Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av emil, torsdag 18. desember 2014, klokken 17:06

« forrige - neste »

petersv

Takstativ, takstativ, takstativ. Og litt mer romfølelse, barna digger det, dag og natt.

Dennis

Sitat fra: Haknys på onsdag 03. desember 2014, klokken 17:31
Det er en grunn til at for eks. BMW M4 leveres med tak i karbon. Det gjelder å få tyngdepunktet så lavt som mulig om kjøreegenskaper er fokuset. Prøv å fyll en skiboks med vekten av en voksen mann. Man trenger ikke kjøre idiot på bane for å merke at bilen oppfører seg ulikt.

En annen ting er bilens vekt. 70-80kg = 1 voksent menneske. Jeg merker i alle fall forskjell når jeg kjører aktivt alene vs. hvert ekstra voksent menneske som bilen fylles med. Denne bilen er tung nok som den er.

Forumene er også fulle av tilbakemeldinger om takluker som har låst seg fast, vannlekkasjer/dårlige pakninger, kulderas, økt støy (Tesla nevnte dette uoppfordret som en "advarsel" når vi diskuterte taket), dårligere akustikk i bilen og potensiale for steinsprutskade/økte servicekostnader. DU og soltak er faktisk en av de tingene jeg har lest mest negativt om på ulike forum.

Lysere i kupeen. Ja, det er subjektivt selvfølgelig, men for min del var det to ting som irriterte meg med soltaket på min tidligere bil. Sterk sol, og bråket når det regnet. I vanlig norsk gråvær var det bare mørke skyer som "utsikt". Det meste eliminert av beskyttelsen man kan trekke for selvfølgelig, og den endte opp med å forbli trukket for i mesteparten av mitt eierskap. Dessverre leverer ikke Tesla med dette, med det resultatet at enkelte holder på med manuelle biltema-løsninger. Blir for "jalla" i 2014 etter min mening.

Når jeg "fikk" 17 000kr for å ta alu-tak var valget derfor enkelt for min del på P85D. Dette er penger jeg kan bruke på bedre felger (å fjerne eksempelvis 23kg rullende vekt sies å tilsvare en reduksjon på 230kg "statisk" vekt).

Summen av flere slike oppgraderinger gir en ganske annen bil hva kjøreegenskaper angår.

Ja mange biler opp igjennom tiden hvor man har spart vekt spesielt på taket med å ha alu eller carbon istedet for stål. Sparte kun noen få kg men det var nok til å få litt bedre rundetider :)
Kommer også til å gå veien med å spare vekt der det er mulig, som lettvekt felger. Klar over at det er en stor og tung bil og aldri blir noe sportsbil men greit å begrense der man kan. 70-90kg spart så er den i det minste ikke tyngre enn forrige utgave med 2wd.

Twowheels

#17
fy a meg så tungt. pano og dobbeltlader blir vel rundt 100 kg.  100 kg til eller fra pleier å være merkbart.

kanskje ikke så rart at 0-100 tiden er noe dårligere en oppgitt fra Tesla

Edit : jeg skulle faktisk betalt for å bli kvitt dobbelt laderen min for å få lettere bil
_________

Car-El

Vekt?

Tja...   Derfor beholder vi Car-El og ikke hopper på awD.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Dennis

#19
Sitat fra: Twowheels på onsdag 03. desember 2014, klokken 18:13
fy a meg så tungt. pano og dobbeltlader blir vel rundt 100 kg.  100 kg til eller fra pleier å være merkbart.

kanskje ikke så rart at 0-100 tiden er noe dårligere en oppgitt fra Tesla

100 kg kan være nok til at 0-100 tar feks 4.6-4.7 istedet for 4.4 ja. Vil tippe at ytelses tallene er gjort med en bil uten tungt ekstra utstyr og ei jente på 45kg. Men Tesla er nok neppe alene der, ganske sikker på at det er normalt hos de fleste :)

Tro hva vekt på dobbelader egentlig er? ca 10-15kg? Kan vel ikke veie stort mer enn det tror jeg.

aness

Jeg får litt inntrykk av at enkelte egentlig vil ha en Roadster med dual motor og 0-100 på 2.0ms..

(og selv da er det sikkert noen som ikke er fornøyde)

HåkonE

Sitat fra: Dennis på onsdag 03. desember 2014, klokken 18:03Ja mange biler opp igjennom tiden hvor man har spart vekt spesielt på taket med å ha alu eller carbon istedet for stål. Sparte kun noen få kg men det var nok til å få litt bedre rundetider :)
Kommer også til å gå veien med å spare vekt der det er mulig, som lettvekt felger. Klar over at det er en stor og tung bil og aldri blir noe sportsbil men greit å begrense der man kan. 70-90kg spart så er den i det minste ikke tyngre enn forrige utgave med 2wd.

Nei, en konkurrent til Ariel Atom er ikke Model S, men det betyr ikke at jeg gir blaffen i om bilen har kjøreegenskaper til en bobil av den grunn.  ;D

Sportslige GT-modeller som Panamera/Model S blir litt Ole Brumm-biler; ja takk, begge deler.

HåkonE

Sitat fra: aness på onsdag 03. desember 2014, klokken 18:24
Jeg får litt inntrykk av at enkelte egentlig vil ha en Roadster med dual motor og 0-100 på 2.0ms..

(og selv da er det sikkert noen som ikke er fornøyde)

Og noen trenger egentlig bare et kjøretøy for å frakte barna i barnehagen med og gjøre unna svenskehandelen med fullstappet bil.

Og noen er kanskje et sted midt i mellom. :)


Car-El

#23
Det e ikke ofte æ har brukt mere enn 80kW. Og med det at æ leve av å kjøre bil, så følger æ fartsgrensene.

Så ikke trenger æ mere fart eller mindere vekt...   Skal æ ha Car-El til å gå fortere eller sitte bedre i svingene, så kan æ begynne med å slanke mæ.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Thor2014

Jeg hadde tenkt å ikke velge pano på min neste ms. I dag har jeg pano.
Etter å ha sittet bak i en bil uten har jeg funnet ut at man da får en bil for 2 voksne og 3 eller 5 barn....

BMW850

#25
Sitat fra: Twowheels på onsdag 03. desember 2014, klokken 18:13
fy a meg så tungt. pano og dobbeltlader blir vel rundt 100 kg.  100 kg til eller fra pleier å være merkbart.

kanskje ikke så rart at 0-100 tiden er noe dårligere en oppgitt fra Tesla

Edit : jeg skulle faktisk betalt for å bli kvitt dobbelt laderen min for å få lettere bil

Er du sikker, hva med når denne kommer? Høyspennings-hjemmelader  8)

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Twowheels

Sitat fra: BMW850 på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:56
Sitat fra: Twowheels på onsdag 03. desember 2014, klokken 18:13
fy a meg så tungt. pano og dobbeltlader blir vel rundt 100 kg.  100 kg til eller fra pleier å være merkbart.

kanskje ikke så rart at 0-100 tiden er noe dårligere en oppgitt fra Tesla

Edit : jeg skulle faktisk betalt for å bli kvitt dobbelt laderen min for å få lettere bil

Er du sikker, hva med når denne kommer? Høyspennings-hjemmelader  8)

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower


joa.. for den som er taxi sjåfør
_________

Lokführer

#27
Sitat fra: Dennis på onsdag 03. desember 2014, klokken 18:03
Sitat fra: Haknys på onsdag 03. desember 2014, klokken 17:31
Det er en grunn til at for eks. BMW M4 leveres med tak i karbon. Det gjelder å få tyngdepunktet så lavt som mulig om kjøreegenskaper er fokuset. Prøv å fyll en skiboks med vekten av en voksen mann. Man trenger ikke kjøre idiot på bane for å merke at bilen oppfører seg ulikt.

En annen ting er bilens vekt. 70-80kg = 1 voksent menneske. Jeg merker i alle fall forskjell når jeg kjører aktivt alene vs. hvert ekstra voksent menneske som bilen fylles med. Denne bilen er tung nok som den er.

Forumene er også fulle av tilbakemeldinger om takluker som har låst seg fast, vannlekkasjer/dårlige pakninger, kulderas, økt støy (Tesla nevnte dette uoppfordret som en "advarsel" når vi diskuterte taket), dårligere akustikk i bilen og potensiale for steinsprutskade/økte servicekostnader. DU og soltak er faktisk en av de tingene jeg har lest mest negativt om på ulike forum.

Lysere i kupeen. Ja, det er subjektivt selvfølgelig, men for min del var det to ting som irriterte meg med soltaket på min tidligere bil. Sterk sol, og bråket når det regnet. I vanlig norsk gråvær var det bare mørke skyer som "utsikt". Det meste eliminert av beskyttelsen man kan trekke for selvfølgelig, og den endte opp med å forbli trukket for i mesteparten av mitt eierskap. Dessverre leverer ikke Tesla med dette, med det resultatet at enkelte holder på med manuelle biltema-løsninger. Blir for "jalla" i 2014 etter min mening.

Når jeg "fikk" 17 000kr for å ta alu-tak var valget derfor enkelt for min del på P85D. Dette er penger jeg kan bruke på bedre felger (å fjerne eksempelvis 23kg rullende vekt sies å tilsvare en reduksjon på 230kg "statisk" vekt).

Summen av flere slike oppgraderinger gir en ganske annen bil hva kjøreegenskaper angår.

Ja mange biler opp igjennom tiden hvor man har spart vekt spesielt på taket med å ha alu eller carbon istedet for stål. Sparte kun noen få kg men det var nok til å få litt bedre rundetider :)
Kommer også til å gå veien med å spare vekt der det er mulig, som lettvekt felger. Klar over at det er en stor og tung bil og aldri blir noe sportsbil men greit å begrense der man kan. 70-90kg spart så er den i det minste ikke tyngre enn forrige utgave med 2wd.
Mon tro hva man kunne fått 0-100 tida ned på, dersom man hadde keramiske skiver og Konigsegg sine helstøpte karbonfelger pluss egna gummi.
http://jalopnik.com/koenigseggs-all-carbon-fiber-wheels-are-so-light-you-ca-479752308
5.9kg pr felg vs 11kg (19")
8.5 kg pr hjørne med karbon bremser.
http://www.motoring.com.au/news/2014/sports/tesla/model-s/saleen-tweaked-tesla-47669
54.4kg roterende masse bespart.
Edit: 54.4kg totalt, ikke pr hjørne selvsagt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Dennis

Å få bort uavfjæret vekt og vekt ellers hjelper helt klart på ytelse, hjelper nok litt på rekkevidde også :) Men om forskjellen blir så stor at det er verdt å betale er en helt annen sak :P

Sjekket litt rundt på 20-21" felger for å spare vekt og man snakker fort 10-15 000 pr felg for de som er skikkelige lette.

Elbil fundamentalist

I Tesla magafactory videoene blir det nevnt "light weight panoramic roof". Googlet litt hva det betyr i praksis:
"The weight savings vs. glass can be up to 50 percent. This not only reduces the fuel consumption of the vehicle, its handling also improves since the car's centre of gravity is lower. A further advantage of the plastic is that polycarbonate is extremely impact resistant. This means that it neither splinters nor breaks upon impact, even in the case of an overturn of the vehicle. We produce roof systems and components like roof blinds made of Polycarbonate." 
http://www.webasto-group.com/int/business-zwnjunits/roof-systems-for-automotive-industry/roof-systems-with-lightweight-technology/
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA