Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??

Startet av emil, torsdag 18. desember 2014, klokken 17:06

« forrige - neste »

Dennis

Noen som sitter på noe info om hva panorama taket veier ekstra?

Har funnet forskjellen på Mercedes E63 sin egenvekt med og uten og der er forskjellen hele 90kg esktra som begynner å bli vesentlig. For da begynner man å merke litt forskjell på aks og grep i sving. Noen som har info om hva Tesla sitt panorama tak veier?

B_Tesla

Har ikke peiling. Men tatt I betrakning at det er mer eller mindre same tak, kan det ikke være veldig ulikt.

På den andre siden ville jeg ikke tenkt stort på det. At dekkene dine ikke griper er nok et større problem, men det er under akselerasjon. Med litt regn på veien er det en reel "problemstilling" for meg. Trykker jeg flat pedal med litt fukt kommer TC som et uvær.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Dennis

Glass veier generelt mye mer enn alu + at det er motorer som skal drive taket og ekstra forsterkinger.
Har bestilt bil uten, men har lyst på mulighet for å feste ting på taket. Men det utgår hvis det veier nesten 100kg mer, siden panorama taket i seg selv er bare sånn kjekt å ha og ser fint ut. Å spare vekt er viktigere hvis det er såpass tungt og kan leve med en annen løsning for frakt av ski ++ da.

Grep blir ikke et stort problem med 4wd, men har jo allerede lagt på seg nesten 100kg mer pga av det :)

BMW850

Tror ihvertfall ikke du skal bekymre deg for det med P-utgaven  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Brede

Største ulempen med vekten på panotaket er vel kanskje at en får såpass mye vekt på bilens høyeste punkt, dette vil vel utgjøre litt i kjøreegenskaper/krengning på svingete veier.
Det fokuseres jo mye på at Model S har veldig mye vekt ned mot asfalten, 60-70kg ekstra i taket vil nok eliminere en del av virkningen da tyngdepunktet naturlig blir flyttet noe opp. Uten å ha noen pevis for det så tror jeg at (la oss si) 80kg ekstra i taket vel eliminere fordelen av 2-3 ganger så mye vekt i bunnen av bilen.
Ved kjøring i sving vil vektarmprisnippet virke på bilen/hjulene og da vil vekt i topp merkes godt.

Ikke at jeg tror noen av oss vanlig dødelige vil kunne kjenne denne forskjellen i en Model S med og en uten pano.  :P

BMW850

"Ikke at jeg tror noen av oss vanlig dødelige vil kunne kjenne denne forskjellen i en Model S med og en uten pano"

Det er vel akkurat det jeg prøver og si ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslaguten

Vektforskjellen er nok omlag som hos BMW.

Har sjølv droppa pano på P85D, utan at vektfaktoren var avgjerande. ;)

Kjøpte pano på TMS eg har no for å kunna festa Whispbar, men det har aldri vore behov for å montera stativet. Fått plass til ski og utstyr utan. Skal bli greitt med ny bil utan knirk og støy fra pano-taket, panel som kiler seg fast, kulderas, mugg-plantasje og potensiale for lekkasje.

Satsar på Board and Kayak rack frå Seasucker, www.seasucker.com , om behovet dukkar opp.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Dennis

Sitat fra: Teslaguten på onsdag 03. desember 2014, klokken 11:33
Vektforskjellen er nok omlag som hos BMW.

Har sjølv droppa pano på P85D, utan at vektfaktoren var avgjerande. ;)

Kjøpte pano på TMS eg har no for å kunna festa Whispbar, men det har aldri vore behov for å montera stativet. Fått plass til ski og utstyr utan. Skal bli greitt med ny bil utan knirk og støy fra pano-taket, panel som kiler seg fast, kulderas, mugg-plantasje og potensiale for lekkasje.

Satsar på Board and Kayak rack frå Seasucker, www.seasucker.com , om behovet dukkar opp.

Er vel like greit å bare droppe det hvis det uansett er så mye problemer med det ja :/  Ser ikke helt den store hensikten med å kunne sitte å glane ut av taket selv. Blir bare til nytte for baksete passasjerer som får fin utsikt mot skyene.
Bor jo heller ikke i California, men i et land med vinter og kulde store deler av året så varmetap ut der er jo også bortkastet.

Da har jeg fått bestemt meg helt at det blir uten, og så får spart vekt bare bli en ekstra bonus :) 80kg ekstra i taket merkes nok når man tøyer grensene. Men helt enig at de aller fleste neppe merker noe til dette i det daglige.

Teslaguten

Ja, då eg fekk inn seilbrett og utstyr greier eg meg godt utan.

Men har folk absolutt behov for tung og stor boks på taket, så er pano einaste løysinga..

#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Øyvind.h

#9
For glasstak:
Panotak gir en helt annen opplevelse av kupeen enn fast tak. Har ikke hatt glasstak i tidligere biler, men etter Model S med glasstak kommer jeg nok ikke til å kjøpe bil uten.
Kupeen blir lysere både foran og bak, og ettersom det er så enromt ift. andre produsenters "glasstak" kan det ikke helt sammenlignes med hva man er vant med fra andre biler.
Bilen er fortsatt ikke cab, men taket åpnes på de fleste turer fra slutten av april frem til september. I hvert fall så lenge jeg ikke skal kjøre i 110-sonen :)

Taklast skal være mulig uten pano ved at det borres hull i taket, men ettersom det omtrent ikke selges Model S uten glasstak tyder det på at folk flest nok vil sikre seg muligheten for taklast uten borring.

Jeg har sett flere klager på lekkasje i biler med fast tak, samtidig som jeg selv med glasstak ikke har hatt noen lekkasjer.

Eventuell vektforskjell har jeg ikke merket noe til. Mye av vekten ligger rett over asfalten, men når bilen presses kommer det frem at den veier 2,1 tonn og ikke 1,2 :) Tror man skal ha ekstreme behov for å merke forskjell med/uten glasstak, men dyktige sjåfører kan nok kanskje merke noe på bane om de går direkte fra bil med til bil uten for å sammenligne. Er man så kravstor til familiebilen bør man nok se på lettvektsfelger, styre unna 21" conti, droppe dobbeltlader, droppe barneseter, droppe tech, holde seg til coil ++. Ikke helt opplegget jeg ville gått for med en familiebil, men folk er heldigvis forskjellige :)

Mot glasstak:
- Jeg har hatt en plystrelyd i taket som førte til at bilen fikk byttet en pakning.

- Videre er det mer støy i kupeen med glasstak når man kjører i en tunnel, og i høy hastighet (type 140-150+) tipper jeg man merker forskjell på glass vs fast tak. Hastigheter under 120 tror jeg ikke det er mulig å merke forskjell.

- Jeg har ikke opplevd kulderas fra taket, men regner med fast tak innebærer mindre varmetap og dermed lavere forbruk.

- Forrige vinter opplevde jeg at noe knitring fra is på taket på kjerrevei når mye av taket var dekket av is. Usikker på om jeg ville fått samme knitring fra ståltak, men tviler.

- Glasstak ER en feilkilde uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg tror ikke mer enn 10-20% har hatt problemer med taket, men i løpet av 10-20 år er det klart at glasstak vil innebære en vesentlig risiko ift feil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

darthy001

Jeg har panoramatak i begge mine nåværende biler og vil aldri bestille bil uten igjen. Som Øyvind_h skriver så gir det en helt annen følelse inne i bilen. Pluss at man får fake-cab på sommeren 8)

Glasstak var også grunn til at jeg turte bestille sort/sort interiør nå.

Skal heller ikke skjules at barn digger det. Kan kikke på lys, stjerner etc.

Dennis

Fikk svar på hvor mye ekstra panorama veier. Veier 150 lbs så ca 68 kg ekstra.

Teslaguten

Sitat fra: Dennis på onsdag 03. desember 2014, klokken 14:33
Fikk svar på hvor mye ekstra panorama veier. Veier 150 lbs så ca 68 kg ekstra.

Litt lettare enn E63, men er jo vekt som tilvarar ein fullstappa takboks uansett.

Ellers er eg enig med darthy001 og Øyvind.h i lista av argument for/imot, men det er forskjell på kva vi prioriterar. ;)

#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

petersv

Sitat fra: Dennis på onsdag 03. desember 2014, klokken 14:33
Fikk svar på hvor mye ekstra panorama veier. Veier 150 lbs så ca 68 kg ekstra.

Flott info, legger du til elbilwiki?

Det er faktisk mange lekkasjer uten pano ser det ut til, er ramma som må tette da vistnok.

HåkonE

#14
Det er en grunn til at for eks. BMW M4 leveres med tak i karbon. Det gjelder å få tyngdepunktet så lavt som mulig om kjøreegenskaper er fokuset. Prøv å fyll en skiboks med vekten av en voksen mann. Man trenger ikke kjøre idiot på bane for å merke at bilen oppfører seg ulikt.

En annen ting er bilens vekt. 70-80kg = 1 voksent menneske. Jeg merker i alle fall forskjell når jeg kjører aktivt alene vs. hvert ekstra voksent menneske som bilen fylles med. Denne bilen er tung nok som den er.

Forumene er også fulle av tilbakemeldinger om takluker som har låst seg fast, vannlekkasjer/dårlige pakninger, kulderas, økt støy (Tesla nevnte dette uoppfordret som en "advarsel" når vi diskuterte taket), dårligere akustikk i bilen og potensiale for steinsprutskade/økte servicekostnader. DU og soltak er faktisk en av de tingene jeg har lest mest negativt om på ulike forum.

Lysere i kupeen. Ja, det er subjektivt selvfølgelig, men for min del var det to ting som irriterte meg med soltaket på min tidligere bil. Sterk sol, og bråket når det regnet. I vanlig norsk gråvær var det bare mørke skyer som "utsikt". Det meste eliminert av beskyttelsen man kan trekke for selvfølgelig, og den endte opp med å forbli trukket for i mesteparten av mitt eierskap. Dessverre leverer ikke Tesla med dette, med det resultatet at enkelte holder på med manuelle biltema-løsninger. Blir for "jalla" i 2014 etter min mening.

Når jeg "fikk" 17 000kr for å ta alu-tak var valget derfor enkelt for min del på P85D. Dette er penger jeg kan bruke på bedre felger (å fjerne eksempelvis 23kg rullende vekt sies å tilsvare en reduksjon på 230kg "statisk" vekt).

Summen av flere slike oppgraderinger gir en ganske annen bil hva kjøreegenskaper angår.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA