyere enn jeg er vant til fra sommeren, og det skyldes nok det meste oppvarming av batteriet.

Når batteriet varmes ser man vel den gule stiplede streken. Men hos meg, de gangene jeg har valgt Range mode ON, så er fortsatt den gule streken der. Antar at oppvarmingen av batteriet da er noe svakere enn normalt, slik at det brukes mindre strøm til oppvarming av batteriet, i tillegg til mindre til ventilasjon, vifter, etc?
Uansett merker ikke jeg noe forskjell i forbruk med eller uten Range mode. Synes forbruket er skyhøyt uansett nå, Range mode eller ikke.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

GOS

Sitat fra: eadie på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:17
Tja, min bil står i fellesgarasje, og jeg kjører 13 km til jobb (fra Åsane inn i Bergen sentrum) hver dag. Forbruket etter v6.0 er mye høyere enn jeg er vant til fra sommeren, og det skyldes nok det meste oppvarming av batteriet.

Når batteriet varmes ser man vel den gule stiplede streken. Men hos meg, de gangene jeg har valgt Range mode ON, så er fortsatt den gule streken der. Antar at oppvarmingen av batteriet da er noe svakere enn normalt, slik at det brukes mindre strøm til oppvarming av batteriet, i tillegg til mindre til ventilasjon, vifter, etc?
Uansett merker ikke jeg noe forskjell i forbruk med eller uten Range mode. Synes forbruket er skyhøyt uansett nå, Range mode eller ikke.

Tror ikke batteriet varmes når Range Mode er på. Det varmes da kun av varmen det gir når motor (og annet) trekker strøm fra batteriet. Det ser du av forbruket dersom du for eksempel setter den i N mens du kjører (eller i P). Har du Ragne Mode på og HVAC av så faller forbruket til 0 enten batteriet er kaldt eller varmt. Gjør du samme øvelse med Range Mode av så vil du se at du har ett forbruk på ca 6 kw når batteriet er kaldt.

Den gule stiplede effekt-begrensing kommer når batteriet er kaldt. Med Range Mode på kan du da ofte kjøre langt (når det er kaldt) før den forsvinner. (Spesielt ved lav SOC)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Trallalala

#27
Jeg synes også jeg har litt høyt forbruk på min P85. Range mode er alltid på. Snittet ligger på rundt 230 Wh/km etter 14k kilometer.

I dag kjørte fra Sarpsborg til Oslo med alle forhåndsregler for å teste ut. Startet med 385 km rekkevidde,  ferdig forvarmet. Endte på 235 Wh/km med 18 grader i bilen og full ECO. Hjemturen med S85 lånebil endte på 187 Wh/km med omtrent samme forutsetninger.  Vindretning aner jeg ikke. Noe saktere trafikk på den første turen, men tipper at den lavere hastigheten går omtrent opp i opp med de minuttene jeg sto nesten stille.

Noe håp om at forbruket går ned etter bytte av DU dersom det er en annen type?

Edit: Range mode var ikke på når jeg forvarmet.

Sjøhyene

Nei, det er nok ingen sammenheng mellom sliten DU og økt forbruk.
Hjulstilling og dekktrykk derimot kan vel påvirke forbruket.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OddB

Minnet om at en økning  fra 200Wh/km til 300Wh/km tilsvarer en økning på en desiliter pr mil på en vanlig bil...noe de fleste ikke blunker av på vinterføre. ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA